Moikka,
kommentoikaa onko mun ajatus ihan tuhoon tuomittu ja jos ei niin mitä voisin vielä huomioida tms.
Oon pitämässä aamupiirin 3-4 vuotiaille lapsille, porukassa n. 10-12 lasta. Aamupiiri alottaa tuolla päivän ja on sellanen suht. rento yhdessäolon hetki, jossa tsekataan läsnäolijat, jutustellaan ja tehdään joku kiva pieni yhteinen juttu. Meinasin nyt tollasta äänien kuuntelua... Moni tosta porukasta ei jaksa kirjoja tai muuta kuunnella, voiskohan tää olla yhtään kiinnostavaa tai mieleistä...?
Juttu alkais pienellä keskustelulla ja johdattelulla erilaisten äänten maailmaan. Kysyn esim. mitä ääniä lapset kuulivat matkalla päiväkotiin ja kehotan hiljentymään ja kuuntelemaan, mitä ääniä kuuluu nyt. Sitten laitan cd:ltä soimaan erilaisia ääniä (esim. veden lorina, mopon pärinä, hevosen hirnunta, kissan kehräys ym. suht helppoja). Mietin, että kannattaisko lasten antaa vastata vuorotellen mitä ääntä milloinkin kuuluu, ääni kerrallaan, vai kuunnella kaikki kerralla ja sen jälkeen muistella, mitä ääniä kuului? Ja miten ton vois toteuttaa, oisko viittaamalla puheenvuoro? Kuuntelun jälkeen meinasin, että lapset vois vielä itse tuottaa haluamiaan ääniä ja muut yrittäis arvata (en usko, että monikaan haluaa vielä tuossa vaiheessa päivää tuottaa ääniä, mutta muutama ehkä). Lopuksi kehotan lapsia kuuntelemaan erityisen tarkkaan k.o. päivänä erilaisia ääniä.
Miltä kuulostaa?
kommentoikaa onko mun ajatus ihan tuhoon tuomittu ja jos ei niin mitä voisin vielä huomioida tms.
Oon pitämässä aamupiirin 3-4 vuotiaille lapsille, porukassa n. 10-12 lasta. Aamupiiri alottaa tuolla päivän ja on sellanen suht. rento yhdessäolon hetki, jossa tsekataan läsnäolijat, jutustellaan ja tehdään joku kiva pieni yhteinen juttu. Meinasin nyt tollasta äänien kuuntelua... Moni tosta porukasta ei jaksa kirjoja tai muuta kuunnella, voiskohan tää olla yhtään kiinnostavaa tai mieleistä...?
Juttu alkais pienellä keskustelulla ja johdattelulla erilaisten äänten maailmaan. Kysyn esim. mitä ääniä lapset kuulivat matkalla päiväkotiin ja kehotan hiljentymään ja kuuntelemaan, mitä ääniä kuuluu nyt. Sitten laitan cd:ltä soimaan erilaisia ääniä (esim. veden lorina, mopon pärinä, hevosen hirnunta, kissan kehräys ym. suht helppoja). Mietin, että kannattaisko lasten antaa vastata vuorotellen mitä ääntä milloinkin kuuluu, ääni kerrallaan, vai kuunnella kaikki kerralla ja sen jälkeen muistella, mitä ääniä kuului? Ja miten ton vois toteuttaa, oisko viittaamalla puheenvuoro? Kuuntelun jälkeen meinasin, että lapset vois vielä itse tuottaa haluamiaan ääniä ja muut yrittäis arvata (en usko, että monikaan haluaa vielä tuossa vaiheessa päivää tuottaa ääniä, mutta muutama ehkä). Lopuksi kehotan lapsia kuuntelemaan erityisen tarkkaan k.o. päivänä erilaisia ääniä.
Miltä kuulostaa?