raskausoireena ihon kutina?

onko täällä muita joilla on sama vaiva kun minulla?
ihoa kutisee tosi paljon, ja varsinkin iltaisin!
olen ostanut apteekista pesusaippuaa, jonka ei pitäisi kuivattaa ihoa, ja rasvaukseen hommasin aqualan plussaa! silti.... kutisee! onko normaalia?
niin ja viikot on 11+5
 
Jospa se iho vaan venyy ja sen vuoks kutisee? Ja raskaushepatoosi (johon liittyy kutinaa) yleensä mun ymmärtääkseni tulee vasta sit paljon myöhemmin jos on tullakseen. Mut eiköhän sulla oo tuo kutina ihan vaan siittä vatsan kasvusta johtuvaa :heart:
 
joo kun se kutina olisikin vaan vatsassa, mutta kun sitä on vatsan lisäks reisissä, selässä, käsivarsissa, eli joka paikas! tai sit mä venyn joka puolelta, ja se aiheuttaa kutinaa!
eikö se hepatoosi ala normaalisti vasta viikoilla n. 30?
ja kutinaa vissiin on kämmenissä ja jalkapohjissa erityisesti?
niistä paikoita mua ei onneks kutita!

fiksu ja nuutti 11+5
 
minulla oli jo heti plussasta ja edellisen kierron km:stä alkaen kauttaaltaan ihon kutinaa, kireyttä, kuivuutta... tuntui ettei mikään auta, eikä auttanukkaa enne ku kävin lääkärissä.

mulla on siis taustalla atooppinen iho, joka on pitkään voinut hyvin, mut hormonimuutokset sai sitte jotai aikaan. nyt se on vähän rauhoittunut, kutiseviin läikkiin käytän saamiani resepti-kortisoneja ja muutoin kasvoille apteekin aqualania (tummemman keltainen tuubi) ja kropalle millon mitäki hyvin kosteuttavaa.

vältä pitkiä suihkuja, kuumia suihkuja, rasvaa keho heti suihkun jälkeen (on vastaanottavainen kosteutukselle), jos pystyt ni käy kokovartalosuihkussa vaan joka toinen päivä. pyykinpesuaineet hellävaraiselle iholle tarkoitetuiksi, siinä muutama ensiapuohje.

raavitko itseäs unissas? meillä oli nukkumaanmeno yhtä härdelliä ku sänky vaan hytkyi mun raapimisesta.. lekuri määräs myös rauhoittavaa antihistamiinia nimeltä atarax helpottamaan kutinaa/rauhoittamaan öitä... käytin sitä jokusen illan et iho pääsi hiukan paranemaan...
 
Voi olla ihan hormonaalinen muutos ihossa.
Itse ainakin kärsin raskauden aikana kuivasta ihosta. Näin oli esikosta ja nyt taas.

Käsittääkseni raskaus hepatoosi ilmenee myöhemmin ja myös keltaisuutta esiintyy ja kutina on jatkuvaa??
Muistankohan väärin...

Mutta kanntaa mainita asiasta neuvolassa ja välttää suihkussa ollessa liian lämmintä vettä ja jätä sienellä tms. hankaus pois kokonaan. Minulla ainakin juuri nämä saivat ihon kuivemmaksi.
Ja muista vaihdella rasvamerkkiä.
Ihan pienilläkin vauvoilla pitää vaihtaa rasvalaatua kerran kuukauteen, sillä iho tottuu aika nopsaan yhteen rasvalaatuun ja siten sen teho jää huonoksi.

paapelo+poju+tiuhti 10+3
 
kiitos vinkeistä, ja ohjeista! =)
meen kohta puolin saunaan ja sitten taas tunnin rasvaus sessio :eek: !
kyllä tua apteekin erikoispesu neste ja rasva aina vähän helpottaa, mut sais poistua koko kutina, kun on niin ärsyttävää!
joo ja sänky heiluu illalla heti kun sinne menen, ei seksin takia...... vaan sen raapimisen millä mä itteäni tyydytän! :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: kirpsakka
:wave: Täällä kanssa yks jolla kutina ihan mahdotonta: varsinkin selässä. Rinnatkin aluksi kutisi kovin, mutta oletan sen olleen venymisestä johtuvaa kutinaa: iholla oli nimittäin kaikki pikku verisuonet ihan pinnassa eli etumus kyllä todistetusti paisui jo tässä vaiheessa raskautta jonkin verran :LOL:! Viikkoja mulla 8+2 eli ei tosiaan ole vielä hepatoosia. Se kuulemma ilmenee vasta myöhemmässä raskauden vaiheessa ja kutina lähinnä mahassa.

