Poika haluais kutsua mun miestä isäksi...

Sitä paitsi jos vain biologisia vanhempia voi kutsua äidiksi ja isäksi, niin ajatelkaa kaikkia adoptioperheitä. Eikö silloinkaan saa kutsua vanhempiaan joiden kanssa asuu isäksi ja äidiksi:whistle:
Nyt ei voi muuta kuin nauraa, että jonkun täytyy vetää näinkin idioottimainen kortti tähän väliin! Oletko koskaan kuullut adoptiosta, jossa lapsi viettää lähes joka toisen viikonlopun biologisella mummollaan ja näkee biologista isäänsä kerran kuussa???
 
[QUOTE="mee";23175874]Ja miten kerrot siskoille että he eivät pääse pojan isän tai mummin luo yökylään, kun poika pääsee, tai miksi veli sai jonkun uuden kivan lelun mummilta, vaikka siskot ei saaneet. Uusperhekuvioissa näitä mahdollisia mielenpahoitustilanteita tulee vastaan paljon ja kaikista helpoiten niistä selviää, kun lapsille on alusta asti selvää, kuka on kenenkin äiti, iskä, mummi jne...[/QUOTE]

No toistaiseksi poika ei oo yhtään mummilta saamaansa lelua tuonut kotiin, koska kotona on hänen mielestään tarpeeksi leluja. POjalle vietetään mummilassa aina toiset synttärit/joulut, joista saadut lahjat hän itse haluaa jättää sinne, koska on sitten sielläkin kivoja leluja. Tuon mummolaan kylään menemisen selittämisen voimme sitten miettiä, kun sen aika on....Sisko vasta vuoden ikäinen ja toinen syntyy huhtikuussa.
 
Tosiaan pojasta itsestä lahtee halu kutsua miestäni isäksi. Ja mun mielestä tottakai saa kutsua, koska mies on pojalle kaikin muin tavoin isä paitsi biologisesti. Mutta bio-isä ja ex-anoppi kieltää poikaa kutsumasta....poika on siis heidän kuullen kutsunut miestäni isäksi.
siis tietysti poika saa sanoa miestäsi isäksi! en tajua taas näitä ketjun vastauksia. huh huh! pari ainoastaan ymmärtää tässä ketjussa, että kyse on LAPSESTA ei äidistä tai isästä tai mummosta tai anopista tai mistä lie. tarve ja halu kutsua miestä isäksi lähtee lapsesta ja on aivan oikein; isähän miehesi hänelle on. biologisuudelle annetaan ihan liikaa arvoa tänä päivänä.

tuntuu tosi surulliselta 5-vuotiaan puolesta, jota kielletään sanomasta rakasta isää isäksi vain siksi, että bio-isä ei siitä tykkää saati ex-anoppi. ei bio-isän arvo vähene tippaakaan siitä, että poika kutsuu arjessa isäksi ihmistä, joka on hänelle äidin ohella läheisin ja tämä on jo lasten tasa-arvoisuudenkin kannalta tärkeää, koska perheessä on pikkusisarus(vai oliko useitakin?).

kasvakaa ihmiset! ihan naurettavia nämä yksi isä ja yksi äiti hokemat. ei ole keneltäkään pois jos lapsi kutsuu jotain toistakin nimellä isä.
 
"niin"
Miksi ihmeessä lapsi ei saisi kutsua isäpuolta isäksi jos toive lähtee lapsesta itsestään? Äitini ja biologinen isäni erosivat kun olin vuoden ikäinen, eron jälkeen tapaamiset biologisen isäni kanssa olivat varsin epäsäännöllisiä ja tapahtuivat harvakseltaan. Mahdollisuus olisi ollut tavata aina kun olisi halunnut, mutta biologinen isäni valitsi toisin. Äitini puolestaan tapasi eron jälkeen uuden miehen, josta tuli isäpuoleni ja lisäksi saivat yhteisen lapsen, pikkuveljeni. Itse olen kutsunut isäpuoltani iskäksi niin kauan kuin muistan, on ollut elämässäni ja arjessa mukana siitä saakka kun olen ollut parivuotias ja on minulle joka suhteessa se "oikea" isä ja myöskin lapsilleni pappa. Biologisen isäni kanssa en puolestaan ole ollut missään tekemissä yli kymmeneen vuoteen ja tuskin tulen olemaan jatkossakaan, hän on monessa mielessä minulle täysin vieras ihminen. Olen pienestä asti tiennyt, ettei isäpuoleni ole "oikea" isäni, mutten muista kokeneeni minkäänlaista hämmennystä sen takia, että kutsuin ja kutsun häntä edelleen isäksi.
 
