Pohdiskelen taas huutonetistä?

"koi"
Täs ketjus on moni yrittäny sulle selittää useaan kertaan erinääsiä asioota, mutta eipä jälleen kerran mee jakeluun... Sama juttu on aihe mikä tahansa. Suomi paska, suomalaaset paskoja jne. Että jankutijankuti vain sulle. Ny on munki pakko sanoa, että kuinka ihminen voi oikiasti olla noin tyhmä ku ei tajua ku rautalangasta väännetään asioota. Kuvittelet aina olevas oikias vaikka olisit täysin vääräs.

Mulle on aiva sama mitä sä musta ajattelet, mä pyyhin persettäni sun mielipiteillä. Mä en kuitenkaa oo se idiootti joka tekee ittestään täyden pellen päivästä toiseen ja haukkuu asuinmaansa paskaksi. Muista kuitenki sellaanen asia, että kaikki sun lapset on puoliksi suomalaasia. Toivon mukaan et heille levitä tuota omaa mielipidettäs, että Suomi ja suomalaaset on paskoja koska siinä samalla haukut heidän isänsä ja lapset itte.
Täysin samaa mieltä! kiitti Scarlet :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pölp;30290464:
Ei kai kukaan tuosta ollut eri mieltä, mutta Ap alkoi taas perinteiseen tapaan kertoa miten suomalaiset ovat pääosin huijareita ja mielenterveysongelmaisia.
Haha :D ai näinkö mä halusin sanoa, kannattaa hakea sitten apua pikkasen sun ajatuksille?
 
Olen yllättynyt kuinka moni palstalainen ostaisi kalliin tuotteen ilman tuotteen näkemistä, pelkkien kuvien perusteella. Että kun toimitustapana on vaan postitus niin ollaan vaan että ok, passaa passaa, maksetaan -ja posti ei koskaan tuokaan mitään. Aika sinisilmäistä porukkaa.

Jos myyjällä on sosiaalisten tilanteiden pelko, niin ehkä tuollaisten kalliiden tavaroiden myynti olis järjestettävissä niin, että ystävä, puoliso tai vaikka terapeutti toimittaa tuotteen ostajalle tarkistettavaksi, niin ei ole pakko paljastaa itseään kenellekään vieraalle.
Aivan sama mieltä :). Edes joku täysjärkinen tässä ketjussa on!
 
[QUOTE="sos.fobia";30289777]Nyynä noi sun kommentit "enkä mä nyt niiiin ruma ole että mua tarttee pelätä herrajumala sentään!" ei nyt ihan välitä sellasta "ymmärrän kyllä mitä sos.fobia voi olla ja se ei ole hauskaa" -ajattelua.

Ja kuten sanoin, niin tuttuun paikkaan voi edelleen olla helpompi mennä (vaikkei siellä tuttuja myyjiä olisikaan).

Jotkut käyvät läpi mitä erilaisempia terapioita ja kokeilevat mitä erilaisempia lääkkeitä sosiaaliseen fobiaan, mutta aina se vaan ei auta. Sitten on vaan opittava elämään pelkojen kanssa ja keksimään erilaisia toimintatapoja miten asioista selviää. Olen sitä mieltä että nykyään on sos.fobiasta kärsivänkin helpompi toimia tietyissä jutuissa, just siks että tekniikka kehittyy (paljon asioita voi nykyään hoitaa netissä, postia voi lähettää SmartPostilla, sähköisesti voi kommunikoida toisten kanssa jne jne jne.). Ei se mun mielestä ole huono asia. Aivan varmasti Milanna on aina ollut sos.fobiasta kärsiviä. Nykymaailma ehkä odottaa enemmän ihmisiltä ja jos ei ole kykeneväinen toimimaan siten kuin kaikki muutkin, siihen ehkä kiinnitetään enemmän huomiota nykymaailmassa kuin ennen.

Ja ei muutenkaan tarvitse olla mitään PELKOA taustalla, jos ei tahdo turhaan tavata niitä ihmisiä keiden kanssa kauppaa tekee. Ehkä te olette vaan niin kapeakatseisia ettette pysty toisia ymmärtämään.[/QUOTE]

Boldatun piti olla vitsi, ikäänkuin keventämään tunnelmaa :ashamed:

