raskaana olevat vajislaiset

pinoutukaamme tänne, meitä varmaan täällä kuitenkin jonkun verran on :wave:
ois kiva jutella arvoista, annostuksista, oireista yms. ite meen vasta rv 11+6 ja arvot on heitelly koko ajan, huomenna meinasin käydä kontrollilabroissa annoksen noston jälkeen viimeksi tsh oli 2,05, oli noussu 0,55:stä noin paljo eli ei hyvä. toivottavasti ois tullu nyt alaspäin.

jessi ja pikkuj 11+6
 
Moi! Kävin testeissa juuri ennen kuin tein raskaustestin. Tsh oli tuolloin 2 paikkeilla. Itse olen tosin huomannut, että vointi on paras silloin, kun tsh on kunnolla alle 2. Menin ja nostin sitten itse jossain vaiheessa lääkitystä 1,25:stä pienellä tabletilla eli 1,5. Juttelin jälkikäteen lääkärin kanssa asiasta eikä lääkäri sitä nähnyt huonona asiana. Kehotti seuraamaan omaa vointia, ettei vain mene liikatoiminnalle. Neuvolassa juttelin myös tästä aiheesta ja mietittiin kontrollit jatkossa sen kautta. Ensimmäistä kertaa koko vajaatoiminnan aikana on sellainen tunne, että vajaatoiminnan oireet ovat olleet pidempään poissa kuin 2kk. Olin alkuraskaudesta tosi väsynyt, mutta se ei ollut mitään siihen verrattuna mitä vajaatoiminta on aiemmin aiheuttanut. Nyt siis nautin raskaudesta ja väsymys ei ole saanut minua lannistumaan :)

Miisu 17+0
 
Tervehdys!

Mulla arvot katottiin heti plussan jälkeen ja oli aivan keskellä sallittua joten ei ihan heti tarvii kontrolloida. Ilmeisesti vasta lääkärineuvolassa joskus rv 26.

Meillä muutenkin neuvolakäynnit tosi harvassa: kävin ekakerran helmikuun alussa ja seuraava käynti on toukokuun lopulla. Lääkärin nään ekn kerranv asta juhannuksne tienoilla ja terkalle meen sitten ton toukokuun jälkeen seuraavan kerran elokuussa... Ja LA on syyskuussa.. ;)

-Santtu 11+3
 
Mä käsitin Santtu et raskausaikana täytyy aina nostaa annostusta jo ennen rv 20+. Ootko koettanut googlata asiasta? Ku eihän noi neuvolalääkärit mitää kilpirauhasexperttejä ole.

Mä oon itse uusi näissä kilpirauhasongelmissa, vajis todettiin rv 17+ ja nyt on vasta 4 viikkoa lääkitystä takana. Pääsin neuvolasta lähetteellä heti Taysiin sisätautilääkärille ja samalla synnytyslääkärikin ultrattavaksikin. Ihan kiva et tutkitaan, mut täytyy sanoo et musta tuntuu ettei se sisätautilääkärikään kuunnellut mua ja mun oireita. Varasinkin heti yksityiselle endokrinologille ajan, se on tosin vasta torstaina.. Mut jokatapauksessa mun raskausajan seuranta on 4 viikon välein verikokeet ja annostuksen tarkistus. Tällä viikolla pitäis käydä näyte antamassa ja katsotaan nostetaanko annostusta, luulen et pitää nostaa ku vieläkin pulssi hakkaa ja väsyttää vietävästi. Hemppa on nyt kunnossa, joten luultavasti vajis väsyttää.
Niin ja mulla lähtöarvot oli tsh 1,6 ja t4v 8. Saas nähdä miten ne on neljän viikon lääkitykseen reagoineet. Mulla siis on tuo tsh kunnossa, t4v sit laahaa reippaasti alle suosituksen joka eri lähteiden mukaan on jotain 14 ja 20 välillä (raskausaikana).

Anu ja rv:t 22+0
 
Kyllä kilpirauhasarvoja täytyy seurata raskauden aikana. Mun "neuvolantäti" tarkasti jostain kirjasta seuraavan tarkastusajankohdan. En muista enää tarkkaan milloin se oli, mutta ennen viikkoa 26 joka tapauksessa. Sairaalaan tulee muistaakseni viikolle 26 ylimääräinen ultra lääkärinkäyntinä, jossa tarkastetaan vauvan kehitys. Vajaatoiminnassa on vaarana lapsen kehityksen jälkeen jääminen. Pitäkää puolenne siitä, että teitä hoidetaan riittävästi. Ja etenkin omaa vointia täytyy myös kuunnella. Joskus arvot saattavat olla normaalien sisällä, mutta vointi ei ole lainkaan vastaavaa. Itse olen useamman vuoden kärsinyt vaivasta ja osasin jo hakeutua testeihin heti, kun vointi alkoi huonontua. Nyt raskauden aikana on tosin vaikea määritellä itse sitä, koska vointi heikkenee vajaatoiminnan vuoksi, kun itse raskauteenkin liittyy niin paljon kaikkea uutta ja ihmeellistä vaivaa.
 
