Roundupista kokemuksia?

"carelia"
Kyllä se tappaa. Aikaa menee useampi päivä(kun sen aineen pitää kulkea juuristoon ja sitä kautta tuhota kasvin ravinteiden ja veden saannin)+riippuu hävitettävistä rikkakasveista. Lapset, eläimet ja romppeet kannattaa pitää ruiskutetusta alueesta erillään.
 
fobnt
On kokemuksia. Mies halusi pari kesää sitten myrkyttää voikukat nurmikolta ja oli sit mennyt ostamaan tota roundupia lukematta selosteita sen tarkempaa. Noh, mies suihki voikukat ja oliko se nyt sit seuraavana päivänä vai parin päivän päästä kun meidän nurtsi oli täynnä noin nyrkinkokoisia vaaleanruskeita läikkiä. Eli juu, tappo voikukat, mutta myös ruohon siitä ympäriltä (oisko ollut siltä alueelta, mille se suihkaus oli osunut). :D

Mut sellasilla alueilla, jolla saa ns. kaikki kuolla, niin on oman kokemuksen mukaan tehokas...:D
 
lucifer
Tappaa tehokkaasti niin rikkaruohot kuin myös tulppaanit ym kasvitkin. Myrkytettiin sillä vain kukkapenkin vieressä olevia rikkakasveja, mutta osa niistä nuupahti tulppaanien päällä joten nekin sitten kuolla kupsahti siinä samalla. samoin raparperi hävisi tehokkaasti..... Hyvää ainetta oikein ja huolellisesti käytettynä.
 
Ok, eli siis toimii.

Mulla on osa sellaista aluetta, jossa saa ihan kaikki kuolla ja aluetta, jossa on puskien alla nokkosia...ne nokkoset olisi kiva tappaa, mutta mitenköhän vaikeaa on suihkuttaa vain ne nokkoset ja säästää puska...niitä kun en MISÄÄN nimessä halua mennä listimään.
 
"vieras"
En käytä Round upia. Sen verran kauan on jo aineen turvallisuutta epäilty. Tuskin pienellä alueella merkitystä, mutta aivan periaattesta.

Tuore kirjoitus aiheesta:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kiistelty+kasvimyrkky+k%C3%A4yt%C3%B6ss%C3%A4+kymmeniss%C3%A4+tuotteissa/1135266908090
 
poing
Huolehdi, että aloitat myrkytyksen kauimmaisesta nurkasta, ettet joudu itse kävelemään myrkytettyjen kohtien päältä. Muuten jää nurmikkoon kengänkuvat, kun ainetta joutuu kengänpohjiin ja kävellessä nurtsiin.
 
"Ami"
On tehokas aine, mutta hirvittävän myrkyllinen. Sitä kannattaa käyttää vain jos on aivan pakko, kuten torjuttaessa jättiukonputkia. Käytön kanssa tulee olla erittääin varovainen.

Myrkyn on todettu aiheuttavan laboratorioeläimille mm. sikiövaurioita ja keskenmenoja. http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Raportti+Suomessa+k%C3%A4ytetyn+kasvimyrkyn+vaarallisuutta+salattu/1135266792715

Aine vaikuttaa kaikkiin eläviin soluihin. todennäköisesti jollain tavalla myös ihmisiin.
 
"Maatushka"
Mä myrkytin susta seuraavana päivänä ja eilen oli hieman nuupahtaneet osa rikkakasveista. Ei kyllä osalle tapahtunut mitään vaikka mies uusi käsittelyn seuraavana päivänä siitä ku mä olin lotrannut sitä ainetta...
 
[QUOTE="Maatushka";28549054]Mä myrkytin susta seuraavana päivänä ja eilen oli hieman nuupahtaneet osa rikkakasveista. Ei kyllä osalle tapahtunut mitään vaikka mies uusi käsittelyn seuraavana päivänä siitä ku mä olin lotrannut sitä ainetta...[/QUOTE]

No höh. Mä talon vierustan (kasvavat siis talon seinän ja asfaltin välistä) kasvit oikeen supersuihkutin, mutta hengissä ovat edelleen.

