osaako joku kertoa..

Miten menee nimilaki, kun minulla on yksi lapsi entisen mieheni kanssa-->olin yksinhuoltaja, kunnes tapasin nykyisen avomieheni. Nyt en tietysti ole enää yksinhuoltaja mutta onko meillä sitten yhteishuoltajuus nykyisen mieheni kanssa vai miten ihmeessä tämä nyt menee, meinaan että voiko meidän yhteiselle lapselle tulla eri sukunimi entä minun esikoiselle? Esikoisen sukunimi on minun, mutta mieheni haluaisi uudelle lapselle hänen sukunimensä.

Yksinhuoltaja korotuslapsilisästä lähti pois kun muutimme yhteen nykyisen avomieheni kanssa, eli enkö ole enää yksinhuoltaja? Oman isänsä kanssa esikoiseni ei ole missään tekemisissä oikeestaan ikinä ollutkaan.

Nimilain mukaan parin yhteisten lasten sukunimi pitää olla sama, miten käy meidän?
Tuli melko sekava selitys, mutta jos joku osaisi valaista, olisin erittäin kiitollinen!!
 
Yksin- ja yhteishuoltajuus perustuu siihen, minkä sopimuksen olette tehteet lapsesi isän kanssa. Jos olette tehneet paperin jossa sinulla on yksinhuoltajuus, olet yksinhuoltaja mutta elät avoliitossa etkä saa yksinhuoltajakorotusta (sitä ei saa ikinä, oli tilanne mikä tahansa, jos elää avoliitossa). Nykyinen miehesi ei voi olla lapsesi huotaja kanssasi, ellette ole olleet naimisissa ja tehneet lastenvalvojalla tiettyjä papereita.
Avoliitossa kun syntyy lapsi, lapsi saa automaattisesti äidin nimen ja äiti yksinhuoltajuuden. Sen jälkeen on käytävä lastenvalvojalla tunnustamassa isyys (eli isä ja äiti molemmat sinne). Siellä päätätte että yhteishuoltajuus vai äidille yksinhuoltajuus. Sen jälkeen lapsi voidaan kastaa ja antaa isän sukunimi, oli sinun edellisen liiton lapsilla mikä tahansa sukunimi.
Itselläni edellisestä liitosta poika jolla minun nimi, nykyisen miehen kanssa yksi lapsi jolla isänsä nimi.
 

Yhteistyössä