se selviää elämässä joka itse on hyväosainen tai jolla on kavereina näitä hyväosaisia!

  • Viestiketjun aloittaja oboy
  • Ensimmäinen viesti
oboy
Eli on hyvä ammatti/koulutus tai rahaa paljon tai sitten tuntee tälläisiä ihmisiä. Se vaan on faktaa ja muut jotka eivät mene näiden pillien mukaan tai jotka putoaa oravanpyörästä niin ovat huono osaisia tai syrjäytyvät. Surullista.
 
"jahas"
no en olis samaa mieltä sun kanssa.

lapsuuden kaverini, paras ystäväni tulee köyhästä perheestä, eikä me kaveritkaan ny niin rikkaasta ja hyväosaisesta perheestä tulla, ihan normiperheestä, niin kyseinen kaveri on nykyään lääkäri, pian valmis erikoislääkäri, mies hännellä on myös korkeesti koulutettu ja hyvin pärjää elämässä.
 
oboy
ainakin toistaiseksi. Mutta kaikilla ei välttämättä riitä rahkeet näihin "hyviin" ammatteihin. Ei ole varaa lähteä pitkäksi aikaa opiskelemaan tai ei pääse kouluun jne. Tai koulun jälkeen ei ole suhteita joilla saisi työpaikan.
 
..
Aika paljon riippuu henkisestä kantista. Suomessa kuitenkin koulutus on ilmaista ja korkeakouluopiskelijatkin tekee ihan yleisesti töitä elämisen rahoittamiseksi eli kuka tahansa voi todellisuudessa taloudellisesti opiskella pitkälle.

Enemmän on kiinni siitä henkisestä puolesta, kestääkö pää tavoitteita. Joko opiskelussa tai uran luomisessa, niin että uskaltaa ottaa vastuuta työpaikalla, tarttua tilaisuuksiin ja ottaa toisinaan pieniä riskejäkin päästäkseen elämässä eteenpäin. Suomalaiset vain on niin hyvinvointiin ja yhteiskunnan tukeen tottuneita, että eteenpäinpyrkiminen on vähäisempää, kuin kehittyvissä maissa esim. Aasiassa. Toisaalta Suomessa ollaan aika yksin eli suvun tuki ja apu on vähäisempää kuin monissa muissa maissa. Ehkä siksi se syrjäytymisen riski on suurempi.
 
  • Tykkää
Reactions: versatile
"tööt"
[QUOTE="jahas";23847893]no en olis samaa mieltä sun kanssa.

lapsuuden kaverini, paras ystäväni tulee köyhästä perheestä, eikä me kaveritkaan ny niin rikkaasta ja hyväosaisesta perheestä tulla, ihan normiperheestä, niin kyseinen kaveri on nykyään lääkäri, pian valmis erikoislääkäri, mies hännellä on myös korkeesti koulutettu ja hyvin pärjää elämässä.[/QUOTE]

Et ihan tainnut aloitusta ymmärtää?
 
oboy
jonka itse on hankkinut. Sitä arvostetaan että on akateeminen koulutus ja saa hyvin rahaa. Pärjää elämässä paremmin kuin tavallinen duunari. Lääkärit myös lojaaleja toisiaan kohtaan ja kavereita keskenään. Toisin kuin jossain muussa ammatissa saattaa olla selkäänpuukottamistakin.
 
Jos ei pääse opiskelemaan, niin se on omista rahkeista (ja myös omasta sinnikkyydestä) kiinni.

Varaa on jokaisella periaatteessa. Koulutus ei maksa, opintotukea saa, opintolainaa voi ottaa, ja tehdä töitäkin opintojen ohessa.

Suhteista puhutaan aina. Suhteita voi luoda itse. En minä ainakaan ole työpaikkojani saanut suhteilla, jotka oli olemassa jo kun synnyin; muutaman suhteen loin itse, muut paikat olen saanut ihan ilman suhteita.

