Rasistit pahoinpitelivät 10-vuotiaan adoptiolapsen

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kyllä tuon ikäisillä päämäärä on kiusaaminen eikä rasismi. Jos puistoon olisi kävellyt tuolla hetkellä tukeva valkoihoinen, olisi häntä nimitelty eri nimillä, ja ihan samalla tavalla pahoinpidelty.

Eivät kiusaajat kiusaa muita muiden ominaisuuksien perusteella, he kiusaavat siksi, että he tykkäävät kiusaamisesta. Ominaisuuksista on helppo alkaa nimittely, mutta ei se tarkoita, että ominaisuus olisi kiusaamisen syy. Eivät nämä lapset pahoinpidelleet adoptiolasta hänen ihonvärinsä takia, vaan siksi, että he halusivat pahoinpidellä jonkun. Niin ne kiusaajat toimivat.
 
vierailijakökkö
ja lisään vielä et ihan yhtä paljon puolustaisin sitä lasta täällä, vaikka se olis natsiksi tms haukuttu.

jo se, et tuollaiset n 15v (eivät siis olleet yli 15v koska rikosoikeudellisesti eivät olleet vastuussa ) kiusaa 10 vuotiasta on tosi väärin.
 
vierailijakuha
totta olen kyllä kuullut myös huudeltavan samanikäisiä poikia homoiksi.

mut enivei, KAIKKI noista on yhtä pahoja asioita ja kaikkiin tilanteisiin pitää puuttua ihan yhtälailla, ja lehtijuttuja tehdä, joten miksi tämä uutinen nyt ärsyttää?

ja jos tilanne olis uutisessa se et 15v tummat tytöt olis huudellu noin 10v kantasuomalaiselle ni johan olis meteli pystyssä.

kiusaaminen on AINA väärin.
Mun mielestä kumminkaan päin ei pitäisi nostaa kysymykseksi ihon väriä.

Mutta kun tuntuu että näin nyt vaan tykätään tehdä. Tuossakin uutisessa on kyse oikeasti koulukiusaamisesta. Mutta siitä saatiinkin rasismiin vahvast viittaava juttu. Ihan yhtälailla ärsyynnyn jos tilanne toisin, eli kiusaavan kakaran ihon väri olisi se joka tekee hänestä kiusaajan (niin kun nyt ei ole kun kaiken väriset kakarat ton osaa)

Jos halutaan ettei ihonväri ei ole asia - niin miksi siitä sellainen tehdään sujuvasti lehdistön toimesta?
 
vierailija
Kyllä tuon ikäisillä päämäärä on kiusaaminen eikä rasismi. Jos puistoon olisi kävellyt tuolla hetkellä tukeva valkoihoinen, olisi häntä nimitelty eri nimillä, ja ihan samalla tavalla pahoinpidelty.

Eivät kiusaajat kiusaa muita muiden ominaisuuksien perusteella, he kiusaavat siksi, että he tykkäävät kiusaamisesta. Ominaisuuksista on helppo alkaa nimittely, mutta ei se tarkoita, että ominaisuus olisi kiusaamisen syy. Eivät nämä lapset pahoinpidelleet adoptiolasta hänen ihonvärinsä takia, vaan siksi, että he halusivat pahoinpidellä jonkun. Niin ne kiusaajat toimivat.
Suomessa osa mediasta saa aikaan paljon pahaa.
Nyt kun luin tuon kirjoituksesi niin näinhän se on, eikä niin miten media sen asetteli. Pitääkin slkaa suodattaa huolella mitä media suoltaa.
 
vierailija
Älä vertaa YLE:n keskustelua Kaksplussan keskusteluun. YLE:llä on ennakkosensuuri (kaikki viestit tarkastetaan ennen kuin ne tulevat näkyviin) ja täällä Kaksplussan palstalla trollit saavat mellastaa vapaasti.
 
vierailijakökkö
Älä vertaa YLE:n keskustelua Kaksplussan keskusteluun. YLE:llä on ennakkosensuuri (kaikki viestit tarkastetaan ennen kuin ne tulevat näkyviin) ja täällä Kaksplussan palstalla trollit saavat mellastaa vapaasti.
ai niin, mä aina unohdan et aikuiset ihmiset olettaa et lapsien pitää osata käyttäytyä ja olla ihmisiksi, ja itse unohtavat nettikeskusteluissa kaikki käytöstavat.
 
vierailija
Tähän tää juuri johtaa, tätä oon pelännyt.
Toisille on liian vaikea ymmärtää etttä suomalaisia on monen värisiä ja monen näkösiä.

