OoO ELOMASSUT TOUKOKUUSSA OoO

Pitkästä aikaa kirjoittlen. Valitukset ensin. Liitoskivut vaivaa ja vanha lonkka vika muistuttaa olemassaolostaan. Turvotusta tulee sormiin heti, jos ei juo tarpeeksi. Yleensä turvotusta on aamuisin ja päivän mittaan se häviää.

Rintapumuista ja imetyksestä on ollut puhetta. Aikoinaan siis 9 vuotta sitten minulla oli Ainun käsikäyttöinen rintapumppu ja se oli oikein hyvä. Minulla on tuota maitoa tullut suihkuamalla, niin ei siinä paljon ole tarvinut pumpata, kerätä vain talteen.
Muistaakseni oli puhetta maidon tihkumisesta ennen synnytystä. Minulla ei ole sitä koskaan tapahtunut (kolme lasta). Maito on noussut rintoihin noin vuorokausi synnytyksen jälkeen ja yleensä yöllä. Olen herännyt siihen että rinnat tuntuu räjähtävän ja eikun pummpu huoneeseen.... Sitten sitä maitoa on tullut yli oman tarpeen ja ennen lapsen imetystä on pitänyt pumpata maitoa pois, ettei lapsi tukehdu maito siuhkuun. Ei se runsas maito määräkään ole kivaa.

Mikkka tai kuka tahansa joka tietää. Kun joutuu sairaslomallle ennen kesäloman alkua, niin meneekö siinä kesäloma vai jääkö se varastoon? Oli ehkä hankalasti kysytty. Siis jos lääkäri määrää loppu ajaksi sairaslomalle (kuten Mikkkan) ja olen ilmoittanut työpaikalle pitäväni kesäloman ennen äitiyslomaa, niin kuinka käy kesälomalle? Eihän sitä voi kesälomaksi sanoa, jos on sairas!

-Siukko 26+ 1 ?
 
Siukko: Jos jäät sairaslomalle ennen kesälomaa ja sairasloma jatkuu siis koko kesäloman, niin silloin olet sairaslomalla, et kesälomalla. Eli lomapäivät jäävät silloin käyttämättä. Jos sairasloma alkaa kesken kesäloman, niin silloin muistaakseni menee joitakin kesälomapäiviä, mutta sitä en muista oikein tarkkaa (ja voi olla kiinni työehtosopimuksestakin). Itsekin olen pohtinut samaa, koska aion pitää kaksi viikkoa kesälomaa ennen äippälomaa. Tosin toivon, etten joudu saikulle, koska se todennäköisesti tarkoittaa sitä, että joutuu makaamaan kesähelteet sängyn pohjalla.

Tunsin ekan kerran supistuksen. Se oli ihan kivuton, mutta en ole huomannut näitä kivuttomiakaan supistuksia ennen. Supistus tuli, kun nousin keskellä yötä sängystä ylös, ja huomasin sen kovettuneena vatsana. Kaikenlaisia alavatsakipuja ja -jomotuksia mulla kyllä on, mutta onneksi on lääkäri ensi viikolla, niin ei tarvitse taas pohtia asioita vain omassa päässään.

Työt edelleen stressaa, ja olenkin miettinyt aamukamman perustamista. 7,5 viikkoa vielä!! ;)

No nyt taas niiden töiden pariin! Hyviä vointeja kaikille!

Marikki ja pikkuinen 25+1 :heart:
 
Huomenta!

Siukko Mä ehdin "pitää" oman sairaslomani ennen kesälomaa eli menen vielä jos selviän ens ja seuraavaksi viikoksi töihin ja sitten kesälomalle. Eli mä en ainakaan menetä mutta tuosta en tiiä että jos joutuu saikulle silloin kun pitäis kesäloman alkaa... eiköhän se oo niin että on sairaslomaa siihen kesäloman alkuun asti ja sitten "muuttuu" kesälomaksi?! Luulisin näin. Vaikka eipä sitä paljoa sittenkään voi tehä jos on lepoon asti määrätty...

Mulla onneksi ei ollut vielä supistelut vaikuttanut kohdunsuun tilanteeseen mutta "lepo", sen mitä kahden lapsen äitinä voi levätä on tehnyt hyvää! Jospa sitä 8 päivää vielä sitten kestäis!

Mulla kurkku tuhannen kipeänä ja limaa kirkku täynnä. Nenä ihan tukossa! Kevät on aina tuskaa vaikka muuten ilmojen puolesta olis ihana olla ulkona ja touhuta siellä niin eipä pysty...MRRRR! :kieh:

Appiukko herätti ovikellon soitolla kun oli jo lähdössä ollut niin oli unohtanut puhelimensa sisälle... eipä se mitää, ajattelinkin nousta tänään aikaisin. Ihana juoda kahvit rauhassa ennenkuin nuo meidän duracellpuput herää! Sitä on sitten iltaan asti meno päällä.