Tunnen myös useita hyvin elämässä pärjääviä duunareita. Aloitetaan vaikka omista vanhemmistani, veljestäni, monesta ystävästä...
 
"vieras"
En syntynyt nykyiseen ammattiini. Olen tehnyt elämässäni vaikka mitä töitä siivoamisesta lähtien koulun ohella ja opiskellut. Äitini kasvatti minut ja veljeni siivoojan palkalla, joten vaikea sanoa hänenkään silloista tilannetta erityisen hyväosaisen ihmisen elämäksi. Olen tehnyt töitä pärjäämiseni eteen, ja nykyisellään kaikki asiani, varallisuus mukaanlukien, ovat oikein mainiolla tolalla.

Tässä elämässä pärjää se, joka haluaa pärjätä. Ja jos haluaa lapsilleen parempaa huomista, on parempi itse uhrautua.
 
..
[QUOTE="tööt";23847960]Haluaisin kuulla, millä muulla tavalla hyvän koulutuksen voi saada kuin itse hankkimalla?[/QUOTE]

Juuri näin ja kun se koulutuskaan ei tänä päivänä takaa yhtään mitään. Toisin saattoi olla vielä pari kymmentä vuotta sitten. Duunari ilman koulutusta voi päästä 3000-4000€ ansioihin monellakin alalla ja toisaalta maisterin tulot koulutustakin vastaavassa työssä voi olla vain nipinnapin yli 2000€. Edelleen sanon, että pitää olla sitä kanttia pyrkiä elämässä eteenpäin, siitä se menestyminen on kiinni.
 
[QUOTE="vieras";23847976]
Tässä elämässä pärjää se, joka haluaa pärjätä. Ja jos haluaa lapsilleen parempaa huomista, on parempi itse uhrautua.[/QUOTE]

Näin se hyvin pitkälti on (poissulkien sairaudet, joku pian tuo ne esille kuitenkin).

Ne, jotka rutisee epäoikeudenmukaisuudesta, mutisee jotain kultalusikka suussa syntymisestä ja siitä että kun ei oo suhteita...ne ei pärjää, niiden asenne estää sen.
 
Jaahas, no mun vanhemmat ainaki on elossa ja hyvissä voimissa vaikkei kumpikaan oo lukenu ammattia, äiti on ollu kotiäitinä, nyt työttömänä ja isäki ihan perusduunari pienellä palkalla. Ja kasvattaneet 11 lasta, nälkää ei ole nähty.
 
oboy
tämän ei ollut tarkoitus syyllistää ketään vaan kertoa faktat. Itse minulla oli kaikki avaimet "hyvään elämään" mutta jouduin osittain itsestäni johtuvista syistä koulukiusatuksi ja se romutti turvallisuuden tunteeni ja en osaa luoda kaverisuhteita enkä ylläpitää niitä. Elämäni on päivästä selviytymistä. Hyvin harvoihin ihmisiin voin luottaa ja se on oma perheeni. Olen kuin perheeni musta lammas. Iloita voi tietty pienistäkin asioista mutta minulla ei ole hyviä ystävyyssuhteita joissa voisi hullutella ja tehdä hauskoja asioita. Pitää juhlia ym. Ei ole näitä hyväosaisia ystävinä. Harmittaa myös etten jaksa kouluttautua parempaan ammattiin. Tuntuu etten työssänikään ole arvostettu tai riittävän hyvä vaan haluttaisiin joku toinen tilalle. En osaa olla oikein edes sosiaalisissa tilanteissa. En olisi halunnut elämästäni tälläistä.
 
"vieras"
Oon TÄYSIN eri mieltä ap:n kanssa!
Mä oon köyhästä, rikkinäisestä perheestä ja hyvin olen aikuisiällä pärjännyt! Paljon paremmin kuin moni hyvistä oloista lähtenyt korkeasti koulutettu. Mulla ei ole ammattia, mutta oon työskennellyt johtoasemassa. Mulla on perusduunarimies ja 10 vuotta kestänyt hyvä parisuhde! Mua on vienyt eteenpäin elämässä ja auttanut pärjäämään asenne "Mä selviän tästä!". Lapsuus ja nuoruus kun oli vaikeita, ajattelin että aikuisena helpottaa kun voin itse vaikuttaa asioihini.

