Pohjois-Karjalan odottajat

siis siulla voi olla huomenna jo nyytti sylissä :D voi nääs!!!
elä nyt vielä murehi kilojas.ne saapi pois sit myöhemmin :D
miulla oli kans olevinaan korkeet paineet ja sit lääkäri tokas,että otappa kotiin mittari. Että nää lääkärissä käynnit näköjään on liikaa siulla :LOL: nyt koti oloissa on ollu aivan normaalit ellei liian alhasetki paineet :kieh:
pakko olla utelias..mimmonen koira teillä on? :D

vielä lykkyä pyttyyn vauvamasu loppusuorille ihan kaikille!!!!!
 
uusiomami-77 juu,mullakin oli mittari kotona,paineet oli ihan normaalit=)jotenki ne vaan siellä neuvolassa korkeella:D

ja kaipa ne kilotkin lähtee jossain vaiheessa,eihän sitä tiiäkkään loppupeleissä,et miten paljon niistä jää sinne telakalle=)ja imetysaikana kans saa aika hyvin läskiä pois.mä oon vaan hyvä murehtimaan etukäteen kaikkea:D

meillä on kohta 12viikkonen sekarotunen pentu,emässä laikaa ja ajokoiraa ja isä lapinkoira..eli kohta 2 vauvaa ja 1 uhmaikänen tässä taloudessa :heart: saattaa mulla jäädä toi koulutus nyt vähän jäähylle,mut isäntä on onneks kotosalla auttamassa.mut onneks tosi kiltti ja tottelevainen pentu vielä..hampaiden vaihdosta ja murrosikää odotellen:D
 
laarap
kuulostaa oikein hmh ihanalta :LOL: mutta kuulostaa oikein lauhkeelta "coctaililta".Tulee varmaan kova mettä koira.haukkuu kaikki hiirtä suuremmat.teille ei kukaan tuu tietämäti...tai sit on niin hiljanen ettei koiraa tietäsi olevankaan =) meillä oli seropi jossa oli lapinkoiraa ja karjalan karhukoiraa ja ja ja oli niiin lutunen.hakku sillon ku joku meni liian liki ruokakuppia ilman evästä :)
verenpaineet kiittää ko tolleen murehtii!!Että laske kymmeneen ja hengitä... :D

 
Täällä vietetään toista äippälomapäivää, ihanaa :) Vaikkei tätä oikein tajuakaan, että voi vain olla kotona kun toisaalta tässä olisi ihan työkuntoinenkin vielä. Mutta onhan tämä hetkellinen "loma" ihan mukavaa :) Ja alkaa yöt olla sen verran pyörimistä ja asennon hakemista, että mukava "lepäillä" päivisin.

Täällä kaikki hyvin, perätilaa lukuunottamatta. Neuvolassa kävin vkon sisään kahdesti, kun siellä sattui olemaan ultralaite lainassa ja katsottiin sitten, että jos pikkuinen olisi vaikka kääntynyt tuolle toiselle kerralle, mutta ei. On nyt sen reilut kolme viikkoa ainakin jo istuskellut. Tykkää olla niin päin :D

Viikon päästä ä-polilla aika siis, että yritetään kääntää, mutta olen jo alkanut miettiä asiaa niin, että sektiolla tuolta tullaan pihalle. Epäilen hiukan miten kääntö onnistuu, kun pitkään jo ollut "väärinpäin". Eikä sektio ajatuksena niin pahalta kuulosta. Toisaalta tuo tavan synnytyskin olisi kiva kokea, tai siis haluaisin tietää millainen kokemus se on. No, ensi viikolla tiedetään sitten tarkemmin...

Meillä painoarvio syntymähetkelle on noin 3200g jos jatkuu kasvu samassa suhteessa, välillähän jo epäilivät, että sieltä olisi tosi pieni tulossa, mutta normaalikokoisena mennään, kun yli 3000g on painoa. Eikä me miehen kanssa kumpikaan kovin isoja olla...

