Pikkuisissa kotileipomoissa tai pitopalveluissa, miten niissä voidaan tehdä ruoka tai leivonnaiset myös gluteenittomana?

  • Viestiketjun aloittaja miten voidaan
  • Ensimmäinen viesti
miten voidaan
Minä kuulin tästä luvasta enoltani ja en siitä sen enepää tiedä. Hän sanoi,että tämän virallisen merkinnän saa vain luvan hakeneet ja hyväksytyt.
Voisi ottaa selvää häneltä heidän toiminnasta miten se menee, mutta nyt se eiole mahdollsita vaan vasta sitten kun näen hänet seuraavalla kerralla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24942825]Työkaverini on keliaakikko, ja häneltä olen kuullut tästä, että tosi tarkkana pitää olla. Hän saa kamalat oireet jo pienestä määrästä altistusta. Eli saa kyllä tuta, jos esim. gluteeniton pizza on pyöritetty samat kertishanskat kädessä, kuin se tavallinenkin.[/QUOTE]

No sanohaan tuon nyt jo järkikin, että EI samoilla välineillä /hanskoilla valmisteta erikoisruokavaliota ja tavallista ruokaa.
 
miten voidaan
[QUOTE="vieras";24942942]No sanohaan tuon nyt jo järkikin, että EI samoilla välineillä /hanskoilla valmisteta erikoisruokavaliota ja tavallista ruokaa.[/QUOTE]

Tämä ei kyllä pidä ihan paikkansa. Monikaan ei tule edes ajatelleeksi tällaista asiaa ja kuinka helposti ne hanskat jää käteen edellisen homman jälkeen. Jotkut on oikeasti hälläväliä-tyyppejä tällaisten asioiden suhteen.

Ja merkinnät voi olla virheellisiä esim lounasruokaloiden listassa
 
"vieras"
Tämä ei kyllä pidä ihan paikkansa. Monikaan ei tule edes ajatelleeksi tällaista asiaa ja kuinka helposti ne hanskat jää käteen edellisen homman jälkeen. Jotkut on oikeasti hälläväliä-tyyppejä tällaisten asioiden suhteen.

Ja merkinnät voi olla virheellisiä esim lounasruokaloiden listassa
Siis eikö kaikki tuolla alalla työskentelevät ole suorittaneet hygieniapassin? Mutta toisaalta ei nuo passit ja kaiken maailman luvat muuta hälläväliä- tyyppien asennetta.
 
"vieras"
Tämä ei kyllä pidä ihan paikkansa. Monikaan ei tule edes ajatelleeksi tällaista asiaa ja kuinka helposti ne hanskat jää käteen edellisen homman jälkeen. Jotkut on oikeasti hälläväliä-tyyppejä tällaisten asioiden suhteen.

Ja merkinnät voi olla virheellisiä esim lounasruokaloiden listassa
Anna muutama esimerkki tyypillisistä virheistä ruokalistoilla?
 
mmsmm
Tämä ei kyllä pidä ihan paikkansa. Monikaan ei tule edes ajatelleeksi tällaista asiaa ja kuinka helposti ne hanskat jää käteen edellisen homman jälkeen. Jotkut on oikeasti hälläväliä-tyyppejä tällaisten asioiden suhteen.

Ja merkinnät voi olla virheellisiä esim lounasruokaloiden listassa
Mä olen kanssa samaa mieltä, että kyllähän sen järjen pitäisi sanoa, mutta ei sano. Itselläni ei ole keliakiaa, mutta allergioita kylläkin. Ruokajonossa on tullu nähtyä, miten kalapihdeillä hämmennetään perunaa ja maitoallergiselle tarjotaan jotain kasvisgratiinia, kun "sehän on laktoositonta se juusto". Kun nuo ihmiset ovat keittiöalan ammattilaisia ja tietämys on tuota tasoa, voi kyllä miettiä uskaltaako sitä allerginen ruokailla lainkaan. Itse pitää olla valppaana, mutta eihän sitä voi nähdä, mitä siellä keittiössä on sählätty. Veikkaisin, että kyse on usein tietämättömyydestä. (Eikö tosin jotkut koulukeittiön tyypit joudu käymään jotain koulutuksia?) Kun on joutunut huomauttamaan samoja ihmisiä monta kertaa eikä vieläkään tajuta, en voi olla varma onko kyse kiusanteosta vai typeryydestä.

Itse allergioitteni kanssa aina uuteen ruokalaan tutustuessa vähän tarkkailen ja sitten teen päätöksen joko uskaltaa käyttää palveluja tai en. Mulle ei onneksi tule hengenvaarallisia oireita, mutta sellaisia kuitenkin, että voi olla päivä tai viikko pilalla.
 
pk:n köksä
[QUOTE="vieras";24943089]Anna muutama esimerkki tyypillisistä virheistä ruokalistoilla?[/QUOTE]

Tämä minun keliaatikko ystäni oli ravintolassa saanut esim.ranskanperunoita joissa oli vehnää tai kun pyysi pihvin ilman kastiketta,niin kuitenkinkastike laitettiin.
 
miten voidaan
[QUOTE="vieras";24943089]Anna muutama esimerkki tyypillisistä virheistä ruokalistoilla?[/QUOTE]

Listallahan on aina merkitty kirjaimin onko ruoka gluteeniton, laktoositon ym. mutta joskus voipi olla niin, että gluteenia sisältävässä ruuassa on merkintä G eli gluteeniton.
 
