oOoO-Huhtikuun Helmet 2012 * HELMIKUUSSA*-oOoO

Vauvakirja: Saman huomasin minäkin eilen, että ostoslistalla on vielä. Pitäisi siis käydä ostamassa piakkoin. esikoisella just se Mauri Kunnaksen josta olen tykännyt ja samanlaisen saa tulokaskin.

Tilasin vauvalle tänään 2 kapaloa. Esikoiselle ostin aikanaan kapaloliinan, mutta pieni oli niin kova sätkimään ettei siellä millään pysynyt. Tuo on muutenkin varmaan yöllä näppärä jos täytyy vaippaa vaihdella kun ei tartte miettiä niin paljon miten menee. Lisäksi vauva saa paidan ja minä 2 imetys T-paitaa. Menee keväällä päällipaidan alla ja kesällä tietty ilman- Viikonloppuna tarkoitus mennä ostamaan esikoiselle sänky, patja ja mulle imetysliivit (valmistajan sivuilla luki että siinä kasvunvara, ei tarvii siis ostaa normaaleja isompia) sekä pinnikseen uus reunapehmuste. Eli ihan kivasti etenee meidän valmistautuminen vaúvan tuloon, vaikka sitä olenkin panikoinut :) Hyvä niin, koska viimeyönä heräsin kipeeseen supistukseen...

Hui, 23. pvä mulla alkaa jo virallisesti äippäloma, kyllä se kevät sieltä kohisten tulee ja meidän vauvat :heart:
 
Aobhinn: No oho! Käsitinkö oikein, että lääkäri tarkoitti et jumpata nyt? Älä treenaa vatsalihaksia ennen kuin olet varmistanu luvan neuvolasta. Minä olen käsittäny et vatsalihastreeni raskaana ei ole kovin sallittua. Pahoittelut jos olen väärässä. Mulla on hyvät vatsalihakset, mutta silti en pääse nyt selältään suoraan ylös, vaan pitää mennä kyljen kautta ja jalkaa en saa nostettua seisaaltaan 90 asteen kulmaan.
Varaa aika valmiiksi neuvolalääkärille, sillä niillä on ihan erilainen tietämys raskausajan vaivoista kuin normilääkäreillä. Mun työterveyslääkäri väitti, että esitän kun selkä alkoi kipeytyyn istumisesta marras-joulukuussa. Ei kuulemma voi raskaus vaikuttaa selkään vielä siinä vaiheessa ja ei voi olla mahdollista jäädä saikulle (oon bussikuski, joka istuu koko päivän lasti täynä ihmisiä). Ois pitäny alkaa järjestään mulle tyky-neuvottelut, jos en kerta voi jatkaa töissä. Työnantaja, neuvolalääkäri, neuvolahoitajat ja fysiatri olivat kuitenkin täysin erimieltä ja diagnoosi oli raskaushormonien löysyttämä si-nivel. En ole enää käynyt työterveydessä, vaan varasin aina varulta etukäteen saikun loppuun neuvolalääkärille ajan. Nyt oon sit selän ja supisteluiden takia saikulla äippälomaan asti. Istuminen on välillä yhtä hel*****ä. Mut vauvalla kaikki hyvin =) ei varmaan olis enää matkassa, jos oisin vielä rääkänny töissä, oli ne viimeset päivät niin hirveitä..
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vauvikselle uudesta pinosta :flower:
pääsen vasta nyt korkkaamaan uuden pinon...

:(mun piti tiistaina tulla poksauttamaan 29 viikkoa mut oon ollu voimattomana vatsataudissa sen koko päivän|O onneks tuli alakautta niin ei ka mitenkään rasita kohtua kun neuvolastsa sanottiin maanantaina että ei saisi rasittaa kohtua. mieskin oli vatsataudissa, se päästeli yläpäästä... en ookkaan ikinä ennen sairastanu puolison kans samaan aikaan mitään noin kuvottavaa tautia... eilen oli sit ihan hyvä päivä ja hyvä olo, ruokaki maistui, päätettiin oikeen tortilloja vääntää, ja oli hyvää:p
illalla oli jotenki turvonnu olo mut sehän on jo ihan normaalia. nukuin niin levollisesti ilman kipuja ja ilman mitään huonoja oloja ainaki nelisen tuntia puoli kahteen asti:D jee yleensä herään puolen tunnin välein. toisen kerran heräsin vessaan 03.22 ja voi ********* pissalle menin mutta oon taas ihan vesiripulilla... nyt ei oo oikeestaan yhtään edes huono olo mut sitä tavaraa vaan tulee|O... eli täälä ei oo ummetusta... mies onneks pääs jo tänään töihin.
itse juopottelen pahan makuista osmosal juomaa (jauhett joka sekoitettiin veteen) ja koitan saada sillä suolot ja sokerit pysymään hyvänä... katotaan kuin mamman käy...

