Rakentaako uusi talo kaupunkiin lähiöön vai ostaa vanha idyllinen punainen tupa maaseudulta 50km kaupungista?

  • Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti
viera.s
Niin ja tosiaan vanhempi lapsi ei saa enää kyyditystä,joten on ollut pakko myös häntä kuskata välillä kouluun. Koulumatka on mutkaista, pimeää, välillä auraamatonta liukasta tietä lähes koko matkan. Ei puhettakaan, että olisin häntä uskaltanut pahimmilla säillä tienpäälle laittaa. Ensi vuonna tilanne taas pahenee, kun edes ekaluokkalaiset eivät kuljetusta saa, ennen kuin 5 km matka täyttyy. Ja tosiaan kyseistä tietä EI ole luokiteltu vaaralliseksi. Rekkoja yms. raskasta kalustoa on menossa ja tulossa, mutta eipä se päättäjiä juurikaan liikuta, kun ei paljon yhden tai kahden äidin ja isän itkut vaikuta.
 
alkuperäinen!
Niin ja tosiaan vanhempi lapsi ei saa enää kyyditystä,joten on ollut pakko myös häntä kuskata välillä kouluun. Koulumatka on mutkaista, pimeää, välillä auraamatonta liukasta tietä lähes koko matkan. Ei puhettakaan, että olisin häntä uskaltanut pahimmilla säillä tienpäälle laittaa. Ensi vuonna tilanne taas pahenee, kun edes ekaluokkalaiset eivät kuljetusta saa, ennen kuin 5 km matka täyttyy. Ja tosiaan kyseistä tietä EI ole luokiteltu vaaralliseksi. Rekkoja yms. raskasta kalustoa on menossa ja tulossa, mutta eipä se päättäjiä juurikaan liikuta, kun ei paljon yhden tai kahden äidin ja isän itkut vaikuta.
Joo, mun mielestä juuri lasten takia tämä maalle muutto saattaa olla huono vaihtoehto. Toki tuo paikka, jonka olen löytänyt, kiinnostaisi juuri sen takia, koska lähimmät naapurit löytyisi 300m päästä ja kylä 1.5km. Se siis olisi "maaseutua", mutta pääsisi kavereille ja kouluun. Toki sinne kouluunkin pitäisi sit mennä 3-4km ja osa matkasta olisi ilman valoja. Tai sit lapsi olisi aina riippuvainen vanhemmista.

Sitten kylässä on vain ala-aste, yläaste löytyy sit kaupungista, joka on siis toinen kaupunki, se se kaupunki, jossa olen töissä.
 
vierass
Itse maalla lapsuuteni ja nuoruuteni asuneen äänestän ehdottomasti kaupunkiasumisen puolesta!
Oli kamalaa olla pikkukoulussa jossa ilmapiiri oli jotenkin tosi sisäänpäinkääntynyt ja jos sattui jäämään ulos kaveripiiristä (saman ikäisiä alle 10 koko luokalla) niin yksin olit. Kavereille oli pitkä matka, ei jalkakäytäviä tai katuvaloja eikä harrastuksia. Kouluun useampi kilometri matkaa pimeässä kelillä kuin kelillä. Meidän vanhemmat ei halunneet meitä iltaisin mihinkään kuskailla, joten siellä könötettiin. KAMALAA!!! Kesätöihin ei päässyt kun kaikki kaukana eikä julkinen liikenne kulje. Teininä kadehdin suuremmalla paikkakunnalla asuvia jotka saivat hengailla iltapäivisin/iltaisin kun taas meidän piti lähteä sillä päivän ainoalla bussilla kotiin. Yläaste onneksi sentään oli suurempi, joten kavereitakin tuli lisää. Kun heitä olisi vaan päässyt jollain tapaamaan kun välimatka oli jopa kymmeniä kilometrejä.

Eli kaupunki ehdottomasti! Maalla on vaihtoehtona olla siellä tai istua illat autossa kuljettamassa lapsia harrastuksiin. Kuka siitä nauttii?
 
alkuperäinen!
No kerta ei olekkaan rahasta kysymys niin ostatte nyt sen vanhan talon ja jos ei tunnu mukavalta asuskella siellä niin sitten rakennatte lähiöön sen uuden talon.
Sanoin jo, että toki on myös taloudellinen kysymys. Ei meillä ole laittaa rahaa kahteen asuntoon. Jos haluamme säästää rahaa, niin silloin ei kannata rakentaa lähiöön, koska siellä taloa ei saa pystyyn alle 500 000e (sijanti maksaa).

