onko toi facessa leviävä kotihoidontuen korotusta kannattava adressi vähän nolo?

  • Viestiketjun aloittaja pöhpöh
  • Ensimmäinen viesti
Oon kans sitä mieltä, että alle kolme vuotiaan lapsen paikka on kotona. Jossei kotihoidontukea saada korkeammaks niin pidentäisivät sitten vaikka äitiyslomaa. Jaa, että mistä rahat semmoseen? Tupakka ja alkoholiveroja sais hinata vieläkin ylemmäs. Siitähän ne.
 
"vieras"
[QUOTE="mmm";25097227]Johtuiskohan tää ainakin osittain siitä että ihmiset elää koko ajan vanhemmiksi, joten niille pitää maksaa pidempään eläkkeitä? Lisäksi ihmiset tehtailee lapsia, jotka ei ole veronmaksajia vielä kymmeniin vuosiin, mutta nyt jo kuluttavat verovaroilla kustannettuja palveluita.[/QUOTE]

Totta sekin että ihmiset elää vanhemmiksi ja se kuluttaa lisää varoja...

Mutta niitä lapsia me tarvitaan, vaikka ne maksaisikin meille nyt niin tulevaisuudessa kumminkin saadaan niistä veronmaksajia. Lapsityövoimaa nyt tuskin kannattaa sen vuoksi kannattaa :p
 
"mmm"
[QUOTE="vieras";25097222]Se vaikuttaa lisääntymiseen, ei lapsia pukata jos ne täytyy säilöä jo vauvana johonkin hoitolaitokseen. Lisääntymiseen tulee kannustaa esimerkiksi tukemalla sitä kotihoitoa, tämä on opetettu jo peruskoulussa hei. Ne äidit nääs kuolee joskus, ois kiva jos ne olis tehneet tänne uutta työvoimaa sitä ennen.[/QUOTE]

No kyllähän muissakin maissa ne joko laitetaan vauvana "hoitolaitokseen" tai eletään kotiäitinä miehen palkalla. Siis jos ihan vaikka Keski-Eurooppaa ajattelee. Jokaisen oma asia sitten, että tekeekö lapsia yli varojensa.
 
"vieras"
[QUOTE="mmm";25097275]No kyllähän muissakin maissa ne joko laitetaan vauvana "hoitolaitokseen" tai eletään kotiäitinä miehen palkalla. Siis jos ihan vaikka Keski-Eurooppaa ajattelee. Jokaisen oma asia sitten, että tekeekö lapsia yli varojensa.[/QUOTE]

Joo, siellä onkin vähän erilaiset tsydeemit, mm. verojen ja elinkustannusten suhteen...

Enpä tiedä, mutta suomalainen nainen ei taida vauvoja tehdä savimajaan vaikka muut tekis. Syntyvyys on ollut suomessa pientä, mutta kai jokseenkin noussut viimevuosina kumminkin.
 
ähis
[QUOTE="mmm";25097227]Johtuiskohan tää ainakin osittain siitä että ihmiset elää koko ajan vanhemmiksi, joten niille pitää maksaa pidempään eläkkeitä? Lisäksi ihmiset tehtailee lapsia, jotka ei ole veronmaksajia vielä kymmeniin vuosiin, mutta nyt jo kuluttavat verovaroilla kustannettuja palveluita.[/QUOTE]

No pitäiskö sitten tulevilta vanhuksilta tämän päivän alle 50 vuotiailta työntekijöiltä evätä eläke sitten joskus? Maksetaan vain nyt eläkkeellä olevien ja seur. 10 vuoden eläköityvien eläkkeet.

Koska eikös jokaisen pitäisi-tässä ketjussa vallitsevan ajatuksen mukaan-pystyä elättämään itsensä. Eli säästää palkastaan tulevaa vanhuuttan varten?
 
"mmm"
[QUOTE="vieras";25097320]
Enpä tiedä, mutta suomalainen nainen ei taida vauvoja tehdä savimajaan vaikka muut tekis. Syntyvyys on ollut suomessa pientä, mutta kai jokseenkin noussut viimevuosina kumminkin.[/QUOTE]

No, joo mutta kyllä sekin on mun mielestä yli varojen elämistä jos täälläkin jokaikinen kuukausi kysellään viikkoa ennen lapsilisiä että miten saa tehtyä monihenkiselle perheeellä jollain 10 eurolla viikoksi ruokaa.

