Pikkuisissa kotileipomoissa tai pitopalveluissa, miten niissä voidaan tehdä ruoka tai leivonnaiset myös gluteenittomana?

  • Viestiketjun aloittaja miten voidaan
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pk:n köksä;24943208:
Ranskikset oli listalle merkattu gluteiinittomiksi siis.
Btw, ehkä vähän offtopicia, mutta esim Hesen tai mäkkärin ranskalaiset eivät ole gluteiinittomia, sillä ne paistetaan 99,9% tapauksista samassa rasvassa kuten sipulirenkaat ja kanafileet (ja ne on vehnäjauhollaleivitettyjä -> jauho jää rasvaan).
 
"vieras"
Sekoittanut? Tuollahan sanotaan
Merkki voidaan myöntää gluteenittomille erityisruokavaliovalmisteille ja osittain myös ns. tavanomaisille elintarvikkeille, jotka täyttävät merkin myöntämisperusteet.
Tuskin tuo merkki on niin voimakas, että se TÄYTYY olla jos valmistaa gluteenittomia tuotteita?:O Toki antaa oman statuksen ja varmuutta siitä, että tuote on varmasti gluteeniton.
 
miten voidaan
Niin, mutta sä olet nyt tässä puhunut luvasta joka TARVITAAN jotta saa valmistaa gluteenittomia elintarvikkeita, ja jopa sanonut, että jos tuotetta ei asianmukaisesti valmisteta niin voi mennä koko pulju kiinni määräajaksi. Keliakialiitolla ei ainakaan ole sellaisia valtuuksia, niin ei missään sanota.
Eikö tuo ole sitten lupa siihen,että saa valmistaa niitä tuoteita. Ne kenellä sitä ei ole niin heillä ei ole lupaa valmistaa ja kaupata sitä gluteenittomana. En tiedä , mutta näin minä tuon asian käsitän. Mitä hyötyä on keliaakikolle siitä että leipomukset on sinne päin valmistettu.
Jos minä olisi keliaakikko niin en ostaisi kun luvan saaneilta ja hyväkstyiltä firmoilta ruokani.

Ihan alumperin ihmettelin sitä miten joku uskaltaa edes myydä tuotetta mikä ei takuu varmasti voi luvata sen olevan 100% gluteeniton.
 
kotipitsaaja
Mutta esim Kotipizza ei saisi sitten myydä gluteiinitonta pitsaa koska tavalliseen ja erikoispitsaan käytetään samaa uunia (gl:ssä on kylläkin oma alusta), mutta kaikki välineet mitä käytetään pitsan käsittelyyn, ovat samoja kuin tavalliseen pitsaankin.
Ei tosiaan ole samat välineet tavallisen ja gluteenittoman pitsan käsittelyyn, ainakaan meidän pitseriassa. Ikävää jos jossain toisessa kotipitsassa ollaan asian suhteen niin välinpitämättömiä että samalla kauhalla levitetään tomaattikastike normaalipitsapohjalle ja gluteenittomalle.
 
mite voidaan
Mutta esim Kotipizza ei saisi sitten myydä gluteiinitonta pitsaa koska tavalliseen ja erikoispitsaan käytetään samaa uunia (gl:ssä on kylläkin oma alusta), mutta kaikki välineet mitä käytetään pitsan käsittelyyn, ovat samoja kuin tavalliseen pitsaankin.

Ja joskus monia vuosia sitten tuli selattua äidin keliaakia-lehteä ja siinä oli silloin lista ravintoloista ja kahviloista jotka tarjoavat gluteiinitonta sapuskaa, joten setäsi varmaan kuuluu johonkin tämäntyyppiseen ryhmään jotka kartoittavat ja ylläpitävät listausta.

Tosin en usko että jos menee erikoisruoka ja "tavisruoka" sekaisin, että siitä pistetään paikka kiinni. Varmaankin vaan pudotetaan keliaakikoille suositeltujen ravintoloiden listoilta.
Voi olla näin. Olen varmasti käsitttänyt väärin kun hän sanoi,että voidaa laittaa pulju kiinni tai sitten nämä on ollut tosi härskejä tapauksia ja jatkanut vai varoituksista huolimatta.
Niin kuin olen jo pariin otteeseen sanonut,että en tiedä asiasta sen tarkemmin ja otan toki siitä vielä selvää.
 
Eikö tuo ole sitten lupa siihen,että saa valmistaa niitä tuoteita. Ne kenellä sitä ei ole niin heillä ei ole lupaa valmistaa ja kaupata sitä gluteenittomana. En tiedä , mutta näin minä tuon asian käsitän. Mitä hyötyä on keliaakikolle siitä että leipomukset on sinne päin valmistettu.
Jos minä olisi keliaakikko niin en ostaisi kun luvan saaneilta ja hyväkstyiltä firmoilta ruokani.

