Päiväkodissa tehtiin ihmeellinen päätös minun selkäni takana

  • Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti
Tuossa joku ehdotti, että lapsesi annettaisiin aloittaa aiemmin. Hyvä ehdotus. Jonkinlainen opastus ruokailussa (tukihenkilö ruokailun ajan) voisi olla hyvä ajatus myös.
Päiväkodissahan riittää niitä ylimääräisiä hoitajia istumaan yhden vieressä, kun tämä syö pari tuntia (ja aloittaa aikaisemmin kuin muut).

Ja ruoka-aikaa ei suinkaan sanele se, milloin ruoka on valmista :xmas:
 
"Vieras"
Minua kiinnostaisi tietää onko time-timer käytössä, vai näyttävätkin ajan seinäkelloja vai kertovatko suullisesti että ryokailuaikaa on jäljellä 10 min, 5 min. . Kotona käyttäisin samaa konstia.
 
[QUOTE="...";26268685]Lapseni (4v) on todella hidas syömään. Hoputtaminen tms ei auta yhtään. Päiväkodissa on ruokailulle varattu 1h 20min, ja sen jälkeen mennään rauhoittumaan ja kuuntelemaan satu, osa jää nukkumaan päiväunia. Minun lapseni ei kuulemma ikinä ehdi kuulemaan satua alusta asti, joten sen takia olen kuulemma päätetty, että lapseltani viedään lautanen nenän edestä klo 12.00. Minusta tämä on aika outo ratkaisu, luulisi että lapselle jää inhottava olo tuosta, kun ei saa syödä rauhassa loppuun. Ja loukkaa kanssa se, että asiasta ei kysytty minulta, vaan kerrottiin että näin tehdään. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?[/QUOTE]


Oikein hyvä ratkaisu.

Vai miten olisit itse asian ratkaissut? Ryhmässä on kuitenkin parikymmentä muuta, ei siellä voida yhden pillin mukaan tanssia. Sitä paitsi mä olen kyllä sitä mieltä, että melkein 1,5 tuntia lautasen ääressä on aivan hel-vetin pitkä aika minkä ikäiselle tahansa.
 
Päiväkodissahan riittää niitä ylimääräisiä hoitajia istumaan yhden vieressä, kun tämä syö pari tuntia (ja aloittaa aikaisemmin kuin muut).

Ja ruoka-aikaa ei suinkaan sanele se, milloin ruoka on valmista :xmas:
Kyllä organisoimalla voi erityistarpeisia auttaa. Joskus lapsi voi olla jopa kahden paikalla. (mä ilmesesti elän oudolla paikkakunnalla, kun täällä lapset on kahden paikalla hyvinkin helposti, henkilökuntaa on riittävästi ja erityisopettajan palvelut helposti saatavissa ja vielä kaikki toimintaterapiat sun muut).

Mutta joo, kyllä kuulostaa siltä että lapseen pitää keskittyä tarkoin ruokailussa. Kyllä omaniki söisi tunteja, jos sille antaa väärää virikettä :D Ei lehtiä ja telkkua jos rivakasti pitää syödä. Jännä juttu, että lapsella ei ole ilmeisesti mitään motivaatiota pois ruokapöydän äärestä, ei esim leikkimään, ulkoilemaan, jne.
 
Kyllä organisoimalla voi erityistarpeisia auttaa. Joskus lapsi voi olla jopa kahden paikalla. (mä ilmesesti elän oudolla paikkakunnalla, kun täällä lapset on kahden paikalla hyvinkin helposti, henkilökuntaa on riittävästi ja erityisopettajan palvelut helposti saatavissa ja vielä kaikki toimintaterapiat sun muut).

Mutta joo, kyllä kuulostaa siltä että lapseen pitää keskittyä tarkoin ruokailussa. Kyllä omaniki söisi tunteja, jos sille antaa väärää virikettä :D Ei lehtiä ja telkkua jos rivakasti pitää syödä. Jännä juttu, että lapsella ei ole ilmeisesti mitään motivaatiota pois ruokapöydän äärestä, ei esim leikkimään, ulkoilemaan, jne.
Erityislapset ja kahdenpaikkalaiset on asia erikseen.

