Pohjois-Karjalan odottajat

Elikkäs, nyt vois sitä synnytyskertomusta:

Maanantain ja sunnuntain välisenä yönä siis heräsin siihen (klo n. puol5) et vedet lorahti. Olin niin kärppänä sängystä ylös ja kylppärissä et sängylle ei tullu tippaakaan vaan lattialle vähän :D soittelin synnärille sit ja sanovat että voitte aamuun odotella ja tulla sitten. Hauska oli vaan kun en ollu kerenny valmistautuu yhtään tohon lähtöön niin mies jo meinas hermosa polttaa kun mistään ei löydetty sitä synnärin numeroo, soitin sit numerotiedusteluun :D

No enivei, lähettiin sit joskus kasin maissa köryyttelemään kohti joensuuta ja mulla vaan pieniä suppareita, ei ees hirmu kipeitä eikä tullu mitenkään säännöllisesti vettä lorahteli vaan ihan kiittettävästi (perille päästyämme vähän nolotti kävellä sairaalan käytäviä kun oli perse kirjaimellisesti märkänä, ei kestäny normi siteet :D). Perillä laittovat käyrälle ja tarkastivat tilanteen, mitään ei ollu tapahtunu.... Pitkin päivää sit tuli myös niitä kipeitä suppareita ja lilluinki ammeessa ja antovat reiteenki jotain kipupiikkiä illalla joka sit lopetti muutamaks tunniks supparit kokonaan. Yö meni valvoessa ja kärvistellessä kun just kerkesit nukahtaa niin sit tuli kipee suppari, muutama sellanen tajunnan räjäyttäväki ja kävin toisen kerran ammeessa myös ja toisen kipupiikinki sain mutta se ei auttanu enää mitenkään :/ Mitään edistystä ei ollu aamuyöllä viiden aikaan edelleenkään tapahtunu mut supparit tuli vaan kipeimmiks, laittovat sit joskus aamun pikkutunteina epiduraalin ja sit ysiltä vauhdittivat vähän tipalla. Siitä sit lähti tapahtumaan ja ponnistamaan pääsin ennen kahtatoista kun ensin olivat auttaneet viimesen reunanrippeen pois vauvan pään edestä. Usko meinas loppuu jo alkumetreillä, olin kaks vuorokautta kärvistelly 3 tunnin unilla ja vuorokauteen en ollu suuhuni saanu mitään. Heikotti jo niin pirusti ihan alkuun ja voimia ei ollu, muistanki vaan jankuttaneeni et en jaksa en jaksa. Parhaimmillaan oli muutama kätilö ja lääkäri ja mies kannustamassa. No Jostain sain puhtia ja kun keskityin ponnistamiseen enkä jankkaamiseen niin kyllähän se sit tuli, eppari leikattiin ja seuraavalla työnnöllä tyttö synty. Napanuora oli kaulan ja vartalon ympäri muutamaan otteeseen kiertyny ja kalvot tuli repaleisena ulos, toivotaan siis et kaikki kuitenki tuli. Ponnitamis ajaks laitettiin 45 min vaik todellisuudessa sitä kesti n 1 ½ tuntia mut kätilö oli sitä mieltä että en ollu kaikkee pistäny peliin ihan koko ajan :I Kokemus oli aika kauhea kun vasta melkein 30h vesien menosta rupesivat vauhdittamaan synnytystä. Kipeä olin sen koko ajan ja niin väsynyt, se on jääny päällimmäiseks mieleen ja aika kävi niin hitaasti ja sit ku rupes taphtumaan ni kaikki oli ohi muutamassa tunnissa. Mut siitä selvittiin ja palkintokin tuhisee sängyssänsä. Herkäks vetää mielen kolmen keskenmenon jälkeen, et nyt se on sit saatu mitä ollaan yli 2 v odotettu ja yritetty!

Vauva-arki on lähteny hyvin rullaamaan, tyttö on aika kiltti ja nukkuu ihan hyvin :) Osasi tulonsa ajoittaa just passelisti kun sunnuntai iltan mennessä saatiin kämppä siivottua rempan jäljiltä ja sohva ja telkkarikin olkkariin kannettua :D On vähä vielä kamat levällään mutta pikkuhiljaa.. :)

Kaikille teille oikein onnellista ja vaivatonta odotusta, Ricoletto ja Varanikki oon niin pahoillani teidän puolesta :'( Koittakaa jaksaa! :hug:

Chessalle ja miehelle ja tietty pikkuselle myös IIIIISOOOOT onnittelut !!! :flower: :flower: Olinki jo sitä mieltä et nyt oot menny kun niin kauan hiljaiseloa ollut :)

