Pikkukakkosta odottavat :)

Onkos kellään allergista esikoista, jonka takia nyt teille ois mainittu , että miten kannattaa toimia tai varautua tulevan vauvan kanssa vaikka lisämaidon kanssa tms??

Eli meillä esikoisella maitoallergia, iho-oireinen alkoi n. 6-8 kuisena ja loppuis sitten n. 2v.
Meille vihjaisi yksi lastenlääkäri, ettei mitään nanneja yms. kannata seuraavalle antaa lisämaidoksi, vaan jokin lehmänmaidoton valmiste esim. apteekista. Koska joku tutkimus on, että mitä pienenmpänä vauvan elimistö joutuu ottamaan sitä lehmänmaitoa vastaan- ja jos on yhtään taipumusta allergiaan, niin se voi laukaista sen allergian. Ja Itse sain ohjeeksi syödä nyt kaikkia normaaleja maitotuotteita (ei hyvla, laktoositon) ottaa maitohappobakteereja ja kalaöljyvalmisteita ennen vauvan syntymää- kun näiden kaikkien nauttimisella on vaikutusta tulevan vauvan vastustuskykyyn.

Onko muilla kokemuksia? On tarkoitus imettää, mutta esikoisen kanssa tarvittiin pienet lirut korviketta iltaisin- ja tämän takia mietin, et miten muut ootte toimineet?
 
Mame: Meillä on tytöllä maitoallergia. Varmasti ollut ihan pienestä asti, mutta kun on vatsaoireinen ja oireilee lievästi niin ei sitä kukaan osannut epäillä, ennen kuin siirryttiin normaali maitoon. Siitäkin meni vielä vajaa vuosi ennen kuin siirryttiin maidottomalle. Kukaan ei ole meille sanonut vielä että miten kakkosen kanssa tulisi edetä. Tarkoitus olisi imettää kyllä ainakin 6kk täysin. Esikko sai jo laitoksella korviketta, kun paino ei lähtenyt kunnolla nousuun, ja pullo ruokinnan ollessa niin helppoa tytölle ei imetys lähtenyt kunnolla toimimaan. Eli meillä tyttö on ollut syntymästä asti korvikkeella.

Painoarvioista oli ollut keskustelua aiemmin, enkä ollut muitsanut kommentoida :) Meillä ultrattiin 39+6 ja silloin sanottiin kokoarvioksi 3 900g, oli kuitenkin syntyessään reilu 3500g.

Liikkumaan lähtemisestäkin oli juttua ollut. Tyttö kääntyi ympäri 4kk iässä ja lähti ryömimään 6kk, hiukan ennen 7kk alkoi konttaamaan ja nousi tukea vasten ylös ja lähti siitä kävelemään tukea vasten. Ilman tukea käveli kuitenkin vasta 2vko ennen 1v synttäreitä. Mutta sitten mentiinkin jo ihan varmasti ja konttaaminen jäi. Ekalla kerralla käveli 4-5m yhteen pötköön. Tykkää hiukan ottaa varman päälle nämä uudet asiat :D
 
Alley: meinaatko kysyä asiasta, vai edetä sitten ihan tilanteen mukaan? Meillä vauvat saa laitoksella vain sitä luovutettua maitoa, eli se ei ole lehmänmaitopohjasta, mutta just niihin ekoihin hetkiin kotona, jos lisämaitoa tarvii, tuo lääkäri ehdotti apteekin maitoa..- mut mietin vaan onko ylireagointia, et mistä sit tietää oisko vauva allergikko vai ei. Lääkäri totesi vain, ettei vauva tarvitse lehmänmaitoa missään vaiheessa- mutta jos tarvii äidinmaidon lisäksi jotain- sen olisi parempi olla ei-lehmänmaitopohjainen. :O
 
Mame: En tiedä :) En ollut edes ajatellut asiaa vielä. Mulla ei oo ollu yhtään lääkärineuvolaa, mutta varmaankin tarvii kysyä. Meillä meinaan mies on ollut maitoallergikko pienenä, ja reagoinut pieneenkin pisaraan maitoa iholla. Mulla oli toi koko imettämis juttu esikon kanssa tosi arka paikka, vaikken saanut siitä mitään sen kummempaa kritiikkiä. Musta vaan ois ollu kiva imettää kunnolla. Sitten se jäi siihen 2kk osittais imetykseen. Olen päättänyt yrittää paremmin nyt ja toivon että olen viisaampi asian kanssa. Toi kyl toisaalta kuulostaa ihan fiksulta, että jos yhden satsi ostaa apteekin tavaraa ja kattoo sitten miten jatkaa.
 
Meillä meni myös esikoisen imetys pieleen alusta lähtien osittaisimetin siihen asti, että poika oli 4kk, sitten ei kertakaikkiaan enää huolinut, joten kaikki temput yritettyäni luovutin ja siirryin kokonaan korvikkeisiin. Mutta sai siis viikon ikäisestä lähtien myös korviketta, kun kuivui ja kellastui, kun ei saanut maitoa tarpeeksi : / Imetyksen alussa meno moni asia pieleen ja vaikka pojalle ei maito riittänytkään, niin aion yrittää imetystä nytkin ja toivon, että vähän "viisaampana" onnistuisi paremmin. Tuo imetys on minullekkin arka paikka ja sain kyllä kuullakkin vanhemmilta sukulaistädeiltä asiasta useaan otteeseen... Mutta loppujen lopuksihan tärkeintä on, että vauva saa ruokaa ja voi hyvin :)

Kokoarviosta
, lääkäri arvioi vatsan päältä vauvan kooksi muutamia päiviä ennen synnytystä 3,3kg. No kokoa oli sitten 4,4kg, että vähän meni pieleen;)!! Kätilö kyllä sitten synnytyshuoneessa sanoi, että onhan tämä nyt ainakin neljä kiloa. Sanoi myös, että yleensä vauvat on aika lähellä äidin omaa syntymäpainoa. Itse olin 4,2kg syntyessäni.
 
