Perheestämme on tehty ls-ilmoitus. Sosiaalityöntekijät tulevat maanantaina käymään

  • Viestiketjun aloittaja naapurissa juttu
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sosiaalipäivystävien päivystys alua täällä meillä on todella laaja. päivystäjä voi joutua ajamaan satoja kilometrejä...
ja usein päivystysluonteisiin tilanteisiin menee ensin poliisi ja sen jälkeen sos.päivystäjä.
Niin se monesti tahtoo olla, että päivystysalueet ovat jo maantieteellisesti hyvin laajat. Lisäksi lastensuojelun tarve muutoinkin kun tuntuu vain kasvavan ja laajenevan.
[/quote]

päivystystapauksia on noin 1-2 tapausta kuukaudessa. ja alkoholilla aina osuus asiassa.
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sosiaalipäivystävien päivystys alua täällä meillä on todella laaja. päivystäjä voi joutua ajamaan satoja kilometrejä...
ja usein päivystysluonteisiin tilanteisiin menee ensin poliisi ja sen jälkeen sos.päivystäjä.
Niin se monesti tahtoo olla, että päivystysalueet ovat jo maantieteellisesti hyvin laajat. Lisäksi lastensuojelun tarve muutoinkin kun tuntuu vain kasvavan ja laajenevan.
päivystystapauksia on noin 1-2 tapausta kuukaudessa. ja alkoholilla aina osuus asiassa.
[/quote]

Suhteellisen vähän kuitenkin. Vai tarkoitatko, että noi 1-2 on sellaisia tapauksia joihin sossun on lähdettävä itse paikalle?

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sosiaalipäivystävien päivystys alua täällä meillä on todella laaja. päivystäjä voi joutua ajamaan satoja kilometrejä...
ja usein päivystysluonteisiin tilanteisiin menee ensin poliisi ja sen jälkeen sos.päivystäjä.
Niin se monesti tahtoo olla, että päivystysalueet ovat jo maantieteellisesti hyvin laajat. Lisäksi lastensuojelun tarve muutoinkin kun tuntuu vain kasvavan ja laajenevan.
päivystystapauksia on noin 1-2 tapausta kuukaudessa. ja alkoholilla aina osuus asiassa.
Suhteellisen vähän kuitenkin. Vai tarkoitatko, että noi 1-2 on sellaisia tapauksia joihin sossun on lähdettävä itse paikalle?

[/quote]

poliisin kanssa paikan päälle hakemaan lapset pois turvaan. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mistä te ton 10 v tohon saitte kun ap sanoi että vanhin on 12 v?
Yksinkertaisella matematiikalla; ap kertoi, että näin on ollut jo 2 v ajan.
Älis noiden puuttuva sitten jo silloin eikä vasta nyt. Lapset jo isompia.
No eiväthän he voi puuttua asiaan, elleivät ole siitä tietoisia. Jos nyt vasta on tehty ls-ilmoitus, niin siksi vasta nyt puututaankin.
 
Kifa
Ei ls-ilmoitus tarkoita sitä, että heti oltaisiin ketään syyttämässä väärin toimimisesta. Se tarkoittaa vain sitä että jollakulla on ollut huoli tilanteesta ja sosiaalitoimi nyt sitten selvittää onko teillä avun tarvetta. Teidän tapauksessanne todennäköisimmin selvittävät mahdollisuutta saada lastenhoitoapua tai tukiperhettä niin että saisit joskus omaa aikaa niin että lapsilla olisi sen aikaa turvallinen hoitaja. Eli ihan teidän parhaaksenne toimivat.
 
35v. äiti
Kummallista kuinka suvaitsevaista porukka nyt yhtäkkiä on, kun mitättömistäkin jutuista on täällä vaadittu päitä vadille.

Ei missään nimessä tuollaista vastuuta 12-vuotiaalle (10-vuotiaasta puhumattakaan) Tuossa iässä tarvii vielä kunnon yöunet, ja jos pääsee nukkumaan vasta puol 11 jälkeen ja aamulla on herättävä kouluun esim. kuudelta (kuten meillä) ei uniaikaa jää kuin reilu 7 tuntia, joka on tuon ikäiselle aivan liian vähän.