Mutta ehkä lapsi, joka vaan vitkuttelee syömisen suhteen, ei ole ihan näitä kriteerejä täyttävä. Kivaahan sekin olisi, jos pukeutumista vihaava lapsi saisi pukea 3 tuntia, ja nukkumista rakastava lapsi saisi nukkua klo 11-16, mutta se ei pk:ssa oikein onnistu :)
 
"äiti"
joissain paikoissa käytetään todella hitailla aikakelloa. Kello on lapsen edessä. Aika kun loppuu niin ruokailu päättyy. Neljän vanha ymmärtää mistä on kysymys kun asia selitetään.

Opetellaan kellon avulla syömään reippaasti. Siltikin annetaan ruhtinaallisesti aikaa. Palkinto tulee saavutetusta ajasta.
 
"Vieras"
Toivon hartaasti, että kun olen vanhainkodissa ja olen jo syönyt reilun tunnin, että lautanen vietäisiin pois ja pääsisin päivälevolle. Huonompi juttu, jos lautanen pitäisi syödä tyhjäksi.
 
[QUOTE="teajohanna";26270237]
Tottakai erityislapset, autistiset yms. ovat eri asia, ja tilanne räätälöidään heitä varten erikseen. Mutta jos päiväkoti nyt on nähnyt, että lapsella olisi edellytykset kehittyä ihan normaaliksi pikku koululaiseksi, niin kaiketi normaaliksi kehittyminen eikä autistiksi luokitteleminen olisi lapsenkin etu?[/QUOTE]

autisti ei parane ja kehity normaaliksi, vaikka kuinka haluaisi tai olisi etu.
ei edes päiväkodissa...
 
Päiväkodissa ruokailuun aikaa 1h20min? Aika pitkä aika päiväkodissa!
Täällä 30min, max 45min. Ja siinä ajassa on kaikki kerinneet hyvin syömään. Toisinaan yksi
hitaampi syömäri jää haaveilemaan ruoka suussa ja häntä sit joutuu hoputtamaan ja maximi
ajan kuluttua viedään lautanen pois.

Tuo on oikein hyvä päätös päiväkodilta että se lautanen sitten viedään pois. Ja se olisi erittäin
hyvä ottaa käyttöön kotonakin. Ja se telkku kiinni ruokailun ajaksi!

Täälläkin koulussa ruokailuun varattu aikaa max 30min. Ois niinku 15min ruokailu + 15 min
välitunti minkä kyllä voi syömiseen käyttää jos tilaa on (eri aikaan ruokailut eri luokilla
just tilan puutteen takia).
Eskareilla 30min.
 
dagnoosi?
Tuossa joku ehdotti, että lapsesi annettaisiin aloittaa aiemmin. Hyvä ehdotus. Jonkinlainen opastus ruokailussa (tukihenkilö ruokailun ajan) voisi olla hyvä ajatus myös.

Toivon, että sinulla riittää kärsivällisyyttä selvittää asia niin, että lapsesi saa tukea syömiseen. Ei ole oikein, jos lapsi ei saa ruoasta riittävästi energiaa jaksamiseen - ja sen pitäisi jokaiselle äidille ja hoitajalle olla prioriteetti, eikä suinkaan nopeuden! Huh huh, mitä kommentteja täällä on tullut toisten lasten äideiltä. Kaikenlaista...

Jos lapsi ei osaa syödä, hän tarvitsee tosiaan erityistä tukea tai apua.

Mutta jos hänellä ei ole mitään diagnoosia, niin hänelle ei ole päiväkodissa erityistä syömisen opettajaa. Eli pikapuoliin hakemaan apua ja diagnoosia sitten jos tuollainen perustaito on hakusessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
miekin
Mä nyt lähtisin ekaksi selvittelemään, että mistä syystä se lapsi syö niin hitaasti? Eli onko siihen joku fysiolooginen ongelma. Jos sellaista ei ole, niin lapsi kyllä oppinee ihan normaalisti syömään nopeamminkin.

