Siinä teille ylihysteeriset palstamammat.

  • Viestiketjun aloittaja järkeä peliin
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
niska-perseote on vihoviimeinen keino, siinä jos missä voi todella satuttaa lasta.. siinähän on lapsen selkä vaarassa ja jos lapsi painava niin voi kompastua ja mennä sen päälle.. tuota minäkin pidän väkivaltana!!!!
Niska-perseote on mun synonyymi sille, että nyt mennään eikä kysellä.
Eli lapsi kulkee kainalossa tms, mutta kulkee ja lujaa sinne sohvalle tai jäähypenkille. Eikä äiti kuuntele mukinoita. Minkäänlaisia.
Kamalalta kuulosta tuo sinun kasvatus, niskapersote ja lapsen raahausta väkisin jonnekin istumaan. Ihan varmasti vähemmän traumoja tulee pienestä tukistamisesta kuin tuon kaltaisesta toiminnasta. Miten tuollainen ihminen voi päteä joka toimiin itse noin pahoin? Koskaan ei ole tarvinnut lapsiin koskea väkivalloin, tukistaa tai raahata niitä minnekään, taitaa olla sulla ne kasvatustaidot hukassa??
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
tepsii taatusti.. kysehän ei olekaan kuin siitä että ottaa kiinni siitä tukasta ei vedä jotta se sattuis vaan vauhti on niin kova että jos vielä on halua toimia omavaltaisesti niin lapsi tukistaa itse itseään jos vielä lähtee menemään. kyse siis villistä lapsesta ei hitaasta ja rauhallisesta joka vaan istuu ja katsoo( niitäkin näkee ja ihmetellyt oon että mikä vaivaa kun on niinku aivokuollut) Kyllähän se tämmöisen lapsen vanhemmasta tuntuu kurjalta ja aika epäreilua olis jos menis tälläistä vielä tukisteleen.. lapset on vaan niin erilaisia
Mulla on kaksi villiä lasta, enkä siltikään oikein kässää tuota teoriaasi.

No, ei kai mun tarvitsekaan. Keskityn omiini :)
kerro nyt mitä teet kun hulabaloo on päällä ja villit lapset villiintynyt liikaa.... meillä kun noita läheltä piti tilanteita on ollut kun esim jätti-iso plafondi tuli alas katosta kun kielloista huolimatta pallo siihen jatkuvasti osui, luojan kiitos ei kuitenkaan päähän tippunut..
Juuri tästä syystä meillä pelataan pallopelit pihalla :whistle: Vilkkaan lapsen kanssa kaikkein haastavinta OMASTA mielestäni on se kun pitää mennä jatkuvasti itseensä. Kysyä mitä voisi tehdä toisin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kamalalta kuulosta tuo sinun kasvatus, niskapersote ja lapsen raahausta väkisin jonnekin istumaan. Ihan varmasti vähemmän traumoja tulee pienestä tukistamisesta kuin tuon kaltaisesta toiminnasta. Miten tuollainen ihminen voi päteä joka toimiin itse noin pahoin? Koskaan ei ole tarvinnut lapsiin koskea väkivalloin, tukistaa tai raahata niitä minnekään, taitaa olla sulla ne kasvatustaidot hukassa??
:D

Tottakai kannan lapsen pois tilanteesta jos on tarvis - niinhän ne esimerkiksi päiväkodissakin tekevät. Tai nostan toisen lapsen pois sisaruksensa kimpusta. Ei se lapseen satu.