oli paljon taas lukemista...

kette voisitko vihjata mistä saisin kans ihanan pöllöpipon ohjeen?
ite neulon tällä hetkellä vauvalle kietaisujakkua, mut sen jälkeen olis kiva kokeilla taas jotain muuta :) ohjeisiin oon pyytäny tulkkausapua veljen vaimolta, kun jotkut meistä on syntyny puikot kädessä ja jotkut ei...

raskausarpia molemmissa rinnoissa yksi pieni...

talvi on ihanaa aikaa, toki tää -25 on jo aika kylmä... meidän koirakaan ei viihdy enää ulkona. tosin se ei viihdy kun takan edessä ja kesällä auringossa vaikka puolet siitä onkin huskya, ei heti uskois:LOL: toinen puoli siitä on sussaria...

vauvaohjelmia katselin ennen jonkin verran mut nyt en halua koska pelkään et saan nistä jotain pelkoja... ihan tarpeeks hirvitti katsoa jotain ohjelmaa jossa lehmät siemennettiin, ne synnytti normsti, perätilassa ja yhdelle tehtiin keisarin leikkaus... mies on kokenut kaiken sen nuorena livenä ja halusi että minäkin nään minkälaista ja kuinka jännää se on ollut... olipas jännää, oikeen pahaa teki, mutta oli oikeesti varmasti palkitsevaakin=) mua vaan säälitti että eikö niitä lehmiä satu, ei muuten tehny pahaa...

ihanaa kuulla etten ookkaan ainut huhtikuinen näin ison mahan kans :heart:

kotiutumisvaatteita en oo vauvalle vielä kummemmin miettiny muuta kun että luultavasti h&m:ltä ostetun karvasen nallehaalarin saa laittaa, sinne alle mahtuu hyvin kerrosvaatetustakin jos on kylmä ilma vielä...

suska ja kupla 29+2
 
Mä en ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt mieluista vauvakirjaa, joten ostin esikoisen syntymän alla blancon kirjan, jossa on Muumimamma kannessa ja kirja on kulkenut nimellä "Meidän perheen päiväkirja". Oon kirjoitellut sinne ihan päiväkirjatyyppisesti, mutta myös moneen eri tyyliin, esim. kellonajoin, milloin on tehty ja mitäkin, joskus vaan lyhyitä pätkiä sen hetkisistä hauskoista kommelluksista ja pikkuneidin tempauksista, TOP 10 -listoja suosikkileluista, TOP5-listoja neidin herkkuruoista, muutamia meidän perheen suosikkireseptejä.... Synttäreiden jälkeen tein menulistan siitä mitä tarjottiin ja mitä lasten kanssa askarreltiin ja touhuttiin. Joskus piirtelen sinne, runoilen ja vaikka kirjoitan "viestejä" pikkuneidille, jotka hän sitten saa joskus lukea.

Luulen että tuosta kirjasta on mulle ihan apua, nyt kun ootetaan pikkukakkosta. Saan siitä vähän vertailupohjaa, että miten neiti söi ja nukkui ja miten tää tuleva sitten tekee samoja juttuja. Nyt on muumimammakirja jo viimeisiä sivuja myöten täytetty, joten ostin Irlannista uuden, pöllökuosisen kirjan. Siitä alkaa sitten uusi tarina, kun tämä pikkukakkonen syntyy...

Vai selluliittiä, voi hyvänen aika, on sitä varmaan tullut lisääkin mutta kun sitä on jo ennestään! :D Sama se on raskausarpien kanssa (peräpukamista puhumattakaan) - eihän nekään kauniita tahi kivoja ole, mutta minkäs teet. Ei tästä mammasta tehdä Angelina Jolie -äityliä, ei sitten millään, mutta eipä paljon kiinnosta. Nää on näitä elämän välttämättömiä pahoja... Jos se on hinta ihanista lapsukaisista, niin so be it! :)

Voi mä en enää malttais odottaa, että pääsee pusuttelemaan tätä vaavia... On jo ihan hirvee hinku päästä näkemään pikkusta... Ja olo kun tästä varmaan vaan tulee tukalammaksi, niin ihan senkin takia sitä h-hetkeä alkaa tosissaan odottamaan.