Ootko nyt ihan varma ettei sua oo kusetettu? Mikä tää ryhmä on mihin tää sun enos kuuluu? Onko niillä jotkut kotisivut?
Tätä peesailen... kuulostaa vähän oudolta, että olisi sellainen virallinen taho, jolla on valta "laittaa vaikka pulju kiiinni määräajaksi" mutta josta kuitenkaan kukaan ei mitään tiedä.. en sano, etteikö olisi hyvä, että olisi sellainen taho, mutta itse en ole sellaisesta koskaan kuullut.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pk:n köksä;24943157:
Tämä minun keliaatikko ystäni oli ravintolassa saanut esim.ranskanperunoita joissa oli vehnää tai kun pyysi pihvin ilman kastiketta,niin kuitenkinkastike laitettiin.
Niin mutta RUOKALISTAN mokaa? Tuo kastikemoka on ihan tyypillinen, valitettavasti.:/
 
pk:n köksä
[QUOTE="vieras";24943195]Niin mutta RUOKALISTAN mokaa? Tuo kastikemoka on ihan tyypillinen, valitettavasti.:/[/QUOTE]

Ranskikset oli listalle merkattu gluteiinittomiksi siis.
 
miten voidaan
Ootko nyt ihan varma ettei sua oo kusetettu? Mikä tää ryhmä on mihin tää sun enos kuuluu? Onko niillä jotkut kotisivut?
Valitettavasti en tiedä siitä sen tarkempaa. Hän kertoi, että useammassa kaupungissa on näitä ryhmiä. Ei kai he niitä kieltoja voi antaa vaan tekee havainnoistaan ilmoituksia. Olisiko jossain keliakialiiton sivuilla jotain tietoa tällaisesta, en ole kerinnyt tutkimaan asiaa.
 
[QUOTE="vieras";24943195]Niin mutta RUOKALISTAN mokaa? Tuo kastikemoka on ihan tyypillinen, valitettavasti.:/[/QUOTE]

Mä olin tänään yhdessä oppilaitoksessa syömässä, ja siellä oli kanapastan kohdalla kyltti, että on gluteenitonta. :D Ja oli siis kysyttäessä ihan tavan pastasta tehty. :whistle:
 
miten voidaan
Tätä peesailen... kuulostaa vähän oudolta, että olisi sellainen virallinen taho, jolla on valta "laittaa vaikka pulju kiiinni määräajaksi" mutta josta kuitenkaan kukaan ei mitään tiedä.. en sano, etteikö olisi hyvä, että olisi sellainen taho, mutta itse en ole sellaisesta koskaan kuullut.
En minäkään ole koskaan aijemmin kuullut tällaisesta ja siksi pisti asia miettityttämäänkin. Keliakia kun ei kuitenkaan ole ihan iisi juttu.
 
miten voidaan
Mä olin tänään yhdessä oppilaitoksessa syömässä, ja siellä oli kanapastan kohdalla kyltti, että on gluteenitonta. :D Ja oli siis kysyttäessä ihan tavan pastasta tehty. :whistle:
Juuri tällaisia virheitä tarkoitin. Ihminenhän on erehtyväinen, mutta jokseenkin aika paha moka tuo kyllä on. Jos ei olisi olemassa ollenkaan gluteenitonta pastaa niin se ei menisi läpi, mutta kun on niin voi käydä hullusti. En tosin kyllö tiesä onko ulkonäköero kuinka huomattava näiden pastojen välillä :)
 
"vieras"
OIkeesti, sit kun oot sen enos kanssa juttusissa niin voitko selvittää tän asian? Koska ainakaan kun mä luin keliakialiiton sivuja niin siellä ei mitään mainintaa ollu ryhmistä, jotka käy selvittelemässä ravintoloiden toimintaa. Lähinnä ne tekee yhteistyötä niiden kanssa.
 
Mutta esim Kotipizza ei saisi sitten myydä gluteiinitonta pitsaa koska tavalliseen ja erikoispitsaan käytetään samaa uunia (gl:ssä on kylläkin oma alusta), mutta kaikki välineet mitä käytetään pitsan käsittelyyn, ovat samoja kuin tavalliseen pitsaankin.

Ja joskus monia vuosia sitten tuli selattua äidin keliaakia-lehteä ja siinä oli silloin lista ravintoloista ja kahviloista jotka tarjoavat gluteiinitonta sapuskaa, joten setäsi varmaan kuuluu johonkin tämäntyyppiseen ryhmään jotka kartoittavat ja ylläpitävät listausta.

Tosin en usko että jos menee erikoisruoka ja "tavisruoka" sekaisin, että siitä pistetään paikka kiinni. Varmaankin vaan pudotetaan keliaakikoille suositeltujen ravintoloiden listoilta.
 
Sekoittanut? Tuollahan sanotaan
Merkki voidaan myöntää gluteenittomille erityisruokavaliovalmisteille ja osittain myös ns. tavanomaisille elintarvikkeille, jotka täyttävät merkin myöntämisperusteet.
Niin, mutta sä olet nyt tässä puhunut luvasta joka TARVITAAN jotta saa valmistaa gluteenittomia elintarvikkeita, ja jopa sanonut, että jos tuotetta ei asianmukaisesti valmisteta niin voi mennä koko pulju kiinni määräajaksi. Keliakialiitolla ei ainakaan ole sellaisia valtuuksia, niin ei missään sanota.
 
miten voidaan
OIkeesti, sit kun oot sen enos kanssa juttusissa niin voitko selvittää tän asian? Koska ainakaan kun mä luin keliakialiiton sivuja niin siellä ei mitään mainintaa ollu ryhmistä, jotka käy selvittelemässä ravintoloiden toimintaa. Lähinnä ne tekee yhteistyötä niiden kanssa.
Enkö mä just sanonut,että voin sitä kysyä kun seuraavan kerran enoani näen. ja itseänikin asia kiinnostaa kun en siitä sen enempää tiedä.
 

Yhteistyössä