Paljonko kuluu säästeliäillä rahaa ruokaan ja päivittäistavaroihin kuussa?

  • Viestiketjun aloittaja "humps"
  • Ensimmäinen viesti
"humps"
Eli, koitan opetalla uutta elämäntyyliä, koska puolison sairauden takia tulot pienentyneet radikaalisti. Olen jo hyvin oppinut, mutta nyt haluan muiden kokemuksia. Eli paljonko kuluu rahaa ruokiin ja päivittäistavaroihin, jos oikeesti miettii mitä ostaa?

Käytännön vinkkejäkin otetaan vastaan. Rahaa ruokaan kyllä on, mutta haluaisin että säästöönkin jäisi taas tulevaisuutta varten jotain.
 
"a p"
Juu, siis kaksi aikuista ja yksi lapsi. Ennen tilanne oli se, että käytiin joka päivä kaupassa, ostettiin paljon ylimääräistä ja ruokaa meni sit hukkaan paljon. Nyt opeteltu harventamaan kaupassa käyntiä.
 
"Vieras"
Yleensä on helpompaa säästää jostain muusta kuin ruoasta. Sanoisin että suurella osalla ruoasta säästäminen on säästönäpertelyä. Ennemmin katsoo onko turhia lehtitilauksia, nettiliittymää jonka voisi vaihtaa halvempaan, entä vakuutukset, onko auto pakollinen, voisiko työmatkoja kulkea pyörällä tai julkisilla. Jopa asunnon vaihtaminen pienempään ja edullisempaan voi joskus olla järkevää.

Tärkeää olisi saada kiinteät kuukausittaiset menot alas. Merkkaa menot kuukauden ajan ylös ja näet mihin rahaa oikeasti kuluu. Sen jälkeen osaat arvioida mistä pystyisit kulutusta vähentämään. Vessapaperin vaihto halvempaan ei säästä juuri mitään...
 
Kaksi aikuista ja kaksi lasta. Ruokaan ja päivittäistavaraan menee 400€/kk

Ostan prismasta koska sieltä saa rainbow ja extra merkkiä tosi halvalla.
Leivon leipää itse ja teen kiisseliä ja rahkaa itsepoimituista marjoista, joten emme osta jugurttia yms ollenkaan (tosi harvoin).
Käyn kaupassa kahdesti viikossa ruokalistan kanssa, mitään ylimääräistä en osta vaikka ois kuin tarjouksessa.
 
"Vieras"
Millaisia ruokia syötte jos 300-400 riittää kahden lapsen kanssa? Onko tuohon summaan laskettu kaikki muukin mukaan? Meillä yksi lapsi ja viime kuussa pelkät s-ryhmän ostot 1000€
 
"a p"
[QUOTE="Vieras";26793158]Yleensä on helpompaa säästää jostain muusta kuin ruoasta. Sanoisin että suurella osalla ruoasta säästäminen on säästönäpertelyä. Ennemmin katsoo onko turhia lehtitilauksia, nettiliittymää jonka voisi vaihtaa halvempaan, entä vakuutukset, onko auto pakollinen, voisiko työmatkoja kulkea pyörällä tai julkisilla. Jopa asunnon vaihtaminen pienempään ja edullisempaan voi joskus olla järkevää.

Tärkeää olisi saada kiinteät kuukausittaiset menot alas. Merkkaa menot kuukauden ajan ylös ja näet mihin rahaa oikeasti kuluu. Sen jälkeen osaat arvioida mistä pystyisit kulutusta vähentämään. Vessapaperin vaihto halvempaan ei säästä juuri mitään...[/QUOTE]

Tässä kohtaa näissä ei ole säästettävää. Auto on pakollinen, juuri edullisempaan vaihdettu. Asunto todella halpa, olen tsekannut vaihtoehdot ja ei halvemmalla saa. Asumiskustannukset pienet, vain sähkö (vesi tulee omasta) ja lämmitystapa puu. Nettiliittymä halvin jonka saa (ainoa vaihtoehto), lehtitilauksia ei ole (ainoa lehti joka tulee, on ilmainen meille). Eli meillä tämän on oltava säästönäpertelyä sitten. Eikä siis tosiaan tarkoitus ole kituuttaa, vaan se että oppisimme uuden elämäntavan, kun edellinen tuli kalliiksi.
 
[QUOTE="Vieras";26793195]Millaisia ruokia syötte jos 300-400 riittää kahden lapsen kanssa? Onko tuohon summaan laskettu kaikki muukin mukaan? Meillä yksi lapsi ja viime kuussa pelkät s-ryhmän ostot 1000€[/QUOTE]

Ihan perus kotiruokaa, tarjouksista metsästetty alennusjuttuja sun muita. Itse teen aikalailla kaiken ruoan itse, suuria annoksia ja pakastan miehelle evääksi töihin. Meillä on hyvin monipuolinen ja vaihteleva "menu" kuitenkin. En koe että olisimme edes leikanneet mistään kun käytämme tuon verran rahaa, tykkään etsiä tarjouksia.