Että äippälomaa ootellessa...... Linn, mullakin on viimeinen työpvä 23.2. (virallisesti alkaa vasta 27.pvä, mutta teen 4-päiväistä viikkoa ja perjantait on mulla vapaat), joten kärvistellään yhdessä! :D
 
Meilläkin unipussit (2kpl) ovat ihan kesäkäyttöön, ne onkin kokoa 62 ja toinen 62/68, ostan sit syksyllä talvea kohden paksumman jos näyttää että vauva viihtyy sellaisessa ja todetaan se hyväks :)

rv 29+5
 
Annapellu Ihananhauska kalakakku! Mä eilen tein kokeeksi kakun, päällinen marsipaania ja ällön makeetahan se oli, mut voihan sen jättää syömättä. Ihan hyvä kakku tuli, mutta oisin kaivannu vadelmahillon lisäksi jotain lisämakua kakkuun, en tiiä sopisko joku vähän kirpeä maku kakun väliin. Nyt on sit 30 hengen kakku tuolla jääkaapissa...

Kyllä tää aika menee nopeesti, eihän tässä oo oikeesti enää kauaa kun vauvat on maailmassa. Yritän nauttia kasvavasta vatsasta ja potkivasta vauvasta koska ikävähän tätä vauvamahaa sit tulee kun vauva syntyy.
 
Kohmeista huomenta!

Tässähän ei kohta tiedä mitä vaatteita vetäisi päälleen töihin lähtiessä.. Matkalla kylmä ja konttorilla kuuma ja käytössä tasan yksi ulkotakki, joka mahtuu päälle ;) Viime kuukausina vakiotyövaatteena on ollut joku mekko/tunikka ja sukkahousut, mutta nyt ei oikein sukkiksissa tarkene. Sais vähän lämmetä niin ei enää tässä vaiheessa tarvitsisi ostaa lisää äitiysvaatteita!

Tsemppiä todella kaikille, joilla auto oli epäkunnossa! Miellä autosta onneksi jäässä vaan ovet, lukot toimii miten sattuu mutta muuten on auto kunnossa.. ei tulisi arjesta mitään muuten. :|

Hankinnoista, pikkuhiljaa niitä alkaa kertyä. Koottiin se meidän kokoontaittuva hoitopöytä viikonloppuna ja sitä koekäytti jo miehen veljen perheen 3 viikkoa vanha vauva kyläillessään, ja vauva viihtyi siinä hyvin kylpyhuoneen spottivaloja tuijotellen :) Jotenkin hauska nähdä siinä päällä ihan oikea minikokoinen "asiakas" :D

Rintapumppua olen myös miettinyt ja juuri sähkökäyttöistä, mutta kun ei tiedä yhtään onko näistä omista ruoka-automaateista tulossa maitoa paljon vai vähän niin ei oikein etukäteen uskalla ostaa sitäkään. Ehkä laitan miehen kauppalapun kanssa ostoksille sitten kun maidonnousutilanne selviää ;) Liivikoko on kyllä kasvanut jo melkein kolmella, ja ostin jo yhdet vielä vähän suuremmat imetysliivit valmiiksi: b e b e s . f i ja koko oli huima 80G :D Myyjän mukaan noilla mun pitäis pärjätä sitten maidon noustessakin. Kuulemma noin nyrkin verran tulee volyymia rintoihin maidon noustessa. Jää nähtäväksi!

Tilailin myös jo yhden tuttipullon: Lifefactory lasinen tuttipullo 118ml - lila - BumBeez Ja apteekista voidetta rintojen päihin:Lansinoh / Tuotteet / Lansinoh lanoliini Nyt kun näitä tässä listailee niin ei ihme, että tili tuntuu olevan koko ajan tyhjänä.. Onneksi vielä muutama normaali palkkapäivä edessä niin ostetaan nyt sitten vielä kun voidaan :D

Ja nenä reistailee täälläkin. Muutaman kerran tullut ihan kunnolla verta ja muuten vaan niistäessä vähän. Bebanthenia olen laittanut pari kertaa päivässä niin se helpottaa vähän kuivuuteen. Luulen, että kylmä ja kuiva talvi-ilma ja limakalvojen turvotus tekee tämän.

