Relaatio 40

"Sohvi"
Kiitos vinkkaajille, mutta kyllä tää on niin takkuamista, että ei vaan oninstu ilman apuja. Laitan taas muutaman vinkattavan

Keisari:
pääsanasta ylös 8 ja 9 onko nää keisareita vai maita vai mitä?
Muur 12+5 oikeelle (avautuu varmaan kun saan ton keisari 9:n)
Bas 8+5 oikeelle
Lem-Lop 6 rajasana

Yksikkö:
syk-sää yhdistävä 7

Darwin:
Ind. Jon. 5+5 ja jatko 10 yhdistyy geen.
Syyntak. 16 oikeelle

Poika:
Taikuri 5+9 alas ja sen jatko 6+5+6
yht-liike 10 alas

Leo:
Gal 7 oikeelle 18yhdistyy varmaan viereisen ruudun pelih.?)

Kai:
Freg 4 oikeelle ja 8 alas
Pe.Pa 8 ylös
Luku 8 ylös
silik. molemmat

Jos näillä saisin pari muutakin jumia auki. kiitos jo etukäteen =)
 
"..."
[QUOTE="Sohvi";30547418]Kiitos vinkkaajille, mutta kyllä tää on niin takkuamista, että ei vaan oninstu ilman apuja. Laitan taas muutaman vinkattavan

Keisari:
pääsanasta ylös 8 ja 9 onko nää keisareita vai maita vai mitä?
Muur 12+5 oikeelle (avautuu varmaan kun saan ton keisari 9:n)
Bas 8+5 oikeelle
Lem-Lop 6 rajasana

Yksikkö:
syk-sää yhdistävä 7

Darwin:
Ind. Jon. 5+5 ja jatko 10 yhdistyy geen.
Syyntak. 16 oikeelle

Poika:
Taikuri 5+9 alas ja sen jatko 6+5+6
yht-liike 10 alas

Leo:
Gal 7 oikeelle 18yhdistyy varmaan viereisen ruudun pelih.?)

Kai:
Freg 4 oikeelle ja 8 alas
Pe.Pa 8 ylös
Luku 8 ylös
silik. molemmat lapsi syö ja mistä se on tehty se silik...

Jos näillä saisin pari muutakin jumia auki. kiitos jo etukäteen =)[/QUOTE]

onks sulla kai-ruudun pe... pa... pitkää?
 
"Eva"
[QUOTE="Sohvi";30547418]Kiitos vinkkaajille, mutta kyllä tää on niin takkuamista, että ei vaan oninstu ilman apuja. Laitan taas muutaman vinkattavan

Keisari:
pääsanasta ylös 8 : oli suosittu, sotaisa keisari, jonka aikana Rooman valtakunta oli laajimmillaan.
9 onko nää keisareita vai maita vai mitä? : syntyi Hispaniassa roomalaisen virkamiehen Publius Aelius XXXX Aferin poikana.


Muur 12+5 oikeelle (avautuu varmaan kun saan ton keisari 9:n) ,joo tän saat kun saat tuon 9

Bas 8+5 oikeelle :was an ancient Roman civic building located in the Forum of Trajan.
Lem-Lop 6 rajasana : Lemi on tunnettu perinneruoastaan särästä sekä Xxxx

Yksikkö:
syk-sää yhdistävä 7 - mikäs sää se silloin on jos vastasanakin siulla on? ;)

Darwin:
Ind. Jon. 5+5 : on englantilainen rock-kitaristi ja laulaja, joka on tullut tunnetuksi ennen kaikkea Sex Pistolsin kitaristina.

jatko 10 yhdistyy geen. :perinnöllisyystiede eli ****

Syyntak. 16 oikeelle : merkitsee kyvyttömyyttä ymmärtää syy-seuraussuhteita ja tekojen seurauksia.