Mä vaan mietin, että miksi asummme lähiössä, jos mieli tekisi maalle ja se olisi jopa halvempaa.
 
alkuperäinen!
Minä en elämääni hankaloittaisi yhtään tämän enempää muuttamalla maalle. Enkä lasten elämää.
No kai se kysymys olisi, onko ne hyvät puolet "maalla" asumisessa suuremmat kuin haittapuolet?

Sitten toi "maalla" on myös suhteellinen käsitys. Jos asuu kaupan, koulun, kylän lähistöllä 1.5km ja 50km Helsingistä, niin asuuko maalla? Vai tarkoitetaanko tässä maalla ihan sellaista, että asuu kaukana kaikesta?
 
viera.s
Meilläkin kyllä naapureita on ihan ympäriinsä, mutta kun asukkaat pääosin ovat vanhempaa väkeä, niin eipä niistä oikein lapsille kavereita löydy. Eri asia, jos siinä 300m päässä on uusi asutusalue, jossa nuoria perheitä. Lapsiperheitäkin on joitakin, mutta sitten lapset ovat joko reilusti nuorempia taikka reilusti vanhempia. Asutusalueilla ja keskustoissa on aina enemmän mahdollisuuksia löytää niitä kavereita. Tuo koulumatka on kyllä tosi pitkä.
 
alkuperäinen!
Meilläkin kyllä naapureita on ihan ympäriinsä, mutta kun asukkaat pääosin ovat vanhempaa väkeä, niin eipä niistä oikein lapsille kavereita löydy. Eri asia, jos siinä 300m päässä on uusi asutusalue, jossa nuoria perheitä. Lapsiperheitäkin on joitakin, mutta sitten lapset ovat joko reilusti nuorempia taikka reilusti vanhempia. Asutusalueilla ja keskustoissa on aina enemmän mahdollisuuksia löytää niitä kavereita. Tuo koulumatka on kyllä tosi pitkä.
Onko tuo koulumatka pitkä? Se siis olisi noin 3-4km kylän keskustan läpi. Ekana toki 300m pimeää hiekkatietä pitkin. Itse kun kävin koulua, niin mä kuljin 2km kävellen ja kyseessä oli kuitenkin PK-seudun lähellä oleva taajama. Jos asuisimme kaupungissa, lapsella olisi siellä lähiössä koulumatka 2km ja siis pitäisi ylittää autoteitä.

Yksi naapuri tuolla "maalla" olisi aika vanha, eräs toinen talo kans just myytiin, enkä tiedä kuka sen osti, mutta sitten muita naapureita en tiedä. Uusia ok-taloja näkyy 300m päässä, ja myös päiväkoti, joten siellä on pakko asua lapsia. Rivitaloja myös löytyy 500m päästä, kun alkaa jo "kylä".
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen!;30690960:
Joo, mun mielestä juuri lasten takia tämä maalle muutto saattaa olla huono vaihtoehto. Toki tuo paikka, jonka olen löytänyt, kiinnostaisi juuri sen takia, koska lähimmät naapurit löytyisi 300m päästä ja kylä 1.5km. Se siis olisi "maaseutua", mutta pääsisi kavereille ja kouluun. Toki sinne kouluunkin pitäisi sit mennä 3-4km ja osa matkasta olisi ilman valoja. Tai sit lapsi olisi aina riippuvainen vanhemmista.

Sitten kylässä on vain ala-aste, yläaste löytyy sit kaupungista, joka on siis toinen kaupunki, se se kaupunki, jossa olen töissä.
En muuttaisi noin syrjään. Ylä-asteikäiselle ikävä paikka. Kyllä tuo varmaan ala-asteen vielämenisi, kun koulumatka ei tuota pitempi - vaikka talvella pimeä koulumatka voi oikeasti olla tosi ikävä. Ei sitä yläasteikäistä lohduta sekään, että pääsee äidin kyydissä kouluun ja kotiin, koska sen ikäinen ei halua aina kulkea äidin kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen!;30689448:
No, me haluaisimme kaupungin sijaan lapselle rauhallista maalaisidylliä ja pienempää koulua, jossa olisi pysyviä kavereita. Eli pientä kyläkoulua.
Tässä on toki se onglema, että juuri noita pieniä kyläkouluja lopetellaan tai sitten ne ovat olleet jo vuosia lopetusuhan alla.