Enkä tarkota että maahanmuuttajat ja pakolaisetkaan ansaitsis väkivaltaa osakseen.
Ei todellakaan.

Hävettää tää touhu. Aikuistukaa ja kehittykää väöhän.
Nää kaikki palstapersut ym AivanSamat on sellasta porukkaa joka tekee Suomesta ikävän paikan elää meille kaikille tällä hetkellä.
 
vierailija
Ei kiusaamista saada koskaan loppumaan, kuten ei sotiakaan, se nyt vain on osa ihmisen luonnetta, tosin ikävä sellainen.
Kyllä koulukiusaaminen saataisiin loppumaan jos halua riittää. Se tietenkin vaatisi ensin lakimuutoksia, jotta kiusaajille voisi lain puitteissa saada nopeasti vakavampia rangaistuksia, ja koulujen ja päiväkotien aikuis/lapsi suhdelukua pienemmäksi. Jos koulussa olisi vaikkapa yksi aikuinen per 10 lasta, olisi koulussa aivan erilainen ryhmädynamiikka. Enää lapset eivät olisi viidakonlakeja noudattavia lapsilaumoja kuten ovat nykyään, vaan joutuisivat noudattamaan yhteiskuntamme sääntöjä kaiken aikaa, koska aina olisi joku aikuinen vieressä, seurana, opastamassa, valvomassa ja auttamassa. Siihenhän tämä kiusaaminen on reaktio, ettei aikuiset ole riittävästi kasvattajina läsnä lasten elämässä.
 
No enpä tiedä auttaako mikään. Kiusaajien tekoset kertovat vaan heidän omasta pahasta olosta, mikä kumpuaa heidän sisältään. En usko, että pienemmät ryhmäkoot auttaisivat juurikaan itse ongelmaan, koska ongelma on jossakin muualla esim. huono itsetunto.
Minusta kiusaajat pitäisi ohjata jonkun sorttiseen terapiaan ja kotiolot pitäisi kanssa syynätä, koska jossakin se vika piilee, miksi joillakin lapsilla on tarvetta pönkittää omaa oloaan.
 
vierailija
Älä vertaa YLE:n keskustelua Kaksplussan keskusteluun. YLE:llä on ennakkosensuuri (kaikki viestit tarkastetaan ennen kuin ne tulevat näkyviin) ja täällä Kaksplussan palstalla trollit saavat mellastaa vapaasti.
Tässä tosin ihan puolueeton näkemys.

Olen huomannut Ylen muuttuneen suunnan puolueettomuudessa. Mutta minä vuonna tämä muutos tapahtui?
 
vierailijakökkö
mun mielestä noi kommentointikentät, ja niiden kontrollointi joko sulkemalla tai putsaamalla johtuu ihan siitä et ihmiset suoltaa ihan hirveetä kuraa niihin.Joku iltalehti/iltasanomat oli jollekkin lähettänyt vastauksen et kommentointi usein estetään ihan sen takia et media on vastuussa siitä mitä niiden sivuilla lukee.
useat tekstit menee laittomuuksiin ja sentakia ne poistetaan tai estetään.

eli jos keskustelut pysyis asiallisina, niin ne voitaisiin pitääkkin auki.Ei tarvitse kuin täällä, suomi24 tai mv sivuilla lueskella aivan järkyttäviä tekstejä, niin en yhtään ihmettele et kommentointi mahdollisuutta on pakko rajata. (täällä nyt useimmiten pysyy suht rajoissa nää jutut, mut ei aina, jo tässäkin ketjussa on ainakin yksi täysin rasistinen kommentti, jonka kirjoittajalla varmasti tosi hyvä mieli kun sai sen julkaistua.Onnea siitä )
 