Poika:
Taikuri 5+9 alas : on suomalainen laulaja-lauluntekijä, joka soolouransa ohella on tullut tunnetuksi Q.Stone- ja Pro Fide -yhtyeistä.

ja sen jatko 6+5+6 : tämä löytyy ylemmän Aurora albumilta ,on eräs hänen kappale
yht-liike 10 alas :laita googleen :sekä teon ja vahingon ja saat tämän

Leo:
Gal 7 oikeelle :XXXpublished his famous Book of Fixed Stars in 964, describing much of his work

18yhdistyy varmaan viereisen ruudun pelih.?)

Kai:
Freg 4 oikeelle :TULE MUKAAN Uusi XX on käynnissä

ja 8 alas : jotka tekivät kaikenlaisia XXXX perustehtäviä kuten tiedustelua ja saattamista.
Pe.Pa 8 ylös : XXX on lähiöksi monipuolinen palvelurakenne, ja muun muassa teknillinen yliopisto sekä kymmeniä korkean teknologian yrityksiä,

Luku 8 ylös : oletetaan tunnetuksi, reaalilukujen xxxxjärjestelmälle (A1)–(A9), (J1)–(J6), (T) voidaan muodostaa malli, joten reaaliluvut "ovat olemassa".
silik. molemmat : sili alas on vauvoilla suussa jota imevät ja vasemmalle mistä se valmistetaan?

Jos näillä saisin pari muutakin jumia auki. kiitos jo etukäteen =)[/QUOTE]

apuja taas :)
 
Kampela
Tekijänä kiitän kritiikistä. Mutta kumpaankin kommenttiin vastaan, että en halua päteä enkä tee tahallani vaikeaa. Teen sillä lailla kun itsestäni hyvältä tuntuu. Ainoa tavoitteeni tätä relaatiota tehdessäni oli tehdä siitä suurempi kuin mistään aikaisemmasta. Siitä saattaa olla ollut seurauksena se, että joissain kohdissa asioista tuli turhankin hankalia, mutta tahallista se ei ollut.

Toivottavasti seuraava relaatio on sitten enemmän mieleesi. Ja ainahan voi itse tehdä paremman :)
Kiitos tekijälle vasauksesta! En tiennytkään, että seuraat ketjua :)

Kokonsa puolestahan tämä on hieno relaatio! Kiitos siitä. Ja tottakai pitää tehdäkin niin kuin itsestä tuntuu. Nämä(kin) ovat makuasioita, mutta itseäni kyllästyttää wikipedian syynääminen erityisen tarkkaan. Mielestäni liian helppo relaatiokin on parempi kuin liian vaikea, koska se että tuntee itsensä tyhmäksi ei innosta pelaamaan.

Ehkä sitä jonain päivänä vois itsekin yrittää relaatiota tehdä. En vaan tiedä yhtään miten se teknisesti onnistuu...
 
"Eva"
[QUOTE="Sohvi";30547535]Voi kiitos Eva =) Olipa osa ihan hirmu helppoja ja omaa huolimattomuutta, että ei ollu löytyny. Mutta tuo luku 8 ei onnistu, vai onko se jokin muu kuin aksioo?[/QUOTE]

on se tuo aksi.. ,lisää perään vaan "ma"
Ja ole hyvä vain :)
 
"Eva"
[QUOTE="Sohvi";30547570]höh, ei huoli vaikka kuinka monta kertaa olen yrittäny :([/QUOTE]

eikun sori paljon,mun moka oon kattonut väärän kohdan jota vinkannut sulle ,ei ollu tarkotus :(

Luku ylös : "Gematriassa jokaisella aakkoston kirjaimella on tietty numero- tai XXX, ja yksittäisistä kirjaimista"
 
VR
Kiitos tekijälle vasauksesta! En tiennytkään, että seuraat ketjua :)

Kokonsa puolestahan tämä on hieno relaatio! Kiitos siitä. Ja tottakai pitää tehdäkin niin kuin itsestä tuntuu. Nämä(kin) ovat makuasioita, mutta itseäni kyllästyttää wikipedian syynääminen erityisen tarkkaan. Mielestäni liian helppo relaatiokin on parempi kuin liian vaikea, koska se että tuntee itsensä tyhmäksi ei innosta pelaamaan.