Eilinen sokerirasitustesti hoidettu ja tänään saadut tulokset olivat hyvin huojentavia...
nyt voi taas hyvillä mielin jatkaa vatsan kasvatusta.. vielä olisi muutama kuukausi edessä ennen h-hetkeä.

Meillä tuo vko:n 20+3 kokoarvio näyttäs olevan 382g
Joskin esikoisen kohalla painoarviot heittivät kilon verran.. arvioivat 4,5kiloiseksi mutta ulos putkahti sukkelasti sellanen 55senttinen ja 3,5kg painava poika :whistle:

Elovena77 ja murmeli 24+4
 
Mitenkä teillä on maitoallergia ilmennyt? Esikoinen sai aika pahoja ilmavaivoja pienenä tuttelista, nannista vähemmän. Syytän myös meidän tilanteessa pulloja, eli neiti söi sen verran innokkaasti että veti alipaineelle tavalliset tutit ja sitä kautta ilmaa. Vaivat loppui kun lopettiin korvikkeen antaminen kokonaan, eli sidottiin käytännössä äiti kotiin. Nytten ollaan tavallista maitoa kokeilut ja ilmavaivat/maha löysällä on lopputulos.. Laktoosi vaivaa löytyy molemmin puolin sukua.

Meillä ensimmäiselle annettiin pienen koon vuoksi lisämaitoa laitoksella, ihan salissa asti. Tosin oli luovutettua äidinmaitoa. Koko arvio heitti meillä siten, että perjantaina arvioitiin ultralla ja mahan päältä kokeilemalla 3,5kiloiseksi. Seuraavana torstaina syntyi 2,67 kiloinen tyttö, mistä syystä myös meillä lisämaitoa annettiin useita viikkoja ns. varmuuden vuoksi vaikka maitoa itseltäkin ilmeisesti nousi hyvin.

Tuntu kurjalta teidän puolesta, kun imetystä on arvosteltu. Meillä ihmetystä aiheutti enemmän se, että imetin esikoista vielä 8,5kk iässä vaikka kiinteitä sai. Tosin osittaisimetyksellä mentiin jo 4kk iästä lähtien, kun tuntui että flunssan seurauksena maidon tulo hiipui. Muutenkin meillä lisämaidon lopettamisen jälkeen (n. 2kk iässä) neiti viihtyi tunnin välein pahimmillaan rinnalla, myös öisin. Seuraavaakin ajattelin imettää, jos tällä kertaa pääsisi täysimetyksellä sinne 6kk ikään asti.

Lake + JP 20+4
 
Täällä ollaan! :wave: Ylläpito on vihdoin ja viimein palauttanut mun kummallisesti kadonneet oikeudet käydä täällä sivustoilla. :)

Kaikki hyvin, olin eilen äitipolilla ultrakontrollissa. Kohdunkaulaa on todella hyvin, yli 5cm ultralla. Pehmeä se on, mutta muuten ok. Mitään tulehduksia ei ollu; hiivakuurin suositteli käyttämään ihan silmämääräisesti katsomalla. Saikku kuitenkin vielä jatkuu, kun supistelen ja kipuilen edelleen. Vauvakin voi hyvin, mutta varma poikalupaus ei nyt enää niin varma ollutkaan. Palleja ei näkynyt, mutta kuvakulma sen verran epäselvä, ettei sanonut nyt lupauksia suuntaan tai toiseen. Mutta itelle tuli sellanen olo, että tämä lääkäri olisi enemmän tytön kannalla. Jänskää, mutta eihän sen väliä kun kaikki oli muuten hyvin. :heart: Maanantaina on kyllä aika Brunolle 4d-ultraan(vai 3d, miten se nyt menee...), olen jo aikoja sitten varannut kun esikoisestakin olen käynyt, joten ehkä hänen laitteillaan saadaan uutta tietoa.

Joku oli kyselly GBS:stä? Mulla oli esikoisesta se ja sain antibiootit synnytyksessä ja koska mulla ei vedet menny itelleen, vaan kalvot puhkastiin, niin ehdin saamaan ne ennen vesien menoa, mikä on paras. Raskauden aikana sitä ei hoideta, ellei sitten tuu pahoja ongelmia. Voi aiheuttaa supistelua(mullahan oli esikoisesta paljonkin) ja pahimmillaan kai jopa keskenmenon tai ennenaikaisen synnytyksen, mutta ei kai järin yleistä ole. Nyt olin vielä gbs:n suhteen negatiivinen, mutta hyvin todennäköistähän on, että se jossain vaiheessa mulle taas tulee kerran sitä elimistössäni kannan.

Tsemppiä kaikille ja ihanaista vkonloppua!