Mukavaa päivää kaikille ja halit kaikille jotka sitä tarttee :hug:

Mammaliini83 :snotty: ja Api 26+1
 
Huomenta!

Eilen en kerennykkään kirjotella, töissä oli kiirettä :kieh: ..

Dementia vaivaa joo,ja sanat mitä suusta tulee ulos, ni ne sattaa olla jotain ihan muuta ku pitä sanoa.. kauheen haperox on menny kyllä pää, mutta kai se siitä tokenee :D ja tavarat lentelee käsistä..

Upp3, eihän ne tissit välttämättä tässä vaiheessa kasva, jos et nyt montaa kiloa lihoo ennen lakkiaisia.. tai siis miulla ainakin tissit kasvo alux hirveesti ja sitte ei tapahdu mitään, ennen ku maito nousee (toivottavasti) sitten synnytyksen jälkee..mut ei ne sillonkaan hirveesti kasvanu, ainakaan viime kerralla, mutta nääki on niin henk. koht. juttuja et eihän noita vioi vertailla.. toivotaan että puku mahtuu!!

myö ei mennä valmennukseen, ei oltu esikoltakaan.. ja miun käsityksen mukaan täällä on aika myöhäsessä vaiheessa, siis niiku sillo ku jäähää äippälomalle, ni niihin aikoihin olis niitä valmennuksia..?? voin olla väärässäkin..

Mieki jäin ihmettelee tota miehen nimee noihin papruihin, mutta viime kerralla tosiaan piti laittaa, ei nyt.. vähän kerkesin säihkähtää, mut sit tajusin et miehä oon saanu jo päätökset ja pakkauksenkin, ni ei hätää :D

Uimisesta miullakin on se käsitys et jos paikat on auki, ni ei saa mennä, ja jotku pelkää kylmän veden aiheuttavan suppareita?? mie en ite oo hirvee uimahullu.. mut voihan se olla et ois loppukesästä ihan kiva käydä pulahtaa..varsinki jos on kuuma heinä/elokuu.. mut saa nähä onko paikat sillo jo auki..

Miun napa on hyvin nätisti tuolla kuopassa ja siellä se pysyykin, ainakin esikolta pysy, ni ei se varmaan nytkään ulos tuu..

Nivuset ja alapää on tosi hellänä.. sohvalta on tosi vaikee päästä ylös. henki ei meinaa kulkea, vaavi on jo aika ylhäällä.. oon nimittäin alkanu saaha kylkiluiden alle potkuja :kieh: , eikä nuo liikkeet enää tunnu kaikki niin ihanilta.. varsinkin ku ite seisoo ja maha on ihan piukeena ja sitte alkaa kiehnätä siellä masussa, ni ois kiva ku pääsis kylellee, ni mahaki löystyy ja tila hänelle kasvaa.. tosiaan lääkäri sano sillon viime viikolla käsikopelolla, että ihan hyvän kokosta vauvaa sie nytkin ootat =)

Pitäs hoputtaa miestä tekee nyt niitä hyllyjä mein poitsun huoneen kaappiin ni pääsis alottelee jotenki noita vaate juttuja.. sais ees sen äippäpakkauksen pestyy valmiix, ku se lojuu nyt makkarin lattialla..

mut tässähän taas tarinaa tuli, kiva jos joku jaksaa lukee :D

ja otetaanhan iisisti kaiki nyt eikä tehdä liikaa töitä!!

Äiti lpr 27+1, tämä päivä+21pv enää töitä!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
edellisen sivun nimetön oli siis minulta...eculta. Näkyyköhän nytkään... Tein avustus hakemuksen viime viikolla netissä, oli kovin yksinkertainen juttu, meniköhän se ihan oikein kun ei kysytty juuri muuta kuin nimi ja laskettu aika. Onko kokemuksia? Luulin että kelaan toimitetaan kaikenlaista todistusta neuvolasta ym. jotta paketin saisi.
Niistä eläinkommentoinneista, olen saanut niitä enemmän kuin tarpeeksi kun minulla noita kissoja on viisi. Suurin osa ihmisistä olettaa että kissat tietysti hävitetään kun tulee vauva, ja joku taas meinaa että ei tarvi mitään erityisvarusteluja vaikka niitä olisikin. Itse olen valinnut keskitien ja laitan kaikki mahdolliset kehittelemäni turvalaitteet käyttöön ja sillä mennään. En tietystikkään anna kissojen olla nukkuvan ja muutenkin avuttoman vauvan kanssa, sängyn päälle tulee hieno suoja jonka päälläkään kissat eivät pysy se kun on harjakattomallia. Kissojen suhtautumisia ei voi etukäteen tietää, senhän näkee sitten. Liian varovainen ei kai voi olla mutta en minä nyt ihan hysteeriseksi rupea sen takia että joku joskus ei ole älynnyt sitä että eläin voi mennä lapsen päälle nukkumaan ja siten tukehduttaa, nukkuuhan ne minunkin päällä.
No ei tämä nyt ollut sellanen viesti mitä ajattelin laittaa mutta asiaa kuitenkin.
eccu ja mörrimöykky 23+4
 
Sain päätökset äitiyspäivä rahasta. Se oli odotettua parempi. Olin lappuihin ruksinut ,että tulot katotaan eläkevakuutuksen mukaan ,mutta yrityksestä saamani ansio olikin ollut suurempi, niin päiväraha oli laskettu sen mukaan. Kelalle kaikki kiitos tästä :) . Äitiysavustus tulee myös pian tilille.