Pienessä maassa riittää pienempikin syntyvyys, kun täällä on asukkaita muutenkin vähän, niin ei niitä uusia veronmaksajiakaan tarvita niin älyttömästi. Etenkin kun suuret ikäluokat tosta kupsahtavat niin ei niitä palvelujen käyttöjiä ja eläkkeen saajia ole enää niin paljoa kuin ennen.
 
"mmm"
Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25097326:
No pitäiskö sitten tulevilta vanhuksilta tämän päivän alle 50 vuotiailta työntekijöiltä evätä eläke sitten joskus? Maksetaan vain nyt eläkkeellä olevien ja seur. 10 vuoden eläköityvien eläkkeet.

Koska eikös jokaisen pitäisi-tässä ketjussa vallitsevan ajatuksen mukaan-pystyä elättämään itsensä. Eli säästää palkastaan tulevaa vanhuuttan varten?
No, mä luulen että ne eläkkeet tullaan poistamaan joka tapauksessa ennen meidän eläkeikää. Säästäminen ei koskaan ole pahaksi, säästi sitten eläkepäiviä tai mitä tahansa varten.
 
iskä neljälle
todellakin pitäis nostaa! kaiken maailman loiset ja spurgut saa kyllä vaikka kuinka paljon tukia ja rahaa ja aika monet niistäkin kuskaa ne alkoon joka on valtion laitos joten valtio saa rahansa takaisin joten siksi niiden rahoja nostetaan mutta kotiäidit ihan oikeasti kantaa rahansa suurimmalta osin ruoka kauppaan joten valtio ei saa rahojaan takaisin joten kotihoidontukea ei nosteta! vaikka kyllä pitäisi! kotiäidin työ on maailman tärkein työ mitä voi vain olla ja sekin työ on aivan liian ali palkattua!
 
juuh
[QUOTE="vieras";25093776]alle 3-vuotiaat lapset vahingoittuvat päiväkodeissa. Tutkija: Pienet lapset vaarassa vahingoittua päiväkodeissa - Kotimaa - HS.fi

kannattaisikohan sitä omaa elintasoa vaikka pikkasen laskea että voisi ne lapset kotona hoitaa riippumatta kotihoidontuesta. Jos vaikka jättäisi sen 100 euron jumppakortin lunastamatta ja liikuisi ulkona ilmaiseksi.[/QUOTE]

Pitäisköhän niitäpäiväkotien olosuhteita hiukan parantaa... Ja pitäisköhän mahdollistaa IHAN OIKEASTI systeemi, jossa pienten lasten vanhemmat voisivat tehdä IHAN OIKEESTI lyhennettyä työpäivää.
 
oma napa
Alkuperäinen kirjoittaja iskä neljälle;25097415:
todellakin pitäis nostaa! kaiken maailman loiset ja spurgut saa kyllä vaikka kuinka paljon tukia ja rahaa ja aika monet niistäkin kuskaa ne alkoon joka on valtion laitos joten valtio saa rahansa takaisin joten siksi niiden rahoja nostetaan mutta kotiäidit ihan oikeasti kantaa rahansa suurimmalta osin ruoka kauppaan joten valtio ei saa rahojaan takaisin joten kotihoidontukea ei nosteta! vaikka kyllä pitäisi! kotiäidin työ on maailman tärkein työ mitä voi vain olla ja sekin työ on aivan liian ali palkattua!
on ne päihde- ja mielenterveysongelmaisetkin ihmisiä.
 
"hilima"
Mä en kyllä ymmärrä ollenkaan...
saadaan ILMAISTA rahaa siihen, että ollaan lapsen kanssa kotona, ja sitten maristaan sen rahan määrästä. Kaikillahan on vapaus tienata samalla kun kotona hoitaa lapsia. Jos on vailla lisärahaa, eikun osa-aikatyöhön tai myy vaikka itse valmistettuja tuotteita.
 
onko kukaan muuten ajatellut, että ne peruspäivärahaa saavat ihmiset, eiät välttämättä saa lapsilisiä sen 500€ päälle? ja jos asuu yksin niin joutuu maksamaan kaikki kulut yksin, saman se maitolitra maksaa sille yksinelävälle kuin perheellisellekkin, ruokaa toki menee enemmän perheellisellä kuin perheettömällä, mutta silti on halvempaa asua lasten ja mihen kanssa yhdessä kuin, että olisit yksin ja maksaisit kaikki kulusi yksin.