Se, että sinä viestität lapsellesi, että on ok kutsua "Pekkaa" isäksi on ristiriidassa sen kanssa mitä isän ja mummon luona sanotaan. Mikäli et saa heidän näkemystään ja mielipudettään muuttamaan, niin eikö sinun tulisi silloin olla se joustavampi asiassa, kun ei se sinulta ole pois ketä lapsi isäkseen kutsuu!

Hämmennystä lapsessa aiheuttaa vain ja ainoastaan ristiriitaiset luvat asiaan, eikä johdonmukaisuus pitää asiat niin kuin ne ovat. Lapsella on vain yksi isä, se on selvää ja jollei toinen puoli suvusta jousta asiassa niin jousta sinä ja opeta lapselle ketä isäksi kutsutaan! Tällöin lapsi saa joka paikassa yhdenmukaisen kasvatuksen asiaan eikä siitä ongelmaa tule. Kuten jo todettua, sinä itse teet asiasta nyt haloon vaikka lapsi aivan varmasti tottuu kutsumaan vain biologista isäänsä isäksi sen kummemmin traumatisoitumatta.
 
Isillä ei ole oikeuksia?
siis tietysti poika saa sanoa miestäsi isäksi! en tajua taas näitä ketjun vastauksia. huh huh! pari ainoastaan ymmärtää tässä ketjussa, että kyse on LAPSESTA ei äidistä tai isästä tai mummosta tai anopista tai mistä lie. tarve ja halu kutsua miestä isäksi lähtee lapsesta ja on aivan oikein; isähän miehesi hänelle on. biologisuudelle annetaan ihan liikaa arvoa tänä päivänä.

tuntuu tosi surulliselta 5-vuotiaan puolesta, jota kielletään sanomasta rakasta isää isäksi vain siksi, että bio-isä ei siitä tykkää saati ex-anoppi. ei bio-isän arvo vähene tippaakaan siitä, että poika kutsuu arjessa isäksi ihmistä, joka on hänelle äidin ohella läheisin ja tämä on jo lasten tasa-arvoisuudenkin kannalta tärkeää, koska perheessä on pikkusisarus(vai oliko useitakin?).

kasvakaa ihmiset! ihan naurettavia nämä yksi isä ja yksi äiti hokemat. ei ole keneltäkään pois jos lapsi kutsuu jotain toistakin nimellä isä.
Oletko syntynyt kultalusikka suussa?

Tiedätkö sen tunteen kun on riistetty ja raastettu toiselta kaikki, lasta ei saa nähdä, ja sitten vielä kuulee että lapsi sanoo toista miestä isäksi.

Isompikin kaveri murtuu lopullisesti.
 
siis tietysti poika saa sanoa miestäsi isäksi! en tajua taas näitä ketjun vastauksia. huh huh! pari ainoastaan ymmärtää tässä ketjussa, että kyse on LAPSESTA ei äidistä tai isästä tai mummosta tai anopista tai mistä lie. tarve ja halu kutsua miestä isäksi lähtee lapsesta ja on aivan oikein; isähän miehesi hänelle on. biologisuudelle annetaan ihan liikaa arvoa tänä päivänä.

tuntuu tosi surulliselta 5-vuotiaan puolesta, jota kielletään sanomasta rakasta isää isäksi vain siksi, että bio-isä ei siitä tykkää saati ex-anoppi. ei bio-isän arvo vähene tippaakaan siitä, että poika kutsuu arjessa isäksi ihmistä, joka on hänelle äidin ohella läheisin ja tämä on jo lasten tasa-arvoisuudenkin kannalta tärkeää, koska perheessä on pikkusisarus(vai oliko useitakin?).

kasvakaa ihmiset! ihan naurettavia nämä yksi isä ja yksi äiti hokemat. ei ole keneltäkään pois jos lapsi kutsuu jotain toistakin nimellä isä.
Ja sinä et ole kuullut kuin äidin mielipiteen asiasta, joten et voi mennä noin syvälliseksi asian suhteen, etkä voi tietää kuka rakastaa ja ketä! Kyseinen äiti haluaa vain tuen sille, että lapsi kutsuisi miestään isäksi, koska aivan selvästi sitä itse haluaa.

Vanhemmuus on sitä, että ollaan läsnä mutta se ei tarkoita sitä, ettäkö siitä tarvitsee antaa nimellinen meriitti jollekin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isillä ei ole oikeuksia?;23175940:
Oletko syntynyt kultalusikka suussa?