Haluaisimme vähän isomman tontin kuin kaupungin lähiössä saa, koska haluamme hieman yksityisyyttä, pihaa ja maalaismaisemaa. Luontoa.

Maalla tontille voisi rakentaa myös sivurakennuksen, jonne voismme majoittaa toisen meidän vanhemmista (toinen asuu meidän kanssa ja toinen aika naapurissa nykyään).

Maalla on vielä paljon vapaammat normit rakentaa kuin lähiössä, jossa tontille ei mahdu kuin yksi talo ja juuri vain meille.

Ikävä kyllä etäytö ei ole meille mahdollista, mutta meillä on joustavat työajat.

Lisäksi vaihtoehtoja rajoittaa, että tykkäämme merestä. Kaupungin lähiössä olisi meri lähellä, mutta maaseudulla on aika vähän paikkoja, jossa olisi meri, koulu ja alle 1h työmatka.
Kyllä niitä pysyviä kavereita muuallakin on kuin pienissä kyläkouluissa. Toki, jos ehdottomasti haluatte maalle, niin muuttakaa toki. Mutta kun mielipiteitä kysyit, niin itse valitsisin mieluummin sitten vaikka jonkun pienen kaupungin, jossa olisi lähellä luontoa yms. Ei kaupungissa asuminen tarkoita heti kauheaa liikennettä, ahdasta rakentamista, liian vähän luontoa... jne. Jos valitsette maaseudun sijaan kaupungin, niin voisiko se lapsen isovanhempi muuttaa muuten vain lähelle asumaan? Tai sitten jos rakennette talon, niin rakentakaan hänelle pieni yksiö talon yhteyteen.
 
Mä olen se tyyppi, joka ei halua asua liian maalla, eikä kaupungissa. Olen itse kasvanut kaupungin kehyskunnassa ja samanlaisella alueella tulevat lapseni kasvamaan. Maalaismeininkiä, mutta kaupunkiin on matkaa 8 kilsaa, kouluun 2 kilsaa ja palvelut myös 2 kilometrin päässä. Lähistöllä naapureita ja samanikäisiä lapsia paljon. Tontti on nykypäivän tontiksi ok:n kokoinen, eikä mikään 600 m2 pikkupläntti.
Ei vuokrataloja eikä kerrostaloja...
 
vieras*
Taajamaan, jos lasten koulu-, harrastus- ja kaverimatkat ovat kuljetusten varassa, niin on melko raskasta. Kunnat säästävät koulukyydeistä ja kuljetusreitit pitenevät, jolloin lapsi saattaa istua koulukuljetuksissa jopa pari tuntia, jonka lisäksi voi tulla vielä kävelymatkoja pysäkeille.
 
alkuperäinen!
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30691654:
En muuttaisi noin syrjään. Ylä-asteikäiselle ikävä paikka. Kyllä tuo varmaan ala-asteen vielämenisi, kun koulumatka ei tuota pitempi - vaikka talvella pimeä koulumatka voi oikeasti olla tosi ikävä. Ei sitä yläasteikäistä lohduta sekään, että pääsee äidin kyydissä kouluun ja kotiin, koska sen ikäinen ei halua aina kulkea äidin kanssa.
Muakin äitinä pelottaa talvinen pimeä tie sen koulukyyti sitten yläasteella. Mutta kun se yläaste on 20km päässä, niin pakkohan sinne on olla koulukuljetus. En mä sinne voisi lähteä heittämään 40km lenkkiä eli 80km päivässä, en ehtisi olla edes töissä.

Mutta kun sieltä tulisi se koulukuljetus, niin sittenhän lapsi voi joko jäädä kylälle tai mennä naapurustoon 300-500m päähän.
 