Mitäs muuta piti kommentoida.. jatkan kun muistan ;)

Vappuvaavi ja tulokas 27+6
 
Kiitos vauvikselle uudesta pinosta :flower:
Vauvakirja meillä on tytöillä erilaiset kirjat ja ollaan saatu ne ristiäislahjaksi, jos siis tarkotatte sitä mihin voi kirjottaa vauvan kehityksestä yms.. :)
Täällä ollaan edelleen flunssassa ja ärsyttää kun ulkona on aivan liian kylmä.
Meillä olis tuon pikku kakkosen synttärit 28 pv mut en keksi yhtään minkälaisen kakun tekisin, mitä päivänsankari voi myös itse syödä, kun liikaa ei sais olla sokeria jne... joku täällä oli tehnyt hienon kalan muotoisen kakun, mutta eiks se päällinen oo melkein sokeria kokonaan? Kinuskikissan sivuilta kattelin kakkuja, mut enhän mä osaa niin hienoja tehä. :D
Alkaa toi hengitys käymään aika raskaaks, kun flunssa painaa päälle ja sit vauveli painaa kylkiin (herra kun tykkää olla poikittain) tai jotenkin niin, että välillä pitää henkästä syvään, ettei vallan pyörry ja kaadu.
Toivottavasti kukaan ei vielä synnyttäis tässä kuussa, voimia ja jaksuja rakkaat mammat. Kohta on huhtikuu :heart:

Sale ja pupu 30+5
 
Huomenta

Vauvakirjat on tytöillä erilaiset. Vanhempi sai sen kastajaislahjaksi, on joku perusmarkettiversio, nuorempi sai synnärille se on sellainen Nalle puh kirja Nalle Puh vauvakirja | 9789512834938 - Suomalainen.com . Vatsassa asuva sai myös sen jo joku aika sitten lahjaksi, se on se ihana kulta pieni kirja Kulta pieni (9789510300213) - Kirjat - BOOKPLUS.FI
Lisäksi tytöt sai synnyttyään osuuspankista kirjeen jolla sai hakea osuuspankista ilmaisen vauvakirjan, ja vatsassa olijalle tilasin vau'kirjalta ilmaisen vauvakirjan. Oli ihana kun kuopukselta tosiaan saatiin tuo kirja synnärille, niin sai heti täytellä tuoreesta muistista juttuja sinne. Nytkin pakkaan kirjat synnärikassiin.

Nenäverenvuotoa täälläkin aamuisin, ollut jo syksystä asti. Mutta mulla tulee holvaamalla sitä verta toisinaan. Ja tosiaan niistäessä sitten veriviiruja.

Hmm. mitähän muuta piti kommentoida?!?

Täällä pakkasta yli 30 astetta. Takassa tulet ja kotipäivä. Onneksi ei tarvi mihinkään lähteä. Huomenna olen luvannu lähteä lasten kanssa ikeaan. Haen samalla vauvalle vannan ja harsoja ja kameraan pattereita.

Kultakurkku ja Eemi 29+2
 
Heippa!
En ole kerinnyt kirjoittelemaan, mutta lukenut olen kaiken :)

Sokerirasitus meni hyvin, ei mitään ongelmia, ihan turhaa jännitin. Mulla oli niin kamala jano aamulla, että olisin varmaan juonut vaikka kuravettä. Litku maistuikin ylimakealta mehulta, ja sain sen tökkimättä alas.
Arvotkin oli hyvät 4,8 tunnin arvo 7,6 kahden tunnin arvo 6,6

Mä olin kokonaan unohtanut tuon vauvakirjan hommaamisen, onneks tuli puhetta.

Nyt olen hommaillut talkkeja ym. pikkutavaraa. Tutit ja vaipat vielä puuttuu ja kylpylämpömittari pitäis jostain löytää kun esikoisen ajoilta äippäpakkauksen mittari on mennyt rikki.

Tänään mittari näytti -27, kamalan kylmä. Onneksi ei tarvitse lähteä mihinkään. Riittää että pojan kanssa lämmitetään takkaa ja yritetään keksiä tekemistä sisällä.
En mäkään näistä kovista pakkasista nauti, mutta väkisinkin alkaa hymyilyttämään tuo auringonpaiste. Mä meinaan inhoan pimeää aikaa, oon aina ihan zombi, siksi halusinkin kevät vauvan koska musta tuntuu että mä herään aina talviunilta henkiin kun aurinko alkaa paistaa.

