se selviää elämässä joka itse on hyväosainen tai jolla on kavereina näitä hyväosaisia!

  • Viestiketjun aloittaja oboy
  • Ensimmäinen viesti
Niin, pitäsköhän munkin nyt erota, kun mulla on neurologinen sairaus? Ja vielä periýtyvä. Sairaus vaikuttaa just minun elämään niin paljon, kuin annan sen vaikuttaa. Fyysisestihän se vaikuttaa, mutta senkin suhteen voin tehdä valintoja miten esim. rasitan itseäni.
Näitä syitähän voi etsiä vaikka miljoonia mutta loppupelissä ihminen voi valinnoillaan vaikuttaa aika moneen asiaan.
Ei tietenkään sinun pidä erota. Kirjoitin vain että sairaan on keskimäärin vaikeampaa (ei siis mahdotonta) löytää puoliso kuin terveen ihmisen ja mitä enemmän sairaus näkyy ulospäin niin sitä vaikeampaa.

Tästä tulikin mieleen, että vaikeasti sydänvikaiset ovat keskimäärin huonommin koulutettuja. Näin siitä huolimatta, että nämä ihmiset ovat älykkyydeltään ihan samanlaisia kuin muutkin. Kyllä sairaus vaikuttaa moneen asiaan, kaikki eivät siis ole tasavertaisia vaikka moni haluaisikin uskoa että kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet.
 
Viimeksi muokattu:
"Eee"
Olen siinä mielessä samaa mieltä ap:n kanssa, että kaikilla ihmisillä ei ole samoja lähtökohtia. On varmasti ihan helvetin paljon haastavampaa hankkia se hyvä koulutus ja ammatti, jos omat vanhemmat naureskelevat kotona kouluttautumiselle ja joutuu itse kustantamaan lukioajoista alkaen kirjansa, verrattuna esim. siihen, että vanhemmat kannustavat lastaan lukemaan kokeisiin ja pyrkimään lukioon jne.

Mutta hei, elämä on tällaista epäreilua. Vaikka me miten itkettäisiin täälä palstalla, niin aina joku pieni ihana tyttövauva syntyy varattomalle teiniäidille Malesiaan ja myydään kaksivuotiaana pedofiiliringille ja joku toinen lahjakas lapsi ajetaan itsemurhaan teini-ikäisenä, kun kotona eläminen on niin kärsimystä alkoholistivanhempien takia. Jos se olisi jotenkin mahdollista, niin kyllä olisi hienoa järjestää joka ikiselle lapselle tasavertaiset lähtökohdat elämään, mutta valitettavasti se ei ole.

Suomessa tälle tasavertaisuudelle on sentään saatu jo tehtyä paljon, joten mun mielestäni täälä voi sanoa, että monella se menestys on ainakin osittain omissa käsissä. Siis kukaan ei synny korkeasti koulutettuna ammattilaisena, vaan kyllä se työ pitää itse tehdä. Vanhempien ja ystävien kannustus varmasti auttaa, mutta silti työ on tehtävä itse. Se vaatii monen monta valintaa, joissa kysytään luonnetta. Koulutuksen vuoksi saattaa joutua satoja kertoja tekemään päätöksen, että istun perseelleni ja luen enkä avaa telkkua, vaikka sieltä tuleekin juuri nyt Salkkarit ja monta monta muuta.

Tiivistettynä: kaikki sen menestyksen eteen joutuvat töitä tekemään, joiltakin se vaan vaatii enemmän panosta kuin toiselta.
 
"vieras"
Eivät kaikki voi saavuttaa kaikkea mitä haluaa, ihmisen kyvyt ovat rajalliset. Älykkyys ym. vaikuttaa hyvin moneen asiaan. Ajatellaan vaikkapa lentokapteenin uraa, jos olet varakas/varakkaasta perheestä pääset todella helposti opiskelemaan. Maksat 100 000 euroa ja pääset lentokapteenin koulutukseen. Maksulliseen koulutukseen ei todellakaan ole kovin tiukat vaatimukset.

