Perheestämme on tehty ls-ilmoitus. Sosiaalityöntekijät tulevat maanantaina käymään

  • Viestiketjun aloittaja naapurissa juttu
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eilen, 23:44
vas (vierailija)

Alkuperäinen kirjoittaja vas:
Meidän perheelle sanottiin aikoinaan sosiaalitoimesta, että 15 vuotias on "laillisesti" kykenevä huolehtimaan pienemmistään.
Mihinkäs se ap vallan ketjusta lähti...
Tämä taisi olla vika kirjoitus.
eihän tuo edes ole APn kirjoitus. Lähti ketjusta jo ennen.

Jos olet kuulolla AP niin mitä mietit?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei tuo nykyisellään pahalta kuulosta, mutta 2 vuotta sitten en olisi jättänyt 1 vuotiasta 10 vuotiaan vahdittavaksi...
Tuo siis piti laittaa.Kirjoitettu 23.44.
 
jjjooo
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Tulee jotenkin surullinen olo, kun tietää, että ap:sta tuskin olisi kukaan tehnyt ilmoitusta, jos ap olisi lähtenyt lenkeilleen ja jättänyt lapset kotiin, kun mies on töissä..
Vähän samaa mieltä. Ja ehkä kukaan ei olisi tehnyt ilmoitusta jos ei olisi jollain tälläisellä palstalla ensin hakenut voimia ilmoituksen tekoon. Valitettavasti sellainen mielikuva minulla on, koska täältäkin aina haetaan puhtia kaiken maailman ilmoituksiin.
 
mun
mielestä hyvä, että tuohon puututaan. Koska eihän se sun 12 vuotias ole vastuussa sisaruksistaan, vaan sinä. Ja tuollainen EI ole vastuunkantoa sinulta. Tuntikin on pitkä aika jos jotain sattuu, esim tulipalo. Ja muutenkin.

Pyydä lastensuojelulta ennaltaehkäisevää apua. Esim tukiperhe, jne, vaihtoehtoja riittää. Ja äläkä enää koskaan jätä lapsiasi yksin!
 
jjoooo
Alkuperäinen kirjoittaja 35v. äiti:
Miettikää sitä pelon tunnetta, joka lapsella on pimenevinä syysiltoina olla yksin hereillä, vastuussa pienemmistään. Jotakin muuta on keksittävä, tuo ei ole oikein!
Äiti tuntee lapsensa, ja tietää onko juttu hänelle ok. Tuon ikäiset osaavat hyvin jo olla tilanteen tasalla, koska kaikki on tuttua omassa kodissa ja äiti kännykällä kiinni saatavilla. Eihän tuo ole edes myöhään.

12-vuotiaiden annetaan ihan luvan kanssa olla tilanteissa joissa heistä voi itsestään tulla äitejä. Muka fiksut vanhemmat suostuvat sellaiseenkin, joten esim. siihen verrattuna kotona kännyn kanssa oleminen on erittäin ok.
 
tsemppiä!
tällä hetkellä, kun esikoinen on 12-vuotias ja pienin 3v, tilanne ei kuulosta pahalta kun puhelimet molemmilla, porukka nukkuu jne.

Mutta silloin 2 vuotta sitten... sitä en ehkä kertoisi sossutäteille kun tulevat käymään. Vaikka lapset sun nähdäksesi pärjäsivät tuolloinkin lenkkisi ajan ja nukkuivat, ulkopuolisen silmissä se voi tuntua kamalalta kun eivät todellisuudessa tilanteesta voi olla varmoja eivätkä ole nähneet ettei siitä mitään vaaraa/haitaa ole ollut.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä!:
tällä hetkellä, kun esikoinen on 12-vuotias ja pienin 3v, tilanne ei kuulosta pahalta kun puhelimet molemmilla, porukka nukkuu jne.

Mutta silloin 2 vuotta sitten... sitä en ehkä kertoisi sossutäteille kun tulevat käymään. Vaikka lapset sun nähdäksesi pärjäsivät tuolloinkin lenkkisi ajan ja nukkuivat, ulkopuolisen silmissä se voi tuntua kamalalta kun eivät todellisuudessa tilanteesta voi olla varmoja eivätkä ole nähneet ettei siitä mitään vaaraa/haitaa ole ollut.
Ilmoituksen tekijä on tuonkin voinut sanoa jos siis siitä jo silloin tiennyt.
 
jjjooo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän 12v osaa huolehtia pienemmistään kun toiset 12v osaavat jo käydä kaupungilla iltaisin kaljaa juoden ja tupakkaa polttaen.
Näinpä. Sellainen lenkkeilijältä kyllä olisi odotettavaa, että kiertelee sen verta lähellä, että pääsee melko nopeasti paikalle. Niinhän taitaa ollakin.
 
