* OYS 2011 hoidot *

Äh, toinen ultra käyty, vain 5 munarakkulaa näkyvissä. Masentaa vaikka tiedän että tilanne kerkiää muuttua vielä, ja yksikin voi riittää mutta silti kumma homma että niitä munarakkuloita ei tuon enempää saada kasvamaan :/
No perjantaina taas ultraan..
Mites muilla menee?
 
Noo älä piatu huoli, toivotaan että laatu korvaa määrän. Multa punkioitiin 19, joista 8 ei hedelmöittynyt ollenkaan ja jakautumisvaiheessa vikaa oli muissa niin, että vain 2 oli siirtokelpoisia eikä pakkaseen jäänyt mitään. Kaikilla kolmella ivf-kerralla ollut sama juttu.
 
Piatu, toivottavasti laatu korvaa määrän! Minulla saldo oli myös melko pieni, yksi siirrettiin (tästä alkoi raskaus) pakkaseen meni 3. Nyt viime keskiviikkona siirrettiin ainut sulatuksesta selvinnyt ja pakkaseen ei jäänyt meillä mitään. Todella vahva tunne negasta on nyt ja mietityttää uusi hoitorumba.
 
Tosin ei mulla aikaisemminkaan ole tullut kuin eka Ivf 5 josta 0 hedelmöittynyttä, toka icsi 5 josta 2 hedelmöittynyttä(2siirtoa), kolmas icsi 7 josta 4 hedelmöitty ja kahteen siirtoon päästiin. Eli ei hurjia määriä, vaikka ei menopurilla vissiin määrää tavoitellakkaan vaan laatua. Ihmettelen vain kun kaiken pitäis olla ns. kunnossa eli olen nuorehko, terve ja hoikka ja verikokeet ei osoittanu sillo 4vuotta sitten mitään erikoista, itse olen alkanut epäilemään josko olisi hiipuvat munasarjat, se varmaan selviää jos yksityiselle matka jatkuu :/
Pää alkaa olla aika pehmeä jo tässä vaiheessa, illalla unohdin pistää piikin, heräsin aamuyöllä pistämään.
Huomenna selviää lisää.
 
Moikka kaikille,

takana monta IVF-hoitoa, exän kanssa kaksi-kolme, nykyisen kanssa on takana ehkä kaksi? Ei muista enää kun hoidoissa olen ollut joku kymmenisen vuotta jotakuinkin mutta tännekin aikaisemmin kirjoiteltu.

No mutta asiaan! En muista, että missään vaiheessa minun kilpirauhasarvoihin oltaisiin puututtu. Vuonna 2011 raskauduin PAS-siirrosta mutta raskaus meni kesken reilusti yli 20 viikon, odotin kaksosia ja synnytin siis heidät kun kaksosten välinen väliseinä rikkoontui, tai tämä on se "selitys" ja synnytys käynnistyi lapsiveden menemisellä. Reilu puoli vuotta synnytyksen jälkeen, tajusin, miten aloin lihoa kuin pullataikina, söin samanlailla kuin ennen mutta kaikki vaan tarttui. Tästä meni vielä puoli vuotta kun minulta alkoi lähteä hiuksia tupoittain. Elämä oli muuten ok mutta hiukset lähti, olin alavireinen ja nukuin pitkiä yöunia ja aina väsytti. TT-lääkäri passitti verikokeisiin, jossa paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta ja hurjat vasta-aine arvot. Kysymys kuuluukin, olisiko aikaisemmat epäonnistuneet lukemattomat siirrot onnistuttu välttämään, mikäli kilpirauhasarvot olisi kontrolloitu vakiosti OYSssa ennen hoitoja, olisiko keskenmenoni voitu välttää yksinkertaisella verikokeella? Kilpirauhasen vajaatoiminta kun aiheuttaa tunnetusti keskenmenoja.

Sanoin useaan kertaan raskaana ollessa, miten minua palelee. Kesällä oli +25, minä villapaita päällä, välillä piti käydä kuumassa suihkussa, että pystyi olemaan. Kilpirauhasarvoja ei tsekattu, olin "erikoisseurannassa" OYSsissa kaksosraskauteni vuoksi joten neuvola sysäsi vastuun sinne, erikoisseurannan tarkoitus minulta jäi vähän hämärään. Voi toki olla, että synnytys laukaisi lopullisesti vajaatoiminnan ja se paheni sfääreihin, mutta usein kilpirauhasen vajaatoiminta kehittyy useiden vuosien saatossa ja sitähän oma oloni oli ollut jo vuosia, nuutunut ja väsynyt, en enää tiennyt mitä on olla normaali, toisin kuin nyt.

