Selittäkää luottotiedottomat minulle logiikkanne, kun ei aukea tuosta toisesta ketjusta

-
Syitä on varmaan monia. Mutta mä kyllä ihmettelen, miksi sä tällaista kyselet, kun sulle tuskin mikään syy kelpaa.. Vai haluatko vaan saada luottotiedottomat tänne sun halveksuttaviksi?
 
Mä en ole ainakaan sitä mieltä. Tyhmää minusta on myös tuo ajattelutapa, että "en mä niitä saa maksettua kuitenkaan". Mulla on paljon velkaa ja todella pienet tulot, silti maksan joka kuukausi tietyn summan velkaa pois. Kauan siihen menee mutta saanpahan viimeistään eläkkeellä olla tyytyväinen. Btw mulla on kyllä verkkopankkitunnukset.
 
Minulla on luottotietomerkintöjä eli olen luottokelvoton.
Olen velkasaneerauksessa.

Tilanteeseen jouduin sikis koska yhtäkkiä ilman ennakkovaroitusta firmasta irtisanottiin 168 työntekijää minut mukaan luettuna ja samana kesänä tuli myös ero aviomiehestä itsestäni riippumattomista syistä.
Meillä oli juuri valmistunut omakotitalo eli iso laina.
Olin niin tyhmä että yritin kaikin keinoin pitää kodin ettei lasten tarvitsisi kärsiä yhtään enempää joten laskut jäi maksamatta kun yritin maksella lainoja.
Eihän se lopulta onnistunut ja jouduin myymään talon ja muuttamaan muualle.

Sitä voi jokainen kritisoida ja miettiä oliko oma vika Toisaalta kyllä ja toisaalta ei.
Nyt sitten kärsitään vielä seuraavat kolme vuotta (velkasaneeraus kohdalalni kestää yhteensä 5v joistakaksi on jo lusittu)
 
Rannova
Mutta yksi asia, mitä ihmettelen on jotkut vakuutukset, joita maksetaan etukäteen kuten matkavakuutus, tai jotkut kotivakuutukset. Miksi luottotiedottomuus estää näiden saamisen? Sama on verkkopankkitunnusten kanssa.
Pankki- ja vakuutussektori on busineksena poikkeava verrattuna moneen muuhun toimialaan. Yleensähän ajatellaan, että jokainen asiakas on aina tärkeä, olipa hän sitten millainen tahansa. Pankki- ja vakuutussektorilla näin ei kuitenkaan ole, vaan heille huono asiakas on negatiivinen - ei edes neutraali.

Pankit luokittelevat asiakkaansa ns. MiFID-luokituksella. Kun asiakkaan luokitus laskee alle tietyn raja-arvon, se tarkoittaa että kyseiseen asiakkaaseen tulee pankin varautua mahdollisena luottotappiona. Se voi kuulostaa hassulta, että miten sellainen asiakas joka ei edes saa lainaa voi olla luottotappiota aiheuttava. Näin määräykset kuitenkin menevät. Tällöin pankki joutuu omassa tuloksessaan kirjaamaan laskennallisia luottotappioita, jotka heikentävät pankin tulosta. Pankille on siis todellisuudessa eduksi se, jos kyseinen asiakas vaihtaisi asiakkuutensa toiseen pankkiin. Mikään toinen pankki ei kuitenkaan ole tällaisia asiakkaita ilolla vastaanottamassa. Peruspalvelut on pankki kuitenkin lain mukaan velvollinen tarjoamaan, eikä pankilla ole siis oikeutta kieltäytyä. Mitään "extraa" verkkopankkitunnuksista maksukortteihin ei kuitenkaan ole pakko tarjota.

Vakuutuspuolella malli on samankaltainen. Vakuutuksissa lasketaan erikseen potentiaaliset riskiryhmät ja niiden aiheuttamiin kustannuksiin on varauduttava. Vakuutusyhtiöt analysoivat vakuutuksenottajaa hyvin monin eri tavoin. Yhtenä tekijänä voi olla luottokepoisuus, mikäli on voitu näyttää että luottokelvollisuudella on korrelaatio maksettaviin vakuutuskorvauksiin. Toisinsanoen vaikka luottokelvottomuudella ei olisikaan suoraa kausaliteettia nostettaviin korvauksiin, riittää pelkkä tilastollinen korrelaatio tekemään vakuutusyhtiötä tarvittavat johtopäätökset. Tällöin vakuutusyhtiö voisi periä suuremman maksun vakuutuksesta, tai kieltäytyä myöntämästä sitä lainkaan.

Tiivistettynä asia on siis niin, ettei finanssisektorin yritykset halua asiakkaikseen maksuhäiriöisiä henkilöitä tai organisaatioita. Jos palvelu on lain mukaan tarjottava, yritys toki vastaa siihen, muttei tarjoa mitään muuta kuin mikä on pakollista.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
materialisti
Syitä on varmaan monia. Mutta mä kyllä ihmettelen, miksi sä tällaista kyselet, kun sulle tuskin mikään syy kelpaa.. Vai haluatko vaan saada luottotiedottomat tänne sun halveksuttaviksi?
- peesi

Tai ehkä hän sitten tarkoittaa noita vain omasta syystä tiedot menettäneitä.

*kiitos kuitenkin* - tästä ketjusta saan suoraan materiaalia ihan hyötykäyttöön.
 
"hmmm"
Kerran menetin luottotietoni,ex takasi isoa lainaa joka tietenkin tuli maksettavaksi,monien mutkien jälkeen päädyimme myimään omaisuutta,halusin maksaa tulevat verot myymisestä heti,ex halus tallettaa ne ja maksaa vasta sitten kun maksut tulee,no tottakai hän oli tyhjännyt tilin ja en pystynyt maksamaan omaa osuuttani veroista.Omaa tyhmyyttäni kai.Olen nyt luottokelvollinen, säästän joka kuukausi tietyn summan isompiin juttuihin,en osta mitään velaksi.
 
Syitä on varmaan monia. Mutta mä kyllä ihmettelen, miksi sä tällaista kyselet, kun sulle tuskin mikään syy kelpaa.. Vai haluatko vaan saada luottotiedottomat tänne sun halveksuttaviksi?
No anna nyt yksikin syy, niin arvioin, kelpaako se.

Ja tuo eranaisen vastaus kertoo siitä, että asiat voi hoitaa toisinkin -vaikka olisi joskus mokannut.

Miksi ihmeessä haluaisin tänne luottotiedottomat haukuttaviksi, olenhan itsekin kussut luottotietoni aikanaan?:O
 

Yhteistyössä