~Savon Vauvat 2010~

Pitäsköhän sitä itekkin taas pitkästä aikaa kirjotella

Harrastuksista oli puhetta ja koira meiltä löytyy, mutta senkin lenkitys on nyt vähän jäänyt kun on pakkasta ja diiva viihtyy vaan sisällä :LOL: Joten sanottasko että ei ole harrastuksia

Unista Päikkäreitä poika joskus nukkuu sisällä (kuten nyt 45min) ja parhaiten sitten nukkuu ulkona vaunuissa 1-3h välillä... Yöunet on nyt hieman ruenneet kärsimään. Illasta kyllä pääsääntöisesti menee nukkumaan tuolla 20-21.30 välillä, mutta kunnolla nukahtaa vasta tuolla puolen yön tienoilla sitten nukkuu vaihtelevasti tuonne 06 asti.. sitten rupee jo heräilemään, tänäkin aamuna mies nousi ylös pojan kanssa jo 7 aikaan, mie joitain minuutteja myöhemmin.

Päivärytmi Meillä on jokseenkin melko samanlainen.. aamulla ylös 7-8 väliin, päikkärit on sitten 09-14 välillä (siinä siis nukkuu joko 40min + 1-2h tai sitten suoraan joku 2h) ja illasta mennään nukkumaan sillon 20-21.20 paikkeilla.. Huomaa nytten jo, että jos ei tähän rytmiin pysty miten on kiukkunen penksa. Lähinnä kiukkunen jos ruoka ei tule oikeeseen aikaan :D

Nukuttaminen niin siis meillä nukahtaa aika pitkälle yksinään. Pienempänä ei nukahtanut muuten kuin sitteriin kun sitä jalalla vippas, mut se johtu ihan siitä, että miun maito ei riittänyt pojalle ruuaksi ja meillä meni joku tovi ennenku tämä älyttiin.. Nyt nukahtaa vaihtelevasti heti tai huutaa jokusen tovin ku yöunille laittaa. Ulos päikkäreille nukahtaa yleensä jo sisälle vaunuihin

Nii ja ulkopäikkäreillä olen nukuttanut ihan -23 asteen pakkasilla, tarpeeksi vaan päälle ja ulos, hyvin nukkuu. Eikä meillä ole edes mitään suojaisaa paikkaa minne laittaa. Tosin tämäkin on himu lapsi kohtaista kuka "pärjää" ja kuka ei. Poika on tullut isäänsä ja on hirmu lämminverinen

Nyt pitää joutua, ei pieni mies tykkää kun äiti on koneella :D

Rae ja V
 
Moikka moi! Ihana kun tulee uusia kirjoittajia, tervetuloa vaan :) Eipä ole tullut aikoihin kirjoiteltua. Meidän ukkelihan on 6kk ja muutamat viikot päälle. Ryömimällä menee etiäpäin.

Harrastuksina minulla on afrojumppa ja koiran kanssa lekkeily. Tosin maalla kun asutaan, niin koira tykkää ulkoilla ihan itsekseenkin.

Unet meillä menee niin että poika rupeaa illalla nukkumaan seitsemän ja kahdeksan välillä syötyään puuron ja maitoa pullosta. Yleensä nukuhtaa omaan sänkyyn ilman erikoisempia hyssytyksiä, tosin viime viikkoina on ruvennut vaatimaan että juuri äidin pitää olla ihan lähellä kun hän nukahtaa. Poika herää noin yhden ja kolmen välillä syömään maitoa ja sitten kuuden maissa syö uudestaan ja tulee äidin viereen jatkamaan vielä unia, kun isi on jo lähtenyt töihin. Ylös noustaan seiskan ja kasin välillä. Päivä unia nukkuu joko kolmet pienet unet tai yhdet pienet ja yhdet noin 1,5-2h unet. Nyt on monta viikkoa nukuttu sisällä kun poika on ollut nuhassa ja kun on ollut niin kylmää. Hyvin nukahtaa kainaloon meidän isolle sängylle tai sit omaan sänkyyn.

Meillä syödään nyt yksi liha-ateria, yksi kasvisateria ja iltapuuro. Ja jälkiruuaksi aina marjaa tai hedelmää. Maidon juontia on vähentänyt paljon. Meillä aloitettiin maistelut perunalla, sitten porkkanaa ja sitten päärynää.