Kehuja mä oon saanut mm. sieltä pk:sta ja neuvolasta, kun ollaan käytössä olevista kasvatusmenetelmistä juteltu. Arki rullaa mukavasti ja homma on hyvin hallussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Saadaanko me päivähoidossakin tukistaa teidän lapsia? Vai onko se jäähylle nosto sittenkin parempi? Sielläkin on kasvatettava ja käytettävä rangaistuksia.
Mun lapset mielummin syliin/kainaloon ja jäähypenkille miettimään, jos sellainen tarve tulee :)

Tukistuksesta, pienestäkin, tekisin valituksen.
 
anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja 3xmami:
Alkuperäinen kirjoittaja larvae:
Lyötkö tai tukistatko akuista, joka ei ole kanssasi samaa mieltä? Jos et, niin miksi teet niin lapselle? Aikuisella on enemmän kokemusta ja älyä, joten suuremmalla syyllähän sitä eri mieltä olevaa aikuista pitäisi tirvaista, eikä kokematonta ja pientä lasta. Lapselle pitää opettaa, mikä on oikein, mikä väärin. Jos on itse niin vajaa, ettei kykene sitä väkivallatta tekemään, niin olisi syytä hankkia apua jostakin.
Peesaan tätä!!!!
En itse ole mikään ruumiillisen kurituksen kannattaja, mutta tämä vertaus ontuu vähän.

Eikö pitäisi kysyä, että tukistatko aikuista, joka kieltämisestä huolimatta toistuvasti lyö toista ihmistä? Tai tarttuisitko niskavilloista, jos aikuinen kielloistasi huolimatta yrittäisi juosta rekan alle?

Näistä tilanteistahan siinä kai useimiten on kysymys. Siitä, että lapsi tekee jotain, joka seurauksena vahingoittaa itseään tai toista, eikä usko toistuvia kieltoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Saadaanko me päivähoidossakin tukistaa teidän lapsia? Vai onko se jäähylle nosto sittenkin parempi? Sielläkin on kasvatettava ja käytettävä rangaistuksia.
Niimpä.. Ja saanko mä vetää sua turpaan? Jos et ookkaan mun kans samaa mieltä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Saadaanko me päivähoidossakin tukistaa teidän lapsia? Vai onko se jäähylle nosto sittenkin parempi? Sielläkin on kasvatettava ja käytettävä rangaistuksia.
Mun lapset mielummin syliin/kainaloon ja jäähypenkille miettimään, jos sellainen tarve tulee :)

Tukistuksesta, pienestäkin, tekisin valituksen.
peesi. Sen enmpää kukaan koske mun tenavaan kun minä toisten.
 
vieras
Mut on kasvatettu ilman fyysistä vakivältää samoin muutkin sisarukset ja minusta meistä tuli mainioita tapauksia. En todellakaan aio myöskään itse käyttää lapsiin väkivaltaa.
 
Ylihysteerinen
No jos ei oteta huomioon oikeutta fyysiseen koskemattomuuteen ym. tällaista "lässynläätä" niin ruumiillinen kuritus ei lähtökohtaisesti toimi siksikään, että se ei hoida syytä vaan seurausta.

Tottakai lapsi täytyy saada vaaratilanteesta pois keinolla millä hyvänsä. Mutta jos kyseessä on tällainen "villi lapsi" siis joka kielloista huolimatta piirtää tussilla lattiaan kovan metelin säestyksellä... Napakka luunappi tai tukistus varmaan lopettaa teon, mutta ei anna lapselle mitään muuta väylää ko. käytökseen johtaneiden tunteiden ilmaisuun (energisyys, turhautuminen jne.). Lapsi saa siis viestin, että kyseisen tunteen näyttäminen ei ole sallittua. Jos tämä on jatkuvaa, lapsi ei opi ilmaisemaan näitä kiellettyjä tunteita vaan tukahduttaa ne. Tästä seuraa ongelmia aikuisiällä hyvin suurella todennäköisyydellä (vaikka joku nyt väittääkin ettei siitä mulle mitään traumoja tullut. Ongelma voi näkyä esim. siinä, ettei saa suutaan auki tietyissä tilanteissa ja sitten asiasta valitetaan täällä ;) )

Lapsen voi ottaa lattialta pois paperin ääreen ja sanoa, että "paperille EI lattiaan". Jos juoksee takaisin, niin uudestaan. Toistoa ja itkuahan siitä seuraa, mutta sellaista se on. Lapsi ei toimi napista painamalla vaan tarvitsee tilaa oppia myös itseilmaisuun. Ja halaus auttaa pettymykseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja isä:
tulee saamaan tukkapöllyä, luunappia ja vitsaa perseelle. Ihan kuin itsekin sain pienenä. En pidä mitenkään pahana.
Surkeat kasvattajat joutuvat turvautumaan noihin keinoihin...muut saavat asetettua lapselle rajat muutenkin.

