Onko tähän aikaan vajaa 2 vuotiaitten ulkoiluaika...

  • Viestiketjun aloittaja himpula
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Sellainen kysymys vielä, että mites sitten suu pannaan kun lapsi menee kouluun? Jos on siihen asti eletty kuin pellossa, nukuttu puolille päivin ja hilluttu ulkona läpi yön?
Nimenomaan tästä syystähän jo taaperoikäinen pitää laittaa petiin mahdollisimman aikaisin, ja herättää aamuseiskalta :xmas:
Kaverille oli naapuri ihan oikeasti sanonut, että lapsi pitää nukuttaa aikaisin, koska eskarikin alkaa jo kahdeksalta. Ihan kiva, mutta kaverin lapsi oli tuolloin 5 -ei vuotta, vaan 5 kuukautta vanha! :LOL:
Eikä! :LOL:

 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Sellainen kysymys vielä, että mites sitten suu pannaan kun lapsi menee kouluun? Jos on siihen asti eletty kuin pellossa, nukuttu puolille päivin ja hilluttu ulkona läpi yön?
Nimenomaan tästä syystähän jo taaperoikäinen pitää laittaa petiin mahdollisimman aikaisin, ja herättää aamuseiskalta :xmas:
Kaverille oli naapuri ihan oikeasti sanonut, että lapsi pitää nukuttaa aikaisin, koska eskarikin alkaa jo kahdeksalta. Ihan kiva, mutta kaverin lapsi oli tuolloin 5 -ei vuotta, vaan 5 kuukautta vanha! :LOL:
Eikä! :LOL:
:LOL:
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja ulkoilu piristää jos pitää valvoa:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen kun niin aikasin nukkumaan:
Alkuperäinen kirjoittaja ei voi tietää...:
mun mielestä on liian myöhäinen aika ulkoilla,mut meidän 1,5v meneekin siinä 19 aikaan nukkumaan,ja toi 4v oli viel tos 21 aikaan tos takapihal grillaamas,yleensä nukkuu jo sillon
mun mielestä liian aikaista laittaa 19 nukkuun. meillä jos laittais noin aikasin olis hereillä 3.30-4.00. mielummin valvotaan 23 asti ja nukutaan seitsemään asti :)
niin no,minä laitan nukkumaan koska toista väsyttää,ja nukkuu sen 19-7
niinpä. ei auta hämmästellä niitä jotka valvoo. meillä oli ensin yli kaksi vuotta 20.00-4.00 kunnes alettiin valvomaan päivittäin 23.30-7.00. nyt pääsee helpommalla ja kaikki tyytyväisempiä.
niin ja mä sanoin MUN MIELESTÄ on myöhä,mulle on ihan sama millon kukakin ulkoilee,meillä se 20 aikaan ei onnistuis
 
:D
Vähän samaan sarjaan menee kuin se että isomummu ja mummu neuvoi että lapsi pakko nukutettava 4 kertaa päivässä koska -20 luvullakin niin tehtiin. aivot sai silloin tarpeeksi unta ja kehitty paremmin ja tasasemmin. kyse 0-1v lapsesta. joskus voi vaan ajatella maalaisjärjellä ja aikoja voi muuttaa perheen rytmin mukaan :D
 
qqqq
Ajatelkaa että poliisit kysyivät onko jokin hätänä kun mieheni kun työnteli vauvaa vaunuissa kesäyönä klo 2 ulkona. Syynä tähän oli että vauva nukkui ainoastaan pihalla ja vaunujen ollessa liikkeessä.
Tällä tavalla sain yössä edes muutaman tunnin nukuttua.
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Sellainen kysymys vielä, että mites sitten suu pannaan kun lapsi menee kouluun? Jos on siihen asti eletty kuin pellossa, nukuttu puolille päivin ja hilluttu ulkona läpi yön?
Nimenomaan tästä syystähän jo taaperoikäinen pitää laittaa petiin mahdollisimman aikaisin, ja herättää aamuseiskalta :xmas:
Kaverille oli naapuri ihan oikeasti sanonut, että lapsi pitää nukuttaa aikaisin, koska eskarikin alkaa jo kahdeksalta. Ihan kiva, mutta kaverin lapsi oli tuolloin 5 -ei vuotta, vaan 5 kuukautta vanha! :LOL:
Eikä! :LOL:
Oi kyllä:D Se naapuri oli vielä sosiaalialan ihminen, jonkin sortin varhaiskasvattaja muistaakseni. Spooky...
 