Happyhappy Uuna ja Pipari 6 vrk
 
Chessa ja mies Onnittelut pienestä prinsessasta!! Ja kaikkea hyvää alkavaan vauva-arkeenne.

katta Ikävää, että olet saanut kivut riesaksesi. Vaikka samoissa tunnelmissa täälläkin ollaan. Itselläni kipu kohdistuu oikeaan nivuseen, en sitten tiedä voiko olla liitoskipua vai olenko vaan revähdyttänänyt lihaksen sieltä jotenkin. Mutta kävely tekee kipeää ja onkin aikamoista vaappumista. Ja niin kun miekin olen tykännyt käydä kävelylenkeillä näin auringon paistaessa. Mutta nyt mennään lepäillen, eiköhän se tästä jossain vaiheessa helpota. Viimeistään sitten heinäkuussa. =)
 
Hei!

Täälläkin saatiin pienokainen maailmaan eli enää ei odoteta. :heart:

Meille syntyi poika 3.4. mitoissa 48cm ja 3560g. Ja tapaushan oli perätila ja ensisynnyttäjä, mutta hyvin saatiin poika maailmaan ilman sektiota.

Opetellaan arkea pienokaisen kanssa. Synnytyskertomusta voin joku päivä yrittää saada kirjoitettua paremmalla ajalla.

Nyt nyytin viekkuun :)
 
Laktalle ja miehelle suurenmoiset onnittelut pikku prinssin syntymästä!! :flower: Onneksi kaikki sujui synnytyksessä hyvin, vaikka olikin vauva perätilassa. Varmasti aika vierähtää nyt helposti vaikkapa vain vauvaa katsellen, onhan se esikoisen syntymä niin elämän mullistava juttu. Mutta kunhan jaksat ja ehdit niin synnytyksestä olisi mukava lukea enemmänkin.

Uunalle kiitos, kun ennätit jo kirjoittamaan synnytyksestä. Hyvinpä teillä vauva tosiaan ajoitti tulonsa, odotti varmasti että koti on valmiina. :) On se vaan kaikilla niin erilainen tapahtuma tuo synnytys ettei paljon voi "ottaa opikseen", mutta kiva näitä on tosiaan lukea, tietääpähän ainakin mitä kaikkea voi tapahtua.
 
heipparallaa! mitäs palstan mammoille kuuluu?? hiljaiseloa näyttää olevan joten päätin piritää viestillä..
täällä voidaan suht hyvin, väsymys on valtava muuten ok. vielä monta viikkoa seuraavaan ultraan ja millään meinais jaksaa odottaa. :D

sarppa1987 ja mukula vk 10+1
 
täällä eka neuvola aika IHAN KOHTA =) pieni jännitys ehkä päällä, muuten olo ollut tänään ihan ok..
viidennen testin tein tänä aamuna nyt kolmen viikon sisään ja vahva plussa edelleen :) pahoinvoinnit on ollu jotain sanoin kuvaamatonta, siis hyi!

kuulumisia sitten myöhemmin..


 
täällä käytiin aamusilla verikokeissa ja pissanäyte antamassa.. seuraava etappi olisi ultra toukokuun alussa.. virtsaamistarve on kasvanut ihan mielettömästi ja mietinki vieläkö on normaalissa rajoissa on. yöllä ainakin sen 3-5 kertaa vessassa juoksemaan.. arvelin kysästä muilta et millasissa ammateissa ootte? ja miten ootte pystyny raskauden edetessä töissä työt tekemään? ite oon salityöntekijä ja päivässä ei ehdi kun sen 10 min istuu.. kiitos jo etukäteen! :LOL: hyvät vkl kaikille! :flower:
 
sarppa1987 minä oon kaupan alalla, ja suurimman osan työajasta tapitan kassalla.. se on kivaa se ko tulee pahanhajuisia asiakkaita, ko olo ei oo viime aikoina oikein ollu kaikkein hehkein :D

Täällä pitäs ens viikon jälkeen varaillla labra-ajat verikokeita varten ja uä on vasta toukokuun puoleesa välissä.. ah tätä odottelua..
 
Km kokeneille suuri :hug:

Varovaisesti liityn minäkin tähän pinoon, Kontiolahdella asustellaan, ja ainakin täällä kyllä on päässyt ultraan jos on tarvinnut. Minulla on varhaisultra tulevana maanantaina, sillon viikot 5+6.
 