Pistät siis vahingon kiertämään: sua kuritettiin lapsena fyysisesti, joten lapsesi kokekoon saman? Kiva :/
Peesaan kyllä tätä. Mä tykkään että siinä vaiheessa kun lapseen täytyy käydä käsiksi että saa kurin pidettyä, niin peli on jo menetetty ja lapsi on jo niskan päällä. Jos tuo on ainoa keino pitää kuria lapselle, niin sitten kannattaisi miettiä että mikä omassa vanhemmuudessa on pielessä.
 
Mua kiinnostaisi kyllä tietää, että ne vanhemmat, jotka hyväksyy lapsen tukistamisen, luunappien antamisen ja läpsimisen, niin sulattaisitteko tosiaan sen että esim. päiväkodin täti tai naapurin täti pihalla tekisi lapselle niin?
 
äiti
Meillä on villi poika, yksi neljästä. Kerran meni hermo niin kovin, että otin korvasta (en edes kovaa) ja muistan iäti sen ilmeen...Poika oli yllättynyt ja hyvin pettynyt, suorastaan järkyttynyt. En ole sen jälkeen ottanut kiinni...Ja hyvin on pärjätty.

Aikuisen tehtävä on ottaa ne palloty haltuun, jos niitä lentelee.

Meillä käytetään jäähyä pahimmissa tilanteissa. Parit eka kerrat sinne kannettiin ja nyttemmin ei tartte, poika kyllä tietää missä on jäähy. Jäähyllä rauhoituttua pari minuuttia, keskustelen pojalle läpi mitä tapahtui ja miksi oltiin jäähyllä. Sitten tullaan sovussa pois.
 
Mielenkiintoista on se, että nämä lasten pahoinpitelijät

a) kieltävät pahoinpitelevänsä lapsia, koska eihän se satuttaminen ole pahoinpitelyä, silloin kun kyse on lapsesta. Se on silloin kasvatusta.

b) usein sanovat kuitenkin, että ei se edes satu. Miksi sitten nippailette, jos se ei satu?

c) pitävät omia lapsiaan aina niiiiin mahdottomina, ettei mikään muu auta. Missä vika, jos lapset ovat sellaisia? Syntymästään mahdottomia?

d) kuvittelevat, että ne, jotka eivät satuta lapsiaan, ovat lässynlässyn-linjan kasvattajia, jotka eivät oikeasti pidä mitään kuria lapsilleen.

e) vetoavat jostain kummallisesta syystä aina siihen, että pitääkö lapsi sitten päästää juoksemaan autotielle, kun ei saa kiinnikään ottaa. Pelastaako tuhmuuden takia annettu tukkapölly sitten jotenkin lapsen, vai miksi noita tilanteita verrataan?

f) vetoavat siihen, että on iteki saanu remmiä/luunappeja/tukkapöllyjä, eikä siitä mitään traumaa ole jäänyt. Miten voit olla varma?

g) eivät ole koskaan osanneet selittää, miksi ruumiillista kuritusta käyttämättömien lapset olisivat niitä, jotka eivät kunnioita vaikkapa vanhuksia, vaan niistä tulee aina niitä ongelmatapauksia.

h) eivät ymmärrä ristiriitaa siinä, että satuttavat lasta ja samalla yrittävät opettaa lapsilleen, ettei saa satuttaa muita.

i) eivät myönnä, että ovat kasvatuksen suhteen laiskoja. On helpompi saada lapsi pelon varjolla tottelemaan, kuin oikeasti yrittää keskustella ja ohjata.
 