Kuinka paljon kesälomaa voi siirtää? Meillä ,kun olen maatalousyrittäjä ,niin lomia ei voi siirtää. Nytkin pidän lomapäivät pois ennen ä-lomaa, vaikka saikulla olen. Se etu minulle siitä on ,että lomapäivien lomittaja on ilmainen ja saikkulomittajasta joudun maksamaan.

Täällä taas menossa sellainen suppari päivä. Pitääkin mennä takaisin makaamaan.
-Poni ja Manteli 25
 
Sone
Terppa!

Minulle tuli myös päätökset ä-rahasta Yel:in mukaan, ja enenpi tulee kun olin itte pikasesti laskeskellut! Kerrankin jotain positiivista rahaan liittyvää! Luulin et minulle tulee tosi huonot rahat.. Nyt ihan ok että pärjää!

Minulla on ollut jokatoinen päivä hirvee väsymys ja supistellut, ja jokatoinen päivä taas energinen olo! Masu ei ole hirveesti kasvanut, pinkeempi se kyl on.
 
Tosiaankin, vein tänään Kelalle ne paperit ja olin saanut neuvolasta sen vanhan lomakkeen mihin kuuluu puolison nimi pyytää. Meni se tuolla vanhallakin hakemuksella, nyt sitten odotellaan mitä tuleman pitää :) Oli kyllä niiiin mukava Kelan täti että! Katsottiin hakemus yhdessä läpi ja hän lisäili sinne kaikenlaista että ei varmasti jää mitään epäselväksi. Vielä pitäisi kotihoidon tuen kuntalisä tarkistuttaa ja paperit täyttää, jospa sitäkin saisi vielä hieman äippälomalla pojasta. Kaikki roposet ovat vaan plussaa :)

Täällä taas ei supistuksista tietoakaan, vaikka neuvolan mukaan kohdun kasvupyrähdys pitäisi olla päällänsä... Ikkunoita on tullut pestyä ja riekuttua ties miten päin.
Minulla oli kyllä selvä pyrähdys silloin viikolla 24 kun koko ajan supisteli ja maha kasvoi silmissä. Silloin ei neuvolan mukaan pitänyt mitään huimaa kasvua olla... Eiköhän nämäkin jutut ole aika yksilöllisiä.

Lilli ja Tiitti 27+0
 
Lueskelin huvikseen tuolta alkumetrien ketjuista kuulumisia, jännää että ollaan jo näin pitkällä =)

mutta mihin on kotiäiti hävinny?? ja muutama muukin on jättänyt kuulumiset väliin??

Mutta meidän vauva se jaksaa pulikoida tuolla masussa =) , vähän väliä pitää vaihtaa asentoa, kun pikkunen vissiin haluu kiusata äitiä :D
 
Äiti lpr se tais kirjottaa että vauveli potkii jo kylkiluiden alla, täällä sama homma! Autossa kun viime sunnuntaina mentiin mun kotia niin piti jo työntää vauvelia alaspäin kun aivan jo sattuu kun oikein myskää.. ja aina tuo sama kohta! Oikean rinnan alla. Meillekkin tulossa mukavan kokoinen vauva, ite veikkaan että 3700-4200g välille menee ja lähemmäs ehkä tuota neljää kiloa.

Tänään luin lehistä äitienpäiväjuttuja ja tulipa vähän märistyäkin pitkästä aikaa,.,,, muutenkin aamu sujui niin "ihanasti", ite söhläsin ja lapset vaan tappeli ja kiukutteli. Joka paikka pursuaa tekemättömiä töitä ja tänään oikein tuntui että kaikki hommat kummitteli edessä. Ja tuntui että oompa niin huono äiti ja ihminen...
No mies kotiutui juuri silloin töissä ja rutisti kunnolla ja kyllä se parempi mieli hiukan palaili mutta edelleen ihme alakulo olo... mistähän sitä piristyis??

No nyt meen teitä masentamasta! -mammaliini-
 
Siukko
Jos saat sairaslomaa, joka jatkuu kesäloman päälle, niin kesäloma siirtyy.
Kesken loman, ainakin meillä, sairastuessa on ns. omavastuuaika 7 päivää, jonka yli menevät päivät siirtyvät.
Eli jos on koko loppuraskauden sairaslomalla, niin kesäloma jää käyttämättä ja sen voi pitää sitten vanhempainvapaan jatkoksi.