Ehkä sitä jonain päivänä vois itsekin yrittää relaatiota tehdä. En vaan tiedä yhtään miten se teknisesti onnistuu...
Olen seurannut jokaisen relaationi ketjua ihan jo siksi, että niiden avulla on löytynyt mokia, jotka olen sitten ehtinyt korjauttaa ennen kuin moni on niihin kompastunut.

Kun teen relaatiota, niin hyvin harvoin syynään wikipediaa siinä vaiheessa kun niitä teen, eli assiosiaatiot syntyvät mielessäni ihan itsestään. Joskus, jos ihan ylittämätön paikka tulee, saatan ryhtyä googlella tai wikillä etsimään sopivaa sanaa, mutta siis todella harvoin. Toisin sanoen, minulle tämäkin relaatio on helppo, koska reilusti toista tuhatta sanaa siihen löytyi ihan ilman mitään erityistä hakemista tai wikipedia selaamista. Siksi en oikein käsittänut kommenttia pätemisen halusta tai hankalan relaation tekemisestä, koska tämä syntyi aika lailla itsestään. Työtähän tässä sanamäärän takia oli aika paljon siinä vaiheessa, kun koetin sitten tarkistaa, että kyseiset tiedot netistä ovat löydettävissä.

Kun olen pelannut kaikki relaatiot läpi, niin olen havainnut kuinka eri tavalla eri ihmiset niihin suhtautuvat. On ollut relaatioita, joita on kehuttu siitä, ettei ole tarvinnut juurikaan käyttää wikipediaa tai googlata, mutta minun on taas juuri sellaisissa tarvinnut melkein jokainen sana kaivaa jostain netin syövereistä, kun ne joillekin "helpot" sanat eivät ole olleet minulle lainkaan helppoja - koska eivät ole kuuluneet harrastuspiiriini tai tietämykseni joukkoon. Ja joissain taas sitten päinvastoin.

Jokainen tekee relaationsa oman tietämyksensä ja harrastuneisuutensa pohjalta, ja koska ihmiset assosioivat eri lailla, niin se vaikeus tulee siitä. Esimerkiksi ne yhden nimen pohjalta johdetut joko etu- tai sukunimestä tulevat uudet nimet ovat juuri sellaisia yhteyksiä, joita mielessäni syntyy jatkuvasti. Jos yrittäisin tätä muuttaa, en varmasti jaksaisi yhtäkään relaatiota olla laatinut loppuun saakka, koska se alkaisi maistua puulta ja muuttua työlääksi - ja kun näitä harrastuksekseen on tehnyt, niin eipä sitä olisi jaksanut.

Halusin valottaa tätä laatimisprosessia omalta kohdaltani näinkin pitkään siksi, että relaatiot kenen tahansa laatimina ovat aina kuva siitä, millainen ihminen on kyseessä ja miten hän tietoa prosessoi. Jos ratkojan prosessointi eroaa kovasti laatijan tavasta, niin vaikeaksi varmasti käy. Onneksi on sitten toisenlaisia laatijoita, joiden relaatiot taas ovat helppoja ihan eri ihmisten mielestä.

No, tämä oli niin iso relaatio, että takki on tyhjentynyt eikäminulla ole ainakaan tällä hetkellä suunnitelmia uusiksi. Mutta innokkaille laatijoille sen verran tietoa, että relaatioiden laatiminen noin teknisesti on helppoa. Relaatioiden etusivulla on yhteystiedot, joten Kimmo Hyötyseen yhteys. Hän toimittaa sitten ohjeet relaation laatimiseksi. Se tapahtuu yksinkertaisesti kirjoittamalla arvattavia sanoja Excel-taulukkoon ja piirtämällä viivat tarvittavien sanojen väliin. Helppo homma siis. Vaikeus tulee - kuten tässäkin on havaittu - siitä millaisia sanoja ja niiden kytkentöjä sinne sitten löytää :) Mutta kehotan yrittämään, koska relaation laatiminen on aivan yhtä hauskaa kuin sellaisen ratkominen.
.
 
