Pinotaan kaikkein rasittavimmat, ärsyttävimmät, koomisimmat, tyhmimmät ja yksinkertaisimmat kielioppivirheet

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
määä
[QUOTE="tau";24050231]desing, silmänalukset, ompas, tälläinen..[/QUOTE]
tämä väite löytyy sivulta Suomen kielenhuoltoon liittyviä Kielitohtorin vastauksia | Kielitohtori
"Kumpi on oikein: silmänaluset vai silmänalukset?
Ritva
Kielitoimiston sanakirjan mukaan oikea kirjoitusasu on yksikössä silmänalus, joka siis taipuu monikossa silmänalukset.

Monen suomenpuhujan kielitajun mukaan monikkomuoto olisi ilmeisesti kuitenkin silmänaluset, mutta tämä edellyttäisi yksikkömuotoa silmänalunen.

Virallisen kannan mukaan siis oikein kirjoittaa yksikössä silmänalus ja monikossa silmänalukset."
 
"tiu"
[QUOTE="mää";24050363]näin ne väittää.[/QUOTE]

Joka tapuksessa toi kuulostaa ääliömäisen tyhmältä. Silmänalukset, jep. Ja mä vihaan sitä mainosta, jossa tuota sanaa höpötetään jatkuvasti.
 
nille
Alkuperäinen kirjoittaja määä;24050271:
tämä väite löytyy sivulta Suomen kielenhuoltoon liittyviä Kielitohtorin vastauksia | Kielitohtori
"Kumpi on oikein: silmänaluset vai silmänalukset?
Ritva
Kielitoimiston sanakirjan mukaan oikea kirjoitusasu on yksikössä silmänalus, joka siis taipuu monikossa silmänalukset.

Monen suomenpuhujan kielitajun mukaan monikkomuoto olisi ilmeisesti kuitenkin silmänaluset, mutta tämä edellyttäisi yksikkömuotoa silmänalunen.

Virallisen kannan mukaan siis oikein kirjoittaa yksikössä silmänalus ja monikossa silmänalukset."
Niin, onko esim. kupin/lasinalunenkin sitten alus? Lasinalukset laitettiin pöytään...
 
"Minä"
Tampereen suunnalla sanotaan noin, mutta ei lähdetä kotio kohti, vaan ihan yksinkertaisesti "Mä lähen kotio." Näyttää hassulta kirjoitettuna, mutta suusta tulee ihan luonnostaan :)
 

Yhteistyössä