Sen sijaan jos rahaa ei ole niin mahdollisuus on oikeastaan (Suomessa) Suomen Ilmailuopisto tai armeijssa kouluttautua lentäjäksi ja sinne on erittäin vaikea päästä. Usein käykin niin, että hyvä mutta köyhä hakija jää ilman tätä ammattia koska moni ei halua eikä voi ottaa isoa lainaa. Se rikas, huonommin koulussa menestynyt ja muutenkin huonommat taidot omaava sen sijaan opiskelee lentäjäksi.

Rikkaalla on aina enemmän mahdollisuuksia ja valinnanvaraa kuin köyhemmällä.
Lentäjäunelma on melko helppo saavuttaa. Käyt töissä, priorisoit rahankäyttösi niin, että saa lennettyä yksityislentolupakirjan. Siitä on helppo jatkaa eteenpäin. Jos odottaa pääsevänsä Finnairille A330-kippariksi tuosta vaan on syytä herätä unelmista todellisuuteen.

Ja mitä tulee tuohon itse maksettavaan lentäjäkoulutukseen, silläkään ei pääse Finnairille töihin. Itse asiassa Finncomm tarjoaa takuun, että pääset heille töihin kunhan hankit itse koulutuksen. Helpottaa kummasti lainasta sovittaessa.

Lihavoidusta osasta olen tietenkin samaa mieltä, ja tuskin kukaan on eri mieltä ollutkaan. Kyse on siitä mitä haluaa ja mitä on valmis tekemään sen eteen.
 
[QUOTE="vieras";23851559]Lentäjäunelma on melko helppo saavuttaa. Käyt töissä, priorisoit rahankäyttösi niin, että saa lennettyä yksityislentolupakirjan. Siitä on helppo jatkaa eteenpäin. Jos odottaa pääsevänsä Finnairille A330-kippariksi tuosta vaan on syytä herätä unelmista todellisuuteen.

Ja mitä tulee tuohon itse maksettavaan lentäjäkoulutukseen, silläkään ei pääse Finnairille töihin. Itse asiassa Finncomm tarjoaa takuun, että pääset heille töihin kunhan hankit itse koulutuksen. Helpottaa kummasti lainasta sovittaessa.

Lihavoidusta osasta olen tietenkin samaa mieltä, ja tuskin kukaan on eri mieltä ollutkaan. Kyse on siitä mitä haluaa ja mitä on valmis tekemään sen eteen.[/QUOTE]

Ja vuosia menee huomattavasti enemmän kuin sillä jolla on heti mahdollisuus kouluttautua. Enkä Finnairia ole sanallakaan maininnut. Finncommin aloituspalkka taitaa olla muuten hiukan yli 2000 euroa kuukaudessa.
 
mutta
Harva syntyy hyvän ammatin tai koulutuksen omistavana. Kyllä ne pitää itse hankkia, ja siihen tämä suloinen Suomenmaamme antaa aika hyvät ja tasavertaiset mahdollisuudet jokaiselle.
antaako suomenmaa hyvät ja tasavertaiset mahdollisuudet alkoholistiperheeseen, jossa vanhemmuus on olematonta syntyvälle vs. sellaiseen perheeseen syntyvälle jossa on hyvää vanhemmuutta ja esim koulumyönteisyyttä?
Ihmisen, vanhempien vastuulla on myös merkitystä siihen miten lapsi kykenee kouluttautumaan.
 
:O
Mihin katosi ylpeys siitä että pitää huolta perheestään, itsestään ja elämästään? Ilman sen kummempia vaatimuksia?

Missä vaiheessa tuli onnellisen elämän mittariksi hyvä palkka, arvostettu ammatti, materia ja raha? Sitäkö tässä pitäis kaikkien havitella? ei osata enää tyytyä vähempään.

Maailmassa on jotain pielessä, kun teinitkin jo määrittelevät ihmisen sen mukaan mitä tällä on päällä, ei siitä minkälainen ihminen toinen on. Kaikki mulle heti nyt-ajattelu on valloillaan ja suurin osa tuntuu pitävän sitä ihan normaalina..
 