Vauvan liikkeet meidän neiti liikkuu aina pari päivää tosi innokkaasti ja sitten on yhden päivän aivan rauhassa, niin että mä kerkiän jo panikoida, että onko masussa kaikki hyvin.

Hoitopöytä ja pinnasänky on jo esillä, mutta osissa. Pitäis saada koottua joku päivä, mutta siihen tarvii kyllä miestä avuksi. Samoin matkarattaat pitäis kasata, kun pesin niistä päälliset ja on vielä sen takia osissa.
Tajusin että vauvahan saattaa ilmoittaa tulostaan jo 7viikon kuluttua, jos tulee samoin kuin esikoinen.
Mä olen jo malttamaton näkemään vauvaa, mutta toki toivon että pysyy masun suojissa turvallisille viikoille asti. Mahaa mulla ei jää ikävä.
 
No niin, nyt sitten flunssassa. Jo toinen kerta tän raskauden aikana. Mies ollut kipeenä, joten eipä ihme että tarttui mullekin.

Katoin aamulla sen neloselta tulevan vauvaohjelman ja kauhulla katoin sen naisen kipuja. Toi aika hyvin muistot esikoisen synnytyksestä mieleen. Mutta itku tuli liikutuksesta kun sitten nainen sai vihdoin ponnistettua pojan ulos :heart:

Eipä muuta, pakko oli vaan tulla käymään ku on vähän tylsää. Mitään ei jaksa ees tehdä ja kai parempi ettei kipeenä teekkään. Viikonloppuna on edessä esikoisen toiset synttärikemut, joten toivottavasti ehdin vähän parantua siihen mennessä. No, lepäilyä vaan...
 
Aobhin mä kävin kuukausi sitten kunnan raskausfysio-ohjauksessa ja siellä neuvottiin, että miten noita syviä vatsalihaksia vois treenata. Mutta sen mä vaan sanon, että jos sä vaikka tänään alottaisit niiden treenauksen, ni ei ne ehdi parissa päivässä yhtäkkiä niin hyvään kuntoon, että poistais selkäkivut. Luultavasti aluks selkäkivut vaan pahenis ja liitoskipujakin vois tulla (mulla ainakin tuli kauheat siitä fysiosta). Lääkärit on just tommosii selkäkipujen kanssa. Mä käytän säännöllisen epäsäännöllisesti mobilatia, kun ne sanoo sivuillansa, että saa käyttää raskausaikana kohtuullisesti.
 
Nenäverenvuotoa täällä oli ihan alusta asti jonnekin rv20+ saakka. Nykysin tulee tosi harvoin eli raskauden saamat muutokset limakalvoilla aiheutti mulle.. Nyt vaikka pakkanen ja kuiva ilma niin todella harvoin tulee verta. Mulla alko aina yhtäkkiä vuotamaan, niistää ei ole tarvinnu, mut ois varmasti sillonkin..

Ihana ilma, aurinko paistaa ja pakkanen :heart:

edit. eilen pongasin rinnan päästä pienen harmahtavan tipan, eikö se ole sitä ns. "maitoa"?? Olin niin onnesta soikeena et piti huutaa mieski kattomaan, et ehkä mä sitteki pystyn imettään vaikka sisko ja mummo ovat antaneet ymmärtää et turha toivo ko ei heilläkään ole onnistunu.. Jee!!!! :D sitte ku vielä kasvaisivat kokoa (rinnat) niin ois kiva ostaa ees B-kupin liivit.... :D
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos uudesta pinosta!

Myös täällä taitaa väkisin puskea flunssa päälle. Mies on jo koko viikon sairastanut kotona, epäilinkin, etten taida tältä välttyä. Pelkään, että saan jonkun kamalan yskän. Onko jotain yskänlääkettä, mitä voi turvallisesti ottaa?

Mulla on myös tullut aika paljon verta nenästä jo jonkun aikaa. Tiedä sitten liittyykö vaan näihin pakkasiin ja kylmiin keleihin.