Miettikää sitä pelon tunnetta, joka lapsella on pimenevinä syysiltoina olla yksin hereillä, vastuussa pienemmistään. Jotakin muuta on keksittävä, tuo ei ole oikein!
 
daa
Onhan tuo nyt ihan pimeetä jättää lapsi kolmen pikkupirpanan vahtijaksi. Osaako hän soittaa hätänumeroon kutsuakseen ambulanssin, jos tulee sairaskohtaus, tai osaako hän pelastaa sisarensa jos tulee tulipalo? 1-2 tuntia on pitkä aika "lenkkeilyyn". Jos aika on tärkeä koirille, niin pistä mieluummin se 12-v lenkittämään koirat, niin saat itse henkireikäaikaa (sikälimikäli pikkuiset todella nukkuvat). Jos itsesi täytyy päästä ulos, niin voit varmaan palkata lastenvahdinkin?
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja daa:
Jos itsesi täytyy päästä ulos, niin voit varmaan palkata lastenvahdinkin?
Samaa mieltä. Tuohon päivittäiseen parin tunnin pääntuulettamiseen liittyy niin paljon riskitekijöitä, etten omassa elämässä edes harkitsisi. Täytyy sinun jotenkin muutoin yrittää ratkaissa tilanne. Ymmärrän täysin sen, että omaa aikaakin tarvitset, varsinkin kun olet yksin lasten kanssa. Mutta älä enää tee sitä lastesi kustanuksella. On todella hyvä, että ls-sossut tulevat käymään jo maanantaina luonanne :)
 
hei
Olet siis jättänyt jo 1 vuotiaan 10 vuotiaan vastuulle yli tunniksi? Se ei ole hyvä juttu. Ja nuorimmat tällöin 4 ja 5..? Tällä hetkellä, maalaisjärjellä ajateltuna voisit illalla tehdä koiran kanssa korkeintaan 15 min. lenkin, jos nuorimmat varmasti jo nukkuvat, ja 12 vuotias tietää varmasti mitä tehdä jos joku sisarus herää. Mut tsemppiä vaan! Tee pitempi lenki päivällä kun lapset ovat päiväkodissa ja koulussa?
 
Kysäse sos.tt :tä että olisiko heillä tarjota tukiperhettä lapsille, jossa voisivat olla esim. 1 vkl /kk tai edes joinakin iltoina. Saisit vähän omaa aikaa ja auttaisi sinua jaksamaan. Taitaa tuo 12-vuotiaskin kantaa jo huolta äidistä. Tsemppiä!
 
Coul
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
10-vuotias on vanhin ollut, kun tämä alkanut? Joo, en mä vois kuvitella hipsiväni pois kotoa lasten nukkuessa. En tiedä onko lastensuojeluilmoitus aiheellinen, mutta sittenpähän tiedetään kun käyvät teillä. Eikö ole ketään naapuria tms. jolle vois sanoa, että katsoo lasten perään lenkin aikana tai tehdä lenkki päivällä lasten kanssa?
niin, vaikka sitä joka sen ilmotuksen teki :D

anteeksi oli pakko.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Coul:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
10-vuotias on vanhin ollut, kun tämä alkanut? Joo, en mä vois kuvitella hipsiväni pois kotoa lasten nukkuessa. En tiedä onko lastensuojeluilmoitus aiheellinen, mutta sittenpähän tiedetään kun käyvät teillä. Eikö ole ketään naapuria tms. jolle vois sanoa, että katsoo lasten perään lenkin aikana tai tehdä lenkki päivällä lasten kanssa?
niin, vaikka sitä joka sen ilmotuksen teki :D

anteeksi oli pakko.
Ihan hyvä idea tuokin, Coul. Meillä naapuriapu on toiminut. Yläkerrassa on kaksi alakouluikäistä ja taapero eräässä perheessä ja esim. vanhempien mentyä illaksi konserttiin, hoidimme me lapsia. Ilmeisesti lapsista vanhin sen ikäinen, että moni jättäisi yksin vastuuseen, mutta itse olen hyvilläni, että mieluummin kysyivät meitä jeesaamaan kuin jättivät nukkumaan yön yksin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 35v. äiti:
Ei missään nimessä tuollaista vastuuta 12-vuotiaalle (10-vuotiaasta puhumattakaan) Tuossa iässä tarvii vielä kunnon yöunet, ja jos pääsee nukkumaan vasta puol 11 jälkeen ja aamulla on herättävä kouluun esim. kuudelta (kuten meillä) ei uniaikaa jää kuin reilu 7 tuntia, joka on tuon ikäiselle aivan liian vähän.
Olen tästä aivan samaa mieltä. 12 vuotias voi vahtia lapsia tuolla lailla JOSKUS ei todellakaan joka ikinen ilta. :eek:
 
sairasta touhua
Olisin myös tehnyt asiasta ls-ilmoituksen ja ihmettelen todella ellei "sossut" asiaan enempää puutu. Ei todellakaan ole 12-vuotiaan (saatika 10-vuotiaan) asia vahtia pienempiään ja olla heistä vastuussa 14h/vko!!!
Mulla olis päänpuhdistaminen kaukana tuollaisesta lenkkeilystä, olisin vaan sydän syrjällään että mitä kotona tapahtuu. Ja kyllä, mulla on oikein fiksu 12v itselläkin joka vahtii pienempiään kerran pari kuukaudessa max. 30 min kerrallaan.
 