"..."
[QUOTE="Eva";30547579]eikun sori paljon,mun moka oon kattonut väärän kohdan jota vinkannut sulle ,ei ollu tarkotus :(

Luku ylös : "Gematriassa jokaisella aakkoston kirjaimella on tietty numero- tai XXX, ja yksittäisistä kirjaimista"[/QUOTE]

ei aukee vihje mulle
 
Fossiili harmaana
Nyt taas jumeja auki ja rautalangalla.... Tyhmä ei vaan tajuu....

Maakunta:
Ylös15, alas 9, oikeelle 13
tais.. 8 12

kummitus:
ylös 14, oikee yläviisto 8, oikee alaviisto 10
naap.... 5 11 8 ei auennu veljeksistä
kop.. 10

Väri:
Valk.... 9 6 10 joku elokuva, lisää vinkkiä tarvii
pyh. ja Mar... väli 4 6
karm.......... 16 vastasana on, ei siltikään aukee mulle
sin... 15
mustl..... 17 joo on helppo, mut en vaan älyä

helvetti:
Ver..vel... 3 8
helv.... 3 7 4

Moni ruutu oikein huutaa tyhjyyttään
 
"Eva"
[QUOTE="...";30547883]ei aukee vihje mulle[/QUOTE]

Laita tuo lauseke googleen ja huomaat mikä kohta se xxxx onpi.

@ Fossiili

Nyt taas jumeja auki ja rautalangalla.... Tyhmä ei vaan tajuu....

Maakunta:
Ylös15, (ruots. Södra Österbotten) on maakunta Länsi-Suomessa.
alas 9 : (ruots. Birkaland) on Suomen maakunta, josta osa sijaitsee Satakunnan ja osa Hämeen historiallisten maakuntien alueella

oikeelle 13 tarkoitetaan Suomessa Suomen historiallisten ja nykyisten maakuntien kunniaksi sävellettyjä tai tuohon tarkoitukseen myöhemmin valittuja lauluja

tais.. 8 12 : oli 1917 tapahtunut vallankumous Venäjällä, joka siirsi vallan väliaikaiselta hallitukselta Pietarin neuvostolle.

kummitus:
ylös 14,
Arnoldin ja Helenan XXXX. Arnold käy vanhan Nannan luona, joka kynttilöiden hämyisessä valossa kertoo legendan isästä.

oikee yläviisto 8, : XXX, William Regal (s. 1968), englantilainen showpainija.
oikee alaviisto 10 : Erityisesti Lionel Foysterin vaimo Marianna kuvaili XXX väkivaltaiseksi.
naap.... 5 11 8 ei auennu veljeksistä : (Duck Soup) on vuonna 1933 julkaistu Marxin veljesten anarkinen komediaelokuva, jonka ovat käsikirjoittaneet Bert Kalmar ja Harry Ruby.
kop.. 10 : Kulaus-Ramperin XXX Viski-Ville, Läski-Leevi ja Kello-Kalle tekevät epäonnisen murron ja pakenevat Helsingistä

Väri:
Valk.... 9 6 10 joku elokuva, lisää vinkkiä tarvii :
Ken Annakin yksi elokuva,löytyy hänen wikipedia listalta,jossa valk sana
pyh. ja Mar... väli 4 6 : oli katolisen kirkon roomalaissyntyinen paavi 18. tammikuuta 336 – 7. lokakuuta 336

karm.......... 16 vastasana on, ei siltikään aukee mulle; (engl. The Pirate Movie) on vuonna 1982 julkaistu musikaalinen komediaelokuva,

sin... 15 : on epäorgaaninen kivennäisväri, joka keksittiin sattumalta Berliinissä 1704–1707. Värin syntetisoi Diesbach-niminen kemisti.

mustl..... 17 joo on helppo, mut en vaan älyä;tämä on yllättävän helppo;
XXXXX ja ranskalaisia chansoneita. Anneli Sari on yksi kuuluisimpia suomalaisia romaneja.

helvetti:
Ver..vel... 3 8 on yhdysvaltalainen tieteiskirjailija. Hänen kuuluisin teoksensa on Loputon sota (The Forever war, 1975)
helv.... 3 7 4 English physician and Governor of Guy's Hospital, London, and Physician-in-Ordinary to Queen Victoria

Moni ruutu oikein huutaa tyhjyyttään

Näillä pääsee alkuun :)
 
"Pelaaja"
Nyt taas jumeja auki ja rautalangalla.... Tyhmä ei vaan tajuu....

