Päiväkodin kommenteista ihmeteltävää. Onko muka jotenkin erityisen pitkä hoitopäivä?

  • Viestiketjun aloittaja Justiin
  • Ensimmäinen viesti
mu
Kamalaa, että vanhempia syyllistetään töissä käynnistä. Lapsille tulee pitkiä päiviä yms... siitäkin syyllistetään jos ei ole töissä tai hoitaa lapset kotona. Silloin elää tuilla ja lapsiressuilla ei oo tarpeeksi virikieitä, kun ovat kotihoidossa.. ei ihme, että nykyvanhemmat on töissä ja kotona totaali stressattuja. Siinä pakosti joku kärsii ja ihmetellään vielä mistä monet ongelmat johtuu. Yleisen mallin mukaan, kun täydelliseen perheen ja työelämän yhteensovittamiseen ei juuri millään alalla enää pääse. Työelämä muuttuu koko ajan vaativammaksi. Jos tulosta ei synny =ulos. Ei työnantajia kiinnosta pätkän vertaa onko perhettä ja tuleeko pikku nikolle 8 tunnin vai 12 tunnin hoitopäivä. Raadollista, mutta nykymaailmaa. Ei siis syyllistetä ketään. On vaan asioita, joihin ei itse pysty juuti vaikuttamaan :(
 
"hoitaja"
Päiväkodeissa työskentelevät tietävät erittäin hyvin että se yhdeksän tuntia on pitkä aika lapselle kaiken sen tohinan keskellä. Ammattitaitoisina kuitenkin saamme lapset jaksamaan omat rankat työpäivänsä.

Päiväkotien työntekijät sanovat monta kertaa sen, mikä on totta, mutta se kuulostaa pahalta vanhemmista. Ja tuokin on voitu sanoa siihen tyyliin kun noista asioista henkilökunnan kesken puhutaan. Ei vain ole huomioitu, että vanhempi ei kestä kuulla moista. Tulee mieleen, että lapsella ei ole kaikki ihan ok hoitopaikassa, kun noin suoraan on sanottu. Ei tarvitse vastata, mutta jos niin on, silloinhan ollaan vain huomioitu lapsen erityistarpeet.
 
"hoitaja"
Ei työnantajia kiinnosta pätkän vertaa onko perhettä ja tuleeko pikku nikolle 8 tunnin vai 12 tunnin hoitopäivä. Raadollista, mutta nykymaailmaa. Ei siis syyllistetä ketään. On vaan asioita, joihin ei itse pysty juuti vaikuttamaan :(
On olemassa myös asioita joihin lasten kasvatusalalla on pakko puuttua ennen kuin tilanne leviää käsiin yhtään enempää. Lasten oikeuksista on jonkun tahon pidettävä huolta.
 
zippadei
Onko lapsi perusterve, sujuuko päiväkodissa noin yleensä? Saattoiko huoli tunneista liittyä näihin? Ellei liity, niin toisesta korvasta ulos vaan.. saattoi olla ihan vaan yleistä voivottelua lasten "työpäivistä" (8h), varsinkin kun olet noin hienosti voinut aikaisemmin olla lasten kanssa kotona ja välttää ruuhkatunnit pk:ssa! :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja leikki on lasten työtä;24339656:
Sääliksi käy pitkiä päiviä päiväkodeissa olevat lapset. Kuka meistä aikuisista suostuisi olemaan töissä/koulussa yli 8h päivässä? Mutta minkäs teet kun tässä maassa arvostetaan työntekoa ja materiaa ylitse kaiken muun. Pitää mielellään asua mahdollisimman leveästi, omistaa vähintään yksi auto, kesämökki, matkustella, harrastaa, shoppailla...
Voi, voi... kun ei omista asuntoa, autoa, kesämökkiä tai matkustele, harrasta tai shoppaile. Laskut pitää maksaa ja syödäkin pitää! Suomi on KALLIS maa.
 
äläpä yleistä
Alkuperäinen kirjoittaja leikki on lasten työtä;24339656:
Sääliksi käy pitkiä päiviä päiväkodeissa olevat lapset. Kuka meistä aikuisista suostuisi olemaan töissä/koulussa yli 8h päivässä? Mutta minkäs teet kun tässä maassa arvostetaan työntekoa ja materiaa ylitse kaiken muun. Pitää mielellään asua mahdollisimman leveästi, omistaa vähintään yksi auto, kesämökki, matkustella, harrastaa, shoppailla...
Kyllä minun mies tekee 12-14 tuntisia työpäiviä viikottain. Eikä ole rahan himo vaan kesken tuotannon ei voi työpaikalta pois lähteä. Ei ne koneetkaan yksin pärjää.
 
no just
ton ikäiselle lapselle.
itse jäin aikoina yh:ksi, lapsi oli 1,5v ja mulla oli 2 työpaikkaa.ilta-aamu ja yövuoroja. töitä ei voinut vähentää,koska jouduin velkahelvettiin erotessamme.