Tarkoitan siis, että minulle on siirretty lukemattomia alkioita mutta yksikään, ennen tätä kaksosraskautta, ei ole ns. tarttunut. Eikä ketään ole kiinnostanut sen kummemmin asia, alkiota vaan sisään ja alku verikokeet mitä on otettu, on toki monta vuotta vanhoja, ilmeisesti niitä ei ole tarkoituskaan ikinä uusia, ihminenhän ei muutu ;)

Noh, kehoitan otattamaan vaikka itse ne kilpirauhasarvot ja vasta-aineet, mikäli niitä ei teiltä ole otettu, kummasti voi vaikuttaa hoidon lopputulokseen jos ei ole mitään muuta syytä, miksi homma ei onnistu. Meillä toki miehen siittiöiden vähyys on se pääsyy miksi IVF+ICSI -yhdistelmällä mennään.

Nyt minulle siis siirrettiin yksi alkio ja pakkanen on tyhjä, pari alkiota kolmeSTA kuoleentui eivätkä jatkaneet sulatuksen jälkeen. Jäljellä siis vielä yksi IVF-hoito. Tässä passissa mennään kortisonituella, kilpirauhasvasta-aineiden vuoksi, mikä on ihan perusteltua, vaikkakin taisin saada yhden lääkärin mutinan ylleni kun siitä ei ole kuulema tutkittua tietoa..lääkärit kun niin luottavat tutkittuun tietoon.
 
Vastaavanlaisia kokemuksia mulla sikäli, että tiedossa on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta missään välissä esikoisen hoidossa tai nyt toista yritettäessä Oys ei ole ollut kiinnostunut kilpirauhasarvoistani. Käyn ultrat omalla paikkakunnallani eikä myöskään siellä arvoja ole koskaan kyselty. Kuitenkin kilpirauhasen tiedetään vaikuttavan raskautumiseen todella paljon. Vasta yksityisellä olivat kiinnostuneita. Onneksi olen itse osannut huolehtia arvoista.

Aika usein tuntuu, että liukuhihnalla ollaan eikä mitään erityistilanteita oteta huomioon.
 
Viimeksi muokattu:
No niin, taas saatu asioita eteenpäin, ja meidän vuoro hoitojen osalta lähenee :)

Mulla verikokeissa kaikki kunnossa - myös nuo kilpirauhasarvot, joista täällä on nyt paljon puhuttu. Munatorvien aukiolotutkimuksessa kävin, ja toinen puoli on kaiketi tukossa. Lääkäri ei osannut aivan varmaksi sanoa, onko kysta munatorvessa vai munasarjassa, mutta vettä/ilmaa hän ei saanu sieltä kulkemaan läpi. Toinen puoli on auki.

Lääkäri selitti, että koska mulla on lapsia ennestään (eri miehen kanssa, ja jotka on saaneet alkunsa luomusti ja suht nopeasti), voidaan kokeilla yksi hoito ennen kuin lähdetään kirurgisesti munatorvea aukomaan. Toisen munatorven tukos vaikuttaa kuulemma raskauden mahdollisuuteen, mutta koska meillä nyt pääsyy lapsettomuuteen on miehen siittiöissä, niin kokeillaan näin ensin. Hyvä niin.

Hoitaja sanoi, että pikapuoliin on meille lähdössä kirjettä polilta, tammikuun puolessa välissä suurinpiirtein alkaisi hoidot :) Jännittää!
 
Tänään punktiossa käyty joka sinällään meni ihan hyvin joskin tulos oli surkea, 5 rakkulasta yksi solu saatiin. Eli usko onnistumiseen täys nolla, huomista puhelua -ei tarvi siirtoon tulla- odotellessa.
Oi voi. Kai se on vaan ruvettava rahan keruuseen ja yksityiselle kokeilemaan onnea.

Ja sieltähän se puhelu tuli :(ei ole hedelmöittyny, soittavat aamulla vielä uudestaan oisko ihmettä tapahtunu..
 
Viimeksi muokattu:
Hei!
Harmi kuulla piatu :(
Meillä on hoidot edennyt siihen pisteeseen, että keskiviikkona on punktio ja perjantaina alkionsiirto jos kaikki menee hyvin. Meilläkään saalis ei tule olemaan mikään kovin suuri, noin 6 rakkulaa näkyvillä.
Pitääkö ennen punktiota olla syömättä ja juomatta? En huomannut tuota kysyä, eikä siitä hoitaja tai lääkärikään mitään maininnut.. Ainoat ohjeet varsinaista oulun reissua koskien oli, että paikalla pitää olla klo 9 aamulla :)
Onko täällä muita joilla olisi punktio vielä tämän vuoden puolella Oulussa?
 