Minä olen edelleen sitä mieltä, ettei valtion kuuluisi kannattaa yksinelämistä. Se jos mikä tulee yhteiskunnalle kalliiksi ja aiheuttaa myös syrjäytymistä.

Mielestäni pitäisi enemmin tukea perheitä ja kimppa-asumisia. Nyt jos ajatellaan kahden aikuisen elämistä. Jos työtön saa sen peruspäivärahan verrattuna lapsen omaavaan kotihoidontukilaiseen, niin enemmin vanhempi lapsineen kuluttaa, kuin aikuinen itse. Lapsilisä ei kata koko lapsen kuluja vaan on vain pieni lisä siihen.
 
"jepjep"
Alkuperäinen kirjoittaja iskä neljälle;25097415:
todellakin pitäis nostaa! kaiken maailman loiset ja spurgut saa kyllä vaikka kuinka paljon tukia ja rahaa ja aika monet niistäkin kuskaa ne alkoon joka on valtion laitos joten valtio saa rahansa takaisin joten siksi niiden rahoja nostetaan mutta kotiäidit ihan oikeasti kantaa rahansa suurimmalta osin ruoka kauppaan joten valtio ei saa rahojaan takaisin joten kotihoidontukea ei nosteta! vaikka kyllä pitäisi! kotiäidin työ on maailman tärkein työ mitä voi vain olla ja sekin työ on aivan liian ali palkattua!
mikäs tarkotus sillä ALV:lla on? ei ziisus mitä porukkaa
 
[QUOTE="hilima";25097600]Mä en kyllä ymmärrä ollenkaan...
saadaan ILMAISTA rahaa siihen, että ollaan lapsen kanssa kotona, ja sitten maristaan sen rahan määrästä. Kaikillahan on vapaus tienata samalla kun kotona hoitaa lapsia. Jos on vailla lisärahaa, eikun osa-aikatyöhön tai myy vaikka itse valmistettuja tuotteita.[/QUOTE]


Jos perheessä on useampi pieni lapsi, ei aikaa liiemmin jää osa-aika työhön lastenhoidon ohella... ainakaan vaikuttamatta lastenhoitoon. Tietty jos pystyy vuorottelemaan puolison kanssa työntekoja, on eriasia.

Lisäilen vielä, että miksi työtön ei sitten voisi itselleen ansiota tehdä, jos kotiäidille/isälle se on niin helppoa?
 
Viimeksi muokattu:
"voivoi"
Minä olen edelleen sitä mieltä, ettei valtion kuuluisi kannattaa yksinelämistä. Se jos mikä tulee yhteiskunnalle kalliiksi ja aiheuttaa myös syrjäytymistä.

Mielestäni pitäisi enemmin tukea perheitä ja kimppa-asumisia. Nyt jos ajatellaan kahden aikuisen elämistä. Jos työtön saa sen peruspäivärahan verrattuna lapsen omaavaan kotihoidontukilaiseen, niin enemmin vanhempi lapsineen kuluttaa, kuin aikuinen itse. Lapsilisä ei kata koko lapsen kuluja vaan on vain pieni lisä siihen.
Mutta eihän se valtion tehtävä ole maksaa lasten elämistä ja kulutusta, vaan se on vanhempien tehtävä! Lapsilisä on tosiaankin vain lisä siihen lapsen elatukseen, samoin on kotihoidontuella, ei sitä ole tarkoitettu, että sillä kustannetaan perheen elatus, vaan sillä tuetaan sitä kotonaoloa.
 
"voivoi"
Jos perheessä on useampi pieni lapsi, ei aikaa liiemmin jää osa-aika työhön lastenhoidon ohella... ainakaan vaikuttamatta lastenhoitoon. Tietty jos pystyy vuorottelemaan puolison kanssa työntekoja, on eriasia.