Kirjoitelkaahan kuulumisia! Mukava käydä lukemassa, kun tätä aikaa nyt on :)

Lakta + Murkula 34+5
 
miusta tuo vauvan koko on ihan hyvä.ei miun eka painannu ku 3100g ja kaikki oli tyytyväisiä.Että eiköhän teidän nyytti ole ihan hyvän kokoinen :D Ja teilläkin kohta kapalo kaikussa(eli ne tuska viikot eessä B)!

Viikot paukku,20 tänään täys.pitäskö leipasta kaaaaakkua B)

Hei ja sit tää kaipaa apua (taas...)
siis nää miun isommat "vauvathan" on jo nääääääääääääääääääääääääääääääin isoja.Eli koulussa jo.(Eilen tossa mietin, että esikoisella ois niin ku puolet peruskoulusta käytynä keväällä... :'( ).Ja sillon vuonna miekka ja kilpi ei oo ollu näitä kantoliinoja.
Onko teillä millasia kokemuksia moisista ja mimmonen ois hyvä? Oon tossa ihaillut tätä http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/mameco.html ja sitä Art mallistoa.
Mutta siis ööh mistä löydän lisää tietoa? onesize koko nooh minkä kokonen se on? taikka sit, että saako tota Art mallia myös tossa onesize kokona? Miun mies on pitkä ja harteikas.Ei siis kukkakeppi.Ja hänkin kuulemma haluaa liinailla (pitäskö ostaa "vahingossa" pinkki liina :saint: lisäis kummasti katu-uskottavuutta :LOL: )
että tämmösiä tällä kertaa....

uusimami-77 ja elohopee 20+0
 
Lyöpi nyt ihan tyhjää sen suhteen että mitähän meinasin tänne kirjoitella... Eilen hoksasin et hittolainen, maanantaina olisi pitänyt palauttaa ristiselän tukivyö terkkarille. Hupsista heijaa kun unohtelen näitä asioita ihan tyylikkäästi...

Uusiomamille löytyis varmaan hyviä vinkkejä osoitteesta http://www.kantoliinakanava.fi/
Neuvolassa tuosta kertoivat mutta itse en kyllä meinannut ottaa liinoja käyttöön. Jotenkin ei vaan ehkä oo miun juttu vaikka ihan kätsyltä vaikuttaakin. Mut käys kattoo oisko tosta linkistä apua.

Viime aikoina on vaivannut liitoskivut aika tehokkaasti yöunia mutta nyt voisin palata takaisin noihin kipuihin sillä pari yötä on nyt mennyt lonkkakipujen kanssa ja viime yö oli ihan järkky. Liitoskipujen kanssa sentäs pystyi nukkumaan kyljellään ihan hyvin mutta kääntyminen oli hankalaa. No, kääntyminen on edelleen hankalaa mutta entäs kun lonkkia rupeaa jo vähän ajan päästä pakottamaan niin nuku siinä sitten kyljellään... :kieh: Ja ainoat nukkuma-asennothan on vasen kylki ja oikea kylki. Täällä alkaa kyllä jo rassaamaan hieman tämä mahan ja sen aiheuttamien vaivojen kanssa painiskelu.

Viikonloppuna jos yrittäis ommella äipän kanssa pikkuselle vähän lakanoita kun kävin ostamassa ihan kangastakin niitä varten.

Joo, mut nyt hommautumaan asioille!

Sanni-Maria ja pikkunen 35+6
 
joo kävinki lukemassa siellä vaan ei löydy tietoo eih kyseisestä liinasta. |O
siullakin olis vielä tovi odottettavaa.ja eih kiva jos alkaa kipuilla jo nyt.onneks se menee ohi...
mistä löysit muuten kankaita?ite en oo löytäny mieleisiä vaikka kuinka oon yrittäny kiertää kangaskauppoja :/

 
Uusiomami: Kankaan löysin ihan paikallisesta pikku kangaskaupasta. Aikaisemmin ostin kans Joensuun Eurokankaasta sellaista beigeä nallekangasta sekä sen kaveriksi beigeä raitakangasta. Mie en tykkää mistä ylisöpöistä vaaleanpunaisista/-sinisistä kankaista joten nuo beigen sävyt miellyttää silmää eniten.