mamiss
mun lapsia ei ainakaan kiukussa lähde repiin jäähylle kukaan, sanoi supernannyt mitä tahansa.. en hyväksy lasteen kohdistuvaa väkivaltaa missään muotoa.. tuota haluaisin vielä kysyä että onko lapsessa muitakin kohtia kuin nuo hiukset mistä ei saa ottaa kiinni?käsi, jalka tai vaikka nenä.. kertokaas ny??mä en vieläkään ymmärrä että onko jollekulle muka jäänyt jotain traumoja kun ennen vanhaan tukasta otettiin kiinni. Teidän lapset sitten kertoo omilleen kun mua pienenä revittiin jäähylle niska-perseotteella.. miettikää nyt molempia tilanteita, että kumpi on oikeesti pahempi älkääkä katsoko liikaa telkkaria..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi V :D:D:D.

Ei se mitään hakkaamista ole, jos niskavilloista nappaa tai sormille näpsäisee. Hulluja eukkoja huru mykket :D.
No eihän nyt kukaan niin ole sanonut, vai onko? Tosiasia on kuitenkin se, että ihan kaikenlainen fyysinen kurittaminen on Suomessa kiellettyä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mua kiinnostaisi kyllä tietää, että ne vanhemmat, jotka hyväksyy lapsen tukistamisen, luunappien antamisen ja läpsimisen, niin sulattaisitteko tosiaan sen että esim. päiväkodin täti tai naapurin täti pihalla tekisi lapselle niin?
Tai että oma puoliso tai pomo töissä napauttaisi luunapin otsaan kun hommat ei oikein etene...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mua kiinnostaisi kyllä tietää, että ne vanhemmat, jotka hyväksyy lapsen tukistamisen, luunappien antamisen ja läpsimisen, niin sulattaisitteko tosiaan sen että esim. päiväkodin täti tai naapurin täti pihalla tekisi lapselle niin?
Tai että oma puoliso tai pomo töissä napauttaisi luunapin otsaan kun hommat ei oikein etene...
Niin, niinpä. Tai jos vaimo on tehnyt jotain nurinkurin miehen mielestä, niin saako mies sitten tarttua tukasta ja hiukan kiskoa? Tai päinvastoin.
 
hohhoijaa tätä taas
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
mä en vieläkään ymmärrä että onko jollekulle muka jäänyt jotain traumoja kun ennen vanhaan tukasta otettiin kiinni.
Itsepetosta lapsiaan "kurittavilta" vanhemmilta vedota tuohon "otetaan vaan tukasta kiinni" tai "hiukan nippaistaan". Ainakin oma äitini on lahjakkaasti unohtanut tarttuneensa kunnon kourallisella tukkaani kiinni ja pyöräyttäneensä niin, että jälkeenpäinkin koski kauan päähän. Myös luunapit sattuvat oikeasti. Pyytäkääpä vaikka puolisoanne napsauttamaan luunappi otsaan ja miettikää, miten paljon se lapseen sattuu.

Kyllä, minulle jäi traumoja, joista olen päässyt elämän varrella yli, mutta jälkeenpäin olen monesti miettinyt, kuinka huono kasvattaja äitini kaiken kaikkiaan oli.

 
mamiss
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa tätä taas:
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
mä en vieläkään ymmärrä että onko jollekulle muka jäänyt jotain traumoja kun ennen vanhaan tukasta otettiin kiinni.
Itsepetosta lapsiaan "kurittavilta" vanhemmilta vedota tuohon "otetaan vaan tukasta kiinni" tai "hiukan nippaistaan". Ainakin oma äitini on lahjakkaasti unohtanut tarttuneensa kunnon kourallisella tukkaani kiinni ja pyöräyttäneensä niin, että jälkeenpäinkin koski kauan päähän. Myös luunapit sattuvat oikeasti. Pyytäkääpä vaikka puolisoanne napsauttamaan luunappi otsaan ja miettikää, miten paljon se lapseen sattuu.

