sektio puudutus/nukutus

heippistä!

mulla tuo sektio edessä... kaks edellistä myös sektioo eka epiduraalissa toinen nukutuksessa kumpiakin yritin alateitse mutta ei tulleet. ni ajattelin et onko siinä itellään sanavaltaa et tehdäänkö sektio puudutuksessa vai nukutuksessa...?
oksettaa ajatus et oisin herreillä sen ajan...
ekan sektion aikaan olin niin väsy ja sekasin synnytysyrityksen jäliltä et ei mitään hajua miten sektio eteni, en muista siirtoja heräämöön tms...

 
Olen ymmärtänyt että nukutus vaan hätäsektiossa,tai kuten mulla kun eivät tumpelot saanu puudutettua 45min rusikoinnin+2 narkkarinkaan jälkeen :kieh: Nukutuskin aina iso riski. Ja mieshän ei nukutuksessa pääse mukaan.
 
Ei taida olla, mutta jos on niin valitse ihmeessä puudutus saat lapsen heti nähtäväksi ja pussattavaksi.. :heart:
Mulla tehtiin kiireellinen sektio puudutuksessa, ja ei siinä paljoa ajattele kuinka ällöttävää se on kun saa kohta nähdä oman lapsen. Ja ne laittaa kumminkin sen kangashärpäkkeen siihen eteen, et sä nää mitn ennen ku kätilö tuo lapsen nähtäväksi..

Ite ainakin olin vielä niin sekasin ilokaasusta jota otin supistuksien aikana, että muistan kysyneeni että laitatteko te tohon eteen jotain vai leikkaatteko saman tien.. :D
Leikkaava lääkäri totes jotta se kangas laitettas siihen vaikka sä et haluiskaan..
 
Mikäli sektio on suunniteltu tai ei kiireellinen niin se tehsään puudutuksessa. Nukutukseen liittyy aina suuremmat riskit ja pidempi tarkkailuaika. Puudutuksen jälkeen on heräämössä joitakin tunteja, jonka jälkeen pääsee osastolle. Nukutuksen jälkeen heräämössä ollaan yleensä kauemmin.
Nukutusta käytetään siinä vaiheessa jos puudutusta ei saada laitettua tai puudutus ei tehoa.

Mielummin itse valitsisin puudutuksen sillä siitä toipuu nopeammin. Pääset sin osastollekin nopeammin vauvelin luokse.. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
Eipä taida sananvaltaa olla valita. Hätäsektio tehdään aina nukutuksessa. Suunniteltu ja kiirellinen puudutuksessa.
Ymmärtääkseni olin hätäsektiossa, ja ihan kyllä vaan spinaalipuudutus.
Eikä päässyt mies mukaan :(
 
Sektiot voidaan luokitella kolmeen eri luokkaan. On suunniteltu sektio, kiireellinen sektio ja hätäsektio. Hätäsektiossa olis tarkoituksena saada lapsi ulos mahasta alle puolessa tunnissa, tällöin nukutus on nopein keino. Kiireellisessä sektiossa aikaa on enemmän ja puudutustakin voidaan käyttää.
Lopullisesti asia on tietysti kiinni anestesialääkäristä. Yleensä hätäsektio tehdään ns. humautuksessa eli lyhyessä anestesiassa.
 
Minä kysyin tuota nukutuksen mahdollisuutta viime käynnillä ja eivät siihen mielellään suostu.
Siinä on niin minuuttipeliä se kun mamma nukahtaa ja vaavi pihalle niin että sekin olisi hereillä. Vauvan parasta siis ajattelevat sillä että olet hereillä niin vauvakin on "pirteämpi" kun ulostautuu.
Olisin halunnut itsekkin nukutuksessa tämän toisen kun ensimmäisestä huonot muistot mutta lapseni parasta ajattelen heti alkuun niin olenkin hereillä :|
Tiistaina on sektio edessä :eek:
Jännittää hitusen jo :heart:
 
kyllä se niin on että anestesia on aina iso riski eikä nukuteta jos ei ole oikeeta tarvetta sellaiselle, eli HÄTÄä.
Epiduraalilla ne suunnitellut tekee. Voithan toki pyytää unilääkettä/rauhoittavaa lisäksi niin et jännitä ja hermoile niin paljoa.
Kyllä se siitä :hug:
Oma vauvahan sieltä tulee :heart:
 
siinäpä se et edellisen aikaan epiduraali ei tehonnu millään tasolla ja kummankin aikaan spinaali on tehonnu 20-30 min. ei sen kauempaa.!!!
eka kyllä leikattiin epiksessä mut siitä keikasta hyvin hyvin hämärät muistikuvat.... no ens torstaina pääsen ä.polille ja kait siellä sit jutustellaan sektiohommista..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
Eipä taida sananvaltaa olla valita. Hätäsektio tehdään aina nukutuksessa. Suunniteltu ja kiirellinen puudutuksessa.
Ymmärtääkseni olin hätäsektiossa, ja ihan kyllä vaan spinaalipuudutus.
Eikä päässyt mies mukaan :(
Mulla kanssa tehtiin spinaalissa kiireellinen päivystys sektio, mies ei päässy mukaan. Vauva oli tosi nopeesti ulkona, mies näki vauvan heti mutta itse näin vasta seuraavana päivänä.