Mulla kolmas raskaus menossa ja kaksi aiempaa mennyt samalla annostuksella kuin normaalistikin. Rajoissa pysynyt kokoajan ja seurannassa olen neuvolan lisäksi omalla lääkärillä. Vajaatoimintaan lääkitys ollut jo 12v niin kyllä noi omat arvonsa aika hyvin tuntee ;) Alusta asti siis sama annostus ollut, kertaakaan ei ole muutettu raskauksista huolimatta.

Mitään ylimääräisiä lääkäreitä tai ultria ei koskaan ole ollut, jhotunee siitä ettei mun arvot paljoa muutu raskaudesta huolimatta.
 
mie olen sairastanu nyt 10v...ja siis tosiaan sisätautien erikoislääkäri painotti mulle,että heti alkuun kontrolloitava arvoja,koska alussa voi aiheuttaa nimenomaan kehityshäiriöitä,kun tärkeät elimet yms kehittyy. ja jatkossa säännöllisesti jos siis niissä on heittoa normaaliarvoihin kuten minulla. Pulssi mulla hakkaa,mutta johtuu tuosta minulle alhaisesta(mutta normirajoissa olevasta) tsh arvosta...liikatoiminta kuulemma monesti aiheuttaa tykytystä ennemmin kun vajis...ja raskausaikana on kuulemma normaalia että pulssi on noin 15 kertaa nopeampi minuutissa kuin normaalisti..
 
mitä te pidätte ylärajana tsh:ssa? mä en luota tk-lääkäreihin pätkän vertaa koska ne ei oikeesti tiedä tästä sairaudesta höhkäsen pölähtämää ja viitearvotki on ihan metässä :rolleyes: mä oon kerran käyny endolla ja sain sieltä aika hyvät ohjeet. vituloittaa vaan toi että täällä mein tuppukylässä ei oo mitään ylimäärästä ultraa vajiksen takia, lääkärineuvolatki on karsittu minimiin. eka vasta huomenna ja rv:t kuitenki jo 26....
rytmihäiriöitä mulla ollu tosi paljon mut niihinki vaa viitattu kintaalla et kuuluu asiaan. magnesiumia oon nyt vetäny ja vähän ehkä helpottanu. tsh mulla oli viimeks 0,44 ja t4v muistaakseni 17 tjn. annostus on tällä hetkellä 1,5 tbl 1mg päivässä.
 
mul on sama annostus ko sulla jessi...ja mie olen normitilassa pyrkiny siihen et tsh olis alle sen 2,,mieluummin 1 pintaan. Tk-lääkäreihin en itekkää luota ja raskausaikana tosiaan käydään endolla kk välein onneks(osin diabeteksen takia) ja sieltä saa asiantuntevaa hoitoa.
 
mammy ite kans pyrkiny siihen yhteen tai korkeintaan kahteen normitilassa. raskaaks ku jäin ni en tienny et annosta ois pitäny heti nostaa ja mulla nouski tsh jonnee kolmee mut onneks sit saatiin äkkiä alas. nyt pysyny alhaalla mut noi rytmärit vaa huolettaa. kattoo nyt sit pe et mitkä on uudet arvot.
 
Voi "harmi" kun ei teillä kellään oo samalla lailla vinksallaan arvot ku mulla. Siis harmi siksi ettei voi vertailla... Kaikilla tuntuu olevan just se tsh ongelmana eikä toistepäin. Mulla toi tsh kun on hyvä, vaan se t4h alhainen. Ja oireista, mulla pulssi tosiaan hakkas, mut lääkityksen aloitus paransi sen hetkellisesti. Nyt 4 viikkoa sillä aloitusannostuksella takana ja olo on taas kuin ennen lääkitystä, väsynyt, turvonnut ja pulssin voi laskea kuuntelemalla. Vajista se kuitenki on, eikä liikatoimintaa vaikka pulssi tuntuukin.. :/ Voi huomenna mulla se endo, toivottavasti hän osaa kuunnella oireitanikin eikä vain tuijota verikokeiden tuloksia. On kuulemma kiven alla hyvät lääkärit näissä vajis asioissa.
 
Syy miksi mulla ei pahemmin arvoja seurailla, on se, että raskauksista huolimatta mun TSH pysyy alle 2. Annostus mulla muutenkin on pieni, vain 1tbl 25mikrogrammaa/päivä. Tolla pysyy arvot hyvänä ja pysynytkin siis jo tosi kauan.
 