"Liisi"
Itse valitsisin ilman muuta sen lähempänä työpaikkaa ja palveluja olevan lähiön.
Muutama kysymys:
Miksi on pakko rakentaa itse lähiöön? Tonttimaa on kallista ja usein lähes mahdotonta saada rahallakaan (arvonta). Asumiskelpoisia valmiiksi rakennettuja taloja löytyy myös lähiöistä.
Miten varmoja ovat työpaikkanne? Jos menetätte työpaikan, mistä ja miten helposti saatte uuden? Entä jos työmatka tulee kohtuuttomaksi?
 
alkuperäinen!
Mä olen se tyyppi, joka ei halua asua liian maalla, eikä kaupungissa. Olen itse kasvanut kaupungin kehyskunnassa ja samanlaisella alueella tulevat lapseni kasvamaan. Maalaismeininkiä, mutta kaupunkiin on matkaa 8 kilsaa, kouluun 2 kilsaa ja palvelut myös 2 kilometrin päässä. Lähistöllä naapureita ja samanikäisiä lapsia paljon. Tontti on nykypäivän tontiksi ok:n kokoinen, eikä mikään 600 m2 pikkupläntti.
Ei vuokrataloja eikä kerrostaloja...
Toi kuullostaa ihan mun lähiö-vaihtoehdolta kyllä. Kaupungin keskusta olisi joku 8km, palvelut 2km ja koulu 3km päässä. Ei kerrostaloja, eikä vuokrataloja. Tontti ei kyllä olisi kuin 1000m2.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen!;30692780:
Muakin äitinä pelottaa talvinen pimeä tie sen koulukyyti sitten yläasteella. Mutta kun se yläaste on 20km päässä, niin pakkohan sinne on olla koulukuljetus. En mä sinne voisi lähteä heittämään 40km lenkkiä eli 80km päivässä, en ehtisi olla edes töissä.

Mutta kun sieltä tulisi se koulukuljetus, niin sittenhän lapsi voi joko jäädä kylälle tai mennä naapurustoon 300-500m päähän.
Se nuori tulee haluamaan käydä muuallakin kuin koulussa. Kun itse olin lukiossa, asui muutama kaveri kauempana, ja heidän oli välillä tosi vaikea päästä tapaamaan kavereita. Aina piti saada kyyti vanhemmilta. Jossain vaiheessa kun alettiin valvoa myöhään, näitä tyyppejä jäi sitten yöksi kavereille. Vanhempien näkökulmasta se voi olla huolestuttavaa, että nuori ei tule yöksi kotiin vaan jää aina jonnekin, ties minne. Yhden tyypin äiti lähti autolla aamuyöstä hakemaan. Ei silti, hakivat minunkin vanhempani, jos pyysin, mutta heidän piti ajaa vain 5min, kun taas tämän yhden äiti ajoi puolisen tuntia suuntaansa...
 
alkuperäinen!
[QUOTE="Liisi";30692877]Itse valitsisin ilman muuta sen lähempänä työpaikkaa ja palveluja olevan lähiön.
Muutama kysymys:
Miksi on pakko rakentaa itse lähiöön? Tonttimaa on kallista ja usein lähes mahdotonta saada rahallakaan (arvonta). Asumiskelpoisia valmiiksi rakennettuja taloja löytyy myös lähiöistä.
Miten varmoja ovat työpaikkanne? Jos menetätte työpaikan, mistä ja miten helposti saatte uuden? Entä jos työmatka tulee kohtuuttomaksi?[/QUOTE]

No meille ei kelpaa mikä tahansa asumiskelpoinen talo, siinä on suurin syy.
Olemme monta vuotta etsineet mukavaa taloa, josta tykkäämme, mutta ei löydy täältä kaupungista. Se pitäisi itse sit rakentaa.
Jos menetämme työpaikkamme, olemme aina olleet töissä juuri tässä kaupungissa, joten uusi työkin kyllä 100% löytyy täältä kummallekin.

Nykyisellään mulla menee julkisilla työmatkaan 1h. En viitsi ostaa autoa, koska mieluummin sit käytän sen tahan talon rakentamiseen. Oikeastaan juuri sen takia sit maksaa asumisestaan paljon enemmän kaupungissa, kun pitäisi luottaa niihin palveluihin (mm. joukkoliikenne). Jos muuttaisin maalle, toki ostaisin auton, kun rahaakin olisi enemmän käytettävissä, kun talot on niin paljon halvempia.
 