Joo, nyt pitänee lähteä kahveille :)

Terkuin muumimamma ja poika 6kk
 
Hei taas:)

Mitään omia harrastuksia minullakaan ei ole.. Lähinnä tulee käytyä lenkillä, mut sekin on nyt kovilla pakkasilla jäänyt vähemmälle. Tykkään paljon lukemisesta, mut sitäkään ei nykyisin niin paljoa ehdi päivällä ja iltaisin on jo niin väsy, et haluaa mennä vaan nukkumaan. Kiva olis aloittaa joku oma harrastus, sais hetken sitä omaa aikaa, mutta en sit tiedä mitä se oikein vois olla:D

Unet. Täälä neiti käy yleensä nukkumaan 20-21 maissa. Ja yleensä täytyy keinutella uneen. Aiemmin on suht helposti kuitenkin asettunut nukkumaan, mutta nyt viimeisen viikon aikana ei oikein asetu nukkumaan kunnolla. Tai heti kun keinuttamisen lopettaa, niin heti alkaa vääntelehtiä ja kääntelehtiä.. Yleensä viimeistään puolen yön aikaan nukkuu hyvin, ja eka herätys on nyt viime aikoina ollut 4-5 maissa, ja sen jälkeen otan yleensä viereen nukkumaan ja juodaan maitoa. Aamulla heräillään sit 7-9 välillä:) Eli ihan hyvin neiti nukkuu öisin, päivällä päiväunet on edelleen niitä pikku pätkiä vähän väliä..

Soseet. Nyt ollaan maisteltu taas vaihteeksi sitä porkkanaa, mutta ei se neiti edelleenkään kovin innokas ole soseita maistelemaan. Porkkanaa ja perunaa on siis maisteltu, mut tosiaan vain pieniä teelusikallisia. Pitää nyt kokeilla vielä jos se porkkanasose alkaisi paremmin maistumaan, saisi neitikin masun täyteen, kun maidolla ei kovin pitkää ole tyytyväinen..

En muista mitä muuta piti taas kirjoittaa, joten pitänee jatkaa myöhemmin..

-HeJo ja neiti 4kk 11pvä
 
:wave:

Mulla on nyt kyllä ihan uutena harrastuksena blogini :D Mukavaa puuhaa sinne kirjoittelu, saa kurkata Poimintoja kätteni töistä.

Ja tosiaan HeJo, nämä pakkaset on kyllä kuihduttaneet mun lenkkeilyni ihan minimiin. En ole yli -15 asteen pakkasilla lenkkeillyt, joten harvassa on sellaiset päivät olleet. Sain kumminkin lahjakortin ja 5 ilmaista tuntia Ladylineen, onkos kellään kokemusta kyseisestä salista? Pittääpä kohta ihan guuglettaa.

Ja meillä nukahdetaan kans ihan rinnalle, onnistuu myös syliin hytkyttelemällä, mutta helpointa on tuohon tissille nukuttaa. Näin tein myös meidän keskimmäisen kanssa, ja ei ollut ongelmia sitten vieroittamisessa, kun imetyksen päälle vuosikkaana lopetin. Ihan hienosti tyytyi sitten vesimukiin ja sylissä silittelyyn :)

Islalla oli viime viikolla neuvola, 3kk:n komiat mitat olivat 6450g ja 61cm, ja otettiin myös kaikki rokotteet. Rotasta tuli hieman löysempää kakkaa ja piikit nostivat illalla lämpöä, vaikka tyttö ei kyllä yhtään kipeältä tuntunut. Ihan yhtä hyväntuulinen hymytyttö, kuin aina muulloinkin :)

Huomenna lähteekin nuo isommat muksut mummolaan leipomaan pipareita (matkaa hurjat 100m), joten mulle jää hyvin aikaa paketointiin :D

Jouluna mennäänkin sitten 5km:n päähän äitini luo, kun mies on iltavuorossa tänä jouluna. Tehhään kunnon ruoat ja leivotaan kaikkea ihanaa, joten aika ähkynä saan joulun viettää :D
Mitenkäs te vietätte Joulua?