Erittäin kullanarvoinen tämän kutinan hoitoon on ollut Ceralanin Lipolotion eli ihoöljy. Saa apteekista. iso pullo maksaa n. 25e. Toimii parhaiten pyyhekuivalle iholle eli heti suihkusta tultua kun itsensä sillä sivelee, niin jo auttaa :D . Käytän tämän öljyn lisäksi myös ihan normaalia kosteusvoidetta mikä herkälle iholle tarkoitettu. Mulla kyllä yleensäkin kuiva iho ja talvella hiukan kutisee joskus jos ei muista rasvata, mutta tämä alkuraskauden kutina on ollut jotain ihan kamalaa |O ! Sanoin neuvolassa asiasta ja ei täti juurikaan kommentoinut: käski vaan rasvata reilusti. Ja tekeehän tuo rasvaaminen hyvää senkin vuoksi jo näin alussa, että ihosta tulee kimmoisa ja kestää näin paremmin venymisen =)

Toivotaan, että kesä ja aurinko tuo avun tähän kutinaan =) !
 
SusSoo
Täällä kutisee! Mulla oli pahin kutina noin rv 16-19. Varsinkin nukkumaan mennessä raaviin pääasiassa reisiä, sääriä ja käsivarsia.
Mulla myös atooppinen iho ja varsinkin talvisin on pahana. Vähän tuntuu, että tällä raskaudellakin oli nyt tällä kertaa vielä vähän lisävaikutuksia kutinaan.
Rasvailu ei auttanut pahimpaan aikaan ja unissaan tuli raavittua ihan vimmatusti. Oikein yöllä heräsi siihen että raavin itseäni.
En tiedä mistä johtuu, mutta nyt tuo on hellittänyt. Iho palautunut raapimisen jäljiltä normaaliksi.
 
Yeb
Mulla oli hillitöntä kutinaa ekassa raskaudessa ihan loppuvaiheessa, joskus RV30 jälkeen ja sitä epäiltiin hepatoosiksi. Pariinkin kertaan kävin labrakokeissa mutta mitään ei ilmennyt! Jätin sitten huvikseni rautatabletit pois ja kutina loppui siihen :eek: Atooppista tai muutakaan ihottumaa mulla ei ole.
 
Mua kutisi myos. Mitaan muita vinkkeja en kylla osaa antaa muita kuin mita taalla nyt on jo mainittu (mulle ei oikein mikaan noistakaan auttanut kylla :(). Kamala vaiva, mutta hellitti sitten jo ennen puolta valia. Tai no vielakin (rv 33) silloin talloin saattaa kutittaa, lahinna kyljista, mutta ihan eri luokkaa on kuin silloin alussa.
 
Mulla oli raskaushepatoosi esikoista odottaessani. Se ilmeni vikan kolmanneksen alussa ja ihan järkyttävänä kämmenien ja jalkapohjien kutinana.Ja noi oireet on just todella tyypillisiä, myös toi oireiden ilmaantumisajankohta. Ekojen oireiden ilmaannuttua sain samantien lähetteen labraan ja maksa- ja sappiarvot oli kohollaan. Raskautta seurattiin tosi tiiviisti loppuajan ja kävin äitipolilla useita kertoja viikossa käyrällä. Raskautta ei olisi päästetty rv 39 yli, mutta poika päättikin itse lähteä syntymään jo rv37+4.
 
Niin mäkin olen kuullut, että raskaushepatoosi tulee yleensä viimeisellä kolmanneksella. Tosin yhdestä tapauksesta kuulin, jolloin äidillä oli todettu hepatoosi jo raskausviikoilla 19+. Tällä äidillä oli ollut ennenkin samaa vaivaa. Itsellä on ollut myös joskus häikkää loppuraskaudessa noissa sappihapoissa ja Alat maksa-arvoista on ollut yli viitearvojen. Mulla seuranta oli muutama verikoe ja kun arvot palasivat normaaleiksi, ei tarvinnut käynnistää aikaisemmin tms. Neuvolalääkäri laittoi heti äitipolille, mutta äitipolin lääkäri ei pitänyt sitä pientä nousua yli viitearvojen ylärajan kovinkaan hälyyttävänä.
 
Minua kutisi myös ensimmäisessä raskaudessa. Lisäksi mulle tuli välillä kuin nokkosrokkoa esim. oikein lämpöisen suihkun jälkeen.
Lääkäri epäili tämän kutinan johtuvan ihan hormoneista ja loppua kohden taisi koko kutina loppua.
 

Yhteistyössä