Santtu sulla onki sit hyvin pysynyt pienellä annostuksella arvot kunnossa. Millaisia arvoja sulla muuten on mittailtu?
Muutenki kiinnostaisi tietää, millaiset teidän arvot on kun ne on ok. Etenkin millä tasolla se t4v on?
Mulla aloitusannostus on muuten tuplat tuohon Santun annostukseen, se on 50mg/päivä. Mut oon lukenut että raskausajan aloitusannostus tulisi olla 100mg/päivä, siis jos todetaan uusi vajis odotusaikana.. Mulla ei lääkitys kyllä vielä ainakaan ole tuntunut vaikuttavan, saas nähdä mitä labrat sit sanoo. Raskausaikana muutenkin tietty hankalaa oloa kuunnella ku on normaali raskausvaivatkin kiusana..

Ai niin ja Jessi pyydä itse lähete sairaalaan ä-polille. Mun terkka meinas ettei oo tapana, mut kun vaadin niin sanoi että "pakko" hänen on se lähete laittaa jos asiakas vaatii. Sanoi myös et voi olla et lähete tulee bumerangina takaisin jos sairaalasta katsovat olevan aiheeton käynti.. Mut eipä tullut, tulikin heti seuraavalle viikolle aika ä-polille, jossa kävi sisätautilääkärikin mun kans juttelemassa ja samalla siis oli synnytyslääkärin tekemä ylimääräinen uä, myös laajat labrat otettiin.
 
Jessi en tiiä onko myöhäistä, mä olin itseasiassa jo rv 20+ eikä toista kertaa ainakaan tästä syystä ultrata, mut siis jos pyydät lähetteen äippäpolille vajiksen ja sen hoidon takia niin niillä on tapana aina ultrata oli syy tuloon mikä hyvänsä. Luulis et ainaki ä.polilla ne suhtautuisi sun rytmihäiriöihin vakavammin.

Kävin eilen siellä endolla. Hän vähän ihmetteli sisätautilääkärin sanomisia.. Ja määräsin mun annostuksen tuplattavaksi siihen 100mg/päivä, lisäksi hänestä kilpirauhanen oli "turpea" vaikka sisätautilääkäri ei puhunut että siinä olis mitään vikaa ollut. Itseasiassa sisätautilääkäri sanoi, että mun hoito siirtyy nyt neuvolan lääkärille eikä jatkotutkimuksiin ole syytä. Nyt kuitenki tosiaan tämä endo (joka päivätyössään on myös Taysissa, endokrinologian johtava olikohan ylilääkäri tai vastaava - taysissa kävin siis ä.polillakin) pisti heti lääkityksen tuplakorkeaksi, lisäksi määräsi kilpirauhasen ultrattavaksi ja labrojen lisäksi vielä ekg. Onko teille muuten tuota ekg:tä otettu?
 
Anuu: Voimia kovasti kilpirauhasen kanssa taisteluun. Kyllä ne arvot alkavat vähitellen tasoittua, kun lääkitys on kohdillaan. Vointi ei heti kohene, kun lääkitys aloitetaan. itselläni taisi pari kuukautta mennä, ennen kuin koin paremman olon. Lisäksi taistelin puoli vuotta lääkityksen löytymiseksi ja tämänkin jälkeen ne pysyivät lyhyen aikaa kohdillaan kunnes taas heittivät häränpyllyä. Mutta kun lääkitys osui kohdallaan ja alkoi vaikuttaa, se tuntuikin kuin lottovoitolta. Huomasin yhtäkkiä voimien kasvaneen ja fyysisten oireiden kadonneen. Samaa toki on tullut raskaudessa esille, viikon 14 jälkeen oma väsymys katosi ja nyt olo on pirteämpi kuin vuosikausiin.

Korjailen aiemmin kirjoittamaani tekstiä: Menen siis keskussairaalan äitiyspoliklinikalle viikolla 28 (ei 26 kuten aiemmin muistelin) ja sitä ennen otetaan kilpirauhaskokeet. Äitiyspoliklinikalla tarkistetaan vauvan kehitys ja kasvu. Tämä nähdään todella tärkeänä tarkastusvaiheena ainakin täällä meillä. Ultrat tehdään muutoin kätilön toimesta, mutta kilpirauhasen vuoksi viikon 28 on lääkärin tekemä tarkastus. Tänään neuvolassa sanottiin, että ainakin 2 kertaa raskauden aikana tulee kontrolloida kilpirauhasarvoja.
 