Nipistys ja Isla 3kk
 
Huomenta :)

Me vietetään joulu ihan tässä kotona, oman perheen kesken :) Suurin osa jouluruuista ollaan itse tehty jo, ei enää kauheasti mitään puutu.. :) Paitsi jostain haluaisin hommata vielä jouluksi joulukuusen, kun ei muuten joulu tunnu miltään.. saas nähdä saadaanko tänä vuonna kuusta. Ja tänä vuonna varmaan joulupukkikin jo tulee käymään, lähinnä tuon esikoisen takia, kun nyt jo kovasti joulupukkia odottelee.. :)
ja joulusiivous on vielä osittain tekemättä.. :/

nipistys: Sain myös sellaisen "lahjakortin" sinne ladylineen, muistaakseni siinä oli myös 5 ilmaista tutustumiskertaa :) En ole itse koskaan käynyt siellä aiemmin.. enkä kauheasti tiedäkään koko jutusta.. mut pitää nyt katsoa saisiko sitä otettua itseä niskasta kiinni että menis alkuvuodesta käymään siellä! :) Meinasitko itse milloin käydä katselemassa siellä? :)

ja pitääpä käydä lukemassa nipistys sitä sun blogia:) Blogeja on niin kiva aina lueskella :)

Mukavaa joulunalusviikkoa kaikille! :)
-HeJo ja Neiti 4,5 kk:)
 
Nipistys, sinulla on todella kättentaidot hallussa! Suorastaan kateellisena katselin blogista leipomuksiasi ja käsitöitä. Ja teidän takapiha: vau, mikä kukkaloisto! Täällä peukku on vähän keskellä kämmentä ja ennen kaikkea minulta puuttuu kärsivällisyys, mitä esim. käsitöiden tekemiseen tarvittaisiin.

Me vietetään jouluaattoa perinteisesti minun vanhempien luona, 46 km:n päässä. Sinne tulee myös siskojani perheineen ja tietysti joulupukki. ;) Luultavasti ajetaan kuitenkin vielä aattoiltana takaisin yöksi kotiin. Joulukuusi käytiin jo eilen kaatamassa ja pipareita ja torttuka ensimmäiset satsit leivottu.

Täällä pakkaslukemat olivat tänä aamuna inhimilliset -13 C, joten päästiin ulkoilemaan vauvankin kanssa kunnolla. Tyttö nukkuikin vaunuissa 1,5 tuntia ja esikoisen kanssa riehuttiin sillä aikaa pulkkamäessä. :D

Meidän neidillä oli viime viikolla 8 kk neuvolalääkäri ja kovin hoikkanen tyttö on: 69 cm / 7525 g. Alipainon rajoilla mennään, joten lääkäri käski laittaa rasvalisää puuroihin ja lihasoseisiin.

Mukavaa joulun odotusta kaikille (meillä ainakin tuo neljävuotias esikoinen on jo ihan täpinöissään!).
 
Moikka taas! Minä kävin vuoden lady linellä, mutta se harrastus jäi kun muutimme Iisalmen keskustasta tänne maalle. Se on kyllä huippu hyvä paikka. Laitteet on hyvät ja monipuoliset, ympäristö on viihtyisä, sielä sauna yms. ja ohjattujen jumppien tarjonta on laaja. Suosittelen siis. Me vietätään joulua puoliksi kotona ja appivanhempien luona. Me ei olla ulkoiltu pojan kanssa muutamaan viikkoon ja sen kyllä huomaa. Itsellä on ihan tunkkainen olo kun ei ole päässyt lenkille. Mukavaa joulua teille kaikille.
 
Hei taas! :wave:

Kuinkas teidän Joulut sujuivat? Mikä oli mieluisin lahja vauvan ja äidin mielestä?

Meillä oli tosi mukava ja lämmin joulu äitini luona :heart:
Oltiin kaikki sisaret paikalla ja meidän perheen lasten lisäksi myös siskoni vastasyntynyt ihanuus vietti joulua kanssamme. Oli siis aika iso sakki, mutta onneksi talo on myös iso ja kaikille löytyi myös yösija, niin joulupäiväkin vielä yhdessä oleskeltiin :) Minusta siis tuli 19. päivä täti, kun suloinen tyttövauva syntyi! Vierekkäin kun lattialla makoilivat, niin kyllä Isla näytti ihan hurjan isolta ja toinen ihan pikkiriikkiseltä, vaikka nelikiloinen onkin :D
Jouluna tosiaan oli pakkasta sellainen -30, joten lasten kanssa ei sitten hautuumaalle lähdettykään, kävin miehen kanssa kahdestaan illalla myöhään, kun hain hänet töistä. Ja oli kyllä todella kaunista kaikkine kynttilöineen.
Isla nukkui kun pukki kävi, heräsi vasta sitten kun lahjoista oli osa jo avattu. Islan ehdoton suosikki on ollut pehmokirja ja myös soittorasiaa kuuntelee tosi mielellään. Äiskän mielestä Isla sai todella kauniita vaatteita, mummo oli käynyt Iisalmessa siinä ZaZas-lastentarvikeliikkeessä ostamassa mm. suloisen neulemekon ja täräkän uimapuvun meidän pullerolle :D

HeJo, meinasin sinne salille suunnata tutustumaan tammikuun aikana, se lahjakorttihan tais olla helmikuuhun asti voimassa..