Ekaksi sanoisin, että minustakin toi aamupala on todella iso! Vai kuinka isosta puuro-annoksesta puhutaan? Aikuisellekin riittää usemmiten se pari leipää tai puuro. Luulisi riittävän myös sille 4-vuotiaalle. Lisäksi, monelta te sen aamupalan syötte, jos lapsi menee klo 10 päikkyyn? Jos tyyliin klo 8-10, niin tuskin sellaisen satsin jälkeen on klo 11 nälkä. Itse syöttäisin lapsen joko siinä klo 8-8.30 aikaan tai jos myöhemmin, antaisin todella kevyen aamupalan, koska kohta olisi lounas jo tiedossa.

Telkkari ehdottomasti pois aamiaispöydästä, eihän siinä ole mitään järkeä. Oppii lapsikin keskittymään syömiseen eikä tekemään siitä muun viihdykkeen oheella.

Mun oma kohta 5v on kanssa ollut "hitas" syömään. Tosin, hänen kohdalla se tarkoittaa enemmän sitä, että hän keskittyy kaikkeen muuhun, paitsi siihen syömiseen ;) Jos antaisin hänen katsoa samalla telkkaria, niin hän varmaan söisi kevyesti aamupalaa sen parisen tuntia :D Hänen kohdalla pitää myös olla tarkkaan esim. välipalojen kanssa. Hän syö reippaasti ainoastaan todelliseen nälkäänsä, joten jos välipalaa tulee väärään aikaan tai jos sen on jotain makeeta, niin menee sen ruuan syöminen todella vitkutteluksi...Esim. iltaruuan kanssa on usemmiten silleen, että kun muut syö, niin hän höpöttää. Mutta silloin kun muut ovat syöneet ja saanet luvan poistua pöydästä, niin poika syö aika nopsaa sek verran kun syö, koska siellä pöydässä ei ole enään mielenkiintoista ;)
 
"vieras"
[QUOTE="...";26268685]Lapseni (4v) on todella hidas syömään. Hoputtaminen tms ei auta yhtään. Päiväkodissa on ruokailulle varattu 1h 20min, ja sen jälkeen mennään rauhoittumaan ja kuuntelemaan satu, osa jää nukkumaan päiväunia. Minun lapseni ei kuulemma ikinä ehdi kuulemaan satua alusta asti, joten sen takia olen kuulemma päätetty, että lapseltani viedään lautanen nenän edestä klo 12.00. Minusta tämä on aika outo ratkaisu, luulisi että lapselle jää inhottava olo tuosta, kun ei saa syödä rauhassa loppuun. Ja loukkaa kanssa se, että asiasta ei kysytty minulta, vaan kerrottiin että näin tehdään. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?[/QUOTE]

Olet ihan aiheellisesti loukkaantunut. Jos syömisen kanssa päiväkodissa jotakin hämminkiä kuuluu tästä todellakin neuvotella vanhempien kanssa ja sitten yhdessä lapsen kanssa asiaa miettiä. Tämä on sitä aitoa yhteistyötä jota peräänkuulutetaan päiväkotien taholta ja samalla ei ymmärretä etä juuri tämänkaltainen vanhempien merkityksen vähättely on juuri omiaan etäännyttämään vanhempia lapsen arjesta ja vastuusta vanhempana. Toivottavasti otat asian hoitajan kanssa puheeksiä
 
"vieras"
No, ikävä totuus on se että koulussa ruokailuun on varattu puolisen tuntia eikä silloinkaan voi jäädä odottelemaan että yksi hidastelija saa syötyä. Mielestäni on ihan ok että lapselta otetaan lautanen nenän edestä, itse varmaan ottaisin puolen tunnin jälkeen jo.
Vielä ikävämpi totuus on että lapsi ei vielä ole koululainen ja syömiseen liittyvät ongelmat ovat todellakin vanhempien asioita!
 
diagnoosi
[QUOTE="vieras";26271159]Olet ihan aiheellisesti loukkaantunut. Jos syömisen kanssa päiväkodissa jotakin hämminkiä kuuluu tästä todellakin neuvotella vanhempien kanssa ja sitten yhdessä lapsen kanssa asiaa miettiä. Tämä on sitä aitoa yhteistyötä jota peräänkuulutetaan päiväkotien taholta ja samalla ei ymmärretä etä juuri tämänkaltainen vanhempien merkityksen vähättely on juuri omiaan etäännyttämään vanhempia lapsen arjesta ja vastuusta vanhempana. Toivottavasti otat asian hoitajan kanssa puheeksiä[/QUOTE]