Diiselikissa + Sissi 22+4 :heart:
 
diiselikissa: loistavaa, että kohdunkaulan tilanne näytti noin hyvältä! Mullakin oli muutes yhdessä vaiheessa ongelmia tunnarien kanssa, sen takia piti perustaa uusi nimimerkki ja siitä tuo ykkönen tuolla perässä.

kokoarvioista: meillä yliaikakontrollissa rv41+5 lääkäri arveli vauvan olevan n.3,3kg ja kun vaavi savustettiin ulos 42+1, niin painoi 3,1kg. Aika lähelle meni...

taiska: hih, vai että mahdollinen sama synttäripäivä :D Olen jotenkin täysin vakuuttunut että jos kaikki menee hyvin ja päästään toukokuulle, niin tämänkin saa savustaa ulos ja syntyy reippaasti kesäkuun puolella :D Hui miten pitkällä sinäkin jo olet :O

Meaminnis: joo kai niitä oireita on, tässä alussa vaan haluaisi lisää ja lisää. Ihan varmuuden vuoksi :D En ole varma oletko kertonut, mutta meinasitteko kysyä sukupuolta rakenneultrassa?

Salliina: parempi vaan jos viikot vilisee silmissä :D Mun puolesta voisi nämä ekat 12 viikkoa vaan viuhahtaa ohi...

Uskaltauduin tänään tekemään taas digin ja aika nopsaan siihen pamahti Raskaana 3+, jippiaijee :heart: Nyt sitten vaan ar-ultraa odottamaan!

Nöhvi 5+3
 
Nöhvi Nyt voit hyvillä mielin lopettaa testailun kun digiin tuli 3+. :) Tuo ar-ultran odottaminen oli kyllä tuskaista. Koita unohtaa koko asia siihen asti ja puuhaile niinkuin ennenkin, niin aika menee nopeempaan (joojoo, tosi helppoa :D ).

diiselikissa Onpa hyvä, että ultrasta tuli huojentavia uutisia! Nyt vaan lepoa lepoa lepoa. Saas nähdä, pääsetkö töihin enää ollenkaan. Mitä itse luulet? Pitää tehdä niinkuin on vauvan parhaaksi. :)

Elovena Onnittelut hyvistä sokerirasitustuloksista!

Imetin esikoista 15kk. Tämän toisenkin kohdalla aion imettää just niin kauan kuin tuntuu hyvältä. Oli se sitten 8kk tai 24kk. En aio sietää mitään taivastelua kenenkään suunnalta tähän liittyen. :) Ihmeellistä, miten puolitututkin katsoo oikeudekseen arvostella sitä, miten toinen ruokkii lastaan. Toisten asioihin puuttuminen saa mut aina näkemään punaista. Tosin silloinhan se on ymmärrettävää, jos jotenkin lasta vahingoittais (esim syöttäis sipsejä ja dippiä 2kk vanhalle tms. :D ).

(.) Kaikki supistukset on yhtäkkiä rauhoittunee pariksi päiväksi. Oli jo niin lupaavat fiilikset, mutta nyt ei kyllä mitään merkkejä siitä, että vauva olis tulossa ennen laskettua aikaa. Ajattelin sitten lopettaa synnytyksen odotuksen ja keskittyä nauttimaan viimeisistä raskauspäivistä (tai viikoista). Perjantaina kävin jalkahoidossa ja huomenna ajattelin mennä kampaajalle. Ja koko ensi viikko on buukattu täyteen treffejä kavereiden kanssa. Ei ehdi sitten ihmettelemään joka vatsanväännettä. :)

Rentoa sunnuntaita koko poppoolle!

Lumi & murunen 38+6
 
Viimeksi muokattu:
Lumi: Kyllä mä lähden töihin ainakin kokeilemaan. Ens vko saikkua nyt tällä erää määrättynä. Jos tuntuu sit liian hankalalta, niin jään suosiolla kotiin, vaikka rahallisesti ois ehkä kivempi vielä vähän aikaa jaksaa(hoitsuna su-lisät...). Esikoisesta jäin rv30 saikulle, joten nähtäväksi jää miten nyt käy. Luultavasti en ainakaan pidemmälle pysty töissä olemaan.
Ihania viimeisiä raskauspäiviä sinulle; ajatella miten aika kiirii. :heart:
 
LAKE: meillä maitoallergia oli ihottuma-oireinen, ei mitään vatsavaivoja, kasvoissa vaan isot läikät- joita sit jokainen mummo ja mamma kauppareissullakin päivitteli, et ootteko palelluttanu lapsen- joopajoo.. kerkes saamaan nannia vähän lisämaitona, ja ehkä muutamia vellejä n. 6kk kun tää alko, ja sit saatiin nopeesti lääkäri, se allergia testaus ja kelan paperit apteekin maitoja varten.