Laktalle onnittelut prinssistä, vaikkakin näin tyylikkäästi jälkikäteen :D. Samana päivänä on syntynyt kuin meidän prinsessa. :heart:

Pikkuihralle jaksamisia pahoinvoinnin kanssa!

Sarppa: mie oon ollut kotiäitinä toooooosi kauan. Miulla oli samanlaista vessassa ravaamista, onneks ei enää tarvi.

Koivunkäpy: tervetuloa joukkoon! Miten meni ultra?

Mitenhän Pietun tilanne?

Täällä on totuteltu arkeen kolmen viikarin kanssa ja hyvin on menny mitä nyt on vähän sairasteltu, ei käy päivisin aika pitkäksi kun touhua riittää. Ei oo täälläkään palstalla kerennyt roikkumaan ;) . Pyykin määrä on ainakin 5-kertaistunut. :D

Nyt onkin pitkä väli ennen seuraavia synnyttäjiä. Tai pitkä ja pitkä, nopeesti se aika kuluu. :)
 
heissan taas!

mie taas kysyisin muilta semmosta(ketkä haluaa vastata) et mikä teidän lähtöpaino ollu raskauden alussa..painoindex tms?? kun miun neuvola täti pelotteli hirveesti tuolla raskausajan diabeetteksellä. miun lähtö paino oli 70kg,pituutta 168/169cm... enkä tuolloin ollu vielä missään veri tai pissa kokeissa käyny. mie lihoin ennen raskauden alkua semmosen 5-6 kg.. ihan vaan omaa laiskuuttani.. suvussa ei oo ollu diabetestä.. siis ainakaan lähisukulaisilla..
 

Moikka

Täällä ollaan vielä, vaikkakin vähän ennättää nettiä lukea ja kirjoitella. Mahassa möyrii vilkkaan oloinen vauva ja äitiyspakkauskin tuli viime viikolla. Sain vielä sen vanhan version, jossa on beige toppapuku ja pikku paketti kertavaippoja. Uudessahan kuulemma on panostettu kestoiluun enemmän. Tiesittekö muten että lauantaina on kantoliina- ja kestovaippainfoa PT-talolla Joensuussa? Muistutuksena tai tiedotuksena asiasta kiinnostuneille...

PAinosta kun kyseltiin niin ei naurata... Mulla oli eka neuvolassa BMI 26 ja kävin sokerirasituksessa viime viikolla, saan huomenna tulokset neuvolassa. Aloitin painon keräämisen 71 kilosta (166 cm) ja nyt viikolla 28 olen päässy 80 kilon yli. Neuvolan vaaka näyttää kaksi kiloa enemmän (ääks, siis totuuden!!) eli painoa on varmasti se 10 kiloa tullu. Huomaan kyllä, että käsivarret ja reidet näyttää pullataikinalta :kieh: :kieh: Maha ei sinänsä haittaa, siellähän on vauva, mutta joskus jo olen tästä asiasta täällä itkeny, ei siitä sen enenpää. Odotan kovasti sitä että jaksaa taas kuntoilla. Nythän hengästyy tuon tuosta, pyöräilen joka päivä töihin ja siinä on mun liikunta tällä hetkellä. Uimahallissa käyn sillon tällön, viimeksi huonolla tuurilla liukastuin kunnon spiraali-spagaati venytyksen kera ja siitä lähtien on ollu melko ikäviä tuntemuksia jalkovälissä. hip hei.

Huomenna neuvolaan, kolme kuukautta laskettuun aikaan ja yhdeksän viikkoa äitiyslomaan. Siihen alkuun mulla on vielä pari viikkoa kesälomaa eli vajaan kuuden viikon kuluttua loppuu työt tällä erää ja alkaa KESÄ! sitäkin odotellessa.

Niin ja onnea kaikille raskautuneille!
 
Sattupas, jotta tänään ilmaannuin palstalle, kun on meikäläistä huhuiltu :D

Juuh, se sit poika päätti tulla maailmaan 16.4. semmosen noin 4½ tunnin "pakerruksen" jälkeen. Käytännössä tuosta oltiin vajaat 2h laitoksella ku tuli maailmaan =) Käynnistys ois ollu eessä seuraavana päivänä, mut ei ihan sinne asti ehitty. Sokerivauvaa epäilivät ja viime hetkien painoarvio oli 4.2kg eli esikoisen kokoluokkaa, mut tää oliki sit 3880g ja 52cm (jäi 500g ja 2.5cm esikoisesta :) ). Viikot ehti vieriä 41+2 asti ennen ku tää tahto ulos.