EHKÄ, huom EHKÄ nuo muutamat nokkoset näyttäis siltä, että ne ois vähän lakastuneet...mutta voikukat ja koiranputket voi vallan mainiosti.

Pitäis päästä ruoho leikkaamaan, mutta kun siellä on niitä myrkytettyjä kasveja joukossa.Ei varmaan myrkyt tehoa, jos nyt menen ne matalaksi ajamaan.
 
"vieras"
No höh. Mä talon vierustan (kasvavat siis talon seinän ja asfaltin välistä) kasvit oikeen supersuihkutin, mutta hengissä ovat edelleen.

EHKÄ, huom EHKÄ nuo muutamat nokkoset näyttäis siltä, että ne ois vähän lakastuneet...mutta voikukat ja koiranputket voi vallan mainiosti.

Pitäis päästä ruoho leikkaamaan, mutta kun siellä on niitä myrkytettyjä kasveja joukossa.Ei varmaan myrkyt tehoa, jos nyt menen ne matalaksi ajamaan.
Ei sillä heti kuole. Se toimii solutasolla, joten kestää aikansa että kasvi alkaa kellastumaan ja vasta sitten kun myrkky hiljalleen kulkeutuu juuristoon. Aine suihkutetaan kuivalla säällä kasvien lehdille eikä kasvia saa leikata. Voikukka ehtii kukkia loppuun ennen kuin myrkky vaikuttaa.
 
[QUOTE="vieras";28549303]Ei sillä heti kuole. Se toimii solutasolla, joten kestää aikansa että kasvi alkaa kellastumaan ja vasta sitten kun myrkky hiljalleen kulkeutuu juuristoon. Aine suihkutetaan kuivalla säällä kasvien lehdille eikä kasvia saa leikata. Voikukka ehtii kukkia loppuun ennen kuin myrkky vaikuttaa.[/QUOTE]

Eli ei mikään ihmeaine sitten kuitenkaan.
 
"vieras"
Eli ei mikään ihmeaine sitten kuitenkaan.
On se! Sä et ymmärrä sen tomintatapaa ja odotat että kasvi kuolee saman tien. Jos kuolisi, niin vain se maanpäällinen osa, ja sitten kasvi lähtisi juuresta uudelleen.
Ja riittää kun sitä suihkuttaa kasville kerran ja monet lotraa sen kanssa kun eivät malta odottaa ja sehän ei ole ollenkaan harmiton tuote ihmisellekään. Jos odotat nopeita tuloksia niin heitä kiehuvaa vettä kasville, "kuolee" heti.
Eiköhän siinä pullossa lue miten se toimii jos vaan vaivautuu lukemaan. Yleensä kukaan ei lue.
Ainoa mikä tepsii esim. jättiukonputkeen.
 
"vieras"
Meillä nurmikolla rehotti runsaasti takiaisia - purkki ja maalipensseli käteen, jokaiselle taimelle kevyt hively lehdille ja seuraavan kerran, kun mentiin mökille parin viikon kuluttua, ei ollut takiaisista jäljellä edes muistoa.... Olen myös hävittänyt pajuja samalla mentaliteetilla: oksa tai pari poikki pensaasta, siihen tuputetaan myrkkyä ja kuukauden päästä on jäljellä vain kuolleet rangat. Jos kaadat puita paikoista, joihin et vesoja kaipaa, maalaa kaadetun puun kannon päällinen... Muista käyttää hansikkaita eläkä hengitä purkin höyryjä!!
 
mon santo ou jee
Yksi tuttu laittoi sitä haavan kantoon, ja kohta naapuri ihmetteli mikä hänen metsikkönsä haapoja vaivaa. Olivat kaikki samaa juurivesojen myötä syntynyttä yhtä yksilöä. Ei kehdannut kertoa.

Mieluummin teen tuhat tuntia talikkohommia ja saan komeat lihakset ja mukavan laihdutuskuurin, kuin suostun kylvämään pihalleni tuommoista myrkkyä.
 

Yhteistyössä