saat tietää
eli kyllä lähtökohta on se että saat tietää kuka ilmoituksen on tehnyt. Erityistilanteessa vaan ei kerrota. esim ilmoituksen tekijään kohdistuva TODENNÄKÖINEN väkivallan uhka
 
s
mä hoidin 12vuotiaana 1v ja 9v veljiäni joskus jos vanhemmat menivät jonnekkin illanviettoon. Asia oli minulle ok, ja todellakin pärjäsin niiden kanssa. Riippuu paljolti myös lapsen luonteesta yms. että miten pärjää pienempien kanssa. Jokainen vanhempi tuntee parhaiten lapsensa ja tietää miten kukakin pärjäisi tuollaisessa tilanteessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä!:
tällä hetkellä, kun esikoinen on 12-vuotias ja pienin 3v, tilanne ei kuulosta pahalta kun puhelimet molemmilla, porukka nukkuu jne.

Mutta silloin 2 vuotta sitten... sitä en ehkä kertoisi sossutäteille kun tulevat käymään. Vaikka lapset sun nähdäksesi pärjäsivät tuolloinkin lenkkisi ajan ja nukkuivat, ulkopuolisen silmissä se voi tuntua kamalalta kun eivät todellisuudessa tilanteesta voi olla varmoja eivätkä ole nähneet ettei siitä mitään vaaraa/haitaa ole ollut.
Ilmoituksen tekijä on tuonkin voinut sanoa jos siis siitä jo silloin tiennyt.


Miksi sitten ei silloin jo olisi tehnyt ilmoitusta? Ja eiköhän ls-ilmoituksen lähtökohtana ole se, mitä nyt tapahtuu ja voidaanko sen hyväksi tehdä jotain, jos tarvetta.
Mielestäni sama voisi jatkuakin, mutta sen lisäksi ap, voisi myös saada ls-sta tukea joillekin päiville ja päästä ihan rauhassa pidemmällekin ja vaikka ilman puhelintakin, jos tarvetta todetaan olevan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
12-vuotias on liian nuori tuohon puuhaan....
Mun mielestä ei, jos itse on lähellä ja pystyy saapumaan pian tarvittaessa.
Vaan onko ap lähellä, jos kotimatkaan menee hölkätenkin 20 minsaa?

Lisäksi tuo toistuu JOKA ilta, jo 2 v ajan...Aika iso vastuu kannettavaksi lapselle; ikäänkuin hän olisi perheen toinen vanhempi, vaikka ei ole vielä edes teini-iässä.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Tulee jotenkin surullinen olo, kun tietää, että ap:sta tuskin olisi kukaan tehnyt ilmoitusta, jos ap olisi lähtenyt lenkeilleen ja jättänyt lapset kotiin, kun mies on töissä..
niinpä! toivottavasti saat ap apua tuohon sun arkeen. tarkoitan että lastensuojelusta haluavat sua ihan oikeesti auttaa! voimia ja iso hali sinulle! :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei tuo nykyisellään pahalta kuulosta, mutta 2 vuotta sitten en olisi jättänyt 1 vuotiasta 10 vuotiaan vahdittavaksi...
Tätä mun täytyy peesata. Nyt ei enää kuulosta "pahalta" mutta toi kaks vuotta sitten ollut tilanne kyllä kuulostaa..
Tähän kyllä vaikuttaa sekin että onko ap lenkkeillyt miten kaukana kotoota. Mä jätin 2 vuotta sitten kuukauden ikäisen lapsen just 13 täyttäneen pojan kanssa kotiin siks aikaa että käytin koiran tunnin lenkillä kun mies oli iltavuorossa. Me vaan lenkkeiltiin niin lähellä kotia , lähinnä korttelia ympäri, että pisimmältä kohdalta kerkesin hölkäten kotiin 2 minuutissa.
 