voi naapurit hyvät.
Alkuperäinen kirjoittaja qqqq:
Ajatelkaa että poliisit kysyivät onko jokin hätänä kun mieheni kun työnteli vauvaa vaunuissa kesäyönä klo 2 ulkona. Syynä tähän oli että vauva nukkui ainoastaan pihalla ja vaunujen ollessa liikkeessä.
Tällä tavalla sain yössä edes muutaman tunnin nukuttua.
Eeeeh meillä kaksi naapuri seuras tarkkaan kun ulkoiltiin öisin vaunujen kans. tytöllä oli paha koliikki ja hiljenty ainoastaan ulkona vaunuissa kun oli liikkeellä. 4kk seuras ennen kun tuli kysyyn että onko jotain vialla.
edes toinen vanhemmista sai nukkua rauhassa ja jaksoi aamulla kun toinen nukkui.
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Sellainen kysymys vielä, että mites sitten suu pannaan kun lapsi menee kouluun? Jos on siihen asti eletty kuin pellossa, nukuttu puolille päivin ja hilluttu ulkona läpi yön?
:attn:
Lapsi herää nyt jo klo 7 - koska menee nukkumaan siinä klo 22 - joten koulun suhteen ei ongelmaa. Lapsi herää kyllä. Ehkä koulu kaikkinaisena rasitteena ja lisääntyneenä sosiaalisina suhteina saa nukahtamaan aiemmin. Sen näkee sitten kun koulu alkaa.

Ei meillä nyt koulua valmistella heti taaperoikäisestä lähtien. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :D:
Vähän samaan sarjaan menee kuin se että isomummu ja mummu neuvoi että lapsi pakko nukutettava 4 kertaa päivässä koska -20 luvullakin niin tehtiin. aivot sai silloin tarpeeksi unta ja kehitty paremmin ja tasasemmin. kyse 0-1v lapsesta. joskus voi vaan ajatella maalaisjärjellä ja aikoja voi muuttaa perheen rytmin mukaan :D
Näin on. Mutta ehkä perheissä, joissa lapset menevät nukkumaan klo 20.00 ja saunassa käydään vaan lauantaisin ja juhannuksena lähdetään mökille, on vaikea ymmärtää, että joku haluaa tehdä ja elää toisin.
 
haloo ja ajattele.
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Sellainen kysymys vielä, että mites sitten suu pannaan kun lapsi menee kouluun? Jos on siihen asti eletty kuin pellossa, nukuttu puolille päivin ja hilluttu ulkona läpi yön?
Meillä mennään nukkumaan 23.15-24.00. nukutaan 11.30-12.00 asti. kaikki tykkää valvoa ja tykkää nukkua aamulla pitkään. en laita yhtään pahitteekseni kun itse koskaan saa aamusin itseäni sängystä ylös,mutta illalla jaksaa kyllä valvoa. lapset nyt 1v, 3v ja 4v. kyllä se rytmi varmasti muuttuu kun koulu alkaa. ehkä menee viikko aikaa kun koko rytmin muuttaa. näin hyvä. miksi elettäis kun pellossa vaikka mentäis nukkumaan myöhään? sitten viduttaa tuollaset puupäät joilla kello on kaiken a ja o.
 
kuusi kertaa äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :D:
Vähän samaan sarjaan menee kuin se että isomummu ja mummu neuvoi että lapsi pakko nukutettava 4 kertaa päivässä koska -20 luvullakin niin tehtiin. aivot sai silloin tarpeeksi unta ja kehitty paremmin ja tasasemmin. kyse 0-1v lapsesta. joskus voi vaan ajatella maalaisjärjellä ja aikoja voi muuttaa perheen rytmin mukaan :D
Näin on. Mutta ehkä perheissä, joissa lapset menevät nukkumaan klo 20.00 ja saunassa käydään vaan lauantaisin ja juhannuksena lähdetään mökille, on vaikea ymmärtää, että joku haluaa tehdä ja elää toisin.
Hyvin sanottu. Meillä mennään sen mukaan nukuttaako vai ei. Jos päivällä nukuttaa niin saa nukkua vaikka 5h,mutta jos ei illalla nukuta niin miksi mennä väkisin nukkumaan. kotiäidit on kotona ja silloin ei ns kelloa tarvitse kattoa ja sen mukaan mennä. vaikuta kehenkään koska valvoo ja nukkuu.
 