Siksi meillä nyt mietinnässä, miten toimitaan tulevan kanssa- et annetaanko ollenkaan lehmänmaitopohjasii korvikkeita, vai suoraan apteekkikamaa..

meillä alkaa remontti valmistuu, tälläviikolla tulee uusia huonekalujakin :) pääsee pienen huonetta laittaa ja vaatteita pesee.

mame 27+4
 
Heippati rallaa :wave:

Liikkumisesta Esikoinen lähti kävelemään 11kk ikäisenä, kaikki muukin liikkuminen tuli nopeasti, mutta suu kävi siltin kuin papupata ja mietimmekin että jääkö puhe taaemmas kun liikkeelle lähtö oli aikaista. Ja Pah :D ei ole senkuntiakaan hiljaa... Hyvähän on että puhuu ja sujuvasti (kaksi osaisia lauseitakin jo) mutta joskus olisi ihana nauttia hiljaisuudestakin :) Neiti kun on kova unissapuhujakin :D :heart:

Lauantaina vietettiin neidin 2-vuotis synttärit. Perjantaina tuli valvotua myöhään tehden voileipäkakkuja sekä täytekakkuja ja paljon muuta...
Lauantaina kävi sellaiset 40 ihmistä, neiti oli aivan innoissaan :heart: kun kaikki toivat lahjoja "minun","Inan" (EmINAN),"mulle vaan" sekä "mun" olivat suosituimmat sanat :LOL: Kyllä tietää omansa ja hyvin :D Mutta itse sellässään on huomannut että muita on tullut passattua ja jaloillaan on tullut seistyä. Sen verran oli särkyä... :/ Lauantai iltana neiti lähti mummulaan yöksi ja me isännän kanssa sekä veljeni hänen puolisonsa ja pari ystävää jäimme mökille viettään iltaa (saunoen ja juoden). Mulla oli alkoholitonta siideriä eripaikassa kuin muilla ja tölkin tyhjensin suoraan lasiin ja tölkki pussiin, niin ei jäänyt kiinni. Mutta pari tuli vaan juotua kun se rupes ällöttään, mut onneks mulla oli mummulan meha <3 :) Selässä meni välillä sellaisia "sähköiskuja" että meinas taju lähteä. Onneksi sauna auttoi ja se että oikeasti otti vaan iisisti.

Omaa napaa Paha olo on ollut ajoittaista, välillä ei mitään... mitään ei ole ylös tullut mut yökkinyt olen paljon :/ Jospa tää tästä pian helpottais :$ Niin ja huomenna koittaa se suuri päivä :heart: Mulla on varhaisultra aamupäivällä =) Jee, jo sitä olikin odotettu :heart: Kirjoittelen sitten lisää, mitä kuulumisia sieltä tuli :)

janlind & Tiltu-Ilmari 8+4 :heart:

(muoks. kirjoitusvirheitä korjailin)
 
Viimeksi muokattu:
Puuuhhh... 39+1 tänään!

Esikoinen syntyi 39+1, joten voitte olla varmoja, että oon ihan tulisilla hiilillä täällä. :D Tämä pienokainen ei kyllä tunnu haluavan yksiöstään ulos vaikka mikä olis. Siis mullahan oli jo rv36 kohdunsuu hieman auki, samalla alkoi tulemaan myös limatulppaa (jota tulee edelleenkin...) ja supistaa koko ajan. Plus vauva on ollut jo pitkään tosi alhaalla ja pää kiinnittyneenä. Mutta taitaa pikkuneiti ollakin tavallista sitkeempää lajiketta, eikä suostu myötäilemään äidin tahtoja. :) Olkoon sitten masussa!

Meinaan lähtee shoppailemaan koko tilini iltapäivällä. Saapahan muuta puuhaa kuin synnytyksen odottelun. ;)

Kiitos ja anteeksi omanapainen valitusvirsi!

Lumi & murunen 39+1
 
Omppuf, millon teillä siis on rakenneultra? Varmaan aika pian? Entäpä MeaMinnis, millon sulla?

alley, ihanaa jos tunnet liikkeet nyt jo!! :heart: Täällä ei mitään, mutta esikoisestakin tuntu aikoinaan tosi myöhään.

Nopponen!, ootko jaksanut lepäillä? Millon on neuvola-aika ja selviää meetkö vielä töihin vai et?

taiska87, meilläkin nukutuskoulu onnistuu pikkuhiljaa. Nyt tosin tullut vähän takapakkia, kun poika kipeä.

LAKE, teillä oli kai eilen rakenneultra? Oliko kaikki kunnossa? Entä näkyikö sukupuoli? :)

anu84, mikä on soodatesti? Taisi olla se kotitesti ainakin aika humpuukia?

mame31, meillä ei ole ollut allergioita, joten tuohon keskusteluun en osaa ottaa kantaa :(

Hjannah, ikävää jos oot saanut kuulla tuosta imetysasiasta negatiivistakin kommenttia.

Elovena77, hienoa että oli sokerirasituskokeen arvot kunnossa!

diiselikissa, miltäs näytti siellä 4d-ultrassa? :)

Nöhvi1, kummasti se aika vaan vilisee kun on muuta tekemistä :D Mulla tulee joka viikko ahaa-elämys, että joko taas vaihtui uusi raskausviikko :D

janlind, varhaisultrakuulumisia odotellaan :wave:

_Lumi_lla jo jännät päivät! Mulla jotenkin sellanen olo, että ihan pian sua viedään ;)

ON: Eipä erikoisia. Raskausoireita ei ole enää juurikaan : / Mutta olen päättänyt, että raskaana ollaan niin kauan ennen kuin joku toisin todistaa :D Ja siis myös lapsella on kaikki hyvin, ennen kuin joku toisin todistaa. Esikoisella on hurja räkätauti, miehellä kanssa, joten eiköhän se muhunkin tartu... Tuntuu ainakin, että on tulossa : / Mutta sitten ei auta kuin lepäillä mahdollisuuksien mukaan.