Kyllä, minulle jäi traumoja, joista olen päässyt elämän varrella yli, mutta jälkeenpäin olen monesti miettinyt, kuinka huono kasvattaja äitini kaiken kaikkiaan oli.
se on surullista että sinua on satutettu epäoikeudenmukaisesti..mua on myös otettu tukasta kiinni ja oon saanut myös itse valita haluanko pienen tukkapöllyn vai en ja myönnän näin aikuisena että kyllä oli ihan oma vika joka kerta..että kiitos kasvatuksesta vaan vanhemmille ei tarttenut kaikkea kantapään kautta opetella niinkuin monet kaverit joutui ja kärsivät sitten tuplasti.

 
Rukoilijasirkka
Jos enemmistö on jotain mieltä, niin ei se tarkoita, että mielipide olisi oikea ja perusteltu.

Typerykset vastaa noihin kyselyihin. Ne joilla kirraa vanne päätä ja ei muutakaan osaa.
 
mamiss
kyllä se on nykyään on hirveää tuo lasten kasvatuksen muoti-ilmiö jäähy ja se sallitaan ammattilaispiireissäkin.. kyllä mä sanoisin hoitajalle jos se alkais mulle jotain selittää että näin on tehny..ottaisin kuule hoitajaa kiinni niskaperseotteella ja veisin jäähylle pihalle että olisko se sallittu?? tää nyt on vissiin ihan turhaa ei täällä maalaisjärjellä pärjää..
 
kylläkyllä
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
mun lapsia ei ainakaan kiukussa lähde repiin jäähylle kukaan, sanoi supernannyt mitä tahansa.. en hyväksy lasteen kohdistuvaa väkivaltaa missään muotoa.. tuota haluaisin vielä kysyä että onko lapsessa muitakin kohtia kuin nuo hiukset mistä ei saa ottaa kiinni?käsi, jalka tai vaikka nenä.. kertokaas ny??mä en vieläkään ymmärrä että onko jollekulle muka jäänyt jotain traumoja kun ennen vanhaan tukasta otettiin kiinni. Teidän lapset sitten kertoo omilleen kun mua pienenä revittiin jäähylle niska-perseotteella.. miettikää nyt molempia tilanteita, että kumpi on oikeesti pahempi älkääkä katsoko liikaa telkkaria..
Joo, niskavilloista kiinnitarttumisen ainoa vaihtoehto on niska-perse-otteella jäähylle, tai sitten lässytys :flowers: No, kaksi ensimmäistä tapaa on ruumiillista kuritusta ja kolmas täysin tehoton joten se siitä. Jos sinulla on oikeasti epäselvyyttä siitä mitä eroa on satuttavalla ja ei-satuttavalla kiinnipitämistavalla, suosittelen juttelemaan asiasta jossain. Jos ei, älä jaksa pelleillä.

Riippuu mitä tarkoitetaan traumoilla. Harvempi nyt psykiatrilla joutuu ravaamaan työkyvyttömänä, mutta kasvatustapa, jossa ei-toivottu käytös pysäytetään ohjaamisen sijaan vaikuttaa kyllä vuorovaikutustaitoihin myöhemmässä elämässä. Ihminen ei osaa suhtautua esim. suuttumiseen normaalilla tavalla, vaan lamaantuu tai aggressioituu liioitellusti.
 
**
Alkuperäinen kirjoittaja mamiss:
kyllä se on nykyään on hirveää tuo lasten kasvatuksen muoti-ilmiö jäähy ja se sallitaan ammattilaispiireissäkin.. kyllä mä sanoisin hoitajalle jos se alkais mulle jotain selittää että näin on tehny..ottaisin kuule hoitajaa kiinni niskaperseotteella ja veisin jäähylle pihalle että olisko se sallittu?? tää nyt on vissiin ihan turhaa ei täällä maalaisjärjellä pärjää..
no kerrohan, mitä hoitajan pitäis tehdä jos vaikka sun muksus kiusaa toisia?
 

Yhteistyössä