Helmi, oon kirjoitellut nyt tuonne IVF hoidoissa olevien keskusteluun, mutta mulla on vielä tälle vuodelle punktio Oysissa tulossa.
Huomenna ensimmäinen ultra pistosten aloituksen jälkeen, sitten perjantaina ultraan jossa sovitaan ens viikolle punktio ja toivottavasti onnistuva alkionsiirto.
Ja mun ohjeissa sanotaan että punktiota ennen tulee olla syömättä ja juomatta n. 2 tuntia.
 
Tsemppiä sulle Hilippa matkaan! Eilinen punktio oli todella paljon kivuttomampi ja helpompi mitä pelkäsin, onneksi :) tänään en ole edes särkylääkettä tarvinut. Saatiin 8 rakkulaa, toivottavasti puhelin ei soi vaan päästään huomenna siirtoon. Niin ja meillä tosiaan tehdään icsi kaikille soluille.
 
Viimeksi muokattu:
Onko oysissa nykyään käytäntö punktioon mentäessä ilmoittautua jollain muulla osastolla kuin siellä mis punktiot ja siirrot tehdään? Kun lappusissa luki jotai sellaista. Ennen ei oo ollut tuollaista käytäntöä vaan suoraan marssia siitä B2 ovesta sinne lisääntymislääketieteen yksikköön. Unohdin hoitsulta kysyä..
 
Tässä olis yksi konkari jolla alkaa round 4. Ensi perjantaina alkaa sumuttelut ja punktio olis näillä näkymin viikolla 5 ???? esikoinen olis kovasti toiveessa.

Hirmuisesti tsemppiä Nitaliini teidänkin taipaleelle. En hoksannut selata sivuja taaemmas oletko aikaisemmin jo kirjuutellut.

Hymiöt näemmä tulee kysymysmerkkinä, kun puhelimen kautta käyn kirjoittamassa
 
Viimeksi muokattu:
L@ura, kiva , me mennään sit aikalailla samoissa aikatauluissa, mulla alkaa sumut ens sunnuntaina ja mahdollinen punktio sattuis viikolle 6 :) mulla on kaksi lasta edellisestä liitosta, ja nyt nykyisen miehen kanssa yritetty ensimmäistä yhteistä kohta 8 vuotta syy selittämätön...
 
Jes aikalailla sit samoilla aikatauluilla mennään. Mullaki alkas vasta sunnuntaina sumut kierron mukaan mut sanoivat että pari pvää heittoa ei pitkässä kaavassa haittaa ja aloitan siks perjantaina niinkuin lapuissa luki. Meillä on jotakuinkin 10v yritystä takana ja niistä muutama viimeinen ollut hoitoavusteinen. Syy oligoteratozoospermia eli siittiöitä liian vähän ja epämuodostuneita paljon. Nyt mies on ollut 4kk polttamatta ja 3kk clomikuuri jo takana. Jospa nää palstailut jäis molempien osalta lyhyeen ja saatais se kaivattu lopputulos
 
Pitkä on teidänkin taival ollut, toivotaan tosiaan, et nyt saatas se kaivattu loppu tulos. On sen verran raskaita nämä hoidot. Me saatiin ekasta ivf:stä 9 munasolua, joista 7 hedelmöittyi ja neljä siirto kelpoista, tuoresiirrosta nega, passista haamuilin, mut ei kestäny sekään , vaan vuoto alkoi.
Saanko kysyä L@ura mikä sulla on "lääkitys" tulevassa hoidossa?
Mulla on suprecur ja gonal. Tuo gonal annos on vain nyt pienempi, ku viime kerralla eli nyt aloitan 225 annoksella (mikäli nyt kaikki menee niiku pitää), kun viime kerralla pistelin 300...
 
Soluja ollaan saatu kerättyä aina sen 10-13. Alkioiksi asti on sit selvinnyt vain muutama. Vasta viimeisimmästä hoidosta pääsimme pakastesiirtoihin. Eli kato on ollut kova.plussiakin ollaan saatu muttei pysyviä.. Mulla on jokaisessa hoidossa sama lääkitys koska se on osoittanut toimivuutensa. Eli suprecur, puregon 150 ja pregnyl. Lääkäri painottikin että miehen ON EHDOTTOMASTI lopetettava tupakoiminen kun hänestä kerta johtuu eikä saa vähätellä sen vaaroja. Itsehän me loppujen lopuksi se solun laatu saadaan aikaiseksi elintavoillamme :) . Siks suositteli molemmille raskausvitamiinit käytettäväks.. ja kylläpä se tämä viimeinen hoito nyt tehdäänkin niin että saatais kunnon soluja molemmilta..