Mulla toi sairasloma loppuu just kun kesäloma alkaa, ellei lääkäri kirjoita lisää.

Tänään oli sokerirasitus, huomenna saa tulokset. Toivottavasti niissä ei ole mitään.

Mikkka + pikku-Raksu 27+0 :heart:
 
Sone
PONI06:

Hei, sinäkin ilmeisesti olet yrittäjä joten kysäsenpäs hölmön kysymyksen noista kelan päätöksistä....

Tupsahtaakos nuo rahat tilille mainittuina maksupäivinä mitkä on ilmoitettu päätöksessä, vai meneekö noista vielä se ennakonpidätys?
 
iltaa vaan kaikille pitkästä aikaa!! joo totta tosiaan oli kelan paprut muuttunut niin ettei enään tarvinnut miehen nimmaria siihen, enpä ois ite edes huomannut mut kelan täti mainitsi asiasta. oma vointi on ollut kohtuullisen hyvä lääkekuurikin siihen pissatulehdukseen loppui eilen ja massu on kuulemma kasvanut aivan hirveesti(miehen mielestä) ja just tänään peilistä kattelin että ompa se vielä pieni :LOL: tuo maha tullee jotenkin tohon eteen ku kaikilta muilta oon levennyt joka suuntaan, mut nyt oonkin huomannut että on nyt jo hieman raskasta hengittää ja painaa jotenkin tohon rakkoon jonka seurauksena saa jatkuvasti ravata vessassa. mut nyt taidan lähtä paapimaan ton tän hetkisen nuorimmaisen kanssa (1v10kk) ei muuta kuin hyviä vointeja kaikille ja jaksamisia. hyvää yötä!!!!



jyffe ja rv24+5
 
Tein tänään kaksi aivan uskomattoman ihanaa ostosta. Tukisukat!!! (tästä se mummous alkaa!) Vitsit, enhän mä enää ikinä riisu näitä jalasta pois, niin mukavat ovat ja niin kevyesti käy taas askel... siis oikeesti, miten joku voi tehdä näin hyvän olon!!! Ovat kyllä ehdottomasti hintansa väärti, 184kr maksoivat (~23?). Täytyy käydä ostaa näitä lisääkin... Ja toinen ihana ostos, Scarlet-dvd paketti. Ekan levyn jo katsoin (yhteensä 4 levyä) ja kyllä se vaan on niin ihana, kuin muistelinkin.. tuli joskus 90-l telkkarista ja luin sen kirjana viime syksynä.

Joku mainitsi tuosta kohdun kasvupyrähdyksestä. Mulla sellainen tuntui olevan viikkojen 22-23 välissä, silloin maha kasvoi silmissä, moni paita jäi liian lyhyeksi, muutama trikoinen(!) toppi alkoi puristaa jne. Mahaa myös kutitti kamalasti ja iho oli tosi huonona, nyt on helpottanut. Mulle kätilö päivitteli, miten alhaalla maha on (kun äiti lpr ja joku muu totesi, miten vauva potkii kylkiluita). Tuosta alhaalla olosta on se hyvä puoli, ettei närästä yms. Esikoinen oli alhaalla ja raivotarjonnassa n.20 viikosta alkaen, kunnes vähän ennen synnytystä pomppas ylös ja laskeutui vasta synnytyssalissa takas... pää oli kyllä aika hassun näkönen jonkun aikaan, neuvolassa kun oli kerran sijainen (vasta valmistunut) niin se sai mut kyllä aika huolestuneeksi, kun laittoi meidän "pääkontrolliin", kun hän ei ollut aiemmin nähnyt sellaista päätä vauvalla...

Nälkä vaivaa ihan koko ajan. Tuntuu, että oon tässä koko illan vaan syönyt ja syönyt, mutta taas on lähdettävä kaivamaan kaapeista jotain suuhun. Hyviä vointeja!

Hemuli 24+4
 
Terveisiä 4d- ultrasta. Kävimme tänään Femedassa katsomassa pikkuista. Ihan uteliaisuuttamme halusimme tuon tapahtuman kokea -eikä kyllä harmita yhtään, vaikka pikkasen tyyristä olikin =) !
Cacciatore sanoi tulokkaan olevan 100% varmuudella poika (noin meille kyllä sanottiin jo rakenneultrassakin..), saimme sitten yhden pippelikuvankin
:LOL: ! Kuvia tuli n. 30 kpl, lisäksi saimme dvd:n mukaamme. Dvd:n kesto tosin oli vain 5 min. mutta moneen kertaan on jo tullu kateltua läpi.. :heart:
Heti, kun näin pikkuisen kasvot, ajattelin, että onpas isän nenä ja huulet.. pian ultraajakin sanoi ääneen, että onpas pienellä isän piirteet! Tuleva isukki oli ihan otettu. On se vallan hurjaa tuo nykytekniikan kehitys..pääsee tuolla tavalla kurkkaamaan konkreettisesti..

