Saan lapset samaan hautaan. Kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Nimetön äiti
  • Ensimmäinen viesti
Oi voi teitä provon huutelijoita. Hävetkää. Huomaa, että teidän elämänne on helppoa, ettekä tiedä mistään mitään näköjään.

Ap:lle paljon voimia.

Me saimme oman lapsemme tuhkattua, kun hän syntyi vk 22. Hautasimme uurnan sukuhautaan. Mutta kommelluksitta ei hautaaminen tapahtunut, jostain syystä kaikki tuntui olevan hirveän vaikeaa. Hautakiveä ei olla saatu vieläkään, vaikka kuolemasta on jo 2 vuotta.
 
Itse olisin suoraan yhteydessä hautaustoimistoon ja antaisin niiden hoitaa kaiken järjestelyn. Ovat ammattilaisia ja osaavat kyllä räätälöidä hommat kunkin asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaan.
Tuo on tietenkin yksilöllistä, mutta itse (ja moni surutyöryhmissä) koen, että asioiden tekeminen itse on osa selviytymisprosessia. Sitä ei voi ulkoistaa.
 
vierailija
Itsekin koen että olen kyllä lapsille tämän viimeisen palveluksen velkaa.
Mikä on sukuhauta? Tarkoittaako se nimenomaan tuota mitä mulle tarjottiin, eli lapset samaan hautaan ja vanhemmille paikat vierestä?

Kiven haluan ehdottomasti jossain vaiheessa. Mutta juuri nyt kaikki tuntuu vielä liian raskaalta. En ymmmärrä MIKSI on niin vaikeaa olla yhteydessä pappiin. Näkevät tällaista miltei päivittäin. Koen todella ahdistavana soittaa ja kysellä siunausta. Se todennäköisesti jää välistä.

Omissa oloissani toki nyt olen ollut jo pidempään, sukulaiset tietävät jo ettei kannata soitella. Kaikki on hyvin, vaikkei minusta mitään kuulu. Otan yhteyttä kyllä jos tarvitsen apua.
 
vierailija
Onpa vanha ketju mutta kun muutama tunteeton tollo näyttää kommentoivan asioista joista ei tiedä mitään niin vastaan jos jollekin tämä ketju tulee vielä vastaan.

Keskenmeno tai kohtukuolema tai synnytyksen jälkeinen menehtyminen:
Itse saa päättää haluaako haudata lapsen arkussa vai tuhkaus. Jos on keskenmeno,ne tuhkataan sairaalassa yhdessä toisten lasten kanssa. Joko sairaalassa tai paikkakunnalla jollakin hautausmaalla on lasten muistolehto,jonne sairaala vie tuhkat. Jos haluat hoitaa tuhkauksen itse,voit noutaa lapsen sairaalasta mahdollisen patologin tutkimuksen jälkeen ja hoitaa tuhkauksen hautaustoimiston kautta.

Jos et halua tuhkausta, sairaalasta saa jokainen lapsi(kohtukuolema tai synn.jälkeinen) arkun joka on ilmainen. Se on valkoinen laatikko. Ei mikään kaunis mutta jos ei ole rahaa kunnon arkkuun,se käy kyllä. Itse voit laittaa arkkuun mukaan vauvan peiton tai muistoesineen jos haluat.

Hautapaikka,haudan avaus ym on meidän kaupungissa näin pienelle lapselle alle 500e. Se sisältää ekan vuoden hautapaikan hoidon,eli nurmikon leikkuun.

Hautauksen aikana paikalla on ainakin vahtimestari,pappia ei tarvitse jos ei halua. Kukat ym pitää ostaa itse. Muistomerkki ostetaan itse. Se voi olla puinen risti, luonnonkivi tai hautakivi. Sen voi hommata myöhemmin. Hautapaikka on täällä maksettu tuolla summalla 30 vuodeksi eteenpäin. Käytäntöjä on erilaisia.

Meillä poika menehtyi synnytyksen jälkeen,emme halunneet ruumiinavausta ja hautasimme sairaala-arkussa. Pappia ei haluttu,paikalla oli vain perhe. Jokainen tekee niinkuin itse näkee parhaaksi ja jaksaa.

Toinen lapsemme menehtyi raskausviikolla 15. Patologi tutki sauraalassa, kuolinsyytä ei tiedossa. Hoidimme tuhkauksen seurakunnan kautta ja tuhkat on poikamme kanssa samassa haudassa.

Perunkirjoitus on AINA tehtävä! Keskenmenosta ei mutta jo syntyneen lapsen kuolemasta kyllä. Se tehdään verotoimistoon.
 

Yhteistyössä