Synnytys oli yllättävän helppo ja nopea. Pelkällä kohdunkaulanpuudutteella selvittiin - pahinta oikeestaan koko revohkassa oli se, ku tuo ei lievittäny yhtään koko raskauden ajan vaivanneita (ja loppua kohen pahentuneita) lonkka- ja nivussärkyjä.

Täällä siis elellään nyt vauva- ja taaperoarkea muuten mainioissa tunnelmissa, mut tissien kans pientä ongelmaa.. Pakkaa, pakkaa. Sähköpumppu käytössä, jotta auki pysyy. Esikoinen on sit oma lukunsa kans tällä hetkellä, mut siltä osin olin jo varautunu pahimpaan - mitä ei kuitenka oo tullu vastaan (vielä! :D ).

pietu- ja 6 pvää vanha poika :heart:

P.S. Raskausajandiabeteksesta huolimatta pojan arvot oli ok ja miekä en paisunu koko ootannin aikana enempää ku 8.5kg ;)
 
Olimpas tomera ja sain päivitetyksi listaa! Pahamieli tuli Rico ja Varanikki poistaa sieltä :(
Mut onnittelut lienee paikallaan niin Chessalle, Laktalle ja Pietullekkin! (en muistaakseni oo vielä onnitellu?)

Ja uusille tulokkaille tervetuloa!

Meillä taistellaan täällä imetyksen kanssa mut muuten elämä on aika ihanaa pikkusen kanssa... Mitä nyt ei hirveemmin tuu nukuttuu, tai jää unet aika pätkikkäiks. Nyt tyttö tuhisee olkapäällä kylläsenä (viihtyy parhaiten siellä). Sit sammasta on vähän tytön suussa, vedellä ollaan huuheltu aina mut ei taho lähtee...muita kikkoja? vichyäkin kokeiltiin.

Palstalla onkin ollu aika hiljaiseloa viimeaikoina, kirjotelkaa tytöt kuulumisia, kiva lukea teidän raskausjuttuja!!

terv. Uuna kera pirpanan 3,5vko
 
Uuna, juu tuo puolukka on oiva apu sammakseen.

Pietu, kaalikääreitä tisseille!

Ultra meni miten meni, ei vielä näkyny oikein mitään mut pussi vastas kokoa. tän päivän neuvola siirty ens viikon torstaille kun oli tullut kiireellinen kotikäynti niin lupasin että mut voi siirtää, ehkäpä siellä jollain on kiireellisempi tapaus? :whistle:
 
Lämpöistä lauantaita kaikille! =)

Hiljaiseloa on ollu pinossa, en ole itekkään nyt liiemmin kerenny edes lueskelemaan juttuja mutta koitetaan tsemppailla tässä!

pietulle paljon paljon onnea pienestä pojasta :flower: Kiva kuulla että synnytys sujui hyvin! Nautinnollista vauva-arkea toivotellen =)

Koivunkäpy Tervetuloa mukaan! ja onnea odotukseen :flower:

Oma olo ollu välillä hyvä ja välillä taasen hurjan kipeä :/ viime ti kävin lääkärillä ja tekivät vauvelista painoarviota ja tarkastelivat tuota kohdunsuun tilannetta. Painoa on tullu tähän mennessä 10 kg - huh huh! vähän aina paniikki iskee kun neuvolan vaakaan pitäs mennä mutta onhan noi raskauskilot aiemmin lähteneet aika nopsasti pois...siihen luottaen ;)
Kohdunsuun tilanne oli aika kypsä, kohdunsuu pehmennyt ja kaulaa jäljellä 1,5 cm. Lääkäri suositteli nyt sitten lepoa ja turhat rehkimiset sais jättää suosiolla pois! Lenkillä olen kyllä joka päivä käynyt, mutta iltaisin on sitten supistuksia tullut ihan riittämiin. Eipä tuota nosteluakaan voi välttää kun kuopus niin pieni vielä =) Reilun viikon päästä uudelleen lääkäriin ja katsellaan tuota tilannetta taas uudelleen, että onko edistynyt...

