Siis uskomatonta!!!!

Mähän olen meidän perheen moniallerginen: mulla on vilja-allergiasta lähtien suunnilleen kaikki allergiat jota maa päällään kantaa mausteita ja lääkeaineita lukuunottamatta. Myös päärynä: mä olen joskus silloin tällöin aina syönyt pienen palan tuossa ohimennen neitille kuoriessani, kun on himottanut niin ettei ole elämästä tullut muuten mitään mutta oon sitten taas kyllä kärsinyt nahoissani niin että on kuukausiksi jäänyt elävä muisto miksi sitä ei kannata syödä.

Eilen saatiin kaupasta ilmaiset luomupäärynät: joku kundi teki opinnäytetyökseen jotain tutkimusta ja me täytettiin sille parit laput ja se lykkäsi päärynyt messiin. Kehui ne maasta taivaaseen ja sanoi että viekää molemmille omat johon mä sanoin että voin mäkin oman ottaa mutt lapsille se menee kun mä olen allerginen. Sitt se vähän vitsillä heitti perään että voithan sä olla allerginen niille lannoitteille jne missä ne päärynät on kasvatettu.

No siis mähän nyt tollaseen en usko: mä olen ikäni ollut niin allerginen kaikelle että mun luottoa ei noin vaan palauteta.

Äsken kuorin sitä päärynää tolle jätkälle ja alko himottaan ihan sikana: söin ensin palan, eikä mitään. Söin toisen, eikä vieläkään mitään. Nyt mä olen syönyt jo puolet siitä päärynästä, eikä oireita oo vieläkään. :eek: :eek: :eek:

Eli mitä!!!???

Olenko mä koko ikäni ollut syömättä hedelmiä siksi, että oon allerginen oikeasti vain oheistuotteille, enkä itse asialle??!! |O
 
A shadieeyah
voi olla niinkin..lääkäri en tietenkään ole..
Mutta mulla aiheuttaa ne just sivutuotteet oireita(viinirypäleissä se torjunta aine vai mikä lienee jos ei liota hyvin ja samoin on mandariinin kuoressa se joku).
 
Rukoilijasirkka
Kyllä nuo torjunta-aineet aiheuttaa allergioita, se on tosi. Tomaateista esimerkiksi tosi moni saa oireita ja suu menee rikki. Tomaattiin tulee tuholaisia tosi helposti, joten niitä myrkytetään paljon. Se onkin ihan eri, kun syö itse kasvattamiaan tomaatteja, joihin ei ole suihkuteltu myrkkyjä. ;)
 
mulle tulee banaanista,omenasta,päärynästä allergiaa. oman pihan omenasta ei tuu. eikä luomu. eli taidan olla niille aineille, hassua että pääsee banaaninkin kuoren läpi ne myrkyt.

mulla tulee oireina noista kauhea kutina kurkkuun, korvakäytäviin ja suun limakalvot turpoo
 
Jaahas...jos Nasusta ei kuulu mitään enää tämän jälkeen, niin tiedetään kuinka päärynäkokeilussa sitten kävi :| :xmas: .
Mulla tulee käsiin ihottumaa ja iho menee rikki kun kuorin sitrushedelmiä. Joskus luulin olevani allerginen sitruksille, mutta ne on vaan ne torjunta-aineet jotka aiheuttaa mulle oireita.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
mulle tulee banaanista,omenasta,päärynästä allergiaa. oman pihan omenasta ei tuu. eikä luomu. eli taidan olla niille aineille, hassua että pääsee banaaninkin kuoren läpi ne myrkyt.

mulla tulee oireina noista kauhea kutina kurkkuun, korvakäytäviin ja suun limakalvot turpoo
Banaanin viljelyssähän käytetään myrkkyjä tosi paljon. Sen takia myydäänkin reilun kaupan banaaneja, koska banaaninviljelijöitä vähään silleen riistetään, ne joutuu kosketuksiin niiden myrkkyjen kanssa ja silti banaanit on sairaan halpoja.

Niitä myrkkyjä käytetään viljelyssä koko kasvukauden, ihan kukinnasta siihen hedelmään asti, joten toki siellä hedelmässä se on iskostuneena.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
mulle tulee banaanista,omenasta,päärynästä allergiaa. oman pihan omenasta ei tuu. eikä luomu. eli taidan olla niille aineille, hassua että pääsee banaaninkin kuoren läpi ne myrkyt.

mulla tulee oireina noista kauhea kutina kurkkuun, korvakäytäviin ja suun limakalvot turpoo
Samat oireet kaikista, korvat ja kurkku. Ja ne on yhtä helvettiä.. :|

Paitsi nyt ei mitään.

Ja kasviksien kuoriminen on ihan peestä, aukee kädet ihan veri-ihottumalle, myös peruna... (kuka vielä kysyy, miksi käytän pakasteita jos vain on mahkut sellaiseen?).

Ärsyttää.

Musta tulee vannoutunut luomutuotteiden kannattaja.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Räpätäti:
Mulla sai appiukko todella pahan allergisen reaktion omenasta, ja tutkittaessa pajastui että onkin allerginen lisäaineille. Miksikäs ei siis lannotteille?
Käyhän kertomassa kuinka kävi!
Ei ne lannoitteet siinä niinkään, vaan ne torjunta-aineet. kyllä luomussakin lannoitteita käytetään. lannoitteet useimmiten on ihan eloperäistä ainetta, joten ne tuskin on se ongelma.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
mulle tulee banaanista,omenasta,päärynästä allergiaa. oman pihan omenasta ei tuu. eikä luomu. eli taidan olla niille aineille, hassua että pääsee banaaninkin kuoren läpi ne myrkyt.

mulla tulee oireina noista kauhea kutina kurkkuun, korvakäytäviin ja suun limakalvot turpoo
Samat oireet kaikista, korvat ja kurkku. Ja ne on yhtä helvettiä.. :|

Paitsi nyt ei mitään.