Asenne se on mikä vaikuttaa!!! Niin monilla vaan on se "elämä on paskaa, säälikää mua ku oon reppana"-asenne. Sun elämänasenne vaikuttaa myös siihen miten muut suhun suhtautuu! Mulla on kunnianhimoa, vaikka koulutus on pelkkä peruskoulu. Kaikilla kun ei ole edes mahdollisuuksia opiskella.
 
"tööt"
[QUOTE="vieras";23848223]Oon TÄYSIN eri mieltä ap:n kanssa!
Mä oon köyhästä, rikkinäisestä perheestä ja hyvin olen aikuisiällä pärjännyt! Paljon paremmin kuin moni hyvistä oloista lähtenyt korkeasti koulutettu. Mulla ei ole ammattia, mutta oon työskennellyt johtoasemassa. Mulla on perusduunarimies ja 10 vuotta kestänyt hyvä parisuhde! Mua on vienyt eteenpäin elämässä ja auttanut pärjäämään asenne "Mä selviän tästä!". Lapsuus ja nuoruus kun oli vaikeita, ajattelin että aikuisena helpottaa kun voin itse vaikuttaa asioihini.

Asenne se on mikä vaikuttaa!!! Niin monilla vaan on se "elämä on paskaa, säälikää mua ku oon reppana"-asenne. Sun elämänasenne vaikuttaa myös siihen miten muut suhun suhtautuu! Mulla on kunnianhimoa, vaikka koulutus on pelkkä peruskoulu. Kaikilla kun ei ole edes mahdollisuuksia opiskella.[/QUOTE]

Ootsä sähköasentaja :D
 
oboy
Ei saisi olla liian kiltti mitä itse valitettavasti olen. Se poissulkee monia mahdollisuuksia. Olen kasvanut kiltteyteen. Siitä pois pääseminen on todella vaikeaa. Sama kuin ujolle sanottaisiin että reipastu nyt. Omalle luonteelleenkaan ei voi mitään. Sitäkään ei noin vain muuteta. Haluaisin olla reipas, sosiaalisesti taitava ja periksiantamaton. Yläasteesta asti kaikki valinnat meneet pieleen. Miten niitä nyt enään voi kohta keski ikäisenä muuttaa? Olen hankkinut varmaan väärän ammatin, hankkinut lapset vääränlaisen miehen kanssa. En usko että minua kukaan kunnioittaa. Vaan kaikki pitää vaan säälittävänä.
 
"vieras"
Ei saisi olla liian kiltti mitä itse valitettavasti olen. Se poissulkee monia mahdollisuuksia. Olen kasvanut kiltteyteen. Siitä pois pääseminen on todella vaikeaa. Sama kuin ujolle sanottaisiin että reipastu nyt. Omalle luonteelleenkaan ei voi mitään. Sitäkään ei noin vain muuteta. Haluaisin olla reipas, sosiaalisesti taitava ja periksiantamaton. Yläasteesta asti kaikki valinnat meneet pieleen. Miten niitä nyt enään voi kohta keski ikäisenä muuttaa? Olen hankkinut varmaan väärän ammatin, hankkinut lapset vääränlaisen miehen kanssa. En usko että minua kukaan kunnioittaa. Vaan kaikki pitää vaan säälittävänä.
Ei kai tämä ole taas tätä samaa marttyyripaskaa? Itket miten kurjaa kaikki on, mikään vaihtoehto ei kelpaa, miehesi olisi parempi ilman sinua ja luultavasti lastenkin. Et kuitenkaan suostu tappamaankaan itseäsi.

Jos et tunnista itseäsi ylemmästä kuvauksesta, pyydän anteeksi. Siinä tapauksessa kehotan alkamaan muuttaa elämää siihen suuntaan mihin haluat. Kaikki on mahdollista ja hyvinvointiyhteiskuntamme tarjoaa loistavia mahdollisuuksia vaikka mihin.
 