Liikkumaanlähtemisestä oli ollut puhetta, täällä 11kk poika harjoittelee seisomaan ilman tukea, mutta se ei oikein onnistu vielä :) Ryömimään lähti 7kk, seisomaan nousi 8kk, istumaan 8,5kk, konttamaan 9,5kk.

Imetyksestä vielä, en ymmärrä miten ihmiset kokee voivansa arvostella toisten imetystä tai imettämättömyyttä. Se ei joskus vain onnistu! Kaverin lapsella oli se kielen jänne niin kireä, ettei saanut rinnasta otetta. Eli ei aina ole yrityksestä kiinni... Meillä on siitä onnekas tilanne ollut, että suurisyömäripoikamme on imetetty alusta asti niin, että ensimmäisen 2vkoa sai iltaisin korviketta pullosta, jonka jälkeen vielä 2,5kk omaa pumpattua maitoa iltaisin pullosta. Sitten maidontuotanto käynnistyi niin, ettei iltamaitoa pullosta tarvinnut enää. Noin 5kk ikäiseksi täysimetin ja edelleen osittain. Tosin tarkotus olisi lopettaa pojan 1v synttäreiden tienoilla. Mutta siis siitä onnellinen tilanne meillä, että (lähes) täysin omalla maidolla kasvoi vauvana ja oli jo 4kk vanhana 9kg. Eli äidin raskauskilot hävisi sen siliän tien ja vähän ylikin :D

Salliina ja sissi rv 9+0 (voiko olla jo? :O )
 
Viimeksi muokattu:
Kerrotaanpa nyt täälläkin puolellka tilanne.... Luvassa omanapaista tilitystä... :(

(.) Supparit siis rauhoittuneet saikun myötä... mikä on hyvä... Nyt vaan mietityttää töihin paluu ens viikolla. Onhan tässä aikaa viel seurailla tilannetta mut valmiiksi jo ahdistaa... Siis ku tiedän et kerran alkaneet supparit + muut vaivat ei mahan kasvaessa yleensä juurikaan helpota kun vasta synnärille ni miten toimia tän saikkuasian kanssa??? Voinhan toki käydä kokeileen töissä, mut esikoiseen verraten ja tuttuihin jotka raskaana samassa työpaikassa ollut ei työssä olo yleensä kovin pitkä aikainen sit oo. Työnantajalle on kans ikävää ku pari päivää käy ja sit kärvistelet yöllä suppareiden kanssa ja soitat et nyt et tuukkaan taas vaihteeksi, ja taas etsiin sijaista. Lisäksi meillä sijaisilla usealla loppumassa työt nyt syksyksi ku porukka ei pidä lomia... Et tekijöitä ois, mut eivät usein suostu parin päivän sijaisuuksiin vaan tiedossa pitäis olla enemmän. Lisäksi viel omat pelot, voin mennä töihin mut jännitän sit koko ajan et: voi, voi; saapa nähä alkaako illalla taas supparit... :( Ja sit tietty viel et hommia on tehtävä tai kuormittaa muita vuorossa olijoita... Hankalaa. Nyt siis ollu ihan suht seesteistä ku oon vaan oleskellu rauhallisesti. Tänään sit päätin imuroida koko talon (en ees mattoja ulos vieny) ja siitä "palkaksi" 2 kipeää supistusta... Eilen kävin autolla naapurikunnassa ja autossa sain yhden kipeän supparin tärinästä ilmeisesti; nämä tuttuja jo esikoisen ajoilta, tosin vasta vähä pitemmällä ku olin... Mitä ootte mieltä? Kannataako fyysisesti raskaalle osastolle edes yrittää? Ku toisaalta tuntuu et ku on pari päivää ollu rauhassa ja supparit loppunu ni tuntuu et lusmuan jos en oo töissä... :ashamed: Ens ma siis neuvola ja th varmana kysyy vaan et miltä se susta tuntuu käytkö kokeileen? Pelko ennenaikaisesta synnytyksestähän tässä siis pohjimmiltaan pelottaa... se ku on vaikee alkaa sit perumaan ku synnytys käynnistyy... :(

Lumi:Pikaista jakaantumista toivon sinne... :)

Nopponen 17+3
 
Lumi: Tsemppiä viime metreille :) Pian se vaavi on sylissä ja sitä ennen todellakin hemmotelet itseäsi, tili sileäksi vaan :D

janlid: tsemppiä varhaisultraan! Tulethan pian kertomaan hyviä uutisia :)

Salliina: toivottavasti se flunssa nyt ymmärtäisi kiertää sut! Ja todellakin 9+0 sullakin jo viikot :O Hui! Miksi muiden viikot menee noin nopsaa, mutta itsellä niiin kovin hitaasti :D

Nopponen: hyvähän se on ottaa mieluummin liiankin varovasti! Ja kun kerran lepo tuntuisi sulla auttavan!

Imetys on aika herkkä asia ja ei muilla pitäisi olla mitään sanomista siihen asiaan. Itse kuulin kanssa jonkin verran kommenttia kun imetin esikoista 1v4kk ikään asti. Varsinkin vanhemmille ihmisille tuntui olevan kova paikka... Tarkoitus oli lopettaa vuoden iässä, mutta kun ei millään raaskinut :)

ON: päivät menee niiiiiiin hitaasti. Viikko ja yksi yö ultraan :O Voi kunpa kaikki olisi hyvin! Pahoinvointia löytyy, palelua, väsymystä, heräilyä. Eilen illalla ja hieman tänäkin iltana mahaa on poltellut. Päivällä tuli jotain kummallisia tuntemuksia. Yritän pinnistellä muistia, että miltähän se esikoisesta tuntui näillä viikoilla. Muistan ainakin joskus rv7-8 akselilla ihmetelleeni kaverille, että onkohan nämä mahakivut normaaleja. Eli silloinkin oli mahatuntemuksia. Vitsi kun ei muista tarkalleen millaisia ne nyt sitten oli. Googletin tietenkin hullun lailla eilen illalla ja kyllä aika yleisiltä nämä kipuilut edelleenkin kuulostaa.