Ihan alumperin ihmettelin sitä miten joku uskaltaa edes myydä tuotetta mikä ei takuu varmasti voi luvata sen olevan 100% gluteeniton.
Mä käsitän asian kyllä ihan eri tavalla. On olemassa tuo merkki, ja sen alla olevat tuotteet on valvotusti ja ns. takuuvarmasti ovat gluteenittomia. Se ei suinkaan tarkoita, etteikö mikään muu taho saisi valmistaa gluteenittomia tuotteita. Tuon merkin saaneet vain ovat sitä merkkiä hakeneet ja sen saaneet. Huomaathan, että tämänkin merkin alla olevissa tuotteissa saa olla gluteenia 20-100mg/kg. Mistään tuotteesta ei voida todeta, että se on aivan varmasti 100% gluteeniton.
 
Ei tosiaan ole samat välineet tavallisen ja gluteenittoman pitsan käsittelyyn, ainakaan meidän pitseriassa. Ikävää jos jossain toisessa kotipitsassa ollaan asian suhteen niin välinpitämättömiä että samalla kauhalla levitetään tomaattikastike normaalipitsapohjalle ja gluteenittomalle.
Tuolla missä itse olin töissä (tiskarina, ei pitsan vääntäjänä), siellä se "kokki" käytti yksiä samoja välineitä. Hanskoista ei muutenkaan ollut tietoa tupakkataukojen välissä ei pesty käsiä. Usein se "kokki" oli myös jossain köhässä (tupakka tai flunssayskä, mene ja tiedä) mutta yski usein ruokien päälle. Mun (terveen) ihmisen homma oli tiskausten lisäksi viedä "kokin" sapuskat pöytiin. Kuukauden sitä menoa jaksoin katsoa ja sitten otin loparit kun ei se "kokki" parantanut tapojaan mihinkään suuntaan.
 
miten voidaan
Mä käsitän asian kyllä ihan eri tavalla. On olemassa tuo merkki, ja sen alla olevat tuotteet on valvotusti ja ns. takuuvarmasti ovat gluteenittomia. Se ei suinkaan tarkoita, etteikö mikään muu taho saisi valmistaa gluteenittomia tuotteita. Tuon merkin saaneet vain ovat sitä merkkiä hakeneet ja sen saaneet. Huomaathan, että tämänkin merkin alla olevissa tuotteissa saa olla gluteenia 20-100mg/kg. Mistään tuotteesta ei voida todeta, että se on aivan varmasti 100% gluteeniton.
Mihinkään ei ole luottamista tänä päivänä näköjään :) Keliaakikon tarvitsee ilmeisesti tehdä itse ruokansa jos haluaa sen taatusti olevan puhdas gluteenista.
 
miten voidaan
Tuolla missä itse olin töissä (tiskarina, ei pitsan vääntäjänä), siellä se "kokki" käytti yksiä samoja välineitä. Hanskoista ei muutenkaan ollut tietoa tupakkataukojen välissä ei pesty käsiä. Usein se "kokki" oli myös jossain köhässä (tupakka tai flunssayskä, mene ja tiedä) mutta yski usein ruokien päälle. Mun (terveen) ihmisen homma oli tiskausten lisäksi viedä "kokin" sapuskat pöytiin. Kuukauden sitä menoa jaksoin katsoa ja sitten otin loparit kun ei se "kokki" parantanut tapojaan mihinkään suuntaan.
Hyi hitto
 
Mihinkään ei ole luottamista tänä päivänä näköjään :) Keliaakikon tarvitsee ilmeisesti tehdä itse ruokansa jos haluaa sen taatusti olevan puhdas gluteenista.
No ei se sittenkään varmaan täysin onnistu, koska keliaakikonkin on hommattava ne jauhonsa jostain, ja noissa luontaisesti gluteenittomissakin tuotteissa saa olla se max 20mg/kg gluteenia.Ainakin tuon keliakia-liiton sivuston mukaan ja tämän sinun enosi ylistämän merkin perusteiden mukaan.
 
Mihinkään ei ole luottamista tänä päivänä näköjään :) Keliaakikon tarvitsee ilmeisesti tehdä itse ruokansa jos haluaa sen taatusti olevan puhdas gluteenista.
Ei laktoosittomatkaan tuotteet ole 100% laktoosittomia. Ja se kun joissain tavaroissa on CE -turvamerkintä, se on yrityksensä itsensä myöntämä, ei minkään takastustahon. Eli alusta tosiaan on tehtävä jos ei halua altistua millekään ylimääräiselle ja tuntemattomalle.
 
miten voidaan
Keliaakikko itsekin
Meidän kotipizzassa gluteenittomat pizzat tehdään takahuoneessa erikseen. Samassa uunissa paistetaan, mutta omassa vuoassa. Mäkkärin tai Hesen ranskalaiset voivat olla myös gluteenittomia, jos siellä on oma erillinen rasvakeitin ranskalaisille (ja toinen keitin muille). Asiansa osaavat kertovat, jos näin ei ole.
Olen myös nähnyt kahvilan, jossa gluteenittomat leivonnaiset olivat sokerittomien vieressä.. Eivätkä olleet enää gluteenittomia..
 

Yhteistyössä