No niin. Siinä olikin sitä hehkutusta taasen. Jos nyt lähtis nukkumaan helpottuneena siitä, että masukilla oli kaikki hyvin ja kunnossa.

Hyvää yötä mammoille ja masuille :heart: !

Elo-onni08 + "Jyry Yrmy" tasan 24
 
Sone Käsittääkseni niistä menee ennakonpidätys. En kyllä yhtään tiedä paljonko, kun en ole verokorttia Kelaan viennyt. Olen varmaan hukannut sen ,kun eipä sitä tarvi. Viimeksi vain tuumasin ,kun kodinhoidontuki tuli ,että olipa paljon mennyt veroja. Taidan huomenna käydä Kelassa oikein asiaa kysymässä ,jäin niin vaivaamaan tuo sun kysymys.

Joudun huomenna soitteleen myös neuvolaan. Vointi on niin kurja. Suppailee pienestäkin syystä ja alapäässä paineen tuntoa enemmän kuin ennen. Vauvan potkut tuntuvat myös alempana. Olisin kyllä tosi iloinen ,jos kylkiluihin asti ylläisi.
Mutta nyt makaamaan taas ja kattoon kiekkoo.

Öitä masut ja mammat !!
-Poni ja Manteli 25
 
Eilen oli lääkärineuvola ja kohdun suu oli lääkäriä lainatakseni "aivan liian pehmeä", joten lepoon tuli määräys. Lääkäri käski myös varautua, jos tulee supistuksia niin suoraan osastolle. Kaksi viikkoa sitten kävin edellisen kerran ja silloin oli jonkin verran pehmentynyt, mutta tuli kyllä täysin yllätyksenä. Mielestäni mulla ei ole ollut erityisiä kipuja tai supisteluja. Jonkin verran kivuttomia supistuksia ja vihlaisuja alavatsassa, mutta olen olettanut sen kuuluvan asiaan. Jotenkin on olettanut, että pitäisi olla kipuja tai muuten jotain huono vointisuutta :(
Tosi kurjaa jäädä jo nyt lähes vuodelepoon, kun olin asennoitunut olemaan töissä vielä kolme viikkoa. Lääkäri sanoi, myös että näillä näkymin on paljon mahdollista pikkuisen olevan maailmassa jo heinäkuussa.

Rauhallisia kävelylenkkejä tasaisessa maastossa saa kuitenkin tehdä kunnon mukaan. Ja pitäsikin tehdä mikäli pystyy. Ongelmalliseksi tämän tekee se, kun tosiaan koen olevani täysin voimissani ja kunnossa. Ajattelin, että käytän kaikkia koiria erikseen lenkeillä, saa ainakin kolme rauhallista lenkkiä, kun kadulla käy. Koirat, kun saattavat pysähdellä joka toisen tolpan juuren haistelemaan, eivätkä yksin ollessaan sillei riehu kuin porukassa.

Kesälomat siirtyy jos on sairaslomalla. Siirtymisestä täytyy kuitenkin ilmoittaa työnantajalle. Meillä lomat siirtyy automaattisesti, mutta juttelin eilen ystäväni kanssa, joka on kohtuu suuren firman HR:ssa. Heillä lomat eivät siirry automaattisesti vaan tes:ssä on jotain poikkeiuksia jolloin ei siirry. En oikein muista/ymmärtänyt miten se homma meni, mutta kuitenkin jos jää sairaslomalle, joka jatkuisi hyväksyttynä loma-aikana on lomien siirtymisestä ilmoitettava, jotta ei tule ongemia, pelkkä ilmoitus sairaslomasta ei siis välttämättä riitä.

shihtzu: Päättelin Kirpun ja Buddyn lapsukaiset ihan vahingossa. Katsoin, että välityksessä ei ole tuon ikäisiä pentuja. Sitten muistin Lulun pennut (tosin nehän syntyivät jo viime vuoden puolella, mutta kuitenkin) ja sieltä sitten bongasin Kirpun. Onnea oikein paljon koiravauvasta :) Heh... Ja mikäli poika isäänsä tulee niin saatte oman pikku-poliisin taloon, kuten meilläkin.
 
Ihanaa että taas yksi työviikko on lopuillaan.