lapseni oli pahimmoilleen 1,5vrk tarhassa.toki itsellä oli syyllisyys, mutta kun ilta vuorosta pääsi n.23 jälkeen, ei lasta voinut yöksi hakea kotiin ellei haku tapahtunut enne 22. sitku oli heti aamuvuoro 7.30, niin lasta pääsin hakemaan vasta n.17 aikaan ja monesti oli aamuvuoron jälkeen tehtävä iltavuorokin.

siitä väännettiin toki tarhan hoitajien kans ja paljonki, että max 10h saisi lapsi olla hoidossa, ja 2 vapaata/viikko, mutta mä jouduin tekeen välillä töitä 7 päivänä viikossa, eikä ollut lapsen isä ottamassa lastaan ikinä,ja sukulaiset satojen kilometrien päässä.välillä työkaverini pystyi lapseni ottamaan,mutta harvoin,koska hänkin yh ja teki 3-vuorotyötä.yhdeksi kesäksi jouduin palkkaamaan kotiani lapsenvahdin, joka ei tod ollu ilmaista, mutta ei ollut muuta v-ehtoa,koska tiesin, että tarha ei tule ikinä suostumaan semmosiin hoitovuoroihin,mitä mulla oli tiedossa :/
 
gjhsgd
Ihan normaali päivä toi on. Minä vien lapset hoitoon 6.30 ja haen 15-16 välillä, joskus harvoin saatan ehtiä ennen klo 15. Aiemmin hain lapset jo 14.30, mutta silloin teinkin vain 6 tai 7 tunnin päivää ja työmatka oli 5 minuuttia, mutta kun sain siirron kauemmas, niin työmatkaan menee 20 minuuttia suuntaansa ja myös nyt teen täyttä päivää, elikkä hoitopäivät piteni.
 
kjgjh
Sääliksi käy pitkiä päiviä päiväkodeissa olevat lapset. Kuka meistä aikuisista suostuisi olemaan töissä/koulussa yli 8h päivässä? Mutta minkäs teet kun tässä maassa arvostetaan työntekoa ja materiaa ylitse kaiken muun. Pitää mielellään asua mahdollisimman leveästi, omistaa vähintään yksi auto, kesämökki, matkustella, harrastaa, shoppailla...
Minä en ymmärrä miksi verrataan työtä ja lapsen hoidossa olemista toisiinsa, ei se hoitopäivä ole lapselle samanlaista kuin työpäivä aikuisella. Ei se ole samanlaista suorittamista kuitenkaan. Toisekseen meillä työpäivät ovat 7-8 tuntisia yleensä, mutta pitää ottaa huomioon myös työmatka, joten se venyttää sitä päivää. Kyllä mä mielummin olisi lähempänä töissä, mutta minkäs teit, kun minut siirrettiin kauempana olevaan toimipisteeseen töihin.
 
Päiväkodeissa työskentelevät tietävät erittäin hyvin että se yhdeksän tuntia on pitkä aika lapselle kaiken sen tohinan keskellä. Ammattitaitoisina kuitenkin saamme lapset jaksamaan omat rankat työpäivänsä.

Päiväkotien työntekijät sanovat monta kertaa sen, mikä on totta, mutta se kuulostaa pahalta vanhemmista. Ja tuokin on voitu sanoa siihen tyyliin kun noista asioista henkilökunnan kesken puhutaan. Ei vain ole huomioitu, että vanhempi ei kestä kuulla moista. Tulee mieleen, että lapsella ei ole kaikki ihan ok hoitopaikassa, kun noin suoraan on sanottu. Ei tarvitse vastata, mutta jos niin on, silloinhan ollaan vain huomioitu lapsen erityistarpeet.

Minulla on erityislapsi, ja eron jälkeenlapsi joutui olla päiväkodissa sen 9 h päivässä, ei ollut vaihtoehtoja. Hädintuskin pärjäsin, matalapalkka-alalla päivätöissä. Vaikka minulle olisi sanottu että hoitopäivät olivat liian pitkät, niin en olisi voinut sille yhtään mitään. Ei kaikilla yksin-tai yhteishuoltajilla ole äitejä jotka hakevat lapsen 6-7 h jälkeen päiväkodista kotiin.
 
huohhh
Minä en ymmärrä miksi verrataan työtä ja lapsen hoidossa olemista toisiinsa, ei se hoitopäivä ole lapselle samanlaista kuin työpäivä aikuisella. Ei se ole samanlaista suorittamista kuitenkaan. Toisekseen meillä työpäivät ovat 7-8 tuntisia yleensä, mutta pitää ottaa huomioon myös työmatka, joten se venyttää sitä päivää. Kyllä mä mielummin olisi lähempänä töissä, mutta minkäs teit, kun minut siirrettiin kauempana olevaan toimipisteeseen töihin.
Todellakin voi verrata lapsen päiväkodissa oloa työpäivään ja oikein rankkaan sellaiseen. Kun vielä kuvittelet tekeväsi työt ilman kykyjä, melussa, tarkassa aikataulussa ym, pystyt vähän asennoitumaan lapsen asemaan.