Tuo on täysin totta mitä sanot että aina on ollut sosiaalisia tilanteita pelkääviä ihmisiä. Ja aina tulee olemaan. Mutta se on myös fakta mitä Milanna tässä on yrittänyt sanoa useaan otteeseen että esim. netin yleistyminen, sosiaalinen media (hei, ei se kovin sosiaalista ole sanan alkuperäisessä merkityksessä jos niitä ihmisiä ei koskaan irl tavata, se on tietokoneen avulla sosiaalista kanssakäymistä) erakoittaa ihmisiä. Varsinkin nuoria. Se luo sitä sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja pelkoa tavata toista ihmistä ihan kasvotusten. Ja tämä ei oo nyt mun tai Milannan päässä olevaa höpö-höpö-juttua vaan tästä on ollut lehdissä ja eri medioissa paljonkin juttuja. Varsinkin nuorilla tätä esiintyy, istutaan pimeässä huoneessa päiväkausia somettamassa eikä ole irl ihmiskontaktia useaan päivään kun korkeintaan pizzalähetin kautta. Ja tämä on siis maailmanlaajuinen ongelma, ei ainoastaan Suomessa. Suomessa tämä voi kärjistyä koska suomalaiset nyt ovat muutenkin semmosta kansaa joka tykkää olla omissa oloissaan eli yksinolo ei ole meille yleensä mikään ongelma. Mutta se voi muodostua ongelmaksi.

Ja samaan hengenvetoon sanon että olen myös sitä mieltä että sosiaalinen media ja netti on pelastus monelle jotka eivät pääse tapaamaan ihmisiä kaduille, kahviloihin, tapahtumiin. Mulla on yks todella hyvä ystävä jonka selkä on niin paskana ettei hän voi edes kääntyä sängyssä ilman jumalatonta kipua ja huutoa. Hänelle sosiaalisen median ja netin olemassaolo on pelastava enkeli, hän asuu onneksi maassa jossa hän voi tilata ruuat kotiin kannettuna vaikka kauppa josta hän ne tilaa on 20 metrin päässä. Toisen ystävän mies taas kärsii vakavasta sosiaalisten tilanteiden pelosta. Pahimpina aikoina hän tärisee auton ratissa matkalla töistä kotiin kun ei kestä istua ruuhkassa kun joku voi tuijottaa. Hän ei ole koskaan ollut yötä poissa kotoa, ei voi koskaan lähteä vaimonsa kanssa matkalle, ei lasten kanssa puuhamaahan tai lintsille. Mieluummin kommunikoi puhelimella tekstaten kuin soittaen, hälle esim. niinkin yksinkertaset asiat kun johonkin virastoon (vaikka vakuutusyhtiö) soittaminen on ylivoimaista. Onneksi on sähköpostitse tapahtuva asiakaspalvelu. Töissä hänellä on tietyt rutiinit ja työpaikalla tiedetään hänen ongelmansa, tiimi jonka kanssa hän töitä tekee on pyritty pitämään pienenä ja muuttumattomana, asiakkaat on aina samat.

Mun ajatus tässä koko jutussa oli pohjimmiltaan se, että myyjät vois joustaa tuossa postitus/nouto-asiassa (jos ei mitään vuorotyö-ongelmaa tai fobiaa ole taustalla). Minä en osta yhtään tavaraa samasta kaupungista jos mun tarttee maksaa 9 euroa postareita (koska jos ostan, en osta kirjelaatikkotavaraa) siihen tuotteen päälle kun saan sen sitten halvemmalla uutena kaupasta.
 
"sos.fobia"
Nyynä,

oon aivan samaa mieltä että sosiaalisella medialla on aivan varmasti myös se nurja puoli, joka voi hyvinkin edesauttaa nuorten syrjäytymistä. Mutta olen myös aivan varma että joillekin se on suuri helpotus (kuten itsekin mainitsit niistä positiivisistakin puolista). Toi on tosi kakspiippunen juttu. Siinä on se nurja puoli ja positiivinen puoli, ihan kuin monessa muussakin asiassa. Kuitenkin uskon että ne sosiaalisen median positiiviset puolet on vahvemmassa osassa, mitä nyt tulee sosiaalisten tilanteiden pelkoihin yms. Multa jäisi itseltäni monet asiat hoitamatta, jos ei niitä olisi netissä mahdollisuus hoitaa ja olen superkiitollinen siitä, että nykyään pystyy hoitamaan niin paljon asioita netin välityksellä. Ja vaikka itsekin ehkä jollain tasolla syrjäytynyt olen, en todellakaan koe että mun syrjäytyminen johtuis millään muotoa sosiaalisesta mediasta. Päin vastoin, voin vaan kuvitella miten syrjäytynyt olisin jos ei mulla olisi mahdollisuutta netissä hoitaa niin paljon asioita ja tutustua netissä uusiin ihmisiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Nyynä

Yhteistyössä