Nöhvi 5+6
 
Moikka!

Enpä ole muistanut käydä kirjoittelemassa täällä aikoihin. Nyt, kun pino möllötti tuossa ensimmäisenä, sain jonkin ahaa-elämyksen, että hei, päivitys tännekin.

Meille siis syntyi tyttö 9.9 mitoin 49 cm ja 3835 g. Ihana tummatukkainen peikkotyttö hän onkin :) Kaikki meni hyvin, joskin synnytys oli loppujen lopuksi ja viimeinkin käynnistyttyään aika nopea ja raju (synnytyksen kesto säännöllisten supistusten alkamisesta 2h 40min). Synnytyskertomuksen kirjoitin tuonne syyskuisten pinoon.

Mukavaa odotusta kaikille teille ja vauvan saaneille tsemppiä arkeen kahden lapsosen kanssa! Siinä tuntuukin ainakin meillä olevan opettelemista ja totuttelemista kaikilla, huh huh :whistle:

- Krumeluu ja tyttö 2vko 2pv
 
  • Tykkää
Reactions: Salliina85
Nopponen itse jäin esikoisesta muistaakseni rv 20 tienoilla jo sairauslomalle, olin silloin töissä hoito-osastoilla. Pikkuinen ei tykännyt että äiti käänteli mammoja ja pappoja. joten mulle tuli aina kivuliaita supistuksia, ihan töissä jo. ensin ei meinannut lääkäri antaa sairauslomaa vaan meinasi et tee jotain muuta... Ai että olisin istunut kun muut vaihtaa vaippoja ja tekee pesut yms. ja olisin osallistunut vaan ruoan antamiseen sekä lääkkeiden jakoon. juu ihan varmasti! työkaverit olisi ollut mielissään... :p varsinkin kun olin sijainen... Teet sillain kun itsestäsi parhaaksi tuntuu, kunhan sulla ja vauvalla on hyvä olla :) :heart:

Krumeluu Oikein paljon onnea pienestä peikkotytöstä :heart: :)

(.) Tänään tuli tosiaan käytyä siellä varhaisultrassa. Yksi pikkuinen masu asukki siellä oli :heart: Sydän sykki lujaa <3 Asukki vastaa viikkoja 7+4 eli viikolla heittoa. ja tuon mukaan laskettu aika olisi 10.5.13 mutta odotellaan sinne np-ultraan ennen kuin mitään vaihdellaan :) Samalla löytyi hyvänlaatuinen kysta. Erillistä seurantaa ei tarvita, kunhan muistan np-ultrassa mainita siitä että sen samalla tarkistavat :)


Nyt nukkumaan jotta huomenna jaksaa töihin mennä :)

janlind & Tiltu-Ilmari 8+4 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Salliina85
MeaMinnis: Joo melkein sama päivä, mulla on maanantaina iltapäivästä :) Tsemppiä odotteluun, tuntuu että näin lähellä sitä päivää aika menee tuplat hitaammin!
alley: Millonkas siellä oli the ultrapäivä? minäkin odottelen innolla sun ultrakuulumisia. Mullakin oli pömppö jo rv11 ja kasvo siitä ihan järkyttävällä vauhdilla.
nopponen: Minä ainakin ottaisin sun tilanteessa rennosti, kävisin töissä ehkä kokeilemassa ja lopettaisin heti jos alkaa tuntua ilkeelle! Sen jälkeen ei varmaan tarvitse käydä saikulta sitten töissä jos se on todettu huonoksi ideaksi. :) Toivottavasti pian voit paremmin ja ikinä ei ole turhaan liian varovainen!
salliina: Meneekö päivät nopeammin raskauden loppuvaiheessa? :) Sullahan ei kauaa enää ole :D
lake: taitaapi olla että sukulaisilta tulee aika usen noita katseita, mistä asiasta milloinkin. Meilläkin sitä jotain ollut ilmassa tässä lähiaikoina noilla sisaruksilla ja muilla.
diiselikissa: Hyvä että kaikki kontrollissa hyvin! Mitäs siellä 4d:ssä näkyi? :)
Nöhvi: Jaksamisia ultran odotteluun. Se olo on kuin tulisilla hiilillä, että mua pelottaa aina ennen ultraa! :eek: :) Onnittelut pahoinvoinnista, kyllähän se mieltä huojentaa että oireita löytyy. ;)
Krumeluu: Onnittelut pienestä peikkotytöstä! :)<3
janlind: onnittelut hienoista v-ultrakuulumisista!! :D

Omaa: Maanataihin on vielä valovuosi! 19+0 alkoi tuntumaan kunnon potkuja ympäri mahaa ja sitä on nyt sitten jatkunut päivittäin, monta kertaa päivässä <3 En niin malta oottaa että pääsen näkemään pienet. Muuten ei sen kummempaa, mahan ympärys oli jo 99,5cm. Esikosta oli rv38+4 108cm. :p

Omppu ja pienet pomput 19+4
 
Omppuf: Ultra on viikon päästä torstaina eli 4. päivä. Maanantai tulee nopeesti, mut mun pitää jaksaa odottaa torstaihin :D Ootko jo miettiny tai tehny hankitoja kaksosille? Varmaan aika erilailla pitää suhtautua, kun varautuu yhteen ja sitten pitääkin kaikkea olla 2.