Maakunta:
Ylös15, alas 9, oikeelle 13 se 15, niin eipä monta maakuntaa ole jossa yhdysviiva on, joten pitäisi löytyä. Alas 9 on kanssa maakunta, joten nämä kaksi pitäisi kyllä löytyä kun kaikki maakunnat kokeilee, ihan totta. Oikealle 13 on maakuntaan liittyvää musiikkia
tais.. 8 12 oli tuolla venäjällä iso juttu kun Lenin nousi valtaan

kummitus:
ylös 14, oikee yläviisto 8, oikee alaviisto 10 eka löytyy Kulkurin valssin wikistä, toinen on yhtye, jonka nimi muuttui nimeksi kummitus, kolmas on sitä toimintaa joka kummitus tekee
naap.... 5 11 8 ei auennu veljeksistä siis jos se on 4 11 8 niin huumoriveljesten yksi elokuva, veljesten sukunimi on sama kuin kommunismin perusidean esittäjällä
kop.. 10 loppu sama, alkuun ryöväreitä tarkoittava sana

Väri:
Valk.... 9 6 10 joku elokuva, lisää vinkkiä tarvii ensin on tuo väri, sitten naispuolinen ihminen ja sitten missä hän on
pyh. ja Mar... väli 4 6 eka sana sulla jo on ja toinen on mar... sanasta alkunsa saanut nimi, sama nimi kuin tunnetulla radiosedällä joka teki lastenohjelmaa
karm.......... 16 vastasana on, ei siltikään aukee mulle no se on tuollaisiata tyypeistä kertova filmi
sin... 15 on yksi sin... tyyppi, jonka alussa on entinen eurrooppalainen valtio, jota ei nykyisin enää ole
mustl..... 17 joo on helppo, mut en vaan älyä Aiemmin oli must 11 ja se olisi ollut helppo jos olisi ollut jo tuo 17, kuten annoit ymmärtää. Tämä ei ole niin itsestään selvää, mutta soittamiseen tuo siis liittyy

helvetti:
Ver..vel... 3 8 amerikkalainen kirjailja jonka novelli tämä on
helv.... 3 7 4 henkilö tässä kuvaromaanissa

Moni ruutu oikein huutaa tyhjyyttään
Jos näillä ei löydy, niin en osaa paremmin auttaa.
 
"Sohvi"
Hyvä VR, just noin se menee :) Kun omat aivoitukset on ihan erilaiset kun laatijalla, niin takkuamista on ja hermot meinaa mennä, toisinaan taas soljuu ilman wikiä ihan hirmu hyvin.

Ratkaisijat saa ruutuja auki myös eri suunnista ja eri järjestyksessä, joten se omasta mielestä helppo sana ei välttämättä olekaan toiselle helppo kun apuja toisesta suunnasta ei ole.

viimeisten 40 sanan kimpuu yrittää käydä hän... :D
 
Fossiili harmaana
Kiitti hirmusti neuvoista... Mä en vaan oikeesti osaa googlata oikeilla sanoilla. Ja sit mulla menee hermo. Nyt pähkäilen tota yhtyettä kummituksesta ja muita minkä jatkoja sain paaaaaljon...

wuhuu, 411 sanaa, räkä sanon minä.

Joihinkin ruutuihin en oo edes paneutunu juurikaan, ku en saa vaan sanoja, joten ne jätän rauhaan
 
Relaatiojumi
Luin ketjun läpi ja löysin monta hyvää apua jumeihin. Pitääkin vielä sinnitellä tämän relaation kimpussa, joululoma on kulunut aika lailla hukkaan tämän kimpussa.

