PÄIVÄHOITO KAIKILLE MAKSULLISEKSI!!!

  • Viestiketjun aloittaja Siinäpä näitte taas
  • Ensimmäinen viesti
meillä on keskimmäinen tarhassa ,koska hänellä on puheenviivästymistä ja neuvolassa antoivat suosituksen ,että laitan hänet ja vanhimman päiväkotiin.
kärsin myös masennuksesta tuossa syksyllä ja totesin,että tämä oli oikea päätös vaikka olenkin kotona nuorimman kanssa.
lisäksi opiskelen iltaisin, joten aikaa jää päivisin lukea ja tehdä koulutehtäviä.
teen väärin tai en ,mutta lapset pysyy tarhassa ja näin on paras meidän perheelle.
 
syitä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:01 harald haaraparta kirjoitti:
meillä on keskimmäinen tarhassa ,koska hänellä on puheenviivästymistä ja neuvolassa antoivat suosituksen ,että laitan hänet ja vanhimman päiväkotiin.
kärsin myös masennuksesta tuossa syksyllä ja totesin,että tämä oli oikea päätös vaikka olenkin kotona nuorimman kanssa.
lisäksi opiskelen iltaisin, joten aikaa jää päivisin lukea ja tehdä koulutehtäviä.
teen väärin tai en ,mutta lapset pysyy tarhassa ja näin on paras meidän perheelle.
tässä on minun mielestä jo oikeita syitä miksi laittaa lapsi hoitoon vaikka on itse kotona. kun se on lapsen etu, ei äidin.
 
:eek: Multa ois kyllä jääny opiskelut kesken jos en olis saanu opiskevana yh:na ilmaista hoitopaikkaa! eikä minua olis kukaan ottanu töihinkään, kun olin nuori ja ei ois ollu ammattia.

ajattelikohan ne sitä? jos se kotihoidon tuen poistaminen oli tosi juttu, niin minä en kyllä tykkää yhtään nykyisestä hallituksesta! meinaako ne riisua kaikki tuet pois? mikä hyvinvointivaltio tämä sitte enää on? meinaako ne laittaa kaikki rahat perheiltä rikkaruohojen suojeluun? muistanko oikein että siellä oli vihreät enemmistönä? ihan oikein, että luontoakin autetaan että lapsen lapsillakin olisi maailma missä elää, mutta pitääkö ne rahat just perheiltä pois ottaa? ottaisivat vaikka vankiloista! näyttävät olevan nättejä täyshoitoloita!
 
Ymmärrän kyllä,että jos on pienet tulot niin kyllä ne pitäisi ottaa huomioon,mutta silti pidän tätä oikeana "vetona" eduskunnalta.Itse olen kotiäiti(toinen lapsi vielä aika pieni)mutta teen keikkaluontoista työtä ja AINA kun soitan perhepäivähoito toimistoon että nyt menisin taas töihin(monen kuukauden pätkiä)niin alkaa voivottelu että oi voi kun meillä on kaikki niin täynnä siis hoitopaikat jne...sama virsi joka kerta.Aina on hoito kyllä järjestynyt(lakikin vaatii)mutta aina sitä samaa että kaikki on täynnä siis hoitopaikat.Itse ollut ko paikoissa töissä ja yli puolet hoitolapsista(päiväkodissa)on ILMAISIA ja sellaisten vanhempien lapsia joista TOINEN tai jopa MOLEMMAT ovat kotona.Ymmärrän että on joitakin tilanteita että perheessä lasten on parempi olla hoidossa kuin kotona,mutta sitten jo kannattaisi miettiä sijoitusta toiseen perheeseen jos todellakin lapsella on huono olla kotona.Mutta joukkoon mahtuu "mukavuuden haluisia"vanhempia jotka vaan vievät hoitoon,koska on ILMAISTA ja saapahan itse olla rauhassa...JA TÄTÄ EN YMMÄRRÄ!!Itse olen maksanut joka pennin lasteni hoidosta ja toivon että muut tekevät samoin.Ja huom. meillä on tiukkaa eli ei tässä rahassa kylvetä,mutta eletään sen mukaan minkä verran rahaa on ja laskut hoidetaan...myös hoitomaksut.
Toivottavasti joku edes ymmärsi mitä ajan kirjoituksellani takaa...ja harmaat älkää vaivautuko vastaamaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:19 essi2006 kirjoitti:
Ymmärrän kyllä,että jos on pienet tulot niin kyllä ne pitäisi ottaa huomioon,mutta silti pidän tätä oikeana "vetona" eduskunnalta.Itse olen kotiäiti(toinen lapsi vielä aika pieni)mutta teen keikkaluontoista työtä ja AINA kun soitan perhepäivähoito toimistoon että nyt menisin taas töihin(monen kuukauden pätkiä)niin alkaa voivottelu että oi voi kun meillä on kaikki niin täynnä siis hoitopaikat jne...sama virsi joka kerta.Aina on hoito kyllä järjestynyt(lakikin vaatii)mutta aina sitä samaa että kaikki on täynnä siis hoitopaikat.Itse ollut ko paikoissa töissä ja yli puolet hoitolapsista(päiväkodissa)on ILMAISIA ja sellaisten vanhempien lapsia joista TOINEN tai jopa MOLEMMAT ovat kotona.Ymmärrän että on joitakin tilanteita että perheessä lasten on parempi olla hoidossa kuin kotona,mutta sitten jo kannattaisi miettiä sijoitusta toiseen perheeseen jos todellakin lapsella on huono olla kotona.Mutta joukkoon mahtuu "mukavuuden haluisia"vanhempia jotka vaan vievät hoitoon,koska on ILMAISTA ja saapahan itse olla rauhassa...JA TÄTÄ EN YMMÄRRÄ!!Itse olen maksanut joka pennin lasteni hoidosta ja toivon että muut tekevät samoin.Ja huom. meillä on tiukkaa eli ei tässä rahassa kylvetä,mutta eletään sen mukaan minkä verran rahaa on ja laskut hoidetaan...myös hoitomaksut.
Toivottavasti joku edes ymmärsi mitä ajan kirjoituksellani takaa...ja harmaat älkää vaivautuko vastaamaan.
hyvät periaatteet! =) sorry, oli ihan pakko.. :flower:
 