Ja kasviksien kuoriminen on ihan peestä, aukee kädet ihan veri-ihottumalle, myös peruna... (kuka vielä kysyy, miksi käytän pakasteita jos vain on mahkut sellaiseen?).

Ärsyttää.

Musta tulee vannoutunut luomutuotteiden kannattaja.
on sitten aivan sika kalliita. ostin joskus pari omenaa itelleni.
maksoi 2 enemmän kuin 6 normaalia omenaa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
mulle tulee banaanista,omenasta,päärynästä allergiaa. oman pihan omenasta ei tuu. eikä luomu. eli taidan olla niille aineille, hassua että pääsee banaaninkin kuoren läpi ne myrkyt.

mulla tulee oireina noista kauhea kutina kurkkuun, korvakäytäviin ja suun limakalvot turpoo
Samat oireet kaikista, korvat ja kurkku. Ja ne on yhtä helvettiä.. :|

Paitsi nyt ei mitään.

Ja kasviksien kuoriminen on ihan peestä, aukee kädet ihan veri-ihottumalle, myös peruna... (kuka vielä kysyy, miksi käytän pakasteita jos vain on mahkut sellaiseen?).

Ärsyttää.

Musta tulee vannoutunut luomutuotteiden kannattaja.
on sitten aivan sika kalliita. ostin joskus pari omenaa itelleni.
maksoi 2 enemmän kuin 6 normaalia omenaa

Ei voi mitään sitt: anyway, mä ostan sitt sillä kalliilla jotain kalliimpaa hedelmää jota voin syödä jokatapauksessa, joten kyll mä voin halvempaa hedelmääkin ostaa vähän kalliimmalla, jos saan sillä vähän vaihtelua tähän ruokavaliooni. :D
 
Mäkään en pysty syömään mitään hedelmiä...en edes ite kasvatettuja... Yks lääkäri kerran sano et se johtuis siitepölyallergiasta...
Perunaa ku kuorii ni vedän mahtavat aivastelusarjat koska siitä tirskahtelee sitä nestettä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Mäkään en pysty syömään mitään hedelmiä...en edes ite kasvatettuja... Yks lääkäri kerran sano et se johtuis siitepölyallergiasta...
Perunaa ku kuorii ni vedän mahtavat aivastelusarjat koska siitä tirskahtelee sitä nestettä...

Mulla on kanssa siitepölyallergia, mutt ei siihen pitäis liittyä kuin omena, mansikka, pähkinä kai lähimmin, näin mulle se tohtori tiesi kertoa??
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Mäkään en pysty syömään mitään hedelmiä...en edes ite kasvatettuja... Yks lääkäri kerran sano et se johtuis siitepölyallergiasta...
Perunaa ku kuorii ni vedän mahtavat aivastelusarjat koska siitä tirskahtelee sitä nestettä...

Mulla on kanssa siitepölyallergia, mutt ei siihen pitäis liittyä kuin omena, mansikka, pähkinä kai lähimmin, näin mulle se tohtori tiesi kertoa??
mulle sanottiin että jopa jauhoista voi tulla reaktio...
 
Ruusa harmaana
Mulla muu allergiakausi vaikuttaa; eli siitepölyaikaan noi ristiallergeenit aiheuttavat pahojakin oireita, talvella taas voin syödä jotain, ainakin suomalaista hapanta omenaa saamatta kutinoita...

Ja hedelmissä tosiaan on eroja. Semnen punainen suuri jauhoinen omena saa aivastelemaan jo hajullaan, kun taas pieni kirpeä kotimainen pihapuun"luomu"versio ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Mäkään en pysty syömään mitään hedelmiä...en edes ite kasvatettuja... Yks lääkäri kerran sano et se johtuis siitepölyallergiasta...
Perunaa ku kuorii ni vedän mahtavat aivastelusarjat koska siitä tirskahtelee sitä nestettä...

Mulla on kanssa siitepölyallergia, mutt ei siihen pitäis liittyä kuin omena, mansikka, pähkinä kai lähimmin, näin mulle se tohtori tiesi kertoa??
mulle sanottiin että jopa jauhoista voi tulla reaktio...

Ai, tosta en tiedä. Mulla on diagnoosi ihan erikseen sitt vilja-allergiaan, joten kärsin niistä jauhoista aina ja jokatapauksessa... :D
 



Ai, tosta en tiedä. Mulla on diagnoosi ihan erikseen sitt vilja-allergiaan, joten kärsin niistä jauhoista aina ja jokatapauksessa... :D
[/quote]

mä pystyn ihan normaalisti syödä jauhoja jos ne on kypsennetty...muta raa`asta taikinasta saa kyllä maksaa kutinalla... :saint:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Musta tulee vannoutunut luomutuotteiden kannattaja.
Tervetuloa joukkoon :D Mä ostan nykyään aina luomua, jos vaan luomuvaihtoehtoa on tarjolla. Lihan aina luomuna tai - jos kaupassa ei ole lihaa - syödään pakastimesta tai ostan kalaa. Kauppareissut ovat kyllä helpottuneet ja nopeutuneet merkittävästi, kun Cittarin hyllyrivejä katseella seuratessaan tarvitsee pysähtyä vain vihreiden lappujen kohdalla =) Jauhot, hiutaleet, leivät, riisit, pastat, sokerit, kaakaot, lihat, porkkanat, perunat, sipulit, tomaatit, sitruunat, omenat, paprikat jne jne jne.

 

Yhteistyössä