Vaipat, vessapaperit, shampoot sun muut kyllä siis kuuluvat meidän 300e summaan. Jos saisimme yhden lapsen lisää, summa nousisi n. 75e maksimissaan. Eli meillä 2 aikuista 2 lasta käyttäisivät 375e/kk, kolmannen lapsen kohdalla ei enää nousisi, sillä vanhin ei käyttäisi vaippoja enää.
 
"hippi"
[QUOTE="Vieras";26793158]Ennemmin katsoo onko turhia lehtitilauksia, nettiliittymää[/QUOTE]

Lehtiä ei tule kun on netti. Netti maksaa, mutta elämä on.

Esim. jokiravut on nyt tarjouksessa k-kaupassa vain 99 euroa. Pari pakettia niitä kun jättää ostamatta niin se on vuoden netti. Ruoassa säästää paljon.
 
Pienistä säästöistä tulee hyvä summa rahaa..

Vaihdoin margariinin (entinen maksoi 3€ rasia, nykynen euron) Säästö 4€/kk
leivon sämpylän itse (leipään ennen 6€/vk, nyt hiivaan euro viikossa,pussi jauhoja pari kertaa kuussa) säästö 18€/kk
Lopetin energiajuoman ostamisen (ennen tölkki päivässä, nyt ei yhtään) säästö 30€/kk
Vaihdettiin yksittäispakatut jugurtit litran purkissa myytävään (ennen 6€/vk, nyt 2€) Säästö 16€..

Tässä vain muutama esimerkki ja säästöä entiseen jo 68€

Eli kaupasta voi kyllä nipistää kun ostaa tarkasti ja vertailee hintoja. Jo valitsemalla euron halvemman ostoksen säästää vajaan kympin kuussa (vaikka shamppoossa) ja kun vaihtaa kymmenen tuotetta halvempaan, on se jo satanen..
 
"yksi"
[QUOTE="Vieras";26793195]Millaisia ruokia syötte jos 300-400 riittää kahden lapsen kanssa? Onko tuohon summaan laskettu kaikki muukin mukaan? Meillä yksi lapsi ja viime kuussa pelkät s-ryhmän ostot 1000€[/QUOTE]

Me ollaan kotona vielä lasten kanssa ja mies vie töihin eväät. Rahaa menee siis se 400-500e/kk. Teen ihan tavallisia kotiruokia. Esim. laatikoita, keittoja, kastikkeita, lihapullia jne. Ei osteta jugurtteja, eikä juuri leipiäkään, vaan leivon itse kerran tai kaksi viikossa. Itse teen joskus kiisseliä. Aamu- ja iltapalalla puuroa. Joskus ostan mysliä, muroja tms. Ostan paljon x-tra, rainbow tms. merkkejä. Salaattina joinain päivinä esim. vain pakastemaissia, vihersalaattia en tee ihan joka päivä. Ei ostella mitään perunasalaatteja, pikkelssejä, marmeladeja tms. Perunat ostan ihan perunoina, en valmiiksi paloiteoltuna pakasteesta. Kalaa syödään liian harvoin, noin kerran viikkoon tai kahteen lohta ja seitiä kerran viikossa. Lihana enimmäkseen broiler ja kevytjauheliha, lisäproteiinia sitten raejuustosta yms. Noin kerran viikkoon tai kahteen jotain kunnon lihaa, nautaa tai possua josta pihviä tms.
 
Itse hyödynnän aina viimeisen myyntipävän tuotteet, ja pakastan niitä jos saan enemmän kuin kerralla tarvitaan. Ja meidän ruokalista elää aina sen mukaan, mitä on tarjouksessa. Käytän paljon juureksia, kaalia, hyödynnän kauden edulliset hedelmät ja kasvikset. Emme syö muroja tai myslejä, vaan puuroa. Mysliä teen joskus itse. Leivon itse leivät, ruisleipää ostan valmiina jos jotain. Tähteistä syntyy useimmiten vielä yksi uusi ateria. Ei vanukkaita, virvoitusjuomia tai muita turhuuksia, vaan perusruokaa. Yrtit kasvatan itse parvekkeella kesäisin ja kuivaan/pakastan talveksi. Marjastan ja sienestän. Käyn 1xvko kaupassa kunnolla, toisen kerran maitoa hakemassa.

Käytän kaupan omia merkkejä aina kun mahdollista. Vaipat x-traa, mutta wc-paperi ei (koska sitä menee oikeasti metrikaupalla kun on niin ohutta...).
 
"olipakerran"
[QUOTE="hippi";26793232]Lehtiä ei tule kun on netti. Netti maksaa, mutta elämä on.