TwistedSister
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:14 Ria La Vida Loca kirjoitti:
:eek: Multa ois kyllä jääny opiskelut kesken jos en olis saanu opiskevana yh:na ilmaista hoitopaikkaa! eikä minua olis kukaan ottanu töihinkään, kun olin nuori ja ei ois ollu ammattia.

ajattelikohan ne sitä? jos se kotihoidon tuen poistaminen oli tosi juttu, niin minä en kyllä tykkää yhtään nykyisestä hallituksesta! meinaako ne riisua kaikki tuet pois? mikä hyvinvointivaltio tämä sitte enää on? meinaako ne laittaa kaikki rahat perheiltä rikkaruohojen suojeluun? muistanko oikein että siellä oli vihreät enemmistönä? ihan oikein, että luontoakin autetaan että lapsen lapsillakin olisi maailma missä elää, mutta pitääkö ne rahat just perheiltä pois ottaa? ottaisivat vaikka vankiloista! näyttävät olevan nättejä täyshoitoloita!
Noh, sitten vain hyvätuloiset perheet voivat saada lapsia. :/ Köyhät vaan aborttiin jos ehkäisy pettää.
 
ja pakko oli vielä tulla päätä paukuttelemaan,mä en voi vaan ymmärtää miten tänne piti porvarihallitus äänestää.ei muuta ku rikkaat rikkaammiksi ja köyhät köyhemmiksi! :headwall: :headwall: :headwall: helpotetaan toki niitten oloja joilla jo muutenkin hyvin menee,revitään se helpotus sitten huonompivaraisten selkänahasta! :headwall: :headwall: :headwall: prkl
 
liioittelua
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:23 TwistedSister kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:14 Ria La Vida Loca kirjoitti:
:eek: Multa ois kyllä jääny opiskelut kesken jos en olis saanu opiskevana yh:na ilmaista hoitopaikkaa! eikä minua olis kukaan ottanu töihinkään, kun olin nuori ja ei ois ollu ammattia.