Äippä ompeli pussilakanan, aluslakanan ja pari tyynyliinaa. Mie tein sillä aikaa pullaa :p
No ompelin miekin sen verran et sain sellaseen lattialle tarkoitettavaan tilkkualustaan sen tilkkupuolen valmiiksi. Nyt ei tarttee enää kuin ommella toiselle puolelle yksivärinen puoli ja laittaa jotakin sisälle pehmusteeksi. Tuli ihan hieno itsetehdyksi :D

Joo, onneks menee kipuilut ohi mutta saattaa olla vielä pitkä aika edessä. Inhottavaa kun rupeaa jo vähän kauhulla odottamaan aina nukkumaanmenoa kun sen verran kivuliasta ja hankalaa on tuo nukkuminen ja yöt tuntuu jatkuvien heräilyjen takia tooooosi pitkiltä.

Sanni-Maria ja pikkunen 36+0 POKSPOKS!
 
Pohjois karjala-seudulta olen ja haaveissa 3.lapsí ,tässä vaiheessa vielä kaikki auki kr.20/27 noin...
ovari mennyt jo...... huh,kaksi lasta olen jo saanut maailmaan;06 ja 08 , mutta sitä viimeistä puuttuu!!
=)
 
Kyllähän sitä nukkuisi rauhassa jos vaan voisi... Ja en kyllä osaa enää laskea näitä kipuja vain pieniksi epämiellyttäviksi tuntemuksiksi, ovat olleet nyt pari viikkoa ihan jotain muuta.

Laarap on varmaan jo saanut vauvelin maailmaan! Tulehan kertomaan kuinka synnytys sujui ja vauvantuoksuisia terveisiä kunhan jaksat! Joku muukinhan oli samoin loppusuoralla vai oliko peräti sama la kuin Laaralla (anteeks, en muista nickiä kun ei näy tällä sivulla kyseisen henkilön viestejä ), noh jokatapauksessa onnittelut jakautuneille! Tai sitten tsemppiä jos vielä ei ole h-hetki koettanut!

Huomenna olisi neuvola ja maanantaina äippäpolilla synnytystapa-arvio. Niitä odotellessa...

Sanni-Maria ja pikkunen 36+3
 
Sanni-Maria täällä ollaan vielä |O perjantaina vasta aika ä-polille,ainoa aika koko viikolla mikä oli vapaana..varmaan painoarvion tekevät ja sitten päätetään jatkosta,jos siis ei sitä ennen synny.nyt siis rv. 40+5 ja tuntuu kyllä tooosi isolta kaverilta,potkut tulee aika kivuliaasti mahan läpi ja muutenkin kun oikein jyllää niin koskee:/toivottavasti alle 5 kilosena tulee maailmaan...

sasuliini87 tais olla toinen jolla sama la kun mulla=)taitaa hänellä olla jo vauva sylissä kun ei oo kuulunu mitään.
 
pp73 =)

ja täällä ne mammat notkuu vaikka pitäsi jo nyyttiä olla hakemassa :D
hyvää tässä on kuulkaa se, että pakko niihen vaavien on tulla joskus mahasta pois!!

mie se kuulkaa ostaa päräytin villiankasta kantoliinat!on muuten hyvää palvelua,suosittelen!!!Nyt siellä oli vielä alennuksessa joitan liinoja.

täällä kaikki on ennallaan paitsi, että sain ihan kamalan allergia kohtauksen.miulla on lehmänmaitoallergia!!siis ihan uskomatonta.luulin, että se on lähinnä lasten "tauti".

uusiomami ja elohiiri 20+5
 
uusiomamille onnittelut liinakaupoista, on ne kyllä käteviä vauvan kantamiseen. Meillä nyt tälle vauvalle ostettiin kantoreppukin, manduca. Jää ne sitomiset pois. :)