"Maisa"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen!;30692978:
No meille ei kelpaa mikä tahansa asumiskelpoinen talo, siinä on suurin syy.
Olemme monta vuotta etsineet mukavaa taloa, josta tykkäämme, mutta ei löydy täältä kaupungista. Se pitäisi itse sit rakentaa.
Jos menetämme työpaikkamme, olemme aina olleet töissä juuri tässä kaupungissa, joten uusi työkin kyllä 100% löytyy täältä kummallekin.

Nykyisellään mulla menee julkisilla työmatkaan 1h. En viitsi ostaa autoa, koska mieluummin sit käytän sen tahan talon rakentamiseen. Oikeastaan juuri sen takia sit maksaa asumisestaan paljon enemmän kaupungissa, kun pitäisi luottaa niihin palveluihin (mm. joukkoliikenne). Jos muuttaisin maalle, toki ostaisin auton, kun rahaakin olisi enemmän käytettävissä, kun talot on niin paljon halvempia.
Miksi tämä maalla oleva vanha talo kelpaa, mutta ei lähiössä oleva vanha talo? Onko kyseessä joku suvun vanha talo?
 
alkuperäinen!
[QUOTE="Maisa";30692986]Miksi tämä maalla oleva vanha talo kelpaa, mutta ei lähiössä oleva vanha talo? Onko kyseessä joku suvun vanha talo?[/QUOTE]

Meillä on tietyt kriteerit talolle ja lähiöstä ei ole moneen vuoteen myyty sellaisia taloja, eikä varmaan tulekaan myyntiin moneen vuoteen. Tämä maalla oleva talo meille kelpaisi ehkä sitä pitäisi vaan sit laajentaa.
 
toisenlainen tarina. me ostettiin vanha talo isolla tontilla 25km paasta kolmesta ihan ihan ok kokoisesta kaupungista (30-50 000). talon hinta on tuplaantunut jo (maksoi 50 000 remontteineen). on kilsan paassa meresta. kaksi kylakoulua alle 10km paas. terveysasema paivahoito punttisali jumpat pururata yms yms. tyomatka kestaa 25-50min per suunta. elava paikka. paljon ihania lapsiperheita. hyvat maastot. rauhallista. uusia ystavia. paratiisi!
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen!;30691629:
Onko tuo koulumatka pitkä? Se siis olisi noin 3-4km kylän keskustan läpi. Ekana toki 300m pimeää hiekkatietä pitkin. Itse kun kävin koulua, niin mä kuljin 2km kävellen ja kyseessä oli kuitenkin PK-seudun lähellä oleva taajama. Jos asuisimme kaupungissa, lapsella olisi siellä lähiössä koulumatka 2km ja siis pitäisi ylittää autoteitä.

Yksi naapuri tuolla "maalla" olisi aika vanha, eräs toinen talo kans just myytiin, enkä tiedä kuka sen osti, mutta sitten muita naapureita en tiedä. Uusia ok-taloja näkyy 300m päässä, ja myös päiväkoti, joten siellä on pakko asua lapsia. Rivitaloja myös löytyy 500m päästä, kun alkaa jo "kylä".
No 2km on vielä kevyttä kauraa, mutta että 4km. Täällä ei edes ekaluokkalaiset saa koulukyyditystä tuolle matkalle vielä, vaan täytyy 5 km ylittyä. Julkisia ei kulje, kuin kerran päivässä koulun suuntaan ja takaisinpäin kerran iltapäivällä. Tilanne on aika toivoton, kun matkaan täytyy laittaa esim. 6-vuotias ekaluokkalainen. Tielle, joka ON vaarallinen. Tämä tie aikoinaan luokiteltu vaaralliseksi, mutta ykskaks yllättäen päättäjät päättivät, että tie ei olekaan enää vaarallinen. Ja tämä päätös ilman, että mitään olisi tehty turvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi kilometrirajoja on nostettu joka vuosi sekä kouluja lakkautettu, joten tien päällä koko ajan enemmän ja enemmän pieniä koululaisia. Tällaisia asioita tämä säästäminen teettää. Itse en henk. koht. pidä enää noita koulukyydityksiä itsestäänselvyyksinä.

Se, että ylä-aste ikäisen täytyisi istua bussissa 40km per päivä, kuulostaa kyllä tosi kurjalle.