Hyvältä kuulosti tuo teidän alkiosaldo. Tuo noin kymmenen munasolua onkin aika optimaalinen määrä sen laadun suhteen. Näin mulle sanoivat viime punktiossa :)
 
Hienoa, et miehesi on pystyny lopettamaan röökin :) mä itte tupakoin aika monta vuotta ja lopetin neljä vuotta sitten, mies polttaa vieläkin, mut sillä ei mene viikos ku 3 tupakkaa, et aika vähä, ku itse poltin aski tolkulla aikoinaan.
Noista vitamiineista, et mä syön jo vissii yli rajojen niitä, on omega3, E-B-C vitskut,sinkki, seleeni, vehnisöljy, raskaus vitamiinit..et melekonen koktaili ai nii ja ubikinoni ja foolihappo :)

Ahaa, hyvä tietää, et tuo n.10 on hyvä määrä soluja, nyt tosin jo murehdin etukäteen, ku tuo gonalin annos on noin "pieni" et mahtaako kasvaa mitään..
Jännittää muutenkin koko hoito rumba..
 
Suoranainen ihme olikin että pystyi lopettamaan, poltti jopa askia päivässä..itse olen jo kolmisen vuotta ollut savuton :) on ainakin hyvä vitamiinicoctail sinulla :)

Onkohan se jotenkin niin että jos esim paino muuttuu niin lääkitysannos voi aluksi olla eri vai miten se sit noin ykskaks on eri toisessa hoidossa. Vastehan on ollut hyvä kun noinkin soluja saitte. Mut väliultrassahan selviää sitten tarviiko annosta muuttaa suuntaan tai toiseen.
 
Joo, kyl savuttomana on vaan kiva olla, kun haistaa ja maistaakin kaikki paremmin ja tietysti, et tupakalla on niitä haitallisia vaikutuksia juurikin näissä lapsettomuus hoidoissa. Sun mies on kyllä nyt panostanut oikein kunnolla ja niin pitääkin :) mun ukko unohtaa ottaa vitamiininsa kokonaisen yhden tabletin jne...et saan olla muistuttamassa koko ajan.....

Joo tuosta ubikinonista oon lueskellu, et saattaa parantaa solujen laatua isoina annoksina, ja sen syönti pitäs alottaa n. 2kk ennen hoitoja ja oonki sitä vedelly mega annoksia jo kuukauden päivät, tiedä sitten, onko hyötyä, mut ompahan seki kokeiltu, ekassa hoidossa en syönyt mitään vitamiineja, mut nyt senki edestä.

En tosiaan tiedä, enkä ole jaksanut Oys:kaan soittaa tuosta muuttuneesta annostuksesta, täytyy sit nolla ultras kysyä lekurilta, et mix näin..
 
Joo minäkin tuosta ubikinonista olen lukenut ja oliko niin että yli 30 olisi hyvä ottaa ubikinolia.se on ubikinonin jonkinlainen toinen muoto tjs.. Voispa jopa kokeilla itsekin :)

Niin sitten 0 ultrassa viimeistään kysäistä tuosta lääke määrästä. Voihan se olla että kokeilevat joissain tapauksissa eri lääkekokoja/hoitoa kohden. :) jospa ne tietää mitä tekee. Onko sinulla muuten tietoa tuosta että miks lapuissa annettiin että punktioaamuna ilmoittautua muka eri osastolle kuin missä ne toimenpiteet tehdään? Tuli ihan uutena tietona kun aiemmin menty suoraan siitä b2 ovesta
 
Joo, se ubikinoli on siinä valmiissa muodossaan, ettei elimistön tarvitse sitä itse muuntaa, joku korjatkoon jos olen väärässä:) ja ite oon napsinu sitä ubikinonia 400-600mg vuorokaudessa.
Kokeile ihmeessä säkin, eihän siinä mitään häviä :) mulla ne tolosen pillerit käytössä.

Siis mun lapuissa ei lue mitään,et pitäs johonki muualle mennä,, aina oon marssinu niistä B2 ovista sisään sinne ivf yksikköön, vai mikä nyt olikaan ja siellä tehty punktiot ja siirrot, enkä ole ilmottautunut mihinkää ja niin ajattelin nytkin tehdä. Minkähän takia sulla sit noi...hmm..uskosin, et kun menet vaan entiseen malliin sinne..et kutsuvat siittä käytävältä sitte ja voithan sä kysästä, ku meet ultriin, ni viel asiaa.
 
Joo oisko sit tullut joku virheellinen lappunen. Aina oon sinne osastolle suoraan mennyt toimenpiteisiin.mietinkin et olis vähintäänkin typerää jos olis ykskaks käytäntö muuttunut ja sinne a3 osastolle pitäs mennä ensin :) siellähän tehdään ne ultrat vain. Mulla ultrauspaikkana on kokkola
 

Yhteistyössä