Hyviä ideoita vauvakirjasta (tahdon ton Kunnaksen version!) ja kotiutumispukeutumisesta! :)

Rv 28+1
 
anana: Huhuu-pipon ohje tossa on melkein sama ohje minkä sain meijän omasta kangaskaupasta. Mulla oli tosiaan kotona vaan kutosen puikot ja sillä väänsin menemään ja tuli liian pieni. Lankana mulla oli just tuo novitan kelo. Googlella löytyy myös muille langoille ohjeita tuosta piposta. Kelo on nimittäin mielestäni arvokas lanka kun maksaa yli 7 e kerä. Yhdestä kerästä tulee kuitenkin se yks pipo ja tupsu ja jääkin vähän yli ainakin tuossa koossa missä mulla tuli.
En määkään vielä kymmenen vuotta sitten osannut kun sukkia, lapasia ja kaulahuiveja tehä. Sannoinkin silloin et KOSKAAN en pitkineuletta ala vääntään, mutta kuusvuotta sitten mulle tuli hinku opetella sekin ja sillä tiellä ollaan. Ystäville olen tehnyt vauvoille muutamat neulepuvut ja kummilapset on saaneet lahjaksi lapasia, sukki ja pipoja. Nyt olis hinku opetella kirjoneule. Onneksi perjantain tullee uus novita niin pääsee taas katteleen uusia malleja ja jospa se inspiraatio löytys taas johonkin uuteen. Sairaalalle oon pikkusukkia neulonut kun ei muuta oo keksinyt. Vien ne sit oyssiin kun meen synnyttään. Eihän ne siel kauaa säily ku äitit pöllii niitä. :/
Mulla on tekemisen puute ku mittari huitelee -30, niin tuonne ihanaan auringon paisteeseen ei tarkene kyllä lähteä. Huomenna jos pääsis äidin kyydillä taas kauppaan niin olis enemmän kun sata jänestä.
viiikonloppuna olis parit synttärit, mut taitavat jäädä välitä noitten ilmojen takia kun ei pääse liikkumaan.

Tylsistynyt Kette....
 
Vauvaohjelmista tulee tuijotettua Sydänääniä -sarjaa yleltä. Kummallista, miten ennen raskautta ne oli niin idioottimaisia ohjelmia, ja nyt kattoo kauheella mielenkiinnolla. :D

Vauvakirjan ostin jo ennen joulua. Yllättävän hankala oli valita semmosta, joka ihan täysin ois miellyttäny. Nyt sitte vaan mietin, että mitäs jos joku tuo semmosia lahjoina kymmenen kappaletta? :D

Syviä vatsalihaksia kannattaa toki treenata. Mutta hehe, jos joku kuvittelee sillä pääsevänsä kaikista selkä- ja persekivuista. Lantion liikuttelu eri suuntiin voi auttaa ja huomion kiinnittäminen siihen, ettei kävele selkä notkolla. Tai ainakin koittaa taistella sitä vastaan, vaikka vatsa vetää selkää notkolle. Yleensäki itellä on toiminu pilates-tyyppiset harjotukset, toki huomioiden vatsan tuomat rajotukset. Ja sen hyväksyminen, että jos selkä on paskana, niin eipä sitä niin soreasti jalka välttämättä nousekaan. :D Itsensä kuuntelu on kultaa. ;)

Lähdekritiikki, ei ne kaikki lääkärit jumalia ole. Ja välttämättä sillä neuvolalääkärillä ei sen enempää kokemusta ole kuin perus tk-lääkärilläkään, ainakin täällä ne on ihan samoja, jotka vastaanottoja pitää. Sama juttu muunkin terveydenhuollon kanssa, kannattaa muistaa, että jokainen tietää ite olostaan parhaiten. Ei sillä, että oisin mitenkään terveydenhuoltoa vastaan. Mutta ihmisiä sitä joka puolella on töissä. :)

(.) Heh, itellä meni aamu putkeen. Ensimmäisen puol tuntia inisin sängyssä toisen pakaran alapuolella tuntuvaa kipua. Seuraavan puolituntisen sitte konttasin ja koitin jumppapallon kanssa venytellä alaselkää, lantiota ja pakaraa. Oli ihana tunne, kun se kipu viimein lähti ja saatto nousta ja kävellä. Kävellä, selkä suorana. Voi sitä ihminen olla pienistä asioista onnellinen. :LOL:

felina 30+1
 
Kahlasin viimekuun kirjotuksia läpi, mutta ei osunut enää silmään - muistelen, että täällä on kehuttu jotain Bebes liivejä enemmänkin - joitan toppi tyyppisiä, joita voi pitää yölläkin.. muistanko väärin?
 