Raivostunut__
/%¤&%/)%)/(!!!!!!!!!!!! ja kaikki maailman kirosanat!!!! Kerpele! Joo ei se kiusaaminen ihonväriin katso, mutta kyllä koen että tummia lapsia kiusataan herkemmin nimenomaan juuri siksi koska VANHEMMAT OPETTAVAT heille että tummat on pahasta, oli se sitten ihan supisuomalainen mustalainen tai juuri Suomeen muuttanut afrikkalainen neekeri! ja puolustuksekseni, Olen suomalainen, mutta olen myös itse ollut aina koulukiusattu erinäisistä syistä, vaikka olen aina ollut tosi hoikka ja nätti, mutta sitten oli nämä "haiset pahalle" "mee v*ttuun, et kuulu tänne, oot uus" koska koulujen vaihto oli jatkuvaa ja muuttaminen ja vaatteeni varmasti haisivat pahalle, kun kukaan ei niitä pessyt. Kyllä syyt keksittiin ja sain selkääni, monesti vain siksi kun olin aina se uusi. Mutta vanhemmat on suuri syy tähän! Opettakaa lapsenne tavoille ja älkää opettako heille että joku on pahasta, esimerkinhän ne sieltä kotoa aina katsoo! Ja tapauksissa että on tumma ja adoptoitu, niin varmasti kiusataan, mutta te saamarin aikaansaamattomat paskat vanhemmat voisitte vaikka opettaa sille teijän helluntertulle, että "lapsi on syntynyt muualla ja sillä on ollut huono koti, niin suomalaiset vanhemmat ottivat sen kasvattaakseen, ei ole lapsen vika" sen sijaan että itse haukutte tuota adoptoitua! Ja kyllä olen huostaanotettu lapsena, joten tiedän tämänkin taustan! Paskoja vanhempia yhtäkaikki jotka opettavat että on ok hyljeksiä tuota joka ei asu kotonaan koska lapsi on tehnyt pahaa, hyi hyi. I rest my case.
 
vierailija
/%¤&%/)%)/(!!!!!!!!!!!! ja kaikki maailman kirosanat!!!! Kerpele! Joo ei se kiusaaminen ihonväriin katso, mutta kyllä koen että tummia lapsia kiusataan herkemmin nimenomaan juuri siksi koska VANHEMMAT OPETTAVAT heille että tummat on pahasta, oli se sitten ihan supisuomalainen mustalainen tai juuri Suomeen muuttanut afrikkalainen neekeri! ja puolustuksekseni, Olen suomalainen, mutta olen myös itse ollut aina koulukiusattu erinäisistä syistä, vaikka olen aina ollut tosi hoikka ja nätti, mutta sitten oli nämä "haiset pahalle" "mee v*ttuun, et kuulu tänne, oot uus" koska koulujen vaihto oli jatkuvaa ja muuttaminen ja vaatteeni varmasti haisivat pahalle, kun kukaan ei niitä pessyt. Kyllä syyt keksittiin ja sain selkääni, monesti vain siksi kun olin aina se uusi. Mutta vanhemmat on suuri syy tähän! Opettakaa lapsenne tavoille ja älkää opettako heille että joku on pahasta, esimerkinhän ne sieltä kotoa aina katsoo! Ja tapauksissa että on tumma ja adoptoitu, niin varmasti kiusataan, mutta te saamarin aikaansaamattomat paskat vanhemmat voisitte vaikka opettaa sille teijän helluntertulle, että "lapsi on syntynyt muualla ja sillä on ollut huono koti, niin suomalaiset vanhemmat ottivat sen kasvattaakseen, ei ole lapsen vika" sen sijaan että itse haukutte tuota adoptoitua! Ja kyllä olen huostaanotettu lapsena, joten tiedän tämänkin taustan! Paskoja vanhempia yhtäkaikki jotka opettavat että on ok hyljeksiä tuota joka ei asu kotonaan koska lapsi on tehnyt pahaa, hyi hyi. I rest my case.