Mie en ole vielä kerennyt paljon mtn hommaamaan uudelle tulokkaalle! yhden yöpuvun ja bodyn 56 cm olen ostanut =) Nyt oiskin sitten lista ihan että mitä kaikkea pitäs ruveta katsomaan, onneksi isommat tavarat on jo valmiina, vaatetta ja kehdon patjaa ja lakanoita nyt ensihätään pitäs hommailla!
Joku kyseli tuosta BMI:stä ennen raskautta. Mulla se oli 23 tai 24 en nyt millään muista mutta siinä normaalipainon puolella. Eikä tuo terkka tuosta painonnousustakaan ole mtn sanonu, itseä vaan vähän mietityttää. Sokerirasituksessa kävin rv 27 kun eka raskaudessa tuo diabetes oli niin ovat tehneet tuon testin joka raskaudessa. Onneksi arvot oli hyvät =)

Mukavia päivänjatkoja toivottaen
katta ja mörö rv 30+3
 
Täällä poksui 10 viikko, ajatella :hug: josko siellä siis mitään matkassa enää on.. oireet on hävinny kuin pieru saharaan, rinnat kylläkin vielä turvoksissa ja pirun kippeet.. B)
Ajattelin sittenkin udella suinuulta josko niillä ois antaa miulle aikaa varhaisultraan torstai aamuks... :whistle: vaikkakin enää olis se kolmisen viikkoa viralliseen ultraan, mutta oman mielenrauhan vuoksi ettei taas tuu yllätyksiä "virallisessa" ultrassa :(

mitäs tänne? kauniit ilmat saatiin pohjois-karjalaan, tosin tuota vettä vois tänään sataa vaikkapa kaatamalla ni lähtis ees osa pölyistä pois *huutelee täällä allergikko*
 
pikkuihra mie suosittelen ainakin tota suinuuta , ite olin tosi tyytyväinen siellä käydessäni. mun lääkäri oli rauno solja.

täällä pamahtaa huomenna jo 12 vk käyntiin... vielä viikko np-ultraan.. vauva-lehtiä kävin pinon ostamassa kirpparilta, niitä mukava lukea iltaisin! :LOL: toivotaan että vapuksi saataisiin nätti ilma.. pääsis grillailemaan takapihalla B) mie oikeen ootan kuhan tulee kesä ja kunnon sade ja ukkos myrsky!
 
Moikka kaikille!

Täällä asustellaan kans karjalassa. Tänään piti itekkin tänne rekisteröityy, mukava vaihella ajatuksia muiden odottajien kanssa. Meidän pikkusen la 3.9.09. Hei onko kellään kokemusta 4d ultrasta joensuussa? kiinnostas tosi paljon käydä =)
 
Joo, sain maanantaiksi ajan.. outoa tuo ilta aika 18.20 o_O Ja lääkäri oli muistaakseni joku esa korpela.. ehdotti myös tuota rauno soljaa, ja kysyin sitten reippaasti kumpi lääkäri on edullisempi niin sanoi että korpela kun tekee omilla laitteilla tutkimukset... taashan ne luetteli niitä ihme summia puhelimessa, mutta katsottaanpas sitten maanantaina :) ja miehen raahaan taatusti mukaan :D
 
Mulla on vähän kokemusta koti-dopplerista. Piti alkuvaiheessa kaverilta lainata kun halus jotain merkkejä pikkusesta. Ihan muuten olin tyytyväinen mut liian ajoissa vaan kokeiltiin niin ei tietenkään vielä voinu kuulua mitään. Mutta kyllä jossain 13 viikon kohilla myö saatiin kuuluviin. Alussa oli vähä vaikeeta kun kuulu sitten oma sykekin sieltä kautta, niin olin hädissäni että noin matala sykekö pikkusella on ja samoin se piiskaava ääni sekotti välillä, onko se nyt se istukan ääni. Ja välillä olin hädissäni kun joku päivä ei sit kuulunukkaan, mut kai se aina riippuu missä asennoss pikkuinen ja kohtu on =) Mut kaikin puolin ihan kätevää kotona omasssa rauhassa kuunnella.
 
mie tänään sain postista angel-dopplerin.. vk pitäis olla 11+5 tai 12+0... jollain tavalla kuulu ainakin sikiön liikkuminen.. ihan kun kala uis. mut sit olevinaan löysin sykkeen niin oli vaan 70. eli ei kai se voi olla sikiön syke kun noin matala..? tai sit kaikki ei tod hyvin ole. :'(

mut epäilen et liian aikaseen ollaan liikenteessä.. kokeilis vaik vkl uudestaan. =)
 
mie ainakin uskosin et toi on siun oma syke mikä sieltä kuuluu..minua kans se säikäytti omalla kohdalla ja kun se oma syke kuuluu sieltä aika herkkään, ainakin mulla =) ja myö kans oltiin liian ajoissa sillä kokeilemassa, sitten vaan rupes turhaan murehtimaan, että onko kaikki hyvin kun ei kuulu.
 

Yhteistyössä