Nyt taisi Isla herätä päikyiltä, täytyy mennä.. :D

Nipistys ja Isla 3,5kk
 
Meidän joulu hujahti melkein autossa. Aattopäivänä oli varattu Karttulasta pitopaikka missä oli minun äitini ja siskoni miehineen ja lapsineen ja äitin siskko lapsineen miehineen ja lapsenlapsineen, illalla sitten mentiinkiin Kuopioon minun kummipoikani luokse. Joulupäivänä mentiinkiin Siilinjärvelle miehen äitin luokse ja sieltä Sorsakoskelle minun siskoni luokse. Tapaninpäivänä mies joutuikin jo töihi joten me mentiin vielä Aleksin sylikummin luokse siilinjärvelle kahdestaan, joten autossa tuli istuttua. Tänään kävin vielä isovanhempieni luona Kuopiossa ja huomenna pitäisi mennä minun äidin luokse Kuopioon ,joten kyläilystä rupeaa pikkuhiljaa saamaan tarpeekseen.

Minusta ehdottomasti mieleisin joululahja oli semmoinen sekoitin millä saan Aleksille tehtyä soseita. Aleksi taas ihastu saamaansa puiseen autoon. Toivoin Aleksille vaatteita lahjaksi kun ei juurikaan vielä lelujen päälle ymmärrä ja niitä on jo todella paljon. Saatiin myös toppapuku kokoa 80, liekköhän vielä tänä vuonna sopiva tai ensi vuonna?

Onnea vielä tätiydestä nipistykselle, varmasti niin nuori tutnui pieneltä kun nämä meidän vauvat on jo niin 'vanhoja' =) Me tavattiin Aleksin kummitätin ja -setän luona tapanina reilun 5kk vauva ja se tuntui hurjan jotenkin isolta ja kehittyneeltä vaikka ikäeroa vain se reilu pari kk, että lyhyessä ajassa tapahtuu kyllä ihmeitä. Itse odotan innolla sitä, että Aleksi rupeisi nukuumaan kokonaisia öitä ja oppisi istumaan ja kannattelisi päätään varmasti.

Ajattelin tossa viikon päästä rueta maistattamaan kiinteitä pikkuhiljaa kun Aleksi on16vk vanha ( 3kk 2vko) ja odotan sitä kyllä jo innolla jos se alkaisi pikkuhiljaa vaikuttamaan noihin öihin. Kannattaako ensin aloittaa vaikka pelkällä perunalla vai velillä vai sekä että?

Felessa ja Aleksi 15vko
 
Täällä ilmoittautuu kanssa äiti Savosta- pian isosta kaupungista uuden kuntaliitoksen myötä (Kuopioon). Meillä on isommat lapset 4kpl jo koululaisia ja iltatähti (poika) on syntynyt heinäkuun viimeisenä päivänä.
Harrastetaan pienimmän kanssa vauvavoikkaa & vauvauintia lisäksi käydään aika säännöllisesti seuriksen kerhossa. Meidän perheessä on 2 koiraa, 3 kissaa ja pari kania, jotka pitävät kiireisinä myös.
Ikää minulla on 34 vuotta.
 
Tervetuloa lupunatupuna, ilmeisesti asut myös Karttulan kunnan puolella? Mekin asutaan Karttulan puolella ja päästään tai joudutaan miten sen ottaa taas Kuopiolaisiksi vuoden vaihteen jälkeen. Muutimme nimittäin Vasta alkuvuodesta Kuopiosta tänne. Missä te käytte vauvauinnissa ja voikassa, minä en nimittäin nähnyt ainakaan Kuopion uimahallin nettisivuilla ilmotusta semmoisesta?