Voin vielä autella muitakin ratkaisemisessa, itselläni jumittavat vielä seuraavat:

WILLIAM
Lau.. 6

KEISARI
Si..pin...... 9
Et...man.. 5

POIKA
Tai.... 5 ja 5 6
Ahti 7

HELVETTI
Iho... 8

T-REX
Int.. 8 6 10
Hal..... 10

KUMMITUS
Dynat 9
Tanssi 7 7 6 ja 11 6

DOLLARI
Länk.... 9 6
 
Fossiili harmaana
Luin ketjun läpi ja löysin monta hyvää apua jumeihin. Pitääkin vielä sinnitellä tämän relaation kimpussa, joululoma on kulunut aika lailla hukkaan tämän kimpussa.

Voin vielä autella muitakin ratkaisemisessa, itselläni jumittavat vielä seuraavat:

WILLIAM
Lau.. 6

KEISARI
Si..pin...... 9
Et...man.. 5

POIKA
Tai.... 5 ja 5 6
Ahti 7

HELVETTI
Iho... 8

T-REX
Int.. 8 6 10
Hal..... 10

KUMMITUS
Dynat 9
Tanssi 7 7 6 ja 11 6

DOLLARI
Länk.... 9 6
Samat puuttuu... Mulla ei oo vielä ees hal.... 10, iho... 8, eikä nuo poika-ruudussa olevat. William ei ees auki
 
"Pelaaja"
Luin ketjun läpi ja löysin monta hyvää apua jumeihin. Pitääkin vielä sinnitellä tämän relaation kimpussa, joululoma on kulunut aika lailla hukkaan tämän kimpussa.

Voin vielä autella muitakin ratkaisemisessa, itselläni jumittavat vielä seuraavat:

WILLIAM
Lau.. 6 kun monta laulua on samalla levyllä, niin se on...

KEISARI
Si..pin...... 9 iso eläin jolla sama alku
Et...man.. 5 kumpi niistä. Toinen on ilmansuunta, toinen iso vesieläin

POIKA
Tai.... 5 ja 5 6 eka on se mitä se tai... tekee, ja toinen on tunnettu suomalainen tai,,.
Ahti 7 hänen emäntänsä

HELVETTI
Iho... 8 paljon liekkejä

T-REX
Int.. 8 6 10 viittaa maan valtiomuotoon, maata kutsutaan tällaisella nimellä
Hal..... 10 tuon edellisen viimeinen sana

KUMMITUS
Dynat 9 Yhdysvaltain ilmavoimien avaruuslentokone-ohjelma
Tanssi 7 7 6 ja 11 6 eka on hyvin tunnettu televisio-ohjelma, jossa julkkikset tätä harrastavat, ja toinen on paikkakunta ja siihen liittyvä taanssilajk

DOLLARI
Länk.... 9 6 on elokuva, josta kaksikin versiota, toisen ohjasi Edwin Marin ja toisen R G Springsteen
Auttaisiko nämä?
 
relaatiojumi
Kiitos, auttoivat!

tuo tanssin tv-ohjelma olisi kyllä pitänyt löytää itsekin.

Nyt vielä KAI-, RANSKA-, NOSTO. ja APINA-ruudut. Kyselen apuja kunhan saan vanhat selvitettyä.

Ja auttelen muitakin!
 
"Sohvi"
Nämä viel puuttuu

Tapani: Laul. ja rump välinen 8

Linnake: Ultraj. ja Kööp välinen 10+12
Valta ja kuning. väinen 8+5

William: Laulu 9 ja 6
Lauant. 8+5+4
smart 7+5

Ranska: Haraja 13 ylös väliviivallinen
R.Ala-H. 9 ylös
Marok kauhu 13 oikeella ja sen jatko 14
Leg. ja sota yhdistävä 12

Kummitus: Pankki 15 vasemmalle

Dollari: Lakim. ja pää yhdistävä 10
Mopo 6 alas

Kai: arv ja kunn yhdistävä 9
aksi ja lukuyhdistävä 10

Moneen on tullut jo monta vihjettä, mutta en vaan saa kiinni mitä haetaan.
 

Yhteistyössä