Olisi parempi jos aloittajan tapaisen ja häntä komppaavan vanhemman merkitys lapsen elämässä olisi mahdollisimman vähäinen, jos tiettyjä juttuja ei ymmärretä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26268818]No johonkinhan se raja on vedettävä. Ei päiväkodeissa voida jokaista lasta huomioida yksilöllisesti ja antaa sitä aikaa esim ruokailuun mielin määrin. Kyllä minusta tunnissa pitäisi ehtiä ihan hyvin syömään vaikka olisi miten hidas syömään tahansa. Ja tosiaan koulua ajatellen ehkä onkin lapsen syytä vähän oppia ripeyttä siihen ruokailuun vai meinasiko koulussakin tunti kausia olla syömässä. Kyllä on taas aloittaja vetänyt herneet nenään turhasta.[/QUOTE]

Ihme ja kumma! Pointtihan ymmärtääkseni oli että asiasta ei vanhempien kanssa keskusteltu. Toinen asia on sitten pitkittynyt syöminen ja syyt tähän. Yhteistyöllä ja lapsen kanssa keskustelemalla ehkä kuitenkin pystyttäisiin parhaiten ymmärtämään miksi lapselle tärkeää venyttää ruokailua, vaikea uskoa että kyse olisi vain yksilöllisestä ominaisuudesta.
 
[QUOTE="vieras";26271218]Ihme ja kumma! Pointtihan ymmärtääkseni oli että asiasta ei vanhempien kanssa keskusteltu. Toinen asia on sitten pitkittynyt syöminen ja syyt tähän. Yhteistyöllä ja lapsen kanssa keskustelemalla ehkä kuitenkin pystyttäisiin parhaiten ymmärtämään miksi lapselle tärkeää venyttää ruokailua, vaikea uskoa että kyse olisi vain yksilöllisestä ominaisuudesta.[/QUOTE]


Toki asioista kuuluu keskustella mutta toisaalta päiväkoti elää omien sääntöjensä ja aikataulujensa mukaan eikä jokaisen lapsen vuoksi voida joustaa loputtomiin ja miettiä sääntöihin/aikatauluihin palaamista vasta kun on vanhempien kanssa neuvoteltu. Se että ruokailu loppuu jossain vaiheessa on ihan normijuttu.

Omien erityislasteni kanssa hoitajat ovat päivän mittaan tehneet omia ratkaisujaan ja minulle riittää kun niistä kerrotaan jälkeenpäin. Joistain asioista kysyvät etukäteen kuten siitä saavatko luvan sitoa lapsen valjailla tuoliin ruokailun ajaksi.
 
halipupu harmaana
Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, että joku voi olla noin hiiidas syömään ja että pk:ssa on aikaa ruokailuun 1,5 tuntia! Ihan käsittämätöntä. Meillä omassa pk:ssa ruokailu alkaa yleensä siinä 11.30 maissa ja n. 12.10 kaikki 20 lasta ovat lopettelemassa ruokailua ja meillä on myös hitaita syöjiä, mutta ei tulisi mieleenkään että kukaan istuisi siinä lautasen ääressä 1,5 tuntia, ja lopultahan ruoka on ihan kylmää eikä varmaan maistukaan.

Päiväkotihoito on ryhmähoitoa ja kaikkien lasten äärimmäisiin tarpeisiin siellä ei vaan voida venyä ja se lasten ja vanhempien on hyväksyttävä. 4v. ei ole enää edes mikään pikkuvauva, jonka tarpeet menevät usein etusijalle esim. pienten ryhmässä. Joten kannattaa vaan ap tyytyä tähän tarkaisuun, itse asiassa se voi olla todella hyväkin lapsesi kannalta, hän oppii ehkä syömään reippaammin ja ehtii sitten myös tulevaisuudessä syömään koulussa siinä 20 minuutissa, joka on aika monessa koulussa ruokailuaika ja siitähän ei venytä.
 
halipupu harmaana
Lisään vielä, ettei päiväkodin tarvitse kysyä jokaista asiaa vanhemmilta, vaan päätöksiä on tehtävä joka päivä monen eri asian suhteen ja niistä voidaan kertoa sitten päivän päätteeksi vanhemmalle.
 

Yhteistyössä