kyllä se siitä
Pyydä ihmeessä tukiperhettä. Saat omaa aikaa! Tukiperheet ovat juuri tuollaisia tilanteita varten kun toinen vanhempi joutuu kantamaan yksin vastuun lapsista,eivätkä lapset näe isäänsä. Ota kaikki apu vastaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja bona fide:
Alkuperäinen kirjoittaja 35v. äiti:
Ei missään nimessä tuollaista vastuuta 12-vuotiaalle (10-vuotiaasta puhumattakaan) Tuossa iässä tarvii vielä kunnon yöunet, ja jos pääsee nukkumaan vasta puol 11 jälkeen ja aamulla on herättävä kouluun esim. kuudelta (kuten meillä) ei uniaikaa jää kuin reilu 7 tuntia, joka on tuon ikäiselle aivan liian vähän.
Olen tästä aivan samaa mieltä. 12 vuotias voi vahtia lapsia tuolla lailla JOSKUS ei todellakaan joka ikinen ilta. :eek:
Komppaan tätä. Noin suuri oman ajan tarve pitäisi saada hoidettua jollain muulla tavalla. Ei todellakaan joka päivä voi 12v jäädä sisarusten kanssa yksin.
Ehdottomasti lastensuojeluasia.
 
vieras
Eilen, 23:44
vas (vierailija)

Alkuperäinen kirjoittaja vas:
Meidän perheelle sanottiin aikoinaan sosiaalitoimesta, että 15 vuotias on "laillisesti" kykenevä huolehtimaan pienemmistään.
Mihinkäs se ap vallan ketjusta lähti...
Tämä taisi olla vika kirjoitus.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eilen, 23:44
vas (vierailija)

Alkuperäinen kirjoittaja vas:
Meidän perheelle sanottiin aikoinaan sosiaalitoimesta, että 15 vuotias on "laillisesti" kykenevä huolehtimaan pienemmistään.
Mihinkäs se ap vallan ketjusta lähti...
Tämä taisi olla vika kirjoitus.
eihän tuo edes ole APn kirjoitus. Lähti ketjusta jo ennen.

Jos olet kuulolla AP niin mitä mietit?
 
Alkuperäinen kirjoittaja sairasta touhua:
Olisin myös tehnyt asiasta ls-ilmoituksen ja ihmettelen todella ellei "sossut" asiaan enempää puutu. Ei todellakaan ole 12-vuotiaan (saatika 10-vuotiaan) asia vahtia pienempiään ja olla heistä vastuussa 14h/vko!!!
Mulla olis päänpuhdistaminen kaukana tuollaisesta lenkkeilystä, olisin vaan sydän syrjällään että mitä kotona tapahtuu. Ja kyllä, mulla on oikein fiksu 12v itselläkin joka vahtii pienempiään kerran pari kuukaudessa max. 30 min kerrallaan.
Toi nyt tuntuu musta hiukan ylilyönniltä korostaa tunti määrää..kun kuitenkin pienimmät jo nukkuu, ja isoimmankin pitäisi jo muutenkin olla siihen aikaan kotona rauhottumassa iltapuuhille. Jotkut lapset jopa nauttivat siitä että saavat myös itse itselleen ihan omaa rauhaa kotona, varsinkin kun on olemassa sisarukset. Ei kaikki koe sitä raskaana vastuuna, jos on tiedossa kuinka toimitaan missäkin tilanteessa, niin se ei tunnu pelottavalta eikä ahdistavan raskaalta.
 
hmm
Mitäs sitten, kun se 12v tulee pahiompaan murrosikään eikä todellakaan suostu enää vahtimaan sisaruksiaan? Missä on sitten henkireikäsi? Minusta aika vastuutonta sen takia, kun olet niin pitkän ajan pois ja joka ilta. Ja tosiaan 2v istten olet jättänyt VAUVAN 10v:lle :eek: Minä hoidin 10v:nä kyllä vauva siskoani äitini kauppareissun ajan ym. No meidän tapauksessa oli vähän muutakin ja meidät huostaanotettiin. Äitini oli myös yksin.
 
ei hyvä
Lapset ei saa olla vastuussa sisaruksistaan, on oltava muu keino lenkkeillä ja viettää omaa aika kuin laittaa lapsi vahdiksi. 20min aivan liian pitkä aika jos jotain sattuu. 5min max. olisin itse huolissani vanhimman lapsen huolen vuoksi, en niinkään pienempien pärjäämisen vuoksi. minusta 15v on riittävän vanha katsoman pienten perään pidemmän aikaa. koirat ja yh on hankala yhdistelmaä, ei ole lenkille aikaa jos on vain pieniä lapsia eikä niitä ota mukaan.
 

Yhteistyössä