"vieras"
Ei saisi olla liian kiltti mitä itse valitettavasti olen. Se poissulkee monia mahdollisuuksia. Olen kasvanut kiltteyteen. Siitä pois pääseminen on todella vaikeaa. Sama kuin ujolle sanottaisiin että reipastu nyt. Omalle luonteelleenkaan ei voi mitään. Sitäkään ei noin vain muuteta. Haluaisin olla reipas, sosiaalisesti taitava ja periksiantamaton. Yläasteesta asti kaikki valinnat meneet pieleen. Miten niitä nyt enään voi kohta keski ikäisenä muuttaa? Olen hankkinut varmaan väärän ammatin, hankkinut lapset vääränlaisen miehen kanssa. En usko että minua kukaan kunnioittaa. Vaan kaikki pitää vaan säälittävänä.
Sä ITSE pidät itseäs säälittävänä, joten sä viestit ulospäin "Olen reppana, säälikää mua".
 
Turkilmas
Jokseenkin jopa allekirjoitan aloittajan väittämän, johtuen ihan omakohtaisista syistä. Mä en todellakaan ole ollut hyväosainen, mutta näin aikuisiällä olen ymmärtänyt miten määrätietoisesti ja jopa laskelmoidusti olen "edennyt" elämässäni. Olen jopa valinnut ystäväpiirini jossakin määrin omaa etuani tavoitellen. En sentään tietoisesti, mutta silti. Niin paljon olen ystävieni avulla päässyt kiinni ns. normaalista elämästä ja nähnyt että kaikki todellakin on mahdollista.

Oikeastaan olen sangen monesta asiasta muille kiitollisuudenvelassa, mutta toisaalta loppuviimein itseäni on kiitettävä. Ja tästä saankin aasinsillan Anatolian kommenttiin. Totta on, että meillä jokaisella on mahdollisuus kouluttautua, mutta toisaalta se ei ole ihan niin helppoa. Jos vähäosainen elää samankaltaisessa ympäristössä (eli muiden vähäosaisten kanssa), niin välttämättä mahdollisuuksiaan ei ymmärrä/sisäistä. Itselläni oli aikoinaan VALTAVA kynnys hakea lukioonkin. Siitä huolimatta että ystävilleni se oli suunnilleen itsestäänselvää, eikä kukaan pitänyt ihmeellisenä lukiossa opiskelua. Vaan minäpä pidin, hyväosaisten ja varakkaiden nuorten kouluna jossa pärjää vain huikean älykkäät ihmiset. Kun vielä tiesin, että lukion kirjat maksaa rutosti ja joudun ne itse maksamaan, niin todellakin kynnys oli korkea.

Yritän vaan sanoa, että ympäristö ja muut ihmiset saattavat yllättävät paljon muokata ihmistä, hyvään tai huonoon suuntaan. Ei kaikilla vähäosaisilla ole samanlaista paloa päästä elämään normaalia elämää kuin mitä mulla oli. Miten voisikaan jos ja kun kaikki tuntemasi perheet, ystävät jne.jne. elää samanlaista elämää?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Monessa asiassa nykyisin on osattava pitää puolensa, aikuiselle ihmiselle ei tarjoilla asioita valmiina. On osattva hakea itselle sopivia ratkaisuja, palveluita tai joskus oikeanlaista apua ...pääsääntöisesti minusta niin pitää ollakin. Toisaalta pitäisi olla selkeämpi ohjaus ja tuki niille ihmisille jotka ovat vaarassa syrjäytyä ...tietyissä tilanteissa kokonaisvastuullisuutta ihmisestä joka ei sitä itsestään osaa ottaa tai jolla ei ole riittävää tukiverkkoa. Silti ihmisellä pitää minusta olla myös oikeus syrjäytyä tai jättäytyä yhteiskunnan ulkopuolelle.
 

Yhteistyössä