Joo siis en ala mitää perinteisiä vatsalihas-liikkeitä ees yrittämään. Mutta käyn leikatun käden vuoksi fysioterapiassa, niin siellä mua on ohjeistettu just et miten niitä syviä vatsalihaksia pystyy vieläkin treenaamaan esim. kuminauhan kanssa tai jumppapallolla. Mutta joo on aivan tosi että vaikka heti alkaisin oikein urakalla rehkimään, niin ei ne lihakset sieltä hetkessä niin paljoo vahvistu että tuottais sen avun selän suhteen. Ja varmasti just liitoskivut yms yltyy siitä. Niitä kun tulee nyttenkin ihan riittävästi kun hiukankin enemmän liikkuu. Siksi lenkit ja pidemmät shoppailu kierrokset on jääny aika vähiin.
Tää eilinen lääkäri pisti mulle vielä lähetteen paikallisen tk:n fysioterapiaan liikeohjaukseen, jossa vielä katsotaan niitä liikkeitä läpi.
Mutta katsotaan miten tää tästä etenee. Oon kyllä nyt jo 99% varma että maanantaina lampsin sinne työterveyteen ja otan asian siellä viel puheeks. Ja ens viikon keskiviikkona on neuvolääkäri niin varmaankin sielläkin asiasta puhun. Onpahan sitten jo kolmen eri lääkärin mielipiteet.
 
Bluebaby: Tayssissa annetaan pissanäyte ja otetaan verenpaine. Lisäksi lääkärin sisätutkimus ja ultra. Painoa ei oo katottu. Eli aika normi setti. Tietty vähän riippuu aina millä asialla siellä on. Kun olin esim. vauvan rytmihäiriöistä, ei sisätutkimusta tehty.
 
Nalle Puh -kakun ohje ja kuvat by Anneli Auer. Hyyyi... Bongas vaan ärsyttävästi silmiin sieltä...

Mua rupes jo kans mietityttään nyt nuot kotiutusvaatteet, että mitä sitä sitten pukee. Meilläkin toivottavasti menee sinne huhtikuun loppuun, jolloin varmasti on jo aika lämmintä niin ei varmaan mitään toppahaalaria kannata hommata.. Mutta saas nähdä, pitääkö sitä joku fleecepuku ommella jotta ei vauva sitten palellu.. :) <3 Ois kyllä kiva tehdä vaatteet itse, kunhan tuon ompelukoneen sais taas pelittämään..

Raskausarpia on ihan hirveästi! Mies sano, että mun maha näyttää ihan tiikerinmahalta, koska on niin raitanen!

Kestovaipat kiinnostais täälläkin hirveästi, saa nähdä oppiiko ja jaksaako niitä sitten käyttää. :) Pesupähkinöitä haluaisin myös ostaa vauvan vaatteiden pesuun ja vaippojen pesuun myös. Täällä niitä ei vaan saa mistään, joten netistä pitäis tilata. HIntaa tulee vain postikuluineen aina niin kauhiasti..

Kantoliinasta ja liinailusta olen myös haaveillut, mutta saa nähdä löydänkö liinaa ajoissa ja opinko koskaan sitä käyttämään.. Nyt on tuo Manduca tuolla kaapissa ja oon sitä testaillut aina tuttavien lapsilla ja tykännyt kyllä kovasti. :)

Papaya ja Hilma 27+6 <3
 
bluebaby jkl:ssä gravidassa katsotaan ultralla, tehdään sisätutkimus, otetaan verenpaine ja mahdollisesti myös pissanäyte...viimeksi kun kävin rv 28+4 kontrollissa istukan takia, niin tekivät ultran myös sisäkautta. Joskus saattavat myös mitata sokerit, jos raskausdiabetes.
 
Mukavaa helmikuun alkua ja kiitos vauvikselle uudesta pinosta! Näihin aikoihin vuosi sitten jo jännäilin vähän kun esikoisen la oli helmikuun lopulla. Nyt se sitten pian jo täyttää vuoden :eek: Aika kuluu ihan liian nopeasti.