Tiedätkö sen tunteen kun on riistetty ja raastettu toiselta kaikki, lasta ei saa nähdä, ja sitten vielä kuulee että lapsi sanoo toista miestä isäksi.

Isompikin kaveri murtuu lopullisesti.
Jos oot yhtään ketjua lukenut, niin tietäisit, että on isän oma valinta nähdä lastaan niin vähän kuin näkee. Ite olen koittanut kannustaa ottamaan poikaa enemmän, mutta ei ole aikaa/halua tms. Eksällä on itsellä uusi puoliso, jolla kaksi lasta. Eksällä on vähintää joka toinen viikonloppu mahollisuus nähdä poikaa OMAN äitinsä luona, mutta ei käytä tätä tilaisuutta läheskään aina. Lisäks oon koittanu sanoa, että saa hakea poikaa vaikka vaan päiväksi ja tuoda illalla takasin jos ei sovi yöksi jäädä.....
 
Nyt ei voi muuta kuin nauraa, että jonkun täytyy vetää näinkin idioottimainen kortti tähän väliin! Oletko koskaan kuullut adoptiosta, jossa lapsi viettää lähes joka toisen viikonlopun biologisella mummollaan ja näkee biologista isäänsä kerran kuussa???
Itseasiassa olen! Tosin oli vaan mummollaan, isää ei annettu nähdä.
Mut oikeasti ihan yhtä naurettavaa on väittää että vain biologisia vanhempia voi kutsua isäksi ja äidiksi...
 
"niin"
Lapsella on vain yksi isä, se on selvää ja jollei toinen puoli suvusta jousta asiassa niin jousta sinä ja opeta lapselle ketä isäksi kutsutaan!
Kyllä, lapsella on vain yksi biologinen isä, mutta omien kokemusteni mukaan isyys on suurimmaksi osaksi jotain aivan muuta kuin biologiaa. Se, että lapsi itse haluaa kutsua isäpuoltaan isäksi kertoo mielestäni hyvin vahvasti sen, että kenet hän oikeasti kokee isäkseen.
 
Isejä voi olla useampia. Se voi olla rikkaus tai se voi olla kirous. Vaikka olisi biologinen isä, se ei tee isää sanan varsinaisessa merkityksessä, jos isää ei näy mailla halmeilla. Isäpuoli voi olla läheisempi ja enemmän läsnä, joten miksi hän ei voisi olla myös isä?

Jos lapsi haluaa kutsua isäksi, niin miksi ei saisi kutsua?
 
"vieras"
Mä en ole ikinä pojalle väittänyt tai edes sanonut, että mun mies olis hänen isänsä. Päinvastoin olen sanonut, ettei ole, vaan isi on isi. Mutta poika kokee niin vahvana tarpeen kutsua isäksi miestä, joka on ainoa isä jonka on oppinut tuntemaan. Mä en käsitä, miks se vois olla pahasta?
No siksi se on pahasta, ettei miehesi ole pojan ISÄ. Poika menee sekaisin tuosta, ettet johdonmukaisesti totea, ettei Pekka ole sinun ISÄ. Se loukkaa exääsi eli oikeaa isää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isillä ei ole oikeuksia?;23175940:
Oletko syntynyt kultalusikka suussa?

Tiedätkö sen tunteen kun on riistetty ja raastettu toiselta kaikki, lasta ei saa nähdä, ja sitten vielä kuulee että lapsi sanoo toista miestä isäksi.

Isompikin kaveri murtuu lopullisesti.
tässä ap:n tapauksessa ei ole kyse siitä että olisi riistetty isältä oikeus lapseen vaan isä on itse valinnut uuden puolison kanssa olemisen sen sijaan, että tapaisi lasta enemmän. näin käsitin?

ymmärrän tuskasi, jos tilanteesi on totta. siltikin kehotan sinua ajattelemaan asiaa sen lapsen kannalta. ei lapsi kiusatakseen ala kutsua ketään toista ihmistä isäksi. jos tarve lähtee lapsesta niin se on oikein.

olen varmaan sitten syntynyt kultalusikka suussa, koska osaan asettaa lapsen tarpeet aikuisten tarpeiden/pahojen mielien edelle.
 
Ja sinä et ole kuullut kuin äidin mielipiteen asiasta, joten et voi mennä noin syvälliseksi asian suhteen, etkä voi tietää kuka rakastaa ja ketä! Kyseinen äiti haluaa vain tuen sille, että lapsi kutsuisi miestään isäksi, koska aivan selvästi sitä itse haluaa.