Felessa ja Aleksi
 
Joulu tosiaan jo ohitse, ja kohta on uusi vuosikin:)

Täällä meni joulu mukavasti, oltiin kotona ihan oman perheen kesken:) Joulupukkikin kävi, mutta neiti nukkui silloin:) Esikoinen oli kyllä ihan innoissaan, eikä edes pelännyt joulupukkia yhtään:) Lahjojakin tuli ihan kivasti, neiti sai lähinnä vaatteita ja pari kirjaa ja lelun:)

felessa: Varmaan kannattaa aloittaa joko pelkällä perunalla tai sitten vellillä.. :) ettei tule molemmat uudet jutut sitten samaan aikaan.. me aloiteltiin neidin kanssa perunalla, mutta se ei maistunut juuri ollenkaan.. joten ollaan nyt kokeiltu sitten porkkanaa:) vellejä ei olla kokeiltu ollenkaan vielä..

luputupuna: Tervetuloa joukkoon!:) Mekin ollaan kirjoiteltu heinäkuisten pinossa, tosin itse kirjoitin sinne enemmän vanhalla nimimerkilläni:)

Mites muuten aiotte juhlistaa uutta vuotta?:)

Onnellista Uutta Vuotta 2011 kaikille!!:) toivottelee HeJo ja neiti kohta 5kk :)
 
HeJo niin ollaankin :)

Uusivuosi vietetään kotona aika perinteisesti-on nakkeja, perunasalaattia, sipsejä...herkkuja (ihan kun ei jouluna olisi tarpeeksi mässännyt) Käydään puolenyön aikaan ampumassa raketit järven jäältä.
Miehen ollessa iltavuorossa (vein töihin, että sain auton itselleni) saatetaan lasten kanssa käydä kylällä katsomassa ilotus-tapahtuma vähän aikaisemmin. Ja illalla haen sitten miehen töistä, jonka jälkeen nuo perinteisemmät uuden vuoden karkelot. Mukavaa uutta vuotta kaikille :heart: !
Muille päiville on kuuskymppisiä, häitä ja kihlajaisia :)
 
Tämä palstahan on taas hieman hiljentynyt :eek: toivottavasti ei sentään kokonaan kuihdu kokoon:)

Mites on uusi vuosi alkanut?:) Täällä ihan mukavasti, paitsi että jälleen vähän flunssa vaivannut koko perhettä, onneksi paranemaan päin..:)
Neiti täytti toissapäivänä jo 5 kk:) <3 miten se aika meneekään näin nopeasti.. Ja uuden vuoden kunniaksi tytölle tuli myös ensimmäinen hammas:) ihmettelinkin juuri silloin että mikähän neidillä on, kun ei missään tuntunut hyvä olevan, mutta varmaan hammas ollut puhkeamassa:)

Mukavaa alkanutta vuotta kaikille,
toivottelee HeJo ja neiti 5kk 2pvä:)
 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Päivät ovat vilahtaneet vauhdilla ohi. Joulu meni mukavasti minun vanhempieni luona ja vauva sai etenkin toivottuja vaatelahjoja. Neidin itsensä mielestä mieluisin lahja näyttää olevan pehmolehmä, joka laulaa mahasta painettaessa. Ja itse ilahduin kovin kahden kerran hierontalahjakortista, jonka joulupukki toi minulle! :) Uusivuosi vietettiin kotona ja miehen vanhemmat olivat meillä yökylässä. Miehen ja pojan kanssa kävimme katsomassa yleistä ilotulitusta, kun isovanhemmat vahtivat vauvaa. Kovin leppoisasti muutenkin vuosi vaihtui: saunottiin, valettiin tinoja ja ammuttiin itsekin pari rakettia pojan iloksi.

Luputupuna, tervetuloa mukaan keskusteluun! :)

Felessa, olen samoilla linjoilla HeJon kanssa, että kannattaa aloittaa joko velli tai peruna, mutta ei molempia yhtä aikaa. Täällä neuvolassa sanottiin, että nykyään ei enää niin suositella vellejä (en tullut kysyneeksi miksi), vaan kasvissose olisi parempi aloitusruoka. Minä annoin tytölle aikanaan ensimmäisenä soseena porkkanaa, ja hyvin maistui. Joko olet vauvalle lisäruokaa antanut ja jos, niin mitä hän siitä tykkäsi?

HeJo, minä myös poden täällä flunssaa. Toivottavasti ei tartu myös lapsiin. Kurkku on todella kipeä ja olo muutenkin tukkoinen. Jaahas, kotityöt kutsuu taas! :wave:
 
Meillä tää netti pätkii niin äskeinen viestinikin katosi sen siliän tien.. :headwall:

Mutta tosiaan Mukavaa Uutta Vuotta kaikille!!