anuuu pitää tiistaina vinkua ja vonkua neukussa kun on aika sinne jos sen lähetteen sais. mulla otettiin ekg sillo ku kävin sisätautilääkärillä tk:ssa. en ollu sillon raskaana. vanha perhetuttu ja naapuri ni laitto kyllä kaik maholliset kokeet :D sä oot ainaki päässy kunnon lääkärille :) pitäs asua isommalla paikkakunnalla et sais parempaa palvelua :rolleyes:

miisu missä päin asut? noitten vkojen mukaan mä kerkeisin siihen ultraan, kohta sit ois. tänään vkot 27+0 eli 28 vko alkaa :)

en tiiä olitteko tietosia et thyroksin oli pois kelakorvattavien lääkkeitten piiristä mut nyt on taas takasin. pari kuukautta tais tauko ollu ja hyvä tuuri kävi ku just sillon ei tarvinnu lääkkeitä hakea :D

sokerirasituksessa tänään käyty ja samalla otettiin kilppariarvot. tiistaina kuulee sit tulokset.

jessi ja pikkuj 27+0 poks
 
Kiitos Miisu, nyt alkaa jo olla toiveikkaampi olo kiitos hyvän lääkärin. Pitäisköhän munki pyytää sit vielä rv 28 kontrolli uä? Mulle ei puhuttu sen tarpeellisuudesta, meinattiin että rakenneultra riittää. Olin siis Taysissa juuri sopivasti rv 20+. Mut toisaalta sit oon kyllä menos muista syistä vielä noin rv 30+ äippäpolille ja kyllähän ne sit ultraa.
Ja ja.. Tää lääkäri jolla käyn on niin hyvä, että luotan siihen et hän lähetteen ä.polille laittaa jos katsoo tarpeelliseksi. Pitääkin muistaa kk:n kuluttua kysyä häneltä tätäkin asiaa.

Ja Jessi, kunnon lääkärille juu - mutta omakustanteisesti yksityisellä. Harmi ettei samalle herralle kunnalliselta puolelta noin vaan pääsekään..
Mä hain ensimmäiset lääkkeeni juuri siinä kun kelakorvausta ei saanut, mut en ottanut ku yhden purkin. Nyt pitäis hakea lisää ku kerran sen kelakorvauksenkin saa. Ja itseasiassa mä sain ensin vain sen lastentabu-reseptin, nyt eilen lääkäri kirjoitti niitä "aikuisten" tabuja kans ettei tarvi sit neljää vetää joka aamu. :)

Sain muuten kuulla, että labrassa tulis käydä ennen klo 09 vaikka mulle on neuvolassa ohjeistettu et ennen 10. Oon ollut joku varttia vailla kymmenen ja kahvia juoneena labras kun kukaan ei oo kertonut, että olis parempi mennä mahdollisimman ajoissa ja jos voi niin ilman aamukahvia. Kuinkahan paljo huonommat arvot todellisuudessa siis on.. Sitä sopii miettiä. Tiesittekö te tän ettei kahviakaan suositella?


Muoks - poistin lääkärin nimen ku ajattelin ettei julkisella foorumilla varmaan saa nimellä kirjoittaa..
 
Viimeksi muokattu:
Mitä on lastentabut?

Mulle sanottiin viimeksi labrassa (meillä ta labra on sairaalassa) ettei paastoa tarvii mutta aamulla olisi hyvä kokeet ottaa. Siis ihan normaalin aamualan saa syödä. Ja tämä on kyllä sanottu ennenkin....
 
Viimeksi muokattu:
En ole aikaisemmin huomannutkaan tällaista ketjua.

Itsellä annostus 4 päivää 1.5x0.1mg ja 3 päivää 2x0.1mg. Ennen raskautta annostus 3 päivää 0.1mg ja 4 päivää 1.5 mg. Minulta siis poistettu kokonaan kilpirauhanen ja lääkkeen voimalla mennään loppuun asti :) Arvot olleet alun nostojen jälkeen tasaisesti tsh 0.9 ja t4v 18. Mä oon käynyt noin kuukauden välein otattamassa arvot ja kysellyt tulokset neuvolasta, jos on tarvittu muutella annosta niin lääkärille soitellut. Lääkitys ollut vasta reilun vuoden, ehkä senkin vuoksi noin tiuhaan sain helposti puhuttua seurannan. Leikkaus tehty siis 2009 joulukuussa.

Minulla neuvola aika ensi maanantaina ja täytyykin kysellä miten täällä tuon ylimääräisen ultran kanssa on. Viikkoja kylläkin jo 28+ eli ehkä on jo myöhäistä, mutta voihan sitä kysyä. Olen pääkaupunkiseudulta ja ei minulle ole puhuttu tällaisesta käytännöstä. Toisaalta neuvolassa lukevat tähän liittyvät jutut papereista ja koneelta eli ei taida olla kokemusta omalla hoitajalla tästä taudista.

muoks. santtu noita tabletteja on kahden vahvuisia ja niitä pienempiä taidetaan kutsuta lasten tabuiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä