Poikalapset haastavampia kuin tyttölapset?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Nana
Itse olen kokenut pojat helpommiksi, itsellä kaksi poikaa, jotka on villejä joskus, mutta tottelevat kuitenkin. Se, mikä tytöissä askarruttaa on se, että ne ei ole tämmöisiä putkiaivoja... :D Heille joutuis ehkä perustelemaan, eikä riitä, että käsket. Ja sitten vaatteiden valinta/vaihtelu kaverisotkut jo heti esikoulussa, paljon monimutkaisempi sosiaalinen elämä. Pojat on vaan jotenkin yksinkertaisempia ja itselle ei onneksi ole noita ylivillejä tapauksia sattunut...
Silti toivon kolmannesta tyttöä, koska kyllähän sekin olisi kiva kokea ja nähdä.
 
Komppaan sitä mielipidettä että tytöt ja pojat ovat erilaisia, siten eritavalla helppoja / vaikeita.

Lapsen helppouteen / vaikeuteen vaikuttaa paljon ikä, persoonallisuus ja syntymäjärjestys (esikoinen, kuopus, keskimmäinen).. Meillä on kolme lasta (6v, 4,5v ja 1v), joista keskimmäinen on tyttö. Esikoinen vaatii paljon sylittelyä vauvana ja nukahtikin vain syliin, keskimmäinen oli 7kk ikään asti liki huomaamaton niin kiltisti söi ja nukkui aina ajallaan. 7kk iässä keskimmäisellä alkoi pureminen, millä osoitti isoveljelleen mieltään. Pureminen oli iso ongelma 1,5v ikään asti ja kyseessä oli siis tyttö. Nyt 1v kuopuksemme, poika on myös alkanut osoittaa viitteitä puremisongalmaan. Esikoinen ei koskaan purrut, mutta toisaalta hänen ei tarvinnut odottaa leluja eikä hänellä ollut tuossa iässä tilannetta jolloin joku toinen veisi lelun häneltä. Tai oli, mutta huomattavasti vähemmän, kuin nuoremmilla sisaruksillaan, joilla tilanteita on useita kertoja päivässä joka päivä.

Tällä hetkellä esikoinen saa ajoittain raivareita ja on muutenkin hieman jääräpäinen, mutta auttavainen ja aktiivinen poika. Keskimmäinen kiukuttelee, kitisee ja osoittaa mieltään useita kertoja päivässä, mutta on myös erittäin sosiaalinen ja aurinkoinen tyttö, joka tykkää halailla ja lauleskella. Kuopus on alkanut ajoittain purra/lyödä sisaruksiaan sekä saada raivareita, jotka vaikuttaisivat johtuvan lähinnä ilmaisukyvyn vajaavaisuudesta. Poika on kaiken kaikkiaan rauhallinen, iloinen, nauravainen ja varsin ihana lapsukainen.

Eli lapsissamme on sekä hyviä että huonoja puolia joihin vaikuttavat useat asiat, ehkä osanaan myös sukupuoli, mutta uskoisin että enemmänkin muut vaikuttimet. Ystävälläni on kolme ihanaa ja hyväkäytöksistä poikaa, enkä ole kuullut hänen valittavan pojistaan sukupuolen vuoksi, kukapa lapsi sitä olisi aina täydellisen kiltti ja ihana ja käyttäytyisi aina juuri kuten vanhemmat toivovat. Tuskin kukaan terve lapsi.
 
gab
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja gab:
Mulla on kokemusta vain pojista, mutta kavereiden tyttölapsia seurailleena uskallan väittää että poikien kanssa on rankempaa.
Kerro esim :)
Kärjistäen: tytöt hoivaavat, hoitavat ja auttavat, pojat haastavat toisiaan ja vanhempiaan ihan joka asiassa. Tytöillä on tuollainen "pehmeämpi" ja positiivisempi asenne, pojilla rajumpi, riitaisampi ja voitontahtoisempi.
 
Mulla 3 poikaa ja 2 tyttö.
Ja tytöt olleet selkeesti vaativampia vauvoja, sylissä kantamista jne.
Mies sanoikin että naispuoliset on vaativia alusta alkaen!!

Pojat on nukkuneetkin paremmin.
Mut tämä meidän perheen kokemus.
Vauva-aika on kovin lyhyt oli se sitten vaativan vauvan kanssa taikka ei.Mulla ei ole ainakaan mitään valitettavaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja gab:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja gab:
Mulla on kokemusta vain pojista, mutta kavereiden tyttölapsia seurailleena uskallan väittää että poikien kanssa on rankempaa.
Kerro esim :)
Kärjistäen: tytöt hoivaavat, hoitavat ja auttavat, pojat haastavat toisiaan ja vanhempiaan ihan joka asiassa. Tytöillä on tuollainen "pehmeämpi" ja positiivisempi asenne, pojilla rajumpi, riitaisampi ja voitontahtoisempi.
no olipas yleistys :D Tule meille tutustumaan erilaisiin tyttälapsiin, niin saat perspektiiviä :D
 
No miten sen nyt ottaa, molemmat löytyy meiltä. Ihan kaavan mukaan, poika on puuhakas, villi apina ja tyttö (joskin hän on vielä vauva) on rauhallinen ja seurallinen.

Oma asennoituminen ratkaisee. Et voi tehdä vilkkaasta pojannappulasta kiltisti peukaloitaan pyörittelevää runopoikaa. Lapsen pitää saada purkaa energiansa johonkin (useimmiten ulkoiluun, kiipeilyyn yms) ja viisas vanhempi pitää huolen että lapselle tarjotaan tällaista tekemistä joka päivä - muussa tapauksessa se energia puretaan lampuissa roikkumisiin, laatikkojen edestaas aukomisiin, sohvalla hyppimiseen ja yleiseen narisemiseen.

Muutenkin, en ymmärrä että miksi se rauhallinen, äidin helmoissa kulkeva hajuherne on se odotetuin ja toivotuin. Miksei lapset saa olla lapsia?
 
vieras
Jos ajattelee niin, onhan se niin. Todellisuudessa sukupuoli ei vielä ratkaise mitään mihinkään suuntaan. Lapsilla on synnynnäinen temperamentti ja loput ainekset tulee kasvatuksesta.

Minulla kaksi poikaa. Toinen on keskusteleva, pohtiva, vähän ikäisiään kypsempi ja melko luotettava. Liikkuu paljon, mutta riehuu vähemmän. Rakentelee kaikenlaista ja jaksaa keskittyä tuntikausia.

Toinen taas vaikuttaa olevan aika menevää sorttia eikä ole kiinnostunut juttelusta ja pöydän ääressä olosta. Hän tulee ehkä olemaan lähempänä perinteistä poikakäsitystä kuin esikoinen.

Pojat on ohjattu liikkumaan ja harrastamaan, mutta heidän kanssaan on vietetty myös paljon rauhallista arkea ja juteltu paljon.

Minulla on tutuissa pienten vauvojen (tyttöjen) vanhempia, jotka ovat olleet helpottuneita vauvan sukupuolesta. He ajattelevat, että tytöt ovat rauhallisempia, harkitsevat tekojaan huolellisemmin ja heidän kanssaan pystyy enemmän juttelemaan. Mielenkiintoista nähdä muuttuuko mielikuva ajan saatossa ;)

Vilkkaimmat ja riehakkaimmat poikien kaverit ovat tyttöjä :D Aivan mahdottomia. Mielenkiintoinen ilmiö tytöissä on sekin, että heihin voi luottaa paljon vähemmän kun lähistöllä on lemikkieläimiä ja vauvoja. Hirveä tarve härnätä, jopa satuttaa. Myös porukassa leikkiminen näkyy olevan vaikeampaa.

Kuitenkaan ei voi yleistää, näin vaan sattuu olemaan meillä. Lapsia pitäisi ajatella yksilöinä eikä luokitella sukupuolen mukaan tietynlaisiksi.

 
sisi
Vanhempieni mukaan minä (siis tyttö) olen ollut paljon hankalampi lapsi kuin veljeni, tiedän sen itsekin. Varsinkin murrosiässä riideltiin äidin kanssa joka päivä, veljeni taas halusi enemmän miellyttää vanhempia.
 
äippis
Mä taas väittäisin, että nykyään tytöt on niitä haastavampia. Varsinkin kouluiässä, jatkuvasti on koulussa jotain selkkausta ja lähes aina on tytöt sen saaneet aikaiseksi. Pojat on jotenkin..reilumpia. Toki ei noin voi yleistää, kun niitä haastavia tapauksia löytyy kummastakin sukupuolesta.
 
gab
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja gab:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja gab:
Mulla on kokemusta vain pojista, mutta kavereiden tyttölapsia seurailleena uskallan väittää että poikien kanssa on rankempaa.
Kerro esim :)
Kärjistäen: tytöt hoivaavat, hoitavat ja auttavat, pojat haastavat toisiaan ja vanhempiaan ihan joka asiassa. Tytöillä on tuollainen "pehmeämpi" ja positiivisempi asenne, pojilla rajumpi, riitaisampi ja voitontahtoisempi.
no olipas yleistys :D Tule meille tutustumaan erilaisiin tyttälapsiin, niin saat perspektiiviä :D
En mä väittänytkään että aina ja kaikilla lapsilla olisi näin. Tämä vain sattuu olemaan totta omassa perheessä ja ystävä-/sukulaispiirissä elävien lasten kesken.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja gab:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja gab:
Mulla on kokemusta vain pojista, mutta kavereiden tyttölapsia seurailleena uskallan väittää että poikien kanssa on rankempaa.
Kerro esim :)
Kärjistäen: tytöt hoivaavat, hoitavat ja auttavat, pojat haastavat toisiaan ja vanhempiaan ihan joka asiassa. Tytöillä on tuollainen "pehmeämpi" ja positiivisempi asenne, pojilla rajumpi, riitaisampi ja voitontahtoisempi.
Tai sitten pojat on vaan kasvatettu eri tavoin eikä ole muuhun edes annettu tilaa. Meillä poika kiipeilee, juoksee ja kilpailee, mutta myös hoitaa hellästi ja oma-aloitteisesti pientä vauvaa, halailee ja hellii tärkeimpiä ihmisiä ja eläimiä ja esim. bussissa antoi paikan vanhukselle kun ikää oli 5 vuotta.
 
Mulla 2 poikaa ja 2 tyttöä. Kyllä pojat on HUOMATTAVASTI vilkkaampia, äänekkäämpiä ja raisumpia kuin tytöt. Sellaisia kiusantekijöitä, härnääjiä. Tytöt taas herkkänahkaisia ja äkkipikaisia. Viidennestä toivon tyttöä.
 
hoh
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Mulla 2 poikaa ja 2 tyttöä. Kyllä pojat on HUOMATTAVASTI vilkkaampia, äänekkäämpiä ja raisumpia kuin tytöt. Sellaisia kiusantekijöitä, härnääjiä. Tytöt taas herkkänahkaisia ja äkkipikaisia. Viidennestä toivon tyttöä.
Tätä sinun mielipidettäsi tähän ketjuun taas tarvittiinkin! Joka tuutista hoet aina tuota tyttötoivettasi, anna jo olla.. Sääliksi käy poikalapsesi kun äiti kehuu aina vaan tyttöjään.
 
vieras
Olen sitä mieltä, että poikien kanssa on helpompaa siinä mielessä, että he ovat hyvällä tavalla yksioikoisempia kuin tytöt. Tämä siis karkeasti ryhmiteltynä. Yksilöllisiä eroja on tietenkin huomattavasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Mulla 2 poikaa ja 2 tyttöä. Kyllä pojat on HUOMATTAVASTI vilkkaampia, äänekkäämpiä ja raisumpia kuin tytöt. Sellaisia kiusantekijöitä, härnääjiä. Tytöt taas herkkänahkaisia ja äkkipikaisia. Viidennestä toivon tyttöä.
Tätä sinun mielipidettäsi tähän ketjuun taas tarvittiinkin! Joka tuutista hoet aina tuota tyttötoivettasi, anna jo olla.. Sääliksi käy poikalapsesi kun äiti kehuu aina vaan tyttöjään.
Oliko tuo äkkipikaiseksi ja herkkänahkaiseksi sanominen kehumista? Mielenkiintoista...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Mulla 2 poikaa ja 2 tyttöä. Kyllä pojat on HUOMATTAVASTI vilkkaampia, äänekkäämpiä ja raisumpia kuin tytöt. Sellaisia kiusantekijöitä, härnääjiä. Tytöt taas herkkänahkaisia ja äkkipikaisia. Viidennestä toivon tyttöä.
Tätä sinun mielipidettäsi tähän ketjuun taas tarvittiinkin! Joka tuutista hoet aina tuota tyttötoivettasi, anna jo olla.. Sääliksi käy poikalapsesi kun äiti kehuu aina vaan tyttöjään.
Oliko tuo äkkipikaiseksi ja herkkänahkaiseksi sanominen kehumista? Mielenkiintoista...
juuri ajattelin kommentoida samaa, että oikein kauniisti kehuit tyttöjä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Mulla 2 poikaa ja 2 tyttöä. Kyllä pojat on HUOMATTAVASTI vilkkaampia, äänekkäämpiä ja raisumpia kuin tytöt. Sellaisia kiusantekijöitä, härnääjiä. Tytöt taas herkkänahkaisia ja äkkipikaisia. Viidennestä toivon tyttöä.
Tätä sinun mielipidettäsi tähän ketjuun taas tarvittiinkin! Joka tuutista hoet aina tuota tyttötoivettasi, anna jo olla.. Sääliksi käy poikalapsesi kun äiti kehuu aina vaan tyttöjään.
Oliko tuo äkkipikaiseksi ja herkkänahkaiseksi sanominen kehumista? Mielenkiintoista...
juuri ajattelin kommentoida samaa, että oikein kauniisti kehuit tyttöjä!
Kummassakin sukupuolessa hyvät puolensa. Pojilla esimerkiksi se, etteivät ole niin tosikkoja. Ja tiettyä uskaliaisuutta löytyy, se on hyvä. Ja kaksosista poika on enemmän sylissä halittavana ja pussattavana, kuin tyttö. On vielä "äitin sylivauva", vaikka ikää pian 3v. :D Rakastan kyllä kaikkia, mutta on noissa pojissa ollut ihan eri tavalla tekemistä, kuin tytöissä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Mulla 2 poikaa ja 2 tyttöä. Kyllä pojat on HUOMATTAVASTI vilkkaampia, äänekkäämpiä ja raisumpia kuin tytöt. Sellaisia kiusantekijöitä, härnääjiä. Tytöt taas herkkänahkaisia ja äkkipikaisia. Viidennestä toivon tyttöä.
Tätä sinun mielipidettäsi tähän ketjuun taas tarvittiinkin! Joka tuutista hoet aina tuota tyttötoivettasi, anna jo olla.. Sääliksi käy poikalapsesi kun äiti kehuu aina vaan tyttöjään.
Oliko tuo äkkipikaiseksi ja herkkänahkaiseksi sanominen kehumista? Mielenkiintoista...
juuri ajattelin kommentoida samaa, että oikein kauniisti kehuit tyttöjä!
Kummassakin sukupuolessa hyvät puolensa. Pojilla esimerkiksi se, etteivät ole niin tosikkoja. Ja tiettyä uskaliaisuutta löytyy, se on hyvä. Ja kaksosista poika on enemmän sylissä halittavana ja pussattavana, kuin tyttö. On vielä "äitin sylivauva", vaikka ikää pian 3v. :D Rakastan kyllä kaikkia, mutta on noissa pojissa ollut ihan eri tavalla tekemistä, kuin tytöissä.
Tai sitten sinä vaan vaadit enemmän pojiltasi kuin tytöiltäsi...
 
suuruusioäiti
Mä sanoisin että tytöt on haastavampia..meinaan meillä pojat saa korkeintaan aikaan hieman verenpaineen nousua kun tappelevat keskenään kun taas tyttöjen vuoksi revitään hiuksia päästä kun on vaan välillä niin älytöntä touhua ja tosiaan tytöt touhuaa kaiken salassa kun taas pojilla ei mikään pysy salaisuutena :)
 
suuruusioäiti
Ja tosiaan, unohtui vielä mainita että tytöt on naisia minikoossa. Siinä missä pojat sanoo suoraan jos esimerkiksi haluavat/tarvitsevat jotain niin tytöt vaan ajattelevat haluavansa/tarvitsevansa ja sitten minun pitäisi tietysti osata lukea niiden ajatukset ;)
 

Yhteistyössä