Kiitos todella paljon kaikille kesä/sairausloma kysymykseeni vastanneille. Työnantajalta asiaa tiedustelin sähköpostilla muiden äippä asioiden yhteydessä, mutta vastausta en juuri siihen kysymykseen saanut. Täytyykin tästälähtien kääntyäkin teidän puoleenne kun tulee kysymyksiä ja epäselvyyksiä. Asioiden käsittely aika on paljon nopeampi kuin muualla :)

Tuo kohdunsuun pehmeneminen ihmetyttää. Meillä kun täällä ei ole lääkärineuvolaa ollenkaan, pelkästään synnytystapa arviossa näkee lääkärin, niin mistä minä tiedän missä kunnossa kohdunsuuni on???? Tekeekö neuvola täti tuommosia sisätutkimuksia, en satu muistamaan? Minullakin tuntunut painetta alapäässä ja vihlasuita ja silloin tällöin massu ollut tosi pinkeä. Ja sitten kun ottaa huomioon etten ole aieminkaan tunnistanut kuin TODELLA kipeät supistukset, niin vähän alkaa huolestuttaa. Täytyy ottaa asia puheeksi ens viikon neuvolassa.

Painon nousu on kans mielenkiintoinen puheenaihe. Mulla tuota painoa kertyy todella herkästi, ihan normaali tilassakin. Jos ei kolmea kertaa viikossa kerkeä kunnon lenkille ja syö normaalisti, niin heti on kaks kiloa tullu lisää. Nyt sitten lonkka kipu vaivaa, niin lenkit on lyhyitä ja rauhallisia. Paino siis vaan nousee, pelottaa neuvolaan mennä. Painoa oli ennen raskautta vuosikaudet 72 kg (muutama kilo liikaa), nyt oma puntari näyttää 80,5 kg. Aiemmissa raskauksissa näistä viikoista on vasta kunnon painon nousu alkanut, parhaimmillaan olen päässyt 98,4 kiloon. Toivottavasti ei mene satanen rikki tällä kerta. En ole aiemmin painoani niin ajatellut. Nyt vanhempana tulee semmonen tunne että se mitä nyt kerää liikakiloja niin ne jää, mitä vanhempi sitä vaikeampi laihtua.

Raskaus on niin mukavaa, eikö ookkin? Mutta kummasti sitä tulee valitettua kaikista asioista. Kuitenkin mulle ainakin tulee semmosia ihania onnen tunteita, kun massu heilahtelee. Ehkä sitä vaan oottaa että saa vauvan syliin.

Jopas sitä tulikin kirjotettua, amutuimaan. Nyt töihin.....

-Siukko
 
Verokortin tiedot menee automaattisesti kelan tietoon. noista etuuksista vaan pidätetään vähintään 20% veroo tai sitten oma veroprosentti korotettuna 2%.. eli paljon menee veroa :eek: . eli jos siulla on verokortissa esim. 15%, ni sillon pidätetään 20%. ja jos siulla on 22% ni se korotetaan 24%.. näin olen ymmärtänyt..

Meillä on ollu eilen mammaliinin kanssa aika samanlainen päivä.. mein 4v. poitsulla on puhjennu joku hemmetin murkkuikä :kieh: ja sen kaa saa tapella aina kotona.. aamu alkoi siis hirveellä väittelyllä ym. ym.. iltaan asti ku selvittiin töistä kotiin ja näin, olin niin väsyny, et oli pakko avautuu miehelle, se kun vaan makaa sohvalla ja tuijottaa lätkää.. huusin ja itkin varmaan kaikki kirosanat ja vauvan menetykset, ku kukaan ei välitä et mie oon niin väsyny ja paikat nii kipeet et ei pysty kunnolla ees kävelee.. no kyllä se sitten tajus tulla halaamaan ja sano et mee sie vaan sohvalle, ni mie hoijan pojan iltajutut =)

nukuin sitte 20.30-7.00 eli 10.5h ja nyt oon saikulla ainakin tän päivän.. ei pysty enää istumaan tuolla töissä.. selkä ja alapää ihan :kieh: :kieh: ...

no pitäs täällä kotona vissii pyykkiä pessä, mut enempää en tee, makaan sohvalla ja katon videoita!!! ja käyn välillä täällä =)

Painon noususta.. viime viikon neuvolassa oli tullu 11kg ekasta neuvolasta, ja laitettii painorajaksi, että enää saa nousta korkeintaan 9kg.. saa nähä pystynkö vähentää herkuttelua.. se kyllä on aika inhottavaa, ku ei pysty liikkumaan, ei tuu kulutettua yhtään mitään.. yritänhän mie aina vähän lyllertää, mutta ku ei pysty..

nyt meen sohvalle, nauttimaan hiljaisesta päivästä!!!!

äiti lpr 27+2

*muok* mammaliinille vielä, et meinkin vaavin varpaat on miun oikeen tissin alla :D
 
Mulla on pikku hiljaa alkanut tulemaan noita supistuksia ja voi olla, että ensi viikolla menen lääkäriin hakemaan saikkua, alkaa olemaan hieman raskasta tuo työnteko ja ongelmallisinta on se, että pissahätä vaivaa jatkuvasti, vaikka vasta äsken oisin käynyt veskissä.