ajattelikohan ne sitä? jos se kotihoidon tuen poistaminen oli tosi juttu, niin minä en kyllä tykkää yhtään nykyisestä hallituksesta! meinaako ne riisua kaikki tuet pois? mikä hyvinvointivaltio tämä sitte enää on? meinaako ne laittaa kaikki rahat perheiltä rikkaruohojen suojeluun? muistanko oikein että siellä oli vihreät enemmistönä? ihan oikein, että luontoakin autetaan että lapsen lapsillakin olisi maailma missä elää, mutta pitääkö ne rahat just perheiltä pois ottaa? ottaisivat vaikka vankiloista! näyttävät olevan nättejä täyshoitoloita!
Noh, sitten vain hyvätuloiset perheet voivat saada lapsia. :/ Köyhät vaan aborttiin jos ehkäisy pettää.
mutta onhan täällä sosiaalihuolto joka pelaa. minä opiskellessa kävin sossussa, eikä ollut edes lapsia, tiukkaa oli, mutta puuroa oli pöydässä. lapsi jos on, ei hän varmasti jää näkemään nälkää suomessa. tiedän että on pahoja aikoja hetkiä jolloin on todella tiukkaa, mutta silloin voi kääntyä vielä lisäksi esim. kirkon puoleen (sitäkin on harrastettu, maksoivat esikoisen synnytys/teholaskun 3500markkaa kun talous oli tiukilla muutenkin.. kiitos siitä, sossu ei huomioinut sairaalalaskua)
 
WTF
Sen enempää muiden kirjoituksia lukematta tässä oma mielipiteeni...

Ymmärrän perheitä, joiden lapset ovat ilmaispaikoilla päivähoidossa, sillä ellei ole isoja tuloja ei ole mistä maksaa ja lapselle on hyväksi olla hoidossa!!!

Itseäni ketuttaa ja suuresti, että jos on hyvät tulot maksat myös hyvästi... mä haluaisin ton 3.5v puolpäiväseksi tarhaan, kaipaa muidenkin kuin äiteen seuraa, mutta vaikka miehellä on hyvät tulot meillä ei ole varaa laittaa!!!

Yks kaveri on yh (en mollaa yh:ita!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) ja hänen lapset on puol päiväsinä tarhassa, et äitee saa "omaa-aikaa" :kieh: :kieh: hän ei maksa mitään hoitomaksua, kun on työtön!!!!! lapset tulee tarhasta 12.30 jälkeen menevät jossai vaihees pihalle ja sit tulevat kotii syövät kattovat lastenohjelmat ja menevät n. klo 18-19 (!!!!!!!!!!!!!!!!) nukkumaan, et äitee sais taas vähän "omaa-aikaa"... toi kyl jurppii et lapset menee viim. klo 19 nukkuu 4 ja 6 vuotiaat... ja et äitee haluaa koko päiväks omaa aikaa ja lapset tarhassa ja pihalla koko ajan... miks tekee lapsia ellei halua olla/hoitaa niitä???

no taas itse aiheeseen...

jos on kotona, miksi lapsen/lapset tarvii olla hoidossa? sen ymmärrän et jos on vähän ankeeta ni on hyväksi lapselle olla hoidossa, mut sitä en et pidetään lapsia ilmasee hoidossa!!! olis vaik minimi 25-50?/kk niin ei olis epistä! sellaiset jotka maksavat suurimman maksun ovat huonommassa asemassa, kuin ne jotka eivät maksa mitään...

toivotaan, et uus hallitus laittaa jokaiselle päivähoito maksun!!! tietty huonotuloisten lapset joutuis sit pois hoidosta, sillä ellei ole tuloja ei ole hoitopaikkaakaan... vähän kakspiippunen juttu... ja kuitenkin olis kiva et kaikkien lapset saisi nauttia päivähoidosta. joillekkin se on kultaakin arvokkaampaa!
 
Täällä on jo päivähoito maksullinen kaikille...tästä syystä monen (yleensä äidin) täytyy laskea tarkkaan, kannattaako töissä käydä. Meidän lapsen hoitomaksut noin tuhat euroa kuukaudessa...revi siitä!!! :headwall:
 
multa
surullisen kateellisia ihmisiä täällä... ilmeisesti liian monta, joka on luopunut opinnoista ja mitä ilmeisemmin myös itsensä sivistämisestä lapsen takia... ei kannata olla katkera, vauíkka omat lahjat ei opiskeluun perheen ohella riittäneet. eiköhän täällä ole vapaus tehdä lapset silloin kun on itselle oikea hetki, oli sitten töissä tai koulussa...kannatatteko ihan tosissaan sitä, että naiset jäisivät vaille hyvää koulutusta ja työtä, kun ei saisi käyttää sitä varten luotua päivähoitojärjestelmää..? jotka haluavat, voivat palata 50-luvulle. tervemenoa!
 