-
Itse hoidin 12v:nä ystäväperheen lapsia joita oli neljä ja olivat iältään: 1v, 4v, 6v ja 8v. Eli periaatteessa hoidettavia vain nuo kaksi pienintä. Minusta se oli mukavaa, ku pääsi hoitamaan muutamaa euroa vastaan toisten lapsia mutta kotona omien sisarusten vahtiminen tuntui todella raskaalta. Meillä minä vastasin liikaa pienemmistä sisaruksistani (en edes noin paljon kuin ap:n lapsi) ja sossu puuttui asiaan ja saimme tukiperheen. 12v:n kuuluu saada olla vielä lapsi. Nyt odotan omaa esikoistani ja kun hän syntyy on siskoni 12v. ikimaailmassa en lastani jättäisi noin nuorelle. Haluan lasten hoitajan olevan ainakin yli 15v - silloin hänellä on vastuuta itselläänkin jo. Sitä nuoremmilta sitä ei voi edes olettaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Itse hoidin 12v:nä ystäväperheen lapsia joita oli neljä ja olivat iältään: 1v, 4v, 6v ja 8v. Eli periaatteessa hoidettavia vain nuo kaksi pienintä. Minusta se oli mukavaa, ku pääsi hoitamaan muutamaa euroa vastaan toisten lapsia mutta kotona omien sisarusten vahtiminen tuntui todella raskaalta. Meillä minä vastasin liikaa pienemmistä sisaruksistani (en edes noin paljon kuin ap:n lapsi) ja sossu puuttui asiaan ja saimme tukiperheen. 12v:n kuuluu saada olla vielä lapsi. Nyt odotan omaa esikoistani ja kun hän syntyy on siskoni 12v. ikimaailmassa en lastani jättäisi noin nuorelle. Haluan lasten hoitajan olevan ainakin yli 15v - silloin hänellä on vastuuta itselläänkin jo. Sitä nuoremmilta sitä ei voi edes olettaa.
Mä olen kanssa hoitanut pienempiä sisaruksiani 12-vuotiaana eikä se tuntunut raskaalta, sain siitä aina rahaa ja oli muutenkin sellanen olo että olen iso ja muhun luotetaan. Mulla oli silti aina puhelinnumerot yms. mistä sain aikuisia kiinni tarvittaessa.
Sitten 14-vuotiaana jouduin pakosta hoitamaan muutamaa lasta alkoholistivanhempien takia. Ne ihmiset ei koskaan tulleet milloin lupaisvat, ketään ei saanut kiinni mistään ja yksin oli vastuussa kaikesta. Sit jos erehty huomauttamaan että "tulitte sitten 2 tuntia myöhemmin kuin piti" niin sai haukut päälleen...se oli aika rankkaa, mutta aikaisemmat myönteiset kokemukset taas auttoi siinä että ainakin osasin hoitaa hommat.
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei tuo nykyisellään pahalta kuulosta, mutta 2 vuotta sitten en olisi jättänyt 1 vuotiasta 10 vuotiaan vahdittavaksi...
Tätä mun täytyy peesata. Nyt ei enää kuulosta "pahalta" mutta toi kaks vuotta sitten ollut tilanne kyllä kuulostaa..
Tähän kyllä vaikuttaa sekin että onko ap lenkkeillyt miten kaukana kotoota.
No eikö se jo aloitusviestissä kertonut, että kerran hänet soitettiin kesken lenkin kotiin ja hölkäten kesti 20 min.
 
exäni teki ilmoituksen ja ilmoitti suuren huolestu
Sain kutsun ls päivystykseen.Sanoin siellä että lopetan työt heti kun maksatte minulle saman rahan.Sanoivat että käy sä töissä rauhassa vaan mutta jos näitä ilmoituksia tulee enemmän niin he puuttuu niihin.Kotonaolevat lapset oli silloin 15,14,12 ja 8v.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
12-vuotias on liian nuori tuohon puuhaan....
Mun mielestä ei, jos itse on lähellä ja pystyy saapumaan pian tarvittaessa.
Vaan onko ap lähellä, jos kotimatkaan menee hölkätenkin 20 minsaa?

Lisäksi tuo toistuu JOKA ilta, jo 2 v ajan...Aika iso vastuu kannettavaksi lapselle; ikäänkuin hän olisi perheen toinen vanhempi, vaikka ei ole vielä edes teini-iässä.
Nimenomaan tuo munkin mielestä kuulosti ikävältä, että 12-vuotiaan (tai alun alkaen 10-vuotiaan) velvollisuus on huolehtia pikkusisarusten hoitamisesta jotta äiti pääsee tuulettumaan. :| Sen tuulettumaan pääsemisen järjestäminen on äidin vastuulla, pitää järjestää hoitaja ja sitten lähteä sinne tuulettumaan. Vaikea ymmärtää, että jonkun on joka ilta päästävä kahdeksi tunniksi pois kotoaan, vieläpä alaikäisen lapsen kustannuksella.
 
JonnaÄiti
Ei ole missään nimessä sopivaa aikuiselta, olkoonkin vaikka kuinka yksin jne.
Ap, sä puhut vain itsestäsi ja siitä, miten tärkeää tuollainen henkireikä on, mutta et kykene miettimään asiaa lastesi kannalta.
Eivät he välttämättä sinulle kerro todellisia tunteitaan, kun pitää esittää reipasta äidille. Ettei äidille tule lisää huolia jne.

Todellakin toivon että lastensuojelu kävi jo teillä. Ja toivon että tiedostat olevasi perheen ainoana aikuisena vastuussa, ei lapsesi. Apua sinun pitää saada toisilta aikuisilta, ei lapsilta!
 

Yhteistyössä