Nukutus tehdään jos lapsi pitää saada muutamassa minuutissa ulos, muuten leikataan puudutuksessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
Itseasiassa esim. Taysissa tehdään spinaalissa, ei epiduraalissa kuin hyvin hyvin harvat, joihin on joku erityinen syy. :)
Minunkin esikoiseni syntyi TAYSissa kiireellisellä sektiolla, ja vaikka epiduraalikatetri oli jo selässä, pistivät spinaalin. Se meni sitten jotenkin väärään paikkaan enkä puutunut, joten puudutetta lisättiin epiduraalitilaan ja sitten leikattiin. Hyvin onnistui niinkin :)
 
Sektio on aina kiireellinen jos se ei ole suunniteltu. Suunniteltuun sektioon pääsee yleensä mies mukaan, päivystyksessä leikkaava lääkäri kuitenkin aina ratkaisee tilanteen. Omalla kohdallani kun oli puudutuksessa epävarmuutta (että puudunko ja joudutaanko nukuttamaan) mies ei päässyt.

rauhoittavia tai nukutuslääkkeitä epiduraalin tai spinaalin kanssa tuskin antavat, päinvastoin äidin vireystilaa valvotaan leikkauksen jälkeen? Mun ei ainakaan annettu nukkua heräämössä kun kokoajan kyseltiin ja juteltiin.
 
Mulla leikattiin puudutuksella ja ommeltiin tikiti nukutuksessa kun loppui puudute kesken ja alkoi sattua ihan sairaasti!

Mä olin kuullu kans tuosta että se lamppu katossa ainakin heijastaa ja koitin kovasti olla kattomatta siihen.
 
Mä torkahin ihan lyhyeksi aikaa ja herättivät kun piti siirtyä leikkauspöydältä sängylle. En muista olleeni heräämössä muutamaa tuntia kauemmin ja vauvan sain mukanai jo salista. Jalat nousi jo leikkaussalista kärrätessä ja heräämössä nostin ite takapuoltani kun tultiin side vaihtamaan. Imetin siellä heräämössä aika pian jo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
Eipä taida sananvaltaa olla valita. Hätäsektio tehdään aina nukutuksessa. Suunniteltu ja kiirellinen puudutuksessa.
Ymmärtääkseni olin hätäsektiossa, ja ihan kyllä vaan spinaalipuudutus.
Eikä päässyt mies mukaan :(
Mulle tehtiin myös hätäsektio spinaalipuudutuksessa. Vauvani sydänäänet laskivat 20:neen aina supistuksien yhteydessä, koska napanuora oli solmussa kaulan ympärillä, joten lapsi oli pakko saada heti ulos. En saanut maata selälläni, joten leikkaus saliin mennessäni jouduin olemaan nelinkontin sängyllä. En muista synnytyksestä muuta kuin lääkäri ja kätilö ryntäsivät synnytyssaliin just kun olin ponnistamassa, ja huusivat että " älä ponnista, lapsi tarttee tilaa!!" ja sen jälkeen mut käännettiin mahalle ja kärrättiin leikkaus saliin... Olin niin paniikissa että kaikki sen jälkeen on täyttä sumua.
Mies pääsi leikkausaliin mukaan, kävi vain ensin vaihtamassa vaatteet.
 
Mamande: Sulle on tehty kiireellinen sektio, se on eri juttu kuin hätäsektio. Hätäsektiossa vauva on saatava ulos muutamassa minuutissa, kiireellisessä on aikaa vähän enemmän, esimerkiksi juuri miehelle vaihtaa vaatteet tai anestesiologille tehdä spinaali- tai epiduraalipuudutus. Kiireellinen sektio voidaan myös tehdä ns pfannenstielviillosta eli siitä mikä tehdään alavatsalle, bikinirajaan vaakasuoraan. Hätäsektio tehdään aina yleisanestesiassa ala-keskiviillosta joka tulee alavatsalle pystyyn. Se on nopein tapa; vauva voidaan saada kahdessa, kolmessa minuutissa ulos leikkauksen aloittamisesta. Hätäsektioihin mies ei pääse mukaan. Suunnitellussakin, siis ei-kiireellisessä sektiossa mies hätistetään salista pois jos äiti joudutaan nukuttamaan esim sen vuoksi ettei spinaalilla saada puutumaan kunnolla.
 
Mua puudutettiin reilu tunti kanssa, sain sekä epiduraalin että spinaalin lopppujen lopuksi. Olin ihan sekaisin kun olin valvonut vuorokauden supistusten kera. Ja mun sektio oli kiireellinen, sillä se tehtiin virka-ajan ulkopuolella. Muuten siinä ei kai kummempaa kiirettä ollut. JOS mut olis nukutettu (vähän puhuttiin siihen suuntaan ku ei puudutteet meinannu toimia), niin mies ei ois päässyt mukaan.
Eipä se niin kamalaa puudutettuna ollut, mutta kuten sanottu, olin ihan sekaisin.

Eikös ne anna morfiiniakin siinä, vai antaako vasta sit jälkeenpäin?
 
minulle ei ainakaan annettu mitään lääkkeitä spinaalipuudutuksen yhteydessä, kiireellinen sektio tehtiin.syy on se ettei lääkket vaikuttaisi vauvaan.siksi kummastelen näitä että jotkut on olleet ihan pöllyssä??
 

Yhteistyössä