Keittiönoita
antaako suomenmaa hyvät ja tasavertaiset mahdollisuudet alkoholistiperheeseen, jossa vanhemmuus on olematonta syntyvälle vs. sellaiseen perheeseen syntyvälle jossa on hyvää vanhemmuutta ja esim koulumyönteisyyttä?
Ihmisen, vanhempien vastuulla on myös merkitystä siihen miten lapsi kykenee kouluttautumaan.
Minusta nimenomaan yhteiskunta antaa hyvät ja tasa-arvoiset mahdollisuudet kaikille kouluttautua. Yhteiskunta tukee jopa enemmän vähävaraisten perheiden lasten opiskeluja. Vanhemmat sitten taas voivat toimia joko jarruna tai kaasupolkimena.
 
antaako suomenmaa hyvät ja tasavertaiset mahdollisuudet alkoholistiperheeseen, jossa vanhemmuus on olematonta syntyvälle vs. sellaiseen perheeseen syntyvälle jossa on hyvää vanhemmuutta ja esim koulumyönteisyyttä?
Ihmisen, vanhempien vastuulla on myös merkitystä siihen miten lapsi kykenee kouluttautumaan.
Mitä ehdotat? Toiselle sama raha sossulta ja toiselle kouluttautumisesta ja työnteosta, jottei vaan olisi eriarvoista elämää rahallisesti? Mä en ainakaan keksi mitään hyviä ratkaisuja. Se on mun mielestä kuitenkin tärkeää että peruskoulut käydään samoissa kouluissa lähes kaikki, jolloin nähdään sitä muunlaistakin mallia. Toisin on esim. briteissä ja jenkeissä joissa ymmärtääkseni jako yksityisiin ja kunnallisiin kouluihin on hyvin tiukka jo ensimmäisestä luokasta alkaen tai jopa esikoulusta.
 
Mihin katosi ylpeys siitä että pitää huolta perheestään, itsestään ja elämästään? Ilman sen kummempia vaatimuksia?

Missä vaiheessa tuli onnellisen elämän mittariksi hyvä palkka, arvostettu ammatti, materia ja raha? Sitäkö tässä pitäis kaikkien havitella? ei osata enää tyytyä vähempään.

Maailmassa on jotain pielessä, kun teinitkin jo määrittelevät ihmisen sen mukaan mitä tällä on päällä, ei siitä minkälainen ihminen toinen on. Kaikki mulle heti nyt-ajattelu on valloillaan ja suurin osa tuntuu pitävän sitä ihan normaalina..
Siihenkään ei ole pakollista lähteä vaan voi määrittää elämänsä ja onnellisuutensa lähtökohdista joihin ei liity materia. Helppoa se ei välttämättä ole, koska itsekin meinaan aina sortua materialismiin. Mulla on kuitenkin yksi hippi/ekoystävä ja tekee aina hyvää viettää välillä aikaa hänen kanssaan. Vaikka hänenkaltaistaa minusta ei ikinä tule, pistää se aina hetkeksi ajattelemaan omaa elämääni, sen arvotuksia ja pyrkimyksiä.
 
antaako suomenmaa hyvät ja tasavertaiset mahdollisuudet alkoholistiperheeseen, jossa vanhemmuus on olematonta syntyvälle vs. sellaiseen perheeseen syntyvälle jossa on hyvää vanhemmuutta ja esim koulumyönteisyyttä?
Ihmisen, vanhempien vastuulla on myös merkitystä siihen miten lapsi kykenee kouluttautumaan.
Tämä on kyllä valitettavasti totta. Yksi hyvä keino lisätä vastuullisuutta ja vastuullisen aikuisen mallia olisi varmasti erilaiset aikuisten ohjaamat kerhot joista Keittiönoita taisi jossakin viestissä puhua. Jokainen voi myös opettaa omassa kodissa tuttavien tai naapureiden lapsille mallin siitä että perheitä ja toimintatapoja on erilaisia. Tukiperheet varmasti osaltaan ovat hyviä "vastuullisen vanhemmuuden" malleja.