Mutta trendihän on se, että mitä väliä lapsen päivän pituudella, kunhan vanhemmat saavat tehdä niin kuin haluavat. Usein urasuuntautuneiden vanhempien yksivuotiaatkin lapset ovat yli yhdeksää tuntia hoidossa.
 
vierailija231
No, meidän lapset on koko hoitouransa (joka onneksi nyt on jo ohi!) olleet päiväkodissa 10-12pv/kk ja aina alle 8h päiviä, kun nuorimmainen 4v joutui olosuhteiden pakosta vaihtamaan päiväkotia, siellä lto oli heti sitä mieltä, että liian VÄHÄN hoitopäivä, ei tule sopeutumaan ryhmään....
Joo, hyvin sopeutui, mut ihan vaan ap:lle, että kaikenlaisia kommentteja sitä tulee!
 
aTiiux
Ihan normaali hoitopäivä, älä huoli! Ei olisi täti saanut moisesta huomauttaa, ehkä vaan suusta pääsi sammakko kun vertasi mielessään päivän pituutta edelliseen 4h.

Meilläpäin Useiden vanhempien työmatkat vievät melkein 2h päivässä eli lähes jokaikisellä on 10 hoitopäivät. Se onkin raja jota suositellaan. Tiedän monta vuosikasta jolla pidemmät hoitopäivät, kyllä 6-vuotiaaksi pärjää, tee rauhassa työsi ja ole onnellinen :)
 
vrailijaie
Todellakin voi verrata lapsen päiväkodissa oloa työpäivään ja oikein rankkaan sellaiseen. Kun vielä kuvittelet tekeväsi työt ilman kykyjä, melussa, tarkassa aikataulussa ym, pystyt vähän asennoitumaan lapsen asemaan.

Mutta trendihän on se, että mitä väliä lapsen päivän pituudella, kunhan vanhemmat saavat tehdä niin kuin haluavat. Usein urasuuntautuneiden vanhempien yksivuotiaatkin lapset ovat yli yhdeksää tuntia hoidossa.
No miten sen nyt ottaa, itse teen fyysisesti todella rankkaa työtä ja enempi minä olen päivän jälkeen puhki mitä lapset ovat. Lapset ovat myöskin viihtyneet päiväkodissa hyvin koko "päiväkotiuran", ainoa ns. hankaluus on ollut aamuheräämiset, kun mulla alkaa työt jo klo 7. Niin ja en todellakaan ole mikään uraäiti, koska työni on matalapalkka-alalla ja olen yh, joten töitä on tehtävä. Ehkä mun lapsille vaan on sattuneet niin hyvät päiväkodit, joissa homma ei ole pelkkää suorittamista, vaan lapset ihan oikeasti viihtyvät siellä. Siellä kun leikitään pienemmissä ryhmissä 4-6 lasta yhdessä huoneessa, eikä koko konkkaronkka ole koko ajan samassa tilassa. Huoneet myö ovat isoja, vanhoja luokkahuoneita, joten tilaa riittää.
 
huohhh
No miten sen nyt ottaa, itse teen fyysisesti todella rankkaa työtä ja enempi minä olen päivän jälkeen puhki mitä lapset ovat. Lapset ovat myöskin viihtyneet päiväkodissa hyvin koko "päiväkotiuran", ainoa ns. hankaluus on ollut aamuheräämiset, kun mulla alkaa työt jo klo 7. Niin ja en todellakaan ole mikään uraäiti, koska työni on matalapalkka-alalla ja olen yh, joten töitä on tehtävä. Ehkä mun lapsille vaan on sattuneet niin hyvät päiväkodit, joissa homma ei ole pelkkää suorittamista, vaan lapset ihan oikeasti viihtyvät siellä. Siellä kun leikitään pienemmissä ryhmissä 4-6 lasta yhdessä huoneessa, eikä koko konkkaronkka ole koko ajan samassa tilassa. Huoneet myö ovat isoja, vanhoja luokkahuoneita, joten tilaa riittää.
Joidenkin on aivan pakko pitää lapsiaan pitkiä päiviä, mutta monta kertaa ne voitaisiin estää järjestelyillä.

Ruuhkaisimpien alueiden päiväkodeissa on pahimmillaan korkeintaan kaksi huonetta 25 lapselle, joten siinä ei jaeta 4-6 lapsen ryhmiin. Vaikka hoitajat tekevät kaikkensa, lapset stressaantuvat. Eipä auta vaikka olisi kuinka suorittamatta ja antautunut työlleen.
 
Pisin päivä on lapselle tullut kun molemmat ollaan oltu aamuvuorossa. Kuljimme silloin vielä eri paikkaunnilla töissä, eli klo 6.30 hoitoon ja haettu 15.45. Ihan normaali päivä hoitolapselle. Monella se työpäivä on 8 tuntia plus matkat.
 

Yhteistyössä