En jaksanut lukee kun osan ketjusta. Toisaalta olen sitä mieltä että päivähoitomaksu pitäisi mennä näin, että kaikki maksavat jotka hoitoa tarvitsevat! Mutta myös niin että ns. rikkaat eivät saisi kunnallista hoitopaikkaa "samaan rahaa" kuin pieni- ja keskituloiset vaan heiltä voisi sitä maksua ottaa samassa suhteessa hieman enemmän. Ja ensisijaisesti he keillä on mahdollisuus maksaa hoidosta enemmän, käyttäisivät myös yksityistä päivähoitoa! Ja myös että kotona hoitamista kannustettaisiin korottamalla REILUSTI kotihoidon tukea, vähintään kaksinkertaistamaan.

Toisaalta ajattelen myös niin että vaikka päivähoito olisi kaikille maksullista niin onhan tahoja jotka edelleen voisivat maksaa toisten puolesta päivähoitomaksuja ym. esim. sosiaalisin perustein! Porsaanreikiä on aina.
 

periaatteessa hyväksyn tuon maksun kaikille,mutta totta on että nyt jää pientuloiset ja opiskelijat väliinputoajiksi jotka TODELLA tarvitsevat hoitopaikkaa,ne jotka pitävät hoitopaikkaa virikepaikkana lapselle ei todellakaan ole suotavaa jo senkin takia että sitten he jotka todella tarvitsevat hoitopaikan niin joutuvat tarpeettomasti odottamaan tai viemään lapsensa monien kilometrien päähän.Lakimuutos olisi pitänyt tehdä niin että joku todiste siitä että todella tarvitsee hoitoa lapselle eikä mitään virikepaikkaa.Päivähoitolaki on muuten perustettu vuonna 1974 joitain muutosia tullut mutta paljon pitäsi vielä muuttaa.
sosiaaliset tapaukset pitäisi käsitellä omina tapauksinaan.

Seon harmillista että on työntakia joutunut muuttamaan toiselle paikkakunnalle ja ei ole tukiverkostoa mutta eikö mll:n ole hoitajia joita voi palkata siksi aikaa tai ystävää pyytää palvelus palveluksesta periaatteella?
 
pikkuse politiikkaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 08:29 MorbidMama kirjoitti:
Tämä on niin piiiitkä ketju, et varmaan joku on jo huomannutkin, että puolipäivähoito pysyy maksuttomana...puolipäivää luulisi riittävän työnhakuun..mut opiskelijan tilannetta se ei paranna. Mut jos on maksettava niin on maksettava! Mie en kyllä äänestänyt porvareita!
sellane vaa pieni kommentti alkuun et sossut oli mukana tekemäs tätä päätöstä, koska tää ei oo tän hallituskauden tekosia... et ei pistetä porvarien piikkii =)

tää on kyl semmone mikä pitäs melkei kattoo aina tapauskohtasesti... en sano pitäs olla ilmasta ja vanhemmat istuu kotona. toi puolipäivä hoito on vallan riittävä aika niille lapsille ja vanhemmille jotka kotona. lapsikin tarvii mun mielestä päiväkotii siin mieles et oppii sosiaalisuutta, saa kavereita, erilaista virikettä, oppii jakamaan, jne.. ja vanhemmille se on hyvä pieni hetki ladata akkujaan ja esim just etsii töitä, jne... esim 5h/3pvä viikos on oikein sopiva, joillekki jopa vähempi saattaa riittää.

mun sympatiat menee opiskelijoille jos alkaa maksullisiksi... opiskelijoita tuetaan muutenki nii vähän... teille pitäs antaa opiskelu rauha, koska kuitenki koulun jälkee ku lapsi siin ni ei varmaa ees malta opiskella ku haluu olla lapsen kaa ja viettää sitä aikaa perheenki kesken.
 
poitsujen äiti

olkoon vaan, mutta ei kai sentään ilmaiseksi ole hoidossa, siitähän tässä on kyse.. maksaa kellä on vara kasvatuttaa lapsensa muualla kuin kotona. rahalla saa ja hevosella pääsee, niin se vain on, vaikka veisikin jonkun työllisten hoitopaikan.
[/quote]

Jaa sullako on tarkotus antaa toisten kasvattaa sun lapses... Minä ainaki haluan itse kasvattaa omat lapseni , oli varaa tai ei...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:34 Ronya Royce kirjoitti:
Täällä on jo päivähoito maksullinen kaikille...tästä syystä monen (yleensä äidin) täytyy laskea tarkkaan, kannattaako töissä käydä. Meidän lapsen hoitomaksut noin tuhat euroa kuukaudessa...revi siitä!!! :headwall:
:eek: missä sun lapsi on hoidossa?mä kun luulin et 200? on maksimi....pitää olla sit aika kova liksa et voi tollasta maksaa! :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:39 sisar puoliQ kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:34 Ronya Royce kirjoitti:
Täällä on jo päivähoito maksullinen kaikille...tästä syystä monen (yleensä äidin) täytyy laskea tarkkaan, kannattaako töissä käydä. Meidän lapsen hoitomaksut noin tuhat euroa kuukaudessa...revi siitä!!! :headwall:
:eek: missä sun lapsi on hoidossa?mä kun luulin et 200? on maksimi....pitää olla sit aika kova liksa et voi tollasta maksaa! :eek:
kaikki ei asu suomessa jotka tääll palstailee... ;)
 