Vanhemmuus on sitä, että ollaan läsnä mutta se ei tarkoita sitä, ettäkö siitä tarvitsee antaa nimellinen meriitti jollekin!
etkö osaa lukea? ap on sanonut useita kertoja, että tarve lähtee lapsesta. miksi et usko sitä?
 
[QUOTE="vieras";23175972]No siksi se on pahasta, ettei miehesi ole pojan ISÄ. Poika menee sekaisin tuosta, ettet johdonmukaisesti totea, ettei Pekka ole sinun ISÄ. Se loukkaa exääsi eli oikeaa isää.[/QUOTE]

Joka kerta kun asiasta puhutaan, olen pojalle kertonut, että "Pekka" on pikkusiskon isä ja sinun isäsi on isi. Kyllä poika sen tietää. Mutta hän haluaa kutsua "Pekkaa" isäksi siitä huolimatta. Ei oo kyse siitä, että minä haluaisin miestäni kutsuttavan isäksi enkä oo koskaan isäksi väittänytkään.
 
"plop"
Mitä sanan 'isä' tarkoittaa?
Vaatiko sen käyttö biologisen yhteyden? Entä kasvatuksellinen, sosiaalinen yhteys?
Voiko lapsella olla useampi tärkeä ihminen, joita kutsua 'isäksi' tai käyttää muuta sanan variaatiota?


Mutta ap:lle tästä teidän pitää keskustella aikuisten kesken ja sopia asia. Kertoa ja miettiä myös lapsen näkökulmasta. Oletteko keskustelleet keskenänne olleenkaan aiheesta? Voisitko kuvitella, että voisitte löytää ratkaisun joka kelpaa kaikille aikuisille ja sopisi myös pojalle?
 
[QUOTE="vieras";23175972]No siksi se on pahasta, ettei miehesi ole pojan ISÄ. Poika menee sekaisin tuosta, ettet johdonmukaisesti totea, ettei Pekka ole sinun ISÄ. Se loukkaa exääsi eli oikeaa isää.[/QUOTE]

siis oletko ihan tosissasi? poika menee sekaisin vain siitä, että ei saa sanoa rakastamaansa isää (ap:n mies) isäksi vain siksi, että joku pahoittaa siitä mielensä kerran kuussa. ex on itse tehnyt ratkaisunsa ja luulisi aikuisen miehen ymmärtävän, että pojalla on arjessa oikea isä.
 
kyllä munkin mies kielsi ja suuttui kun hänen lapsensa oli opetettu sanomaan isäpuolta isäksi.

Lapsella on yksi isä ja häntä isäksi kutsutaan.

en mä edes haluaisi että tyttö sanoisi mua äidiksi.


muoks.

silmäilin ketjua ja ilmeisesti isä ei kuitenkaan ole kuvioissa mukana? jos näin on niin en oikein osaa sanoa mitään mielipidettä asiaan...
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Ap haluaa lähinnä itse sitä että lapsi sanoo miestään isäksi. Haet vaan hyväksyntää asialle.
Ehkä et sitä itse huomaa. Hallaa teet monelle ihmiselle jos tuota jatkat, lapsikin on vanhempana katkera sinulle asiasta.
 
No tyydyttääkö tämä vastaus:

Sano pojallesi, että saa kutsua ketä haluaa ja miksi haluaa. Muista painottaa myös, ettei biologiselle isille ja mummolla asiaa kerrota! Kerrä lapsellesi, että on oikein valehdella ja ettei kannata hämmentyä kun äidin ja biologisen isän ja talossa asuvan isän opetukset ovat kaikki ristiriidassa keskenään, että ottaa vaan iisisti ;)
 
Joka kerta kun asiasta puhutaan, olen pojalle kertonut, että "Pekka" on pikkusiskon isä ja sinun isäsi on isi. Kyllä poika sen tietää. Mutta hän haluaa kutsua "Pekkaa" isäksi siitä huolimatta. Ei oo kyse siitä, että minä haluaisin miestäni kutsuttavan isäksi enkä oo koskaan isäksi väittänytkään.
nyt olet kertonut tän monta kertaa, mutta kaikki täällä ei silti tule hyväksymään, että kyse on poikasi tarpeesta sanoa miestäsi isäksi. lapsellasi on OIKEUS sanoa miestäsi isäksi eikä siihen saisi aikuiset puuttua, ainoastaan jos miehesi ei jostain syystä sitä itse tahtoisi niin sitten asiassa olisi miettimistä. tuskin kukaan mies kuitenkaan olisi niin sydämetön.
 

Yhteistyössä