Ja luputupunalle tervetulotoivotukset mukaan joukkoon! :)

Me oltiin uudenvuodenaattona ihan tässä kotosalla, siskon perhe tuli meille vierailemaan. Tehtiin hyvää ruokaa ja miehet vei lapset tuohon meidän kujalle katselemaan kunnan ilotulitusta, kun se ammuttiin ihan läheltä ja näkyi tosi hyvin siihen. Me naiset ja vauvat oltiin ihan sisätiloissa pakkasen takia. Islakin oppi noiden pakkasten aikana hieman nukkumaan päikkyjä myös sisällä sängyllä, ettei vain ja ainoastaan sylissä :D No onneks nää kelit nyt lauhtui, niin on päässyt taas vaunuilemaan ihan kunnolla.

Hieman on täällä ainakin miun kirjoittelu meinannut jäädä, käyn kyllä aina lukemassa, mutta sit ei muka ehdikään mitään kirjoittaa.. Aika paljon tulee myös notkuttua tuolla fb:n puolella kun siel on syyskuisten vilkas ryhmä, että syyskuisiin en ole tännekään enää paljoa kirjoitellut. Mutta tosiaan, nyt pittä ihan skarpata tässä!! :D

Nipistys ja Isla (huomenna 4kk)
 
Minäkin olen muutamasta opuksesta lukenut, ettei velliä tosiaan suositella enää ollenkaan. Viimeks neuvolan täti sanoi, että sitä voi antaa mutta ei välttämättä ole ravintoarvollisesti mitään hyötyä. No vielä en alottanutkaan vaan päätin sittenkin odottaa vielä neuvola siunauksen kun seuraava käynti on 19.päivä :) Katotaan sit miten käy.

Meillä opittiin alkuviikosta kääntymään kovallakin alustalla selältä mahalleen ja siinä on nyt ollut ihmettelemistä äitillä ja vauvalla kerrakseen. Aina kun vaan on tilaa tarpeeksi niin koittaa nykyyän kkäntyä mahalleen. Tänään koitti ekoja kertoja kääntyä takasikkinpäin ja pää kopsahti lattiaan kun niin vauhdilla kaatui, muttei silti päässyt pyörähtämään ja muutaman yrityksen jälkeen sen jättikin. Saas nähä milloinka innostuu sitä taas harjoittelemaan.

Täällä kun enimmäkseen on jo kiinteitä syöviä vauvoja, niin mitkä on teidän vauvojen lempiruokia?

Felessa ja Aleksi 16vko ja 3pvä
 
Heissan!

Ihan ekana kysymyksiä, että mitä d-tippoja käytätte pienillä? Mä oon käyttänyt gefilus d-tippoja, mitkä kieltämättä on aika kalliit~20€. Pakkauksessa on 7,5ml.Meillä poju sai vatsanväänteitä jekovitista. Nuo gefilus d-tipat säilyvät avattuna 4 viikkoa.
Jostain bongasin disney-tipat ~5€. Pakkauksessa oli 10ml ja valmiste säilyy 3kk. Mietin jos noiden disney-tippojen rinnalle hommaisi gefilustippoja (pelkkää maitohappobakteeria) niin eikös se ajaisi saman asian? :D

En tiedä johtuuko tuosta maitohappobakteerista, mutta meillä on vauva pysynyt terveenä. Rotarokotteestakaan ei tullut mitään oireita, vaikka niitä pelättiin.

Ihanaa HeJo, pieni hammas :heart:
Meillä pojulle tuli kerralla 2 hammasta alaleukaan ja mua on jo purtu muutaman kerran : / .

Kiinteistä ruoista (kauhea sanahirviö tuo ruoka tai sen taivutetut muodot :LOL: )
Rintamaitoa poika saa edelleenkin ja nyt on ruvettu pikkuhiljaa sormiruokailemaan. Ihan alkuun oon kuitenkin ennen nukkumaan menoa antanut puuroa (joko muksu-jauheesta tehtyä tai mikrossa veteen valmistettua, minkä oon blenderillä soseuttanut). Puuron oon jäähdyttänyt pakastetuilla soseilla esim. porkkanalla ja päärynällä. Pakastin keitettyjä soseita jääpalarasioihin- ne on näppärän kokoisia.
Sormiruokana on mennyt keitettyä porkkanaa, parsakaalia, kukkakaalia, leipää, maissinaksuja, kurkkua, banaania... (kannattaa lukea aiheesta, jos ei ole entuudestaan tuttu)
Ruokajuomana on keitetty vesi nokkamukista. Meillä pojalle ei ole ollenkaan kelvannut tuttipullo miljoonasta yrityksestä huolimatta. Johan alkoi pienellä kakanpanttaajalla vatsa toimia :)

Tuntuu, että tällä pikkuheppulilla on kova kiire tutkimusmatkoille. Itsenäisyyspäivänä nousi ekan kerran konttausasentoon ja nyt jokunen päivä sitten otti ekat konttausaskeleet. Missä on se mun pieni vauva? Toisaalta oon hirmu ylpeä uusista taidoista, mutta toisaalta hirmu haikea mieli.