Janlind: Onnea hyvistä ultrakuulumisista! :heart:

Nöhvi: Mulla oli kans joskus noilla viikoilla ja siitä eteen päin erilaisia mahatuntemuksia. Ei kuitenkaan yhtään menkkamaisia. Kohdunkasvukivuiksi mä ne yhdistin.

Lake: Kannattaa sen maidon kanssa odotella parikuukautta ja kokeilla sitten uudelleen. Meillä toimi näin sen 3kk, kunnes taas tuli vatsa löysälle ja otettiin pelkkä laktoositon käyttöön. Rauhoittui sillä 4kk ajaksi ja sitten alkoi taas hiukan oireilemaan, ei kuitenkaan yhtä pahasti kuin aiemmin. Oltiin välissä käyty lastenlääkärillä, joka unohti ilmoittaa maitovasta-aine tulokset ja kysyin ne sitten vasta kesällä ja olivatkin koholla. Siitä asti eli nyt reilu 1v oltu soijamaidolla.

Salliina: Ei niitä liikkeitä joka päivä tunne, mutta aina välillä. Ja on kyllä tosi hentoja. En mäkään tainnu tytöstä tuntea ku joskus 16-18 viikoilla.

ON: on tässä, aika iso tosin löytyy siitä läskiäkin kun lähtöpaino on normaalin ylärajoilla ja siihen tullut nyt ainakin 1kg lisää... :LOL:



Kuva on otettu hotellissa. Ajelin tänään pohjoisen reissuun työmatkalle ja yövyn pari yötä Oulussa. Täällä oli hyvä kokovartalopeili, mikä kotoota puuttuu. Viikkoja huomenna 11+0.

Kävin pizzalla äsken ja matkalla takaisin hotellille kävelin mäkkärin ohi, oli pakko saada pehmis kinuskikastikkeella :p Päivä on alkanu viiden jälkeen ja on aika ihanaa olla välillä ihan itekseen. Salaa nautin näistä reissuista kun pääsee toiseen kaupunkiin, eikä oo kotitöitä eikä mitään muutakaan tekemistä kuin levätä ja tietty kun käy syömässä niin voi samalla ihmetellä kaupoilla. Suorat housut pitäis löytää jostain, ja H&M.llä oli ihania mammavaatteita. Jotain pitkähihaisia varmasti pitää käydä ostamassa talveksi ja talvitakki... Mutta vasta ultran jälkeen, kun tietää että kaikki on kunnossa.

Alley ja pirpana huomenna 11+0 :)
 
Kiitos kannustuksesta ihanaiset! :heart: Ei se oma ukko näitä vaivoja ja ongelmia samalla tavalla ymmärrä kuin te. :)

(.) Supistelut jatkuu, levostakin huolimatta, toki huomattavasti vähenevät kun lepäilee, joku päivä ei oo ollenkaan jos ottaa TOSI rauhallisesti.
Mut tänään otin sit aamusta ja siivosin pesuhuone-saunatiloja ihan tarkoituksella 2h ihan rauhalliseen tahtiin, mut kuitenkin niin et kyykittiin ja heiluttiin ihan tarpeen mukaan... Ihan vaan sen vuoksi et saa jonkinlaista tuntumaa ennen neuvolaa miten kestää liikkua ja mitä siitä seuraa koska ei oo kiva heti samana päivänä, jos palaa töihin, lähtee pois suppareitten takia kesken kaiken. Ja siis joo, meidän osasto vastaa todellakin ainaki kaks kertaa tuon siivouksen verran fyysistä rasitusta ja sitä kestää 8h.... No kuitenkin söin sit urakan jälkeen ja pötkähin sohvalle lepään (urakan aikana 1 lievähkö supistus). Hetken kuluttua alkoi tapahtua; 10min aikana 2 niin kipeää supistusta et piti olla ihan liikkumatta, kesti 30s kerrallaan. Niin tota joo... Tajuaiskohan nuo neuvolassa et ei ehkä oo viisasta palata töihin??? Toivotaan, sillä pakkohan se on mennä jos niin sanovat. Mut sit kyl pelkään ja ressaan koko ajan. :confused: Ja nyt alkaa tuntua (vaikka koko ajan jotenki aiemmin hävetti olla saikulla) et aivan sama vaikka viikkoja on "luvattoman" vähän saikkuiluun, mitä osasin ees kuvitella et nyt ois jo vaivoja, nyt pitää ajatella jo tosissaan vauvaa ja sitä et päästään sinne ens maaliskuulle... Ja tosiaan en uskalla kovin isoja urakoita kyl ottaa tääl kotonakaan enää... Vähän kerrallaan ja silleen, sillä kotityöthän on pakko kuitenkin hoitaa...


Omaa napaa taas... mutku se meinaa nyt olla päällimmäisenä mielessä tällä hetkellä... :(

Nopponen 17+5
 
Salliina85 Ultra on 2.10, eli ensi tiistaina!

