onko toi facessa leviävä kotihoidontuen korotusta kannattava adressi vähän nolo?

  • Viestiketjun aloittaja pöhpöh
  • Ensimmäinen viesti
Mietteitä
Minä olen mm.kotihoidontuen turvin hoitanut jälkeläisiäni kotona. Kertaakaan en ole huonoa omaatuntoa potenut nostaessani KELAn etuutta tililtäni. Toisaalta en ole kokenut sen olevan määrältääkään liian pieni sillä olen kotiäitiyden siivellä tehnyt keikkatyötä, josta olen saanut palkkaa tuen lisäksi. Tämä on ollut paras järjestely ikinä, lapset kotihoidossa ja pieni palkkalisä siihen.

Henkilökohtaisesti liputan lasten kotihoitoa. Me vanhemmat ollaan parhaita asiantuntijoita lastemme asioissa. Monesti olen miettinyt kaikenlaisissa meitä kohdanneissa asioissa kuinka hankalaa olisi ollut, jos lapset olisivat poissa kotoa päivisin.

Mutta vastausta kysymykseen, joka ketjun alussa oli: Mielstäni tukea ei tarvitse suuremmalti nostaa sillä sehän on vain tuki tuloihin, ei sillä ole määrä eläkään. Eihän omaishoidon tukikaan ole paljoa kummempi...
 
  • Tykkää
Reactions: fifiia
"vieras"
Mä näen työpaikkojen määrän vakiona ja mielestäni on tärkeämpää saada lapsettomat ja isojen lasten vanhemmat niihin paikkoihin, kuin ne taaperoiden vanhemmat, koska taaperoille vanhemman läsnäolo on tärkeämpää, kuin yksinäisen ihmisen tyhjä koti. Näin niinkuin kärjistettynä.
Työpaikkojen määrä ei ole vakio. Työttömästä putkimiehestä ei tule terveyskeskuslääkäriä, vaikka lääkäri jäisi hoitovapaalle hoitamaan lastaan. Tai ainakin toivoisin että ei tule, vaikka onhan näitä valelääkäreitä näkynyt.

Tosiasia on että työttömien koulutus ja työpaikoilla vaadittavat taidot eivät kohtaa. Tuo sinun tarjoamasi malli siitä että äidit jäisivät joukoilla hoitovapaille muuttaisi korkeintaan sitä, että alle 30 vuotiaan naisen olisi entistä vaikeampi saada vakituista työpaikkaa. Syystä että työnantaja pitäisi entistä todennäköisempänä sitä että raskaaksi tullut äiti on kotona pitkään -> riski työnantajan kukkarolle.

Minun näkökulmastani se siis heikentäisi naisten asemaa työmarkkinoilla, eikä vahvistaisi sitä.
 
"vieras"
Ihan aikuisten oikeasti. Kuinka monen kuvittelisitte menevän töihin, jos vaihtoehtona olisi saada esim. 2000 euroa "Kelan" rahaa siitä että hoitaa lapsiaan kotona?

Kuinka monta äitiä olisi työelämässä? Ja paljonko se maksaisi jos suurin osa esimerkiksi 25-35 vuotiaista naisista olisi kotona tällaisen ansiosidonnaisen tuen turvin? Kaikilla se ei tosin varmaan olisi näin iso, mutta huomattavasti nykyistä korkeampi. Mistä ne rahat otettaisiin?
 
[QUOTE="vieras";25098404]Työpaikkojen määrä ei ole vakio. Työttömästä putkimiehestä ei tule terveyskeskuslääkäriä, vaikka lääkäri jäisi hoitovapaalle hoitamaan lastaan. Tai ainakin toivoisin että ei tule, vaikka onhan näitä valelääkäreitä näkynyt.

Tosiasia on että työttömien koulutus ja työpaikoilla vaadittavat taidot eivät kohtaa. Tuo sinun tarjoamasi malli siitä että äidit jäisivät joukoilla hoitovapaille muuttaisi korkeintaan sitä, että alle 30 vuotiaan naisen olisi entistä vaikeampi saada vakituista työpaikkaa. Syystä että työnantaja pitäisi entistä todennäköisempänä sitä että raskaaksi tullut äiti on kotona pitkään -> riski työnantajan kukkarolle.

Minun näkökulmastani se siis heikentäisi naisten asemaa työmarkkinoilla, eikä vahvistaisi sitä.[/QUOTE]


Tiedän kyllä, ettei ole täysin vakio ja pistinkin loppuun, että näin kärjistetysti.