Uskon vakaasti, että ne vanhemmat, jotka opettavat lapsilleen, että on oikein kiusata niitä, jotka ovat jollakin tavalla "erilaisia", ovat todella vähissä. Ainakin toivon, että näin on. Uskon myös, että suurin osa vanhemmista koittaa parhaansa mukaan kitkeä lapsistaan kaikki kiusaamiseen viittaavat elkeet.
Kuten jossain aiemmassa ketjussa sanoin, näyttää sille, että mun alle kouluikäiset lapset eivät edes huomaa, jos joku on erivärinen tai pullea tai lyhyt tai pitkä. Ne viihtyy sellaisten lasten kanssa, joiden kanssa on kivaa. En tiedä missä vaiheessa lapset alkaa reagoida erilaisuuteen, mutta epäilen, että suurimmassa osassa tapauksia se ei johdu vanhemmista, vaikka en kiellä sitä, etteikö niitäkin vanhempia ole, jotka ruokkivat lastensa taipumusta kiusaamiseen.
 
vierailija
Kyllä muistan että omassa nuoruudessa se pahin kiusaaja oli samalla alueella asuva samanikäinen tumma maahanmuuttaja.
Kiusaaminen on väärin, mutta kiusaajia ja kiusattuja kyllä löytyy joka kaupunkista ja koulusta. Joten en ymmärrä miksi pitää tehdä niin iso haloo kun kiusaaja on tässä tapauksessa suomalainen ja maahanmuttaja kiusattu, toisinpäin ei ketään kiinnostaisi, silloin kyse olisi vain sopeutumisesta.
 
vierailija

Videossa maahanmuuttajat hakkaavat suomalaisen miehen, nyt ketään ei todennäköisesti oikeasti kiinnosta juurikaan, mutta annas olla kuin suomalaiset miehet hakkaivat tumman miehen, niin johan olisi suvikset marssimassa mamujen puolesta torilla.
 
Iprkl
Ihmisillä tuntuu olevan faktat hakusessa tämän asian suhteen. Pahoinpidelty poika ei suinkaan ollut mamu, vaan suomalaiseen perheeseen adoptoitu, suomalaisen nimen omaava SUOMALAINEN poika, joka nyt vain sattuu olemaan Afrikassa syntynyt ja ihonväriltään tumma. Tästä aiheesta on keskusteltu laajalti muillakin foorumeilla ja yhä enenevissä määrin olen havainnut kommentointia, jossa tämän 10-vuotiaan SYYTTÖMÄN SUOMALAISEN LAPSEN pahoinpitely oikeutetaan sillä, että saman väriset somalialaiset nuoret ovat jossain muualla kantasuomalaisia pahoinpidelleet ja/tai raiskanneet. En voi millään muotoa käsittää tällaista ajattelumallia, tämä ei ole maahanmuuttokriittisyyttä vaan täysin puhdasta sokeaa rasismia, joka on lisääntymässä huolestuttavissa määrin. Tämän kaltaisen Suomenko me haluamme? Olen tyrmistynyt. Minulla itselläni on kaksi ihanaa tytärtä ja olen itsekin tanskalaisen maahanmuuttajaisän ja pohjanmaalaisen opettajaäidin poika. Olen opettanut lapsilleni pienestä asti, että me kaikki olemme väristä, koosta, sukupuolesta tai suuntautuneisuudesta huolimatta IHMISIÄ ja ansaitsemme kaikki ihmisarvoisen kohtelun ja ihmisoikeudet. Valitettavasti lienen mielipiteineni vähemmistössä ja olen hyvin huolissani siitä mihin yleiset asenteet ja ilmapiiri tässä maassa ovat menossa.

P.S. en ole äärisuvakki, enkä hyväksy väkivaltarikoksia keneltäkään rotuun tai kansalaisuuteen katsomatta, mutta en myöskään sokeaa rasismia tai kokonaisen kansan tai rodun tuomitsemista ainoastaan sen vähemmistöön kuuluvan rikollisen aineksen tekojen vuoksi.

Olen puhunut.
 

Yhteistyössä