Aikuisille toivoisin tietyissä tilanteissa ohjausta "kädestä pitäen" elämän hallinnassa. Mikä ei tarkoita sitä että asiat tarjoiltaisiin valmiina vaan enemmin opetetaan aikuiselle vastuullisuutta.
 
"KTK"
Alkuperäinen kirjoittaja läheltä seurannut...;23850296:
Syrjäytymisestä tulee helposti kierre: köyhä ihminen saa vaatimattomat eväät kun lähtee maailmalle, rahaa ei varmasti ole omaan asuntoon eikä usein edes ekan vuokrakämpän takuuvuokraan. Siispä asumaan kaupungin asuntoon, joka on täynnä moniongelmaisia. Töitä ei saa kuka tahansa ja jopa siivoojan pitää puhua kieliä jne. Opiskella pitäisi, mutta ei ole varaa kurssien vaatimiin kirjoihin, materiaaleihin ym. Siispä jää sekin välistä tai tulee mentyä alalle, joka ei vaadi ainakaan korkeita maksuja kirjoista. Opiskelu ja lainaksi eläminen alkaa.
Muuhun tarinaan en jaksa ottaa kantaa, mutta tämä pisti silmään.

Ensinnäkään siivoojan ei todellakaan tarvitse puhua kieliä. Suomen kieli riittää, ja moni siivooja ei osaa sitäkään. Olen itse ollut suuressa siivousfirmassa töissä ja tiedän mistä puhun. Hyvästä työvoimasta on siellä pulaa.

Toiseksi korkeakouluissa ei juurikaan vaadita, että kirjoja ostettaisiin itse. Ainakaan niillä aloilla, joilla minä ja tuttuni olemme opiskelleet. "Tulee mentyä alalle, joka ei vaadi ainakaan korkeita maksuja kirjoista" - no sittenhän voi hyvin valita alakseen esim. kauppatieteet, täällä ei tarvitse kirjoja ostella, ja ekonomiksi valmistuneille töitäkin on ihan hyvin tarjolla. Tervetuloa kauppatieteilijäksi siis ;)

Ja kommenttiin "opiskelu ja lainaksi eläminen alkaa" - kyllä nykyään suurin osa opiskelijoista nostaa opintolainaa ja/tai käy töissä. Ihan normaaleista perheoloista lähtöisin olevat ihmisetkin, eivät vain vähäosaiset.
 
Keittiönoita
Mihin katosi ylpeys siitä että pitää huolta perheestään, itsestään ja elämästään? Ilman sen kummempia vaatimuksia?

Missä vaiheessa tuli onnellisen elämän mittariksi hyvä palkka, arvostettu ammatti, materia ja raha? Sitäkö tässä pitäis kaikkien havitella? ei osata enää tyytyä vähempään.

Maailmassa on jotain pielessä, kun teinitkin jo määrittelevät ihmisen sen mukaan mitä tällä on päällä, ei siitä minkälainen ihminen toinen on. Kaikki mulle heti nyt-ajattelu on valloillaan ja suurin osa tuntuu pitävän sitä ihan normaalina..
Ei se mihinkään ole kadonnut vaan nousemassa uuteen kukoistukseen. Nyt on tullut ammatinvalintaikään niitä, jotka ovat nähneet omien vanhempiensa pitkät työpäivät ja burn outista johtuvat sairaslomat. Nähneet sen, että raha voi olla myös ansa.
 
Keittiönoita
Tämä on kyllä valitettavasti totta. Yksi hyvä keino lisätä vastuullisuutta ja vastuullisen aikuisen mallia olisi varmasti erilaiset aikuisten ohjaamat kerhot joista Keittiönoita taisi jossakin viestissä puhua. Jokainen voi myös opettaa omassa kodissa tuttavien tai naapureiden lapsille mallin siitä että perheitä ja toimintatapoja on erilaisia. Tukiperheet varmasti osaltaan ovat hyviä "vastuullisen vanhemmuuden" malleja.