Mulla noi vauvan liikkeet tuntuvat vain tuolla alhaalla ja siksi ehkä tuo pissahätäkin vaivaa jatkuvasti, kun tyyppi ilmeisesti istuu mun virtsarakon päällä tai muuten vaan moukaroi sitä.

Lauren-78: Minua on varoitettu, että Armandosta voi tulla tiukka tyyppi, mutta tällä hetkellä se on ainakin taivaanrannan maalari, se kuulemma haahuilee ja on hyvin rauhallinen tapaus. Mullahan on tässä talossa jo yksi poliisi, nimittäin Kimi. Armandosta tuleekin Casperin kaveri ja toivoitaan että niillä synkkaa keskenään.

Eilen oli ensimmäinen perhevalmennus ja menin sinne ilman isäntää, kun sen piti saada nukkua ennen töihin menoa.
 
neitiperho
Heissan mammat taas pitkästä aikaa.

Eipä tänne oikein mitään kuulu. Alkoi viikolla kasvattajakurssi joka järjestetään iltaisin. Kyllä on puuduttavaa. Eilen tuli ihan huono olo siellä istuessa ja meinasin, että pyörryn siihen paikkaan. En sitten onneksi ja vähän ajan päästä alkoi vointi onneksi helpottaa. Vielä pitäis tänään sinne mennä istumaan ja sitten ensi viikolla vielä kaksi iltaa, huoh. Mutta kaikkeen sitä pitää päänsä työntää :D

Mulle viime aikoina tullut hieman kiusallinen ongelma. Nimittäin liittyen tuohon seksi puoleen. Kaikki muuten hyvin, mutta nykyään joka kerta vatsa tulee aivan mielettömän kipeäksi. Loppuosuus meneekin lähes aina ajatellen kunpa mahakipu loppuisi tai yleensä olisi jo nopeasti homma ohi :ashamed: Onko kenelläkään muulla samaa ongelmaa esiintyny?? Hieman inhottavaahan se miehelle aina sitten jälkeenpäin sanoa, joo oli kivaa mut onneks loppu. Ei välttämättä kovin kannustavaa ja innostavaa :/ Parin viikon päästä olisi lääkärineuvola, joten täytyy silloin ainakin asiasta kysellä.
Niin ja taas tuo närästys vaivaa sen verran pahana, että joka yö joudun käymään oksentamassa jossakin vaiheessa, että vointi edes vähän helpottaa. Aamulla herään närästykseen ja illalla siihen nukahdan. Ihan perseestä noin suoraan sanoen.

Mutta joo, nyt työjuttuja tekemään, ettei jää ihan viime tinkaan. Töitä olisi jäljellä pari viikkoa,jippii...



Oho, jo alle 100 pvää laskettuun aikaan...hui
 
Kärähdin sokerirasituksessa siten, että TYKSiin saan taas mennä osastolle :( No, mies saa luvan ottaa vapaata ja hoitaa lasta. Mulla oli paastoarvo 5,8 ja tunnin arvo 10,2 :eek: Mä kyllä arvasinkin, koska mä en todellakaan pysty syömään normaalia aamupalaa ilman että sokerit nousee, en esimerkiksi kokonaista ruisleivän palaa, puurosta puhumattakaan! Iltapäivällä ja illalla ei ole ongelmia sit ollutkaan. Insuliinit luultavasti otetaan taas käyttöön.

Meillä on ollut tänään surkea aamu; poika nukkui huonosti yöllä ja oli sitten kiukkuinen aamulla. Sitten kun olin hälle ruokaa laittamassa(poika istui syöttötuolissa) niin jätin pojun sormen kaapinoven väliin:( En yhtään huomannut että se oli sen tökännyt saranan väliin. Nyt sormi on ihan purppuranpunainen ja kipeä. Poika meni itkuisena päiväunille ja minäkin ihan surkeana kun tuollain kävi. Toivottavasti unet auttaa ja iltapäivällä olisi parempi mieli, pienellä
:( :heart:
 