Imetyksestä Mä en jaksa jaella kellekkään ohjeita mikä on oikein tai väärin, mun mielestä ei ole minun asia puuttua toisten kasvatukseen ja elämään. Esim. nämä imetyskeskustelut ovat välillä älyttömiä, kun lapsi itkee nälkäänsä ja äiti itkee väsymystään kun ei onnistu ja painostetaan vaan jatkamaan :|… ihan älyvapaata. Uskon että lapsi kasvaa terveeksi sillä pulloruoallakin jos tuntuu että homma ei onnistu.
Muutenkin yritän tukea ystäviä heidän päätöksessään, mikä se sitten onkaan. Tietenkin tuon tarvittaessa näkemyksen toisesta tavasta toimia jos näin koen, mutta korostaen että näin minä tekisin, eikä ole tarkoitus että hänen pitäisi niin tehdä. Onneksi omaan ystäväpiiriin kuuluu niin sanottuja normaaleja rentoja äitejä. Ahistaisi kyllä muuten :).

Nopponen! Voi kurjuus, tuommoinen epätietoisuus on kyllä varmaa inhottavaa. Kuitenkin sun pitää ajatella nyt lapsen/ei työnantajan etua. Mun mielestä ei kannattaisi tehdä nyt mitään kauhean raskasta.. Saikkua vaa reippaasti hakemaan!

Krumeluu Onnea tytöstä :flower:

janlind Onnea hyvistä ultrakuulumisista :flower:

Omppuf Ultra lähenee.. :popcorn:

Hui kun meinaa jännittää tuo tiistain ultra tosi paljon. Tietenkin ensisijaisesti sitä että onko kaikki kunnossa mutta myös odotan malttamattomana että kumpi siellä köllöttelee :) Tää raskaus on ollut ihan erilainen -> paljon vaikeampi kuin edellinen. Esikoinen on poika ja jotenkin mä nyt ajattelen että tää on tyttö, mutta oon samalla varma että on kuitenkin poika :LOL:. No kumpi vaan, yhtä hyvä. Jos poika niin olen onnellinen esikoisen puolesta että saa veljen, jos tyttö niin olisihan se mukava ja jännittävää saada vuorostaan tyttö =). Meillä kun luulen että lapsiluku ei tästä enempää sitten kasva. kop, kop..

Unista näin viimeyönä niin sekoboltseja unia, että huh huh :p. Oli mm. ihmeellisiä eroottisia unia, en viitsi edes kertoa:D.. ja sitten myös unia vauvasta. Siinä se rupesi potkimaan mahassa ensin ihan hirveän kovaan että sattu ja jalka oikein tunki tuota mahasta niin että se näkyi selvästi mahan läpi. Seuraavaksi katselin että hei, tässähän mulla on jo kädet ja jalat näkyvissä (tulivat jotenkin vatsan läpi) ja seuraavaksi se olikin tullut mahasta niin kuin kengurun poikanen pussissa, että pää ylävartalo ja kädet olivat näkyvissä navan kohtaan. Se oli poika ja sillä oli kaikki vaatteetkin päällä. Olin vaan että älä nyt vielä tule ja tungin sen takaisin sinne mahaan :LOL:. VOi hyvää päivää sentään..
 
Hih, tajusin että meillä on oikea joulukalenteri ens viikolle. Omppuf:n ultra maanantaina, MeaMinniksen tiistaina, Nöhvillä oli muistaakseni keskiviikkona ja mulla on torstaina. Oliko jollain perjantaille ni saadaan koko viikko täyteen? :D

Nopponen: Ei sun kyllä kannata töihin mennä, ellei ne keksi sulle oikeesti jotain mitä voi pelkästään istualtaan tehdä.

MeaMinnis: Mä näin kanssa yks yö vauva unia. Siinä synnytys oli jo ohi ja ihmeteltiin miehen kanssa, kuinka vauva oli niin paljon anopin näköinen. Oli siis ihan samanlaiset silmät ja kulmakarvat ym kuin anopilla nyt aikuisena :D Ja noita seksiunia on ollu täälläkin. Kaksi melkein samanlaista, mutta eri miehen kanssa ja peräkkäisinä öinä. Ja tosi ärsyttävää kun ne unet on niin todentuntuisia ja täynnä tapahtumia, että herättyään on ihan pääpyörällä eikä saa hetkeen uudestaan unta kun jää ihmettelemään niiden sisältöä.

ON: Täällä on kotiuduttu reissusta. Tytöllä oli vähän ikävä ollu, kun ei millään malttanu olla erossa. Tosin olihan minullakin, ihan kiva päästä leikkimään toisen kanssa. Sitten tohkeissaan leikki jotain omaa leikkiä, missä laittoi koiran pannan päähänsä ja sanoi että hän on prinsessa, äiti on rosvo ja isi on ilkeä äiti (puoli). Leikki siis tuhkimoa. Naurettiin miehen kanssa ihan kippurassa taas tytön jutuille.

Tekisi niin mieli kertoa tytölle vauvasta, mutta pitää malttaa ultraan. Jotenkin kaikki pelot häipyny ihan taka alalle, ja tuun putoomaan tosi korkeelta jos mahassa ei ookkaan mitään. Meinasin jo ostaa kirpparilta vauvan vaatteitakin, mutta onneksi en sentään.
 

Yhteistyössä