Esim. jokiravut on nyt tarjouksessa k-kaupassa vain 99 euroa. Pari pakettia niitä kun jättää ostamatta niin se on vuoden netti. Ruoassa säästää paljon.[/QUOTE]

Meillä ravut hankitaan järvestä itse. :D Sit ne ryypyt vaan pitää ostaa... ;)
 
Heräteostokset ja lasten pikkunamit syö jo paljon rahaa kuussa. Ne on karsittu pois. Joskus kävin joka päivä kaupassa. Ostettiin lapsille purkkapaketit kauppareisulla (yhden paketin hinta 50snt, ei paha. Kahdelle euron päivä=30€/kk) ja äidille pastillirasia (euron rasia=30€/kk). Jo pelkästään nämä tekee 60€/kk!!! Puhumattakaan jos ostaa lehden,pompuloita,tarjouksessa olleita kapustoja jne jnejne..
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
"vieras"
[QUOTE="vieras";26793257]Kokemusta on! 200 eurolla pyörittää jo 4-henkisen perheen päivittäishankinnat/kk. Pitää kyllä olla tarkkana, mutta onnistuu!!!! :)[/QUOTE]

Vähän vinkkejä:
- Aina välillä puuroa ihan lämpimäksi ruoaksi, omatekemän hillon kera
- Marjoja omalta pihalta ja porkkanoita kasvimaalta (myös parvekekasvatukset ok)
- Jauhelihat tarjouksesta eikä lihaa joka päivä
- Kaaliruoat on edullisia
- Hernekeittoa
- Peruna-jauhelihavuokaa
- Perunamuusi ja silakat
- Porkkana/lantturaaste
- Välipaloiksi esim. mehukeitto, itse tehdyt sämpylät, itse tehty mysli (hiutaleita, rusinoita), Rainbown viiliä marjoilla, näkkäriä jne.
- Herkkupäivinä litran paketti Rainbown valiljajäätelöä marjoilla perheelle jaettavaksi tai pussillinen Rainbown halpissipsejä
- Leivänpäällyset on kalliita, joten niitä ei aina löydy jääkaapista, pelkkä margariinikin on ok
Jne.
Vessapaperit ja muut halvinta, shampoot Rainbowta (mun mittapuulla esim. ne hieno suomalainen -sarjan tuotteet on kalliita) yms.
 
Ja kannattaa tosiaan erityisesti huomioida nuo pienet, huomaamattomat kulut. Viisi muovikassia viikossa tekee 52 € vuodessa! Kun tukkii vastaavia pikkuriikkisiä rahareikiä 10 kpl, ja ne löytää helposti, aletaan puhua vuositasolla jo ihan hyvistä säästöistä.
 
"vieras"
Ja kannattaa tosiaan erityisesti huomioida nuo pienet, huomaamattomat kulut. Viisi muovikassia viikossa tekee 52 € vuodessa! Kun tukkii vastaavia pikkuriikkisiä rahareikiä 10 kpl, ja ne löytää helposti, aletaan puhua vuositasolla jo ihan hyvistä säästöistä.
Todellakin, juuri näin! Ja esim. lehtiä ei tarvitse tilata, niitä voi käydä kirjastossa lukemassa ja vanhoja voi lainata kotiinkin. Kirppiksiltä lehtien vuosikertoja löytää halvalla. Netin kautta voi lukea uutiset ilmaiseksi.

Vaatteet kirpputoreilta ja usein jos ostaa vaatapaketteja (esim. huutiksesta lähistöltä niin tule toimituskuluja) niin tulee vielä suhteessa halvemmaksi kuin yksittäiset. Ja vaatteita kohtuudella! Moni ostaa ylenmäärin ihan höpöhöpövaatteita, mitä ei edes tarvittaisi. Melko vähäinen määrä riittää.

Hyötyliikuntaa! Ei tarvita kalliita harrastuksia, koska itse voi käydä lenkillä, rannalla uimassa, lapsen kanssa vaikka luontopolulla, yleisurheilukentällä, leikkipuistoissa, pelata jalkapalloa, sulkkista omalla pihalla.

Lahjoja voi tehdä itse ja ainakin omille lapsille ostaa käytettynäkin. Leluja ei tarvitse olla isoa läjää, luovuuskin kehittyy paremmin kun on perusjutut ja lapsi keksii itse loput.

Leffoja ei tarvitse vuokrata, vaan niitä tulee telkkarista ilmaiseksi.

Todella paljon nekin, jotka valittaa rahaongelmista, tuhlaa ihan oikeasti turhaan.

Kesällä liki joka paikkakunnalla on museo, joihin maksaa sisäänpääsy yleensä 0-3 euroa. Viron risteilyjä saa välillä todella edukkaasti.

Halvallakin saa jo ihan kivan elämän! :)
 

Yhteistyössä