Esikoinen kääntyi raivotarjontaan viikkoa ennen laskettua. Oli neuvolassa vielä väärinpäin, mutta äippäpolin tarkistukseen kääntyi ja jäi sitten siihen. En siis huoli tälläkään kertaa kun vauva pyörii ihan pitkin poikin vatsaa edelleen. Kaipa sillä on niin paljon tilaa, että voi vielä hengailla miten huvittaa :)

katrin, Mulla puutui kädet joka yö alkuraskaudesta. Nyt ei oo puutunu enää joka yö, mutta melko usein edelleen. Se on tosi raivostuttavaa kun tuntuu, että se puutuneisuus ei lähde mitenkään helposti pois vaan pitää ravistella kättä aika pitkäänkin.

Pissaa lirahtelee täälläkin esim. aivastaessa tai nauraessa jos ei muista jännittää lihaksia. Samoin pissahätä on välillä aivan karmea (sattuu ihan) ja sit kun juoksee vessaan niin tulee pari tippaa. Aamuisin (tai aamuyöstä) varsinkin kävely makkarista vessaan on täyttä tuskaa kun rakko on muka ihan järkyn täynnä yön jäljiltä eikä siellä sit kuitenkaan kovin paljon sitä nestettä oo.

Vauvan kotiutumisvaatteiksi ajattelin ottaa fleecepuvun. Esikoinen syntyi maaliskuun alussa ja pakkasta oli kymmenisen astetta. Silloin oli toppapuku, joka on kyllä edelleen olemassa, nyt vaan kaverilla lainassa kun niille pitäisi muutaman viikon sisään vauva syntyä. Se sitten otetaan mukaan, jos onkin huhtikuun alussa vielä kovat pakkaset, mutta viime vuonna ainakin tuntui, että heti maaliskuun alusta alkoi lauhtua kelit tosi nopeaan.

Esikoisella on vauvakirjana Oppi&Ilo Minun kirjani ja odotusajasta tein itse sellaisen leikekirjamaisen toteutuksen. Nyt tälle kakkoselle hankin myöskin tuon Oppi&Ilo-kirjan ja sitten tästä odotusajasta oon kirjotellu tälläseen: https://www.suurikuu.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9511201719 On tosi hauska ja erilainen :) Tuo Oppi&Ilo taas on kiva kun siinä on sivuja ihan täysi-ikäiseksi asti jokaiselle vuodelle erikseen. Esikoisen ekasta vuodesta oon koonnut myöskin leikekirjan, johon jokasesta kuukaudesta kirjottanu juttuja ja laittanut kuvia oheen. Joku puheli niistä pankin vauvakirjoista, mulla on myös sellainen omasta vauva-ajastani :D Eipä sellaisia nykypäivänä kyllä oo enää :)

Bluebabylle tsempit! :heart: Samoin kaikille tautien kanssa kamppaileville! Oon ite ollu sormet ristissä töissä etten sais mitään tautia, varsinkaan vatsasellaista :x.

(.) Alkaa olla aika ahdas olo ajoittain. Töissä käyminen myöskin tympii kun työkaveri on välillä kuin perseeseen ammuttu karhu. Tänään meinasin räjähtää ihan tosissani, mutta sain onneksi nieltyä kiukkuni, koska vielä vähemmän jaksaisin tehdä siellä hommia jos ois viileät välit työkaveriin. Oon nyt päättäny, että kunhan saan sopparin viimeselle parille viikolle niin katon sit kuntoni, että jäänkö saikulle vai en. Kauheeta laskelmointia ja pelaamista, mutta ei oo varaa jäädä työttömäksikään. Eikä mun olo mitenkään puolikuollut ole, enemmänkin ehkä kyse motivaation puutteesta :p Välillä tosin iltaisin väsyttää ja turvottaa ihan hulluna, joka varmasti johtuu siitä että kahdeksan tuntia tököttää jalkojen päällä.

Vauva on keksinyt taas rapsutella kohdunsuuta. Tuntuu todella ikävältä :x. Muutenkin on aika melskaava tapaus tämäkin ja kasvaa ihan hurjaa vauhtia. Vatsa tuntuu kasvavan silmissä o__O. Eipä muuta kummempaa. Viikonloppuna pitäisi ajella Kajaaniin (n. parin tunnin matka). Saapa nähdä miten jaksaa.

Seuraava neuvola on vasta 15. päivä. Pari viikkoa siis vielä pitäis ootella.

Adalmis ja kerttujooseppi 31+0
 

Yhteistyössä