Hyvää tuossa teidän löytämässänne talossa ja paikassa on se, että siinä on noin lähellä esim. tuo päiväkoti. Kertoo tosiaan siitä, että lapsiperheitä siinä kyllä on.
 
alkuperäinen!
toisenlainen tarina. me ostettiin vanha talo isolla tontilla 25km paasta kolmesta ihan ihan ok kokoisesta kaupungista (30-50 000). talon hinta on tuplaantunut jo (maksoi 50 000 remontteineen). on kilsan paassa meresta. kaksi kylakoulua alle 10km paas. terveysasema paivahoito punttisali jumpat pururata yms yms. tyomatka kestaa 25-50min per suunta. elava paikka. paljon ihania lapsiperheita. hyvat maastot. rauhallista. uusia ystavia. paratiisi!
Minä vuonna te ostetti tuon vanhan talon? Toki hinnat ovat tässä kaksinkertaistuneet tai kolminkertaistuneet jo 10 vuoden aikana.

Nykyään kun sanotaan, että syrjäseudulla talot alkavat käydä arvottomiksi, niin toki pelottaa ostaa "maalta" mitään. Toki alueet 1h PK-seudusta eivät ole syrjäseutua ihan, mutta palvelut yleensä puuttuu.

Eihän nykyään saisi mitään ostettua tuolla 25 000e hinnalla.

Mitens teidän lapset pääsee kouluun/kavereille, kun kouluun on 10km? Miten ehdit käydä töissä, jos pitää olla kustaamassa lapsia harrastuksiin/kavereille?
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen!;30691629:
Onko tuo koulumatka pitkä? Se siis olisi noin 3-4km kylän keskustan läpi. Ekana toki 300m pimeää hiekkatietä pitkin. Itse kun kävin koulua, niin mä kuljin 2km kävellen ja kyseessä oli kuitenkin PK-seudun lähellä oleva taajama. Jos asuisimme kaupungissa, lapsella olisi siellä lähiössä koulumatka 2km ja siis pitäisi ylittää autoteitä.

Yksi naapuri tuolla "maalla" olisi aika vanha, eräs toinen talo kans just myytiin, enkä tiedä kuka sen osti, mutta sitten muita naapureita en tiedä. Uusia ok-taloja näkyy 300m päässä, ja myös päiväkoti, joten siellä on pakko asua lapsia. Rivitaloja myös löytyy 500m päästä, kun alkaa jo "kylä".
No 2km on vielä kevyttä kauraa, mutta että 4km. Täällä ei edes ekaluokkalaiset saa koulukyyditystä tuolle matkalle vielä, vaan täytyy 5 km ylittyä. Julkisia ei kulje, kuin kerran päivässä koulun suuntaan ja takaisinpäin kerran iltapäivällä. Tilanne on aika toivoton, kun matkaan täytyy laittaa esim. 6-vuotias ekaluokkalainen. Tielle, joka ON vaarallinen. Tämä tie aikoinaan luokiteltu vaaralliseksi, mutta ykskaks yllättäen päättäjät päättivät, että tie ei olekaan enää vaarallinen. Ja tämä päätös ilman, että mitään olisi tehty turvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi kilometrirajoja on nostettu joka vuosi sekä kouluja lakkautettu, joten tien päällä koko ajan enemmän ja enemmän pieniä koululaisia. Tällaisia asioita tämä säästäminen teettää. Itse en henk. koht. pidä enää noita koulukyydityksiä itsestäänselvyyksinä.

Se, että ylä-aste ikäisen täytyisi istua bussissa 40km per päivä, kuulostaa kyllä tosi kurjalle.

Hyvää tuossa teidän löytämässänne talossa ja paikassa on se, että siinä on noin lähellä esim. tuo päiväkoti. Kertoo tosiaan siitä, että lapsiperheitä siinä kyllä on.
 
Kaikkia vastauksia lukematta vastaan että uusi talo kaupunkiin.
Maalla voi olla ihanaa, mutta arkea sielläkin eletään, töihin, kauppaan, kotiin ja lapset harrastuksiin. Me asutaan kaupungissa ja silti tuntuu että kaikki aika menee suhatessa autolla sinne tänne ja tonne. Tietenkin on valintakysymys harrastaako lapset vai ei.
Meidän lapset on n. 100 oppilaan koulussa, on kiva ja turvallinen koulu, kaikki tuntee toisensa. Oisko kaupungissa muita tontteja vapaana yksityisellä? Vois saada isomman ja paremmalla sijainnilla.
 

Yhteistyössä