Jokos Laktan vaavia on yritetty kääntää?

pp73: tervetuloa mukaan joukkoon. Toivottavasti pian tärppää. :flower:

Toivottavasti Sanni-Marian yöt paranee vielä. :hug:

laaraP: pidän peukkuja, että pieni lähtee pian syntymään ja tuo perjantain aika on turha. :heart:

Täälläkään toi uni ei oo laadukkaimmasta päästä; koko ajan lonkkia kolottaa ja pitää kylkee kääntää. Ja kun sekään ei oo ihan yksinkertaista, selän kautta tuntuu ikävältä niin helpompi on mennä kontilleen ja siitä vaihtaa toiselle kyljelle. :D

Huomenna neuvola ja ens kuun puolenvälin tienoilla ois synnytystapa-arvio. Se jännittää jo nyt... tarviiko lantiota alkaa kuvailemaan. =)

Jaksamisia kaikille. :heart:

Chessan masukki 34+3
 
Täällä tosissaan tänään piti olla kääntöyritys ä-polilla, mutta nyt oli lapsiveden määrä sen verran vähäinen, että eivät edes ruvenneet yrittämään. Eli ultrasivat ja sit sydänkäyrän ottivat ja kaikki hyvin, mutta liian vähän lapsivettä tuohon kääntöyritykseen ja muutenkin sitä vettä oli suht vähän...

Sain jälleen uuden ajan kahden viikon päähän, katsotaan sit tilanne ja jutustellaan siitä mitenkä lapsen paras tulla maailmaan. En kyllä vieläkään innostu perätilasynnytyksestä, vaikka mittaisivat lantioni siihen sopivaksi. Ehkä mieluummin sektio suoraan... Mutta itse en jaksa uskoa, että vauva kääntyy/saadaan käännettyä, on vain niin paljon nyt tullut näitä "esteitä" matkan varrella jo vastaan.

Täällä kans univaikeuksia, painaa pieni kylkiin koko ajan. Yöt menee sen 5-10 kertaa heräten, että ei oo niin kovin levollista unta. Mutta onneksi ei oo enää montaa viikkoa. Ja ei ne unet siitä paljon parane sittenkään :LOL:

Lakta + Murkula 35+4
 
Joo ei... ei sitä välttämättä nukuta sittenkään. Et hyvää harjoitusta tää nukkumattomuus on. :D

Sie sitten saat Lakta varmaankin seuraavalla käynnillä tietää sen sektiopäivän jos siihen päädytte, hauska tietää etukäteen minä päivänä vauva tulee maailmaan. :heart:

Neuvolassa kävin eilen, kaikki ok. Sf-mitta oli 33 ja vauva rt. Kiinnittyneenä on kuulema jo.

Mie taidan viikonloppuna jo sairaalakassin pakata, tuntuu et haluun kaikki jo laittaa valmiiksi. Onpahan ne sitten vaikka meniskin kuin pitkään ennenkuin tuhisija kotona. =)

34+5
 
Moi pitkästä aikaa

Täällä eletään rv20 ja jokunen päivä päälle. Vauva tuntuu potkivan kovasti varsinkin illalla ennen nukkumaan menoa. Joskus 18 viikolla tunsin ensimmäisiä hentoja liikkeitä ja nyt on tuleva isäkin tuntenu ja kuullu liikkeet hyvin. Eilen illalla ja tänä aamuna potkut jo näkyivät selvästi mahan "läpi". Jostain luin, että mahan liikkuminen näkyisi vasta joskus lähempänä 30 viikkoa, mutta ei täällä ainakaan tarvinnu niin kauaa odottaa.