TwistedSister
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:28 liioittelua kirjoitti:
mutta onhan täällä sosiaalihuolto joka pelaa. minä opiskellessa kävin sossussa, eikä ollut edes lapsia, tiukkaa oli, mutta puuroa oli pöydässä. lapsi jos on, ei hän varmasti jää näkemään nälkää suomessa. tiedän että on pahoja aikoja hetkiä jolloin on todella tiukkaa, mutta silloin voi kääntyä vielä lisäksi esim. kirkon puoleen (sitäkin on harrastettu, maksoivat esikoisen synnytys/teholaskun 3500markkaa kun talous oli tiukilla muutenkin.. kiitos siitä, sossu ei huomioinut sairaalalaskua)
Sossu ei huomioi velkoja...
 
juu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:42 TwistedSister kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:28 liioittelua kirjoitti:
mutta onhan täällä sosiaalihuolto joka pelaa. minä opiskellessa kävin sossussa, eikä ollut edes lapsia, tiukkaa oli, mutta puuroa oli pöydässä. lapsi jos on, ei hän varmasti jää näkemään nälkää suomessa. tiedän että on pahoja aikoja hetkiä jolloin on todella tiukkaa, mutta silloin voi kääntyä vielä lisäksi esim. kirkon puoleen (sitäkin on harrastettu, maksoivat esikoisen synnytys/teholaskun 3500markkaa kun talous oli tiukilla muutenkin.. kiitos siitä, sossu ei huomioinut sairaalalaskua)
Sossu ei huomioi velkoja...
ei sen musta tarviikkaan kenenkään taloa maksaa kuitenkaan. auto on oma häpoeä, ja opintolainaa ei tarvii maksaa opiskellessa.. :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:40 Piipi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:39 sisar puoliQ kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:34 Ronya Royce kirjoitti:
Täällä on jo päivähoito maksullinen kaikille...tästä syystä monen (yleensä äidin) täytyy laskea tarkkaan, kannattaako töissä käydä. Meidän lapsen hoitomaksut noin tuhat euroa kuukaudessa...revi siitä!!! :headwall:
:eek: missä sun lapsi on hoidossa?mä kun luulin et 200? on maksimi....pitää olla sit aika kova liksa et voi tollasta maksaa! :eek:
kaikki ei asu suomessa jotka tääll palstailee... ;)
Päivähoito kaikille maksulliseksi...hmmm...
Seuratkaa vaan Britannian esimerkkiä! Tämä tulee tarkoittamaan suuria luokkaeroja, rikkaille päivähoitomaksut eivät niinkään este, pienituloisille paljon suurempi rasite.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:44 Ronya Royce kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:40 Piipi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:39 sisar puoliQ kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:34 Ronya Royce kirjoitti:
Täällä on jo päivähoito maksullinen kaikille...tästä syystä monen (yleensä äidin) täytyy laskea tarkkaan, kannattaako töissä käydä. Meidän lapsen hoitomaksut noin tuhat euroa kuukaudessa...revi siitä!!! :headwall:
:eek: missä sun lapsi on hoidossa?mä kun luulin et 200? on maksimi....pitää olla sit aika kova liksa et voi tollasta maksaa! :eek:
kaikki ei asu suomessa jotka tääll palstailee... ;)
Päivähoito kaikille maksulliseksi...hmmm...
Seuratkaa vaan Britannian esimerkkiä! Tämä tulee tarkoittamaan suuria luokkaeroja, rikkaille päivähoitomaksut eivät niinkään este, pienituloisille paljon suurempi rasite.
joo,no meikäläinen, joka ehkäpä pääsen osa-aika duuniin,jossa liksa 770?/kk,vois ainakin briteissä jäädä työ vastaanottamatta..ja kyllä tää suomen mallikin nyt alkaa nyppiin,niinkun tossa aiemmin jo totesin,yh:na on kiva näistä "suurista" tuloista maksella..
 

Yhteistyössä