Onko peruspäiväraha niin suuri, että sen turvin kannattaa jäädä kotiin? jos on, niin sitä on kyllä syytä laskea... kenties kotihoidontukea vastaavaksi.

Ja ehkä kotihoidontuen nosto saisi myös isiä jäämään entistä enemmän kotiin vuodeksi tai kahdeksi.
 
Naiset naisille susia? Höpöhöpö. Naisten ja miesten välistä tasa-arvoa edistää parhaiten se, että naiset osallistuvat työelämään yhtä lailla kuin miehet. Ennemmin kuin nostaa kotihoidontukea, tulisi ehdottomasti tukea isien perhevapaita.
Usein näissä keskusteluissa pohjimmiltaan on kyse kilpailusta parhaan äidin tittelistä,, usein todella tyhjän päiväistä jankkaamista joka ei johda sen paremmin päivähoidon kehittämiseen kuin kotiäitien arvostuksen parantamiseen tai työelämästä syrjäytymisen ehkäisemiseen. Tuossa mielessä keskustelussa nainen on naiselle susi, kumpikaan ei voita enemmin häviää (tai hävittää itsetuntoa). Ehdottomasti peesaan tuota isien perhevapaiden tukemista.
 
Usein näissä keskusteluissa pohjimmiltaan on kyse kilpailusta parhaan äidin tittelistä,, usein todella tyhjän päiväistä jankkaamista joka ei johda sen paremmin päivähoidon kehittämiseen kuin kotiäitien arvostuksen parantamiseen tai työelämästä syrjäytymisen ehkäisemiseen. Tuossa mielessä keskustelussa nainen on naiselle susi, kumpikaan ei voita enemmin häviää (tai hävittää itsetuntoa). Ehdottomasti peesaan tuota isien perhevapaiden tukemista.
Näissä keskusteluissa kyllä, nainen on naiselle susi. Totta.
 
joku nainen
Näissä keskusteluissa kyllä, nainen on naiselle susi. Totta.
Että jos ei purematta niele tällaista matemaattisesti mahdotonta yhtälöä, että mistään ei leikata, mutta kotihoidontukea korotetaan, niin on toiselle naiselle susi.

JepJep.

Miksi ette samantien pyydä valtiolta toista autoa ja isompaa asuntoa, kun kerran perheellisten asioista huolehditaan niin huonosti.
 
Että jos ei purematta niele tällaista matemaattisesti mahdotonta yhtälöä, että mistään ei leikata, mutta kotihoidontukea korotetaan, niin on toiselle naiselle susi.

JepJep.

Miksi ette samantien pyydä valtiolta toista autoa ja isompaa asuntoa, kun kerran perheellisten asioista huolehditaan niin huonosti.

Mielestäni tässä on kyse enemmän arvostuksesta kuin rahasta ja tavarasta.
 
Että jos ei purematta niele tällaista matemaattisesti mahdotonta yhtälöä, että mistään ei leikata, mutta kotihoidontukea korotetaan, niin on toiselle naiselle susi.

JepJep.

Miksi ette samantien pyydä valtiolta toista autoa ja isompaa asuntoa, kun kerran perheellisten asioista huolehditaan niin huonosti.
:D Asia ei tietysti edes minulle kuulu, mutta edes vähän taaksepäin ketjua ehkä kannattaa lukea jos kommentoida haluaa.
 
  • Tykkää
Reactions: persvakoonasana
Että jos ei purematta niele tällaista matemaattisesti mahdotonta yhtälöä, että mistään ei leikata, mutta kotihoidontukea korotetaan, niin on toiselle naiselle susi.

JepJep.

Miksi ette samantien pyydä valtiolta toista autoa ja isompaa asuntoa, kun kerran perheellisten asioista huolehditaan niin huonosti.
Et tainnut lukea aiempaa kommenttiani? Minun mielestäni kotihoidontukea EI pidä korottaa, missään tapauksessa. Sellainen ajattelu ei kuitenkaan ole "nainen on naiselle susi" -ajattelua vaan aivan päinvastoin. Nainen ei hyödy kotihoidontuen korottamisesta, koska tasa-arvo miesten ja naisten välillä) ei toteudu, mikäli naiset jäävät vuosikausiksi kotiin. Ennemmin pitää tukea miesten perhevapaiden käyttöä. Näissä keskusteluissa sen sijaan, missä ajatellaan jonkun toisen saaman etuuden olevan itseltä pois, nainen on naiselle susi.
 