Mutta mieliala tosiaan vaihtelee ilosta synkkyyteen noin sadasosasekunnissa, tänään olen murehtinut painon nousua, noin 8 kg tähän mennessä... :ashamed: Se on liian paljon minusta, sillä eka neuvolapainokin oli yli 70 kg. Ennen raskautta jokunen kilo alle 70. Pitäisi aloittaa jo viimeinkin terveellisenpi ruokavalio. Minä syön kyllä paljon hedelmiä, vihanneksia, salaattia ja puuroakin aamuisin, mutta mulla on uutena ongelmana makeanhimo, joka on ihan yhtä suuri kun on suklaan ja pullanmäärä kaapissa. Olen pitkästä aikaa leiponut paljon ja vaikka mieskin on tyytyväinen niin kilojaan on hänkin alkanut surkuttelemaan. Me painetaan tällä hetkellä yhtä paljon... No on mulla iso maha ja olen raskaana eli hyvä puolustus ja "tekosyy", mutta en halua edes ajatella sitä ku vauva on syntyny mutta läskit jää. Aarrgggh.
Uimassa käyn kerran viikossa ja punttisalilla kanssa kerran, lisäksi puolentunnin tai tunnin kävelyllä muutaman kerran viikossa. Toisen uimakerran voisin tietystikin lisätä viikkoon ja vähentää makean syömistä. Jos kokeilisi yhden viikon aina kerrallaan syödä terveellisemmin... Sori, nyt tuli tilitystä tähän sunnuntaipäivään, koetan hillitä tätäkin =)

Terkkuja kaikille!
 

Heippa!
eipä tärpänny tästä kierrosta,odotetaan uutta hetkeä...

En ole kuullutkaan että PKK:ssä olisi luovuttu ilokaasusta? oliskoi täällä joku joka vasta synnyttänyt niin saadaan oikeata tietoa?

Itselle se ainakin auttoi spinaalin santiin asti tosi hyvin :/
Kätlö komukset.Hellevi Kostamo aivan huippu ja pirjo Piirainen, ekassa Sirkka Leskinen jonka kanssa ei kemiat kohdanneet.. muuten ok.
 
Moi!
Minä synnytin PKKS:ssa kaksi viikkoa sitten ja ilokaasua ei ainakaan tarjottu missään vaiheessa. En kyllä itsekään sitä kysynyt. Mutta päättelisin tuosta, että sitä ei ole saatavilla. Kätilönä oli mulla Irmeli Ikonen(?) (en oo ihan varma sukunimestä ), tosi mukava ja osaava ihminen :)
 
Tuoreet terveiset Tikkamäeltä!

Eli tänään oli synnytystapa-arvio ja saatiin samalla pieni tutustumiskierros synnytysosastoon kun pidemmästä matkasta synnyttämään sitten mennään. Kysyin tuosta ilokaasusta ja fakta on nyt tällä hetkellä se että yhdessä ainoassa huoneessa saa ilokaasua eli siellä on uudet laitteet. Muihin huoneisiin ne laitteet on vasta tulossa ja siellä sitä ei siis ole tarjolla. Jos siis haluaa ilokaasua, pitää siitä sanoa mennessä ja saa sit sen huoneen jos on vapaana. Harmi jos sinne ei vaan kaikki halukkaat sitten pääse jos on kerran aikaisemmilla kerroilla tuonut apua.

Täällä jännätään että milloin tulee lähtö kun lääkäri oli kovasti sitä mieltä että syntyy ennen laskettua aikaa. Oli pikkunen niin alhaalla että lääkärikin oli jotenkin hämmästyneen oloinen. Kohdunkaula hävinnyt vissiin kokonaan ja kohdunsuu 1,5 senttiä auki. Katotaan nyt meneekö laskettuun aikaan asti vai ei, sitähän ei koskaan tiedä.

Jokohan meidän helmikuiset eli LaaraP ja Sasuliini ovat saaneet omat pikkuisensa maailmaan?