Nyt täytyy rientää kotihommien pariin ja sitten liinailulenkille- jospa oisin kesällä vähän hoikempi :)

Kuinka monen iskä meinaa jäädä pitämään isäkuukauden?
Meillä mies todennäköisesti jää- laskeskellaan vielä taloudellista puolta.

Mukavaa keskiviikkoa isot ja pienet Savolaeset!
 
Luputupuna, meillä tyttö saa Jekovit-tippoja ja erikseen satunnaisesti Rela Drops- maitohappobakteeria. Ihan samahan se on tulevatko d-vitamiini ja maitohappobakteerit samasta vai eri valmisteesta. Kylläpä sinun vauva on lähtenyt ihan hyvissä ajoin liikkeelle! Meillä on nyt sellainen vaihe menossa, että tyttö nousee pystyyn joka paikkaan ja aivan jatkuvasti, kun uutta taitoa on treenattava ahkerasti, joten vahtimista riittää.

Felessa kyselit, mitkä ovat vauvan lempiruokia. Meillä vauva tykkää erityisesti ruisleivästä, vatuista, banaanista ja kurkusta. Kaikki sormiruoka siis on nyt erityisen mieluisaa, mutta eipä tyttö ole mitään soseitakaan vieroksunut, kun on niitten makuun päässyt. Hedelmäsoseista tykkää etenkin päärynästä ja Hedelmähyve-soseesta.

Isäkuukausi taitaa jäädä täällä pitämättä. Ne taloudelliset resurssit taitaa tulla vastaan. : /

Keljuttaa, kun minulla flunssa sen kuin jatkuu ja esikoinen on ollut kuumeessa, niin ei olla päästy ulkoilemaan sitten sunnuntain jälkeen. Itse olen ollut sen verran ulkona, että olen nukuttanut vauvan vaunuihin, mutta jo hiukankin reippaampi kävely saa aikaan melkoisia yskänpuuskia. Paranemista odotellen....
 
Moikka : )

aloin lueskemaan näitä kaksplussan keskustelja ja bongasin tämän ketjun : ) elikkäs ylä-savossa asustellaan kera 7,5kk pojan ja avomiehen : ) allekirjoittaneella ikää tulee tänä vuonna 23vuotta. harrastukset jääneet nyt vähän vähemmälle..ulkoilua ja lukemista sekä musiikkia lähinnä : ) pikku mies alkanu menemään hurjaa vauhtia eteenpäin viime viikkojen aikana (ryömimällä),koko aika saa olla vahtaamassa missä on päällään : )

meillä nukkuminen ollut haastavaa alusta lähtien. herrasta nukkuminen on täysin turhaa puuhaa! en ymmärrä,mistä hää löytää kaiken energiansa,vaikkei pahemmin nukukaan. nyt on ennätys pvä,herra veelly kohta 1,5h unia : )

kiva oli löytää tää keskustelu : ) pitää rueta aktiivisesti seuraa ja osallistuu!

Domerty & Eme
 
Hei!

Soseista: Täällä neiti syö vielä pelkästään peruna ja porkkanasosetta:) Vasta nyt ihan viimeaikoina on alkanut neidille paremmin maistua nuo soseet, niin ei olla vielä ehditty muita maistella. Päärynää tai jotain muuta hedelmäsosetta meinasin maistattaa viikonloppuna:)

Luputupuna: Me ollaan annettu neidille devitol -tippoja, ja ei onneksi ole tullut niistä mitään masuvaivoja..:) Oij, ei varmaan kauhean mukavalta tunnu kun toinen puraisee.. :/ Meidän neidille tuli nyt myös toinen hammas sen ensimmäisen viereen, nyt on kaksi hammasta alhaalla:)

Sormiruokailu:Tekisi mieli kokeilla tuota sormiruokailua, mutta en tiedä mistä olis hyvä aloittaa!? Olisko maissinaksuilla hyvä aloitella?:)