Nukkuminenko elämän autuaaksi tekee. Keskimmäiseni ei kerta kaikkiaan ole nukahtanut
ut ennen 11 sta. Pärjää hyvin elämässä, eikä koulunkäynnin kanssa ollut mitään vaikeuksia. Esikoinen siinä samassa rytmissä elellyt, kirjoitti monta l:ää tänä keväänä.
 
Juh
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Kenenkään valintoja arvostelematta kysyn: vieläkö se tutkimustulos on "uusinta tietoa", eli että lapsi tarvitsee alkuyön unia kasvamiseen ja siksi lapset tulee laittaa ajoissa nukkumaan. Joskus ennen puoltayötä erittyisi kasvuhormonia eniten tjs... Onko kukaan kuullut?
No tuskin sillä aivoille on väliä mihin aikaan nukkuu. tarkoitan siis, että jos on säännöllinne myöhäisempi rytmi, niin varmastikin yhtä hyvin ne ensimmäiset nukutut tunnit silloin ajaa asian.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Merengue:
Nukkuminenko elämän autuaaksi tekee. Keskimmäiseni ei kerta kaikkiaan ole nukahtanut
ut ennen 11 sta. Pärjää hyvin elämässä, eikä koulunkäynnin kanssa ollut mitään vaikeuksia. Esikoinen siinä samassa rytmissä elellyt, kirjoitti monta l:ää tänä keväänä.
Ne ällätkö sitten kertoo että on ollut tasapainoinen lapsuus ja muutenkin asiat kunnossa?
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja haloo ja ajattele.:
Meillä mennään nukkumaan 23.15-24.00. nukutaan 11.30-12.00 asti. kaikki tykkää valvoa ja tykkää nukkua aamulla pitkään. en laita yhtään pahitteekseni kun itse koskaan saa aamusin itseäni sängystä ylös,mutta illalla jaksaa kyllä valvoa. lapset nyt 1v, 3v ja 4v. kyllä se rytmi varmasti muuttuu kun koulu alkaa. ehkä menee viikko aikaa kun koko rytmin muuttaa. näin hyvä. miksi elettäis kun pellossa vaikka mentäis nukkumaan myöhään? sitten viduttaa tuollaset puupäät joilla kello on kaiken a ja o.
Eivätkö nuo 3- ja 4-vuotiaat pääse mihinkään kerhoon? Tai ettekö käy esim perhekerhossa koskaan? Ei noilla aikatauluilla ehdi mihinkään!
 
Heffalump
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
no kyllä mun mielestä ois lapsen aika olla jo yö unilla
kuuluuko niiden kans herätä aamulla 6-7 aikaan? meillä lapset 1,5 ja 2,v menee nukkumaan 22-23 yleensä lähempänä klo 23 ja nukkuvat aamulla yhdeksään (välillä pidempään). Lapsilla on aina ollut sellainen uni rytmi että valvovat illalla myöhempään ja nukkuvat aamulla pidempään, enkä nää siinä mitään pahaa :eek: Pikkuvauvoina molemmat valvoivat 1-2 asti ja nukkuivat aamuisin vielä pidempään, mutta ovat pikkuhiljaa kasvaessaan siirtäneet nukkumaan menoa aikaisemmaksi ja vastaavasti aamulla ovat ruvenneet heräilemään aikasemmin.

itse olen ihan samanlainen ollu kokoikäni. Ei ihmisen luontaista unirytmiä voi mihinkään siirtää. Voi toki opetella nukkumaan eri rytmissä, mutta miksi pitäisi jos ei ole pakko?
 
Meillä kanssa lapset (7kk ja 3,5v) menevät nyt myöhään nukkumaan, noin 23 aikoihin. Kesällä täällä pohjoisessa pitää valvoa, kun on valoisaa. Nukutaan sitten talvella. Minä en ainakaan jaksa vatvoa vieraiden lasten nukkumisia, omissakin riittää ihan tarpeeksi. Meillä ollaan kesäiltoina vielä puolenyön aikaan monesti ulkona, jos on lämmin. Saa toki mennä nukkumaan jos väsyttää, mutta ei mulle tarvitse kenenkään tulla kertomaan, mikä on mun lasteni oikea nukkumaanmeno-/ulkoiluaika. Osaan arvioida niiden hyvinvointia myös itse.
 