Aikuisille toivoisin tietyissä tilanteissa ohjausta "kädestä pitäen" elämän hallinnassa. Mikä ei tarkoita sitä että asiat tarjoiltaisiin valmiina vaan enemmin opetetaan aikuiselle vastuullisuutta.
Ja tuon lisäksi mielestäni voi lapsille - niille vieraillekin - kertoa, että on olemassa vaihtoehtoja. Jos peruskoulu meni persiilleen eikä todistuksella pääse mihinkään, niin sitten voi kertoa niistä vaihtoehdoista, millä sen todistuksen saisi paremmaksi. Mulla on kaksi nuorta aikuista lasta, joista kumpikaan ei ole suorittanut opintojaan perinteisen kaavan mukaan. Toinen sairauksiensa ja vammansa vuoksi, toinen silkkaa laiskuuttaan. Silti toinen opiskelee nyt amk:ssa linjalla, johon oli todella vaikea päästä. Ja se laiskakin puurtaa lukiossa - ja yllätys yllätys - pärjää siellä varsin hyvin. Toki se vaatii häneltä enemmän työtä kuin niiltä, jotka viitsivät opiskella peruskoulussakin, mutta näyttää tuo opiskelu onnistuvan hyvällä motivaatiolla ja hyvillä perslihaksilla sellaiseltakin, jolla peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli 6,3. Ja nyt vielä paremmin, kun päätti vaihtaa tavallisesta lukiosta aikuislukioon.
 
"joo"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23852040:
Minusta nimenomaan yhteiskunta antaa hyvät ja tasa-arvoiset mahdollisuudet kaikille kouluttautua. Yhteiskunta tukee jopa enemmän vähävaraisten perheiden lasten opiskeluja. Vanhemmat sitten taas voivat toimia joko jarruna tai kaasupolkimena.
Näinpä, mutta onko se sitten ainoastaa yksilön valinta kouluttautuuko vai ei jos ei vanhempiensa tekojen takia yksinkertaisesti kykene esim mielenterveyssyistä
 
"vieras"
Multa meni nyt totaalisesti ohi miten se auttaa pärjäämään elämässä jos on hyväosaisia kavereita... Voisko joku selittää? Ei mun hyväosaiset kaverit sitä menestystään mulle jaa. Pitäiskö niiden?
 
"vieras"
[QUOTE="joo";23852253]Näinpä, mutta onko se sitten ainoastaa yksilön valinta kouluttautuuko vai ei jos ei vanhempiensa tekojen takia yksinkertaisesti kykene esim mielenterveyssyistä[/QUOTE]

Suomessa on onneksi todella hyvät koulutusmahdollisuudet myös meille "mielenterveysongelmaisille" ja keskittymishäiriöisille. Ei ole montaa sairautta mikä oikeasti estäis opiskelun.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";23852273]Multa meni nyt totaalisesti ohi miten se auttaa pärjäämään elämässä jos on hyväosaisia kavereita... Voisko joku selittää? Ei mun hyväosaiset kaverit sitä menestystään mulle jaa. Pitäiskö niiden?[/QUOTE]
Mä vastasin oman näkemykseni kysymykseen viestissä nro #26.
 
Keittiönoita
[QUOTE="joo";23852253]Näinpä, mutta onko se sitten ainoastaa yksilön valinta kouluttautuuko vai ei jos ei vanhempiensa tekojen takia yksinkertaisesti kykene esim mielenterveyssyistä[/QUOTE]
Kenen valinta se sitten on? Ongelma on mun mielestä siinä, että moni vajaakykyinen ei ole tietoinen erilaisista opiskelumahdollisuuksista ja sen vuoksi jättää opiskelematta, koska se perinteinen tapa ei vamman tai sairauden vuoksi onnistu.
 

Yhteistyössä