Täällä nyt taas vaihteeksi parannuttu flunssasta, ja toivottavasti hetken saisi terveenä nyt ollakin:) Neidille tosiaan tuli toinen hammaskin jo, ja kovasti yritetään ryömiä.. nyt vielä lähinnä pyöritään lattialla itsensä ympäri ja hieman peruutellaan:)

Domerty: Tervetuloa mukaan!:) Kiva, että tulee lisää porukkaa!:) Täällä onkin mukavasti porukkaa just ylä-savon alueelta:) Täällä myös aika haasteellista saada neiti nukkumaan, varsinkin päiväunille.. Ei juuri päivisin nuku kuin lyhyitä unia.. ja illalla pitää aika pitkään keinutella, silitellä yms että saa kunnolla nukkumaan.. sitten kun nukahtaa yöllä niin nukkuu ihan hyvin, mutta muuten aika haastavaa.. :)

Mutta, neiti tuossa huutelee jo äitiä, joten palataan taas!:)
-HeJo ja neiti reilut 5kk:)
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Ihan ensiksi onnea nipistys tädiksi tulemisesta ja uusille tervetuloa. Ihana lukea teidän kaikkien juttuja kun ne on niin samanlaisia kun itsellä. Usein tulee lukastua viestit, mutta kirjoittamiseen ei ole aikaa, mutta nytpä kirjoitan meidän kuulumiset. Elikäs poika on 7,5kk vanha, ryömii kovasti ja muutaman kerran on punkennut tukea vasten itseään vahän nostaa. Kontausasentoa on hakenut meidän sängyllä kölliessään mutta ei muuten. Ei vielä istu tuetta, mutta syöttötuolissa jo napottaa istua hyvin. Meillä syödään aamupuuro soseella, lounaaksi lihaa, kalaa tai broileria, neljän maissa kasvisateri ja illalla puuro. Yöllä herää kerran juomaan maitoa. Päivällä juo pari kertaa maitoa pullosta. Minähän pystyin imettämään vain muutaman päivän, eli pullojen pyörittely on tuttua. Me ollaan käytetty devitol tippoja eikä ole tullut mitään vaivoja. Meidän ukkelilla on alhaalla kaksi hammasta ja ylös puskee kahta lisää ja alas yhtä. Miten teidän vauvat antaa pestä hampaat. Meillä se on yhtä tuskaa. Ai niin, ruuista. Olen ajatellut ruveta antamaan enemmän sormiruokaa ja kurkku yms. raasteita. Joo, mutta nyt nukkumaan. Meillä heräiltiin viime yönä klo. 23-2.00 ainakin 20 kertaa. en tiedä johtuiko hampaista. Meillähän on nukuttu tähän asti hyvin päivisin ja öisin. Jännityksellä odotan ensi yötä. Ai joo, meillä ei kanssa taideta pitää isä kuukautta. Millon teillä on suunnitelmissa mennä töihin? Minä varmaankin joudun menemään elokuussa. Raha se on joka sanelee kun asuntolaina painaa...nyt öitä

Terkuin Muumimamma ja pikku ukko
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

HeJo tässä yksi minusta aika hyvä linkki sormiruokailusta:

Kiintymysvanhemmuusperheet - Sormiruokailu käytännössä

Meillä poika rakastaa parsakaalia ja porkkanaa. Kukkakaali on myös suosikkilistalla, mutta se vähän mössääntyy käsissä ja suuhun laittaessa. Annoin myös pastaa, johon heppuli rakastui :)
Hedelmistä banaani ja päärynä on ollu helpoimpia tälleen aloittelijalle.
Eilen tekaisin vaihteeksi sosetta - nyt kanaa lisäksi. Poitsulla oli suu auki kuin pienellä linnunpoikasella :) Sosetta maustoin rakuunalla, basilikalla ja taisi siihen vahingossa tipahtaa pari maustepippuriakin (aukaisin maustehyllyn ja ko. pussillinen levisi lieden päälle ja ympäristöön :LOL: ) Oon välillä antanut syödä sitterissä-melko istuvassa asennossa ilman kiikkutoimintoa- vastoin ohjeita. Toistaiseksi meillä on matkasyöttötuoli, jota on muutaman kerran kokeiltu- oikea hommataan varmaan ihan lähipäivinä.

Mutta nyt mentävä kotihommien pariin :)

Heissulivei!
 

Yhteistyössä