Hei pitkästä aikaa!
Päivittäin lueskelen täällä, mutta edelleenkin kirjoittelen muutaman viikon välein vaan.
Mulla öisin myös pohkeissa kramppeja, mutta nyt olen syönyt tunnollisesti magnesiumia, nii ne ova onneksi loppuneet. Itkua tihrustin yksikin yö kun tuli monta kramppia peräkkäin, vaikka mies taivuttikin jalkaa vastakkaiseen suuntaan, karseeta!
Ja sitten toi virtsankarkailu...onko muilla esiintynyt? Mua ihan nolottaa se..koko ajan käyn vessassa ja silti esim aivastaessa tai pyörän selästä noustessa jne. käy usein vahinko. Kyllä nolottaa! Lähteekö vaiva synnytyksen jälkeen? Ekassa raskaudessa ei ollut mitään ongelmaa.
Painoa on mulle tullut noin 6kg ja toivon ettei tulis yhtä paljon, kun esikoisesta (n.17kg). Maha näyttää jo aika valtavalta varsinkin alastomana..huh hu mikä ryhävalas!
Jos on laittanut kelan paprut, vasta kun uusi äitiyspakkaus ilmestyi nettiin ihailtavaksi, niin saako sieltä sen uuden vai voiko vanha tulla kuitenkin?
Jos täällä on halukkaita, niin kaupittelisin sen uuden pakkauksen sekä 06-vuoden käyttämättömiä kestovaippoja jollekin. Minä en niitä tule käyttämään, mutta ihailen ihmisiä ketkä jaksavat niiden käyttöön totuttautua. Eli halukkaat laittakaa vaik yv:tä.
Mä oon jo kerran käynyt tarkistuttaan istukan paikan, mutta joudun vielä kesäkuun lopussa käymään ultrassa, kun se ei ollut vielä ihan kokonaan vetäytynyt kohdun suulta. Täällä oli parilla muullakin tota samaa vaivaa... minua ei kyllä tosin yhtään vaivaa etten saa synnyttää alakautta, sillä sen jo kerran kokeneena (ja pieleen meni sekin), niin voin sanoa, että mulle sektio on varmasti turvallisempi vaihtoehto. Se synnytystapa-arviointi (missä vaadin sektion) on minusta kauhean myöhään, jos se on vasta rv 36. Toivottavasti vauva ei ala ennen aikojaan syntymään..
Eiköhän tässä ollut taas tarpeeksi omaan napaan...
Hyvää vointia kaikille vaan ja nautitaanhan arskan paisteesta!

Milba rv 26+3
 
Hei!
Neuvola oli tiistaina, th ennusti meille tyttöä sykkeen perusteella: +148. :heart: Kohtuni on edelleen täysin muotopuoli, oikealta korkein kohta 22cm, vasemmalta varmaan ainaki 3 tai 4cm matalampi!! :LOL: Säikähdin ekaks et se ei ois hyvä juttu, mutta ei kuulemma haittaa ja muotoutuu luultavasti loppua kohden tasaisemmaksi. Oikealla puolella Mötky enemmän viihtyykin, mutta välillä kupruilee vasenkin puoli.=) Sokeria löytyi pissanäytteestä, johtui ilmeisesti n. tuntia ennen neuvolaa syömistäni karkeista!! Eilen aamuna kävin sit sokerirasituksessa, paastoarvo muistaakseni 3,6 , tunnin kuluttua 5,8 ja siitä tunti myös 5,8. Eli ala-arvoja ilmeisesti.. Näytteet otettiin onneksi sormenpäästä,eikä käsivarren suonesta niinkuin jossain muualla..!! Samalla otatin fluorinäytteen, ja hiivahan sieltä löytyi :kieh: Kutinaa ja kirvelyä taasen, ja kallista Canestenia.... Hb oli noussut jopa 116:n, mutta silti th määräsi vielä hakemaan kolmannen paketillisen Obsidaneja.. Painoa tullut 415g/viikko, eli hyvin. Laihtua en saa kun oon niin hoikkanen muutenkin.. Olikohan siinä kaikki..

Muiden kuulumiset vilkaisin pikaisesti vaan läpi, ei jaksa istua kovin kauaa tässä koneella ku alkaa särkeä selkää.

Sain mekon ompelijalta, ja vein sen äsken takas vielä paranneltavaksi.. Oli nimittäin niin jämäkkä ja tiukka yläosa ettei henkeä saanut syvään vedettyä...!! Silloin kun ompelija mittasi tuosta kainalon alta ympärysmittani, se oli 92cm, ja tänään kun itse mittasin niin oli jo 93,5cm.. :ashamed: :eek: Saumoista saa levennettyä reilut 2cm, toivotaan että riittää!!!

Oman navan tuijotus päättyköön....
Upp3 ja Mötky-kulta 26+2 (?)
 
Heippa vaan!
Jos taas kirjottelis kuulumisia, kun ei mukamas muutakaan tekemistä oo =)
Eipä tänne kyllä mitään ihmeempiä kuulu. Reilu viikko vielä töitä ja sit 2 viikon loma, ihanaa! sen jälkeen pitäis sinnitellä vielä kesäkuu töissä ja sit saakin lomailla aina vauvan syntymään asti :LOL:

Tänään on pikkasen väsyny olo. Mutta yleisesti ottaen mulla on tosi hyvä fiilis melkein koko ajan. Onhan niitä pieniä vaivoja vähän väliä, mut mitäs pienistä :)

Mä en oo vieläkään saanu aikaseks mennä apteekkiin ostaan sitä magnesiumia suonenvetoon... no ei nyt kyl oo enää niin usein vetäny suonta...

Plääh, kai sitä pitää mennä laittaan ruokaa ja valmistautuun töihin lähtöön... aurinkoista päivänjatkoa kaikille! :)
 

Yhteistyössä