Heffalump
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Sellainen kysymys vielä, että mites sitten suu pannaan kun lapsi menee kouluun? Jos on siihen asti eletty kuin pellossa, nukuttu puolille päivin ja hilluttu ulkona läpi yön?
:attn:
Lapsi herää nyt jo klo 7 - koska menee nukkumaan siinä klo 22 - joten koulun suhteen ei ongelmaa. Lapsi herää kyllä. Ehkä koulu kaikkinaisena rasitteena ja lisääntyneenä sosiaalisina suhteina saa nukahtamaan aiemmin. Sen näkee sitten kun koulu alkaa.

Ei meillä nyt koulua valmistella heti taaperoikäisestä lähtien. :D
En minäkään ole miettynyt vielä kauheesti alle kolmevuotiaiden lasteni koulun alotusta. Tässä on vielä monta vuotta aikaa saada unirytmi sellaiseksi että kouluun jaksaa herätä :D
 
hyvin kerkiää.
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja haloo ja ajattele.:
Meillä mennään nukkumaan 23.15-24.00. nukutaan 11.30-12.00 asti. kaikki tykkää valvoa ja tykkää nukkua aamulla pitkään. en laita yhtään pahitteekseni kun itse koskaan saa aamusin itseäni sängystä ylös,mutta illalla jaksaa kyllä valvoa. lapset nyt 1v, 3v ja 4v. kyllä se rytmi varmasti muuttuu kun koulu alkaa. ehkä menee viikko aikaa kun koko rytmin muuttaa. näin hyvä. miksi elettäis kun pellossa vaikka mentäis nukkumaan myöhään? sitten viduttaa tuollaset puupäät joilla kello on kaiken a ja o.
Eivätkö nuo 3- ja 4-vuotiaat pääse mihinkään kerhoon? Tai ettekö käy esim perhekerhossa koskaan? Ei noilla aikatauluilla ehdi mihinkään!
2-3 kertaa viikossa käydään koko perhe uimassa ja kerran viikossa seurakunnan kaakaokerhossa (kestää 3h ja päätteeksi saa kupillisen kaakaoo). Ei kaikki liiku aamusin...
 
hä+
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja haloo ja ajattele.:
Meillä mennään nukkumaan 23.15-24.00. nukutaan 11.30-12.00 asti. kaikki tykkää valvoa ja tykkää nukkua aamulla pitkään. en laita yhtään pahitteekseni kun itse koskaan saa aamusin itseäni sängystä ylös,mutta illalla jaksaa kyllä valvoa. lapset nyt 1v, 3v ja 4v. kyllä se rytmi varmasti muuttuu kun koulu alkaa. ehkä menee viikko aikaa kun koko rytmin muuttaa. näin hyvä. miksi elettäis kun pellossa vaikka mentäis nukkumaan myöhään? sitten viduttaa tuollaset puupäät joilla kello on kaiken a ja o.
Eivätkö nuo 3- ja 4-vuotiaat pääse mihinkään kerhoon? Tai ettekö käy esim perhekerhossa koskaan? Ei noilla aikatauluilla ehdi mihinkään!
Ei meillä ainakaan 10kk, 2v ja 5v halua edes mihinkään kerhoon. puistoissa ja kavereilla käydään leikkimässä. naapurissa lessu perhe ja niillä 13 lasta. sinne kun hetkeksi menee tai ne tulee meille niin saadaan viikon annos kavereista 4h aikana =)
Meillä herätään noin 11.00 ja keritään tekemään kaikki mitä halutaankin.
Miksi ei kerkiäis jos nukkuu pidempään ja valvoo myöhään?
 
Nelli
Kyllä Suomessakin kesäaikana pitäis osata ELÄÄ niinkuin ulkomailla jossa lapsia kannetaan sylkässä vielä 22 maissa,tietty vanhemmat vesiselvänä.Jos on valoisaa ja turvaisaa niin mikäs siinä.
 

Yhteistyössä