Sanni-Maria ja pikkunen 37+2
 
Sanni-Mariallakin alkaa olemaan jännät paikat :heart: . Vähän ikävä tuo ilokaasu-homma, toivottavasti se huone on sitten vapaana. :|

pp73: voi harmi. :(

Saaruskalle lohtuhali, kerkeethän sie sitä painoa tiputtamaan sitten raskauden jälkeenkin. Makeanhimo on täälläkin joskus voimakasta, yleensä iltaisin. Mutta sillon teen usein hedelmäsalaattia ja toivon et menee sillä ohi.

Mie en muista yhdenkään kätilön nimee, joita on sattunu miun synnytyksiin :ashamed: ... mutta mukavia on kaikki sattuneet.
 
Täällä olisi ainakin yksi vielä jos joukkoon mahtuu. Olen 25v ja neljättä lasta odotellaan ihan vasta aluillaan. En ole varma vielä edes viikoista, menkkojen mukaan 6+1, parin viikon päästä tulee varmistus. Kauhulla olen lueskellut ettei sitä ilokaasua olisi saatavilla kuin siinä yhdessä huoneessa. Kun itesellä olleet synnytykset aina melko nopeita, eka 8,5h, toka 5h ja kolmas3h niin en viimeksikään saanut muuta kivunlievitystä kuin ilokaasua. Ja nyt jos sitä ei ole edes saatavilla :|
Muutenkin olen jo nyt alussa alaknut murehtimaan sitä seikaa et kerkeänkö edes sairaalaan sitten kun synnytys joskus hamassa tulevaisuudessa on ajankohtaista, meillä kun matkaa on sinne joensuuhun tunnin verran. Ja jokainen synnytys on alkanut ilman ennakkovaroituksia säännöllisillä supistuksilla 5 minuutin välein niin enhän minä kerkeä edes sairaalaan jos neljäs synnytys vielä nopeutuu.. Turhaa tietty tässä vaiheessa edes moista murehtia.
 
Tervetuloa joukkon säde83 ja onnea raskaudesta :flower:

Itselläkin ilokaasu toiminut molemmissa synnäreissä hyvänä apuna,ja vaikka myös muuta kivunlievitystä on käytetty kyllä sitä on joutunut aika loppumetreille asti nappailemaan joten ei tunnu kovin hyvältä jos sitä ei saisikaan..
Mulla oli toka synnäri myös nopea n 3h niin siihen kerkesin saada spinaali puudutuksen joka oli aivan huippu eli sullekin jos tulee kotoa nopea lähtö soita saikulle valmiiksi ja ilmoita että varautuvat spinaalin antoon,sitä käytetään nimen omaan nopeissa synnytyksissä.


Tilasin ovistestejä jotka tulikin tosi nopsaan makkasi.fi:stä eilen tilaus ja tän jo laatikossa.
testi hommiin pääsee ensi viikolla..
 
pp73 Onnea uuteen yritykseen, harmi ettei vielä tärpännyt.

säde83 Tervetuloa mukaan kirjoittelemaan. Ilmeisen onnekas olet, kun sulla synnytykset noin nopeita, ensimmäinenkin. Itse ensimmäistä odottelen syntyväksi heinäkuussa ja kauhulla jo odotan monen tunnin synnytyskoitosta. Mutta vielä en tulevia murehdi, kaikki menee varmasti omalla painollaan.

saaruska Älä nyt tosiaan murehdi liikaa niitä kiloja vaan keskity nauttimaan odotuksesta. Toisilla vaan paino nousee enemmän raskausaikana. Itsekin jo tunnen vauvanliikkeet, tosin eivät ne vielä ulospäin näy eikä mieskään ole mahan päältä tunnustellessa niitä tuntenut. Välillä sitä sitten miettii, että ovatkohan ne ollenkaan vauvan liikkeitä mitä kuvittelen tuntevani vai pelkästään omia suolen kuplintoja. :)

Täällä on menossa rv 21+2. Rakenneultrassa käytiin ja kaikki oli hyvin. Ensi viikolla olisi neuvolakäynti, jossa taas pääsee kuulemaan pienokaisen sydämen sykkeen.
 

Yhteistyössä