"jepjep"
Kotihoidontuki kokonaan pois. Tilalle työmarkkinatuki velvoiteella ottaa vastaan tarjottu työ. Työstä voi toki kieltäytyä jos puolisolla on vara elättää koko perhe.
itse en tätä kannata, mielestäni kotihoidontuki nykyisellään on riittävä, koska kuitenkin iso osa vanhemmista (isä/äiti) kuitenkin sinne kotiin on jäänyt.

Ja te jotka näistä työttömyytuista narisette, niin oletteko te koskaan olleet työkkärin listoilla? ainakin näissä suuremmissa ja keskikokoisissa kaupungeissa laitetaan viimeistään 2kk jälkeen harjoitteluun, työllistämistuella tai opiskelemaan, että aika harva kyllä saa sinne kotiin jäädä, ja mitä tulee sitten heihin, jotka nostavat liiton ansiosidonnaista, niin se ei ole valtion rahoista pois.

En edelleenkään ymmärrä miksi tässä ketjussa niin kovasti soimataan työttömän saamaa korvausta ja vaaditaan sen pienennystä tai poistamista kokonaan, sillä eihän kukaan kai ole vaatinut että kotihoidontukim poistettaisiin, tässä ketjussahan on kokoajan kyse siitä, että valtiolla ei ole varaa tuollaiseen korotukseen.
Tämä asia ei liity millään tavalla siihen, että lapsia ei tulisi hoitaa kotona, tai että äitien olisi palattava töihin kun hoitovapaa päättyy, nimenomaan on kyse siitä, että jokaisen tulisi tosiaan ottaa vastuuta siitä lapsen elatuksesta itse, TUKI on TUKI, eikä tarkoita, että sillä katetaan perheen kaikki kustannukset, ja mitä tulee tuohon, että kukaan ei tekisi enään lapsia, niin kyllä se syntyvyys on tuolla nykyiselläkin kotihoidontuella vain noususuuntaista ollut viimevuosina.
 
"vieras"
[QUOTE="jepjep";25101171]Ja te jotka näistä työttömyytuista narisette, niin oletteko te koskaan olleet työkkärin listoilla?
[/QUOTE]

Jos viitsisit lukea niin ei tarvisi turhia kysellä...minä olen koko ajan työkkärin "listoilla" Teen osa-aikatöitä ja saan toisinaan soviteltua päivärahaa. Ja se soviteltu on mulle silkka ylimääräinen tulo ja vuoden alusta saan tienata 1400 euroa bruttona ennen kuin soviteltu tippuu pois. Ja silti narisen vaikka itsekin siitä hyödyn ;)
 
[QUOTE="jepjep";25101171]
Ja te jotka näistä työttömyytuista narisette, niin oletteko te koskaan olleet työkkärin listoilla? ainakin näissä suuremmissa ja keskikokoisissa kaupungeissa laitetaan viimeistään 2kk jälkeen harjoitteluun, työllistämistuella tai opiskelemaan, että aika harva kyllä saa sinne kotiin jäädä, ja mitä tulee sitten heihin, jotka nostavat liiton ansiosidonnaista, niin se ei ole valtion rahoista pois.

[/QUOTE]


Olen ollut 5 kertaa työkkärin listoilla. Ensimmäisellä kerralla tarjottiin töitä, jotka otin vastaan eli soitettiin ja kysyttiin sopiiko työ minulle ja työhaastattalun kautta menin töihin. Kolmella seuraavalla kerralla olin kuukausia työttömänä, enkä koko aikoina käynyt kuin kerran työkkärissä enkä hakenut lainkaan töihin. Viimeisellä kerralla hankin työni pian itse.

Mun mielestä noi työharjoittelu hommat on ihan hyvä juttu, paitsi että joillekin ne on ainut keino edes päästä töihin eli kaikkialla ei ole kaikille töitä, vaan osa kiertää harjoittelusta toiseen.

Ansiosidonnainen vie yhtäpaljon jos ei enemmänkin valtion rahoja. Liitolta tulee vain lisät siihen pääle. Vastauksen sain tältä palstalta, mutta näin arvelin asian olevankin.

Mielestäni kotihoidontuki voisi olla sen takia päivärahan suuruinen, koska jos kotona ololle on laskettu joku tietty rahamäärä, jolla pitäisi tulla toimeen, niin olisi kohtuullista, jos sen määrän saisi myös se, joka jää työelämästä lastaan hoitamaan.
 

Yhteistyössä