Lisäilen vielä, että miksi työtön ei sitten voisi itselleen ansiota tehdä, jos kotiäidille/isälle se on niin helppoa?
jokainen valitsee sen lastenlukumäärän omien resurssejensa mukaan.. joten ...
 
"voivoi"
Jos perheessä on useampi pieni lapsi, ei aikaa liiemmin jää osa-aika työhön lastenhoidon ohella... ainakaan vaikuttamatta lastenhoitoon. Tietty jos pystyy vuorottelemaan puolison kanssa työntekoja, on eriasia.

Lisäilen vielä, että miksi työtön ei sitten voisi itselleen ansiota tehdä, jos kotiäidille/isälle se on niin helppoa?
useimmiten työttömyys on aika lyhytaikaista (erikseen pitkäaikaistyöttömät) kotona kuitenkin useamman lapsen kanssa oleva äiti on vuosia yhteiskunnan tuilla
 
[QUOTE="voivoi";25097662]Mutta eihän se valtion tehtävä ole maksaa lasten elämistä ja kulutusta, vaan se on vanhempien tehtävä! Lapsilisä on tosiaankin vain lisä siihen lapsen elatukseen, samoin on kotihoidontuella, ei sitä ole tarkoitettu, että sillä kustannetaan perheen elatus, vaan sillä tuetaan sitä kotonaoloa.[/QUOTE]


Jonkun lapsia ne työttömätkin on. Miksi heidän vanhempanssa ei voisi heitä elättää? Okei elatusvelvollisuus loppuu... Mutta siis, lapsissa on tulevaisuus ja mielestäni rahan laittaminen lapsiin/lapsiperheisiin tulee pitkällä tähtäimellä yhteiskunnalle edullisemmaksi, kuin työttömyyden tukeminen.
 
[QUOTE="voivoi";25097662]Mutta eihän se valtion tehtävä ole maksaa lasten elämistä ja kulutusta, vaan se on vanhempien tehtävä! Lapsilisä on tosiaankin vain lisä siihen lapsen elatukseen, samoin on kotihoidontuella, ei sitä ole tarkoitettu, että sillä kustannetaan perheen elatus, vaan sillä tuetaan sitä kotonaoloa.[/QUOTE]


Jos tolle linjalle lähdetään, niin miksi on järjestetty kunnalliset päiväkodit yms? Eikö vanhempien pitäisi itse omasta pussistaan maksaa koko hoito?
 
[QUOTE="voivoi";25097681]useimmiten työttömyys on aika lyhytaikaista (erikseen pitkäaikaistyöttömät) kotona kuitenkin useamman lapsen kanssa oleva äiti on vuosia yhteiskunnan tuilla[/QUOTE]

Aika moni äiti ryhtyy työttömäksi kotihoidontuen sijaan, koska työtön saa paljon enemmän rahaa kuin kotihoidontuella oleva. En ihmettele, vaikka itse en tuohon ratkaisuun päätynytkään.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25097772:
Aika moni äiti ryhtyy työttömäksi kotihoidontuen sijaan, koska työtön saa paljon enemmän rahaa kuin kotihoidontuella oleva. En ihmettele, vaikka itse en tuohon ratkaisuun päätynytkään.
Aika moni menee töihin, koska omaa moraalin eikä halua elää toisten siivellä.
 
[QUOTE="mmm";25097193]No eikös niitä veronmaksajia saisi helpoiten ja nopeiten ihan sillä että kotiäidit menisi töihin? ei tarttisi roudata ketään afrikasta.[/QUOTE]


Jokuhan ne kotiäitien työtkin tekee. Tällähetkellä ainakin yksi kaveri tekee tyytyväisenä sijaisuutta, kun vakkari on hoitovapaalla. Vanhempana naisihmisenä kun työnsaaminen ei ole enään itsestään selvyys, niin hänelle toisen kotona olo on onni.
 
[QUOTE="vieras";25097775]Aika moni menee töihin, koska omaa moraalin eikä halua elää toisten siivellä.[/QUOTE]

Palstaa monta vuotta seuranneena aika moni menee töihin koska kotihoidontuki ei riitä ja rahaa on jostain saatava, lapsista viis.
 

Yhteistyössä