Siis uskomatonta!!!!

Rukoilijasirkka
Mulla on aina kesäisin omat tomaatit parvekkeella. vaikka laitan niihin satunnaisesti raidia, miehellä ei tule niistä oireita. kasvihuonetomaatteihin käytellään varsinkin ulkomailla semmosia myrkkyjä, että oksat pois. Suomessahan valvotaan torjunta-aineita ja on määräyksiä mitä saa käyttää. Ulkomaisista en menis takuuseen.

Ammattikoulussa opettaja kertoi semmosen jutun (silloin sai käytttää vaikka mitä myrkkyjä suomessakin) että joku oli laittanut torjunta-ainetta kasvihuoneessa semmosessa suojapuvussa. Se oli alkanut voimaan huonosti ja alkanut oksennella. selvisi, että puvussa oli ollut reikä ja sitä ainetta oli päässyt iholle. Et nam nam vaan. ;)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja juurakon hulda:
jos niitä luomutuotteita alkaisi useampi käyttämään niin saatais hinnatkin alemmaksi...
Niiden käyttö kuitenkin vielä niin vähäistä...
Ja valikoimatkin tavallisissa marketeissa varsin pieniä. Tosin on ihan ymmärrettävää, ettei kauppiaan kannata ottaa valikoimiinsa tuotteita, jotka eivät mene kovin hyvin kaupaksi. Varsinkaan herkästi pilaantuvia tuotteita.



 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Ei vieläkään mitään, ei kutise, turvota eikä kirvele. :eek: :eek: B)
Eiks ole aika kiva fiilis kun huomaa välttäneensä jotain ruoka-ainetta ihan turhaan? :/ Mutta hyvä huomata sentään nyt eikä vasta kiikkustuolissa =)

 
vieras
luomutuotteita voivat syödä monet allergiset saamatta oireita, monet maitoallergiset voivat juoda luomu maitoa saamatta mitään oireita jotenka mitä tästä opimme ? lisäaineet, teolliset myrkyt usein ovat oireiden aiheuttajia ! puhdas luonnonmukainen ruoka kunniaan ja einekset roskiin.

SUOSIKAA LUOMUA/LÄHIRUOKAA =)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Oho, ihan käsittämätöntä mutta ilmeisesti mahdollista et vaan niille myrkyille oot allerginen!
Rupeaa mietityttämään, mikis lapsilla on nykyisin niin paljon allergioita. Mun lapsuudessani lähes kaikki kotimaiset elintarvikkeet olivat luomua eikä tenavat juurikaan olleet ruualle allergisia.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
luomutuotteita voivat syödä monet allergiset saamatta oireita, monet maitoallergiset voivat juoda luomu maitoa saamatta mitään oireita jotenka mitä tästä opimme ? lisäaineet, teolliset myrkyt usein ovat oireiden aiheuttajia ! puhdas luonnonmukainen ruoka kunniaan ja einekset roskiin.

SUOSIKAA LUOMUA/LÄHIRUOKAA =)
Näinpä =) Mä käyn aina silloin tällöin vanhan isäni kanssa kaupassa ja isäni on ihmetellyt tätä mun 3,5 kk kestänyttä "hurahdustani" luomuun. Juteltiin yks kerta autossa tuosta luomusta ja mä nauroin isälleni, että eihän toi luomu mikään uusi juttu ole vaan se on just sitä sellaista hyvää ja puhdasta ruokaa, mitä itsekin söit lapsena. Isäni oli kuvitellut luomun olevan joku uusi kotkotus :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Oho, ihan käsittämätöntä mutta ilmeisesti mahdollista et vaan niille myrkyille oot allerginen!
Rupeaa mietityttämään, mikis lapsilla on nykyisin niin paljon allergioita. Mun lapsuudessani lähes kaikki kotimaiset elintarvikkeet olivat luomua eikä tenavat juurikaan olleet ruualle allergisia.

Heeei!

Sehän voisi oikeasti olla syy.

Mä sain pienenä paljon kotipellon tuotteita, mutta koska pappa oli maamieskoulun käynyt, olivat käytössä NPK-lannoite ja torjunta-aineita jokaikiselle kirvalle ja kirpalle.

(pikkuveli tosin söi samoja, eikä ole allerginen)

Mutta siis kun ero tuohon itänaapuriimme on allergiatilastoissa valtava.
Siellä ehkä (?) käytetään vielä kotitarveviljelyssä lannoitteena paskaa?

Kukahan jaksaisi selvittää?
 
En oo kyllä tätäkään ikinä tullut edes ajatelleeksi, mutt esim porkkanaa mä pystyin muksuna syömään mielin määrin, ja nykyään enää en. Mukulana ne porkkanat tuli papan ja mummun pellolta, nykyään kaupasta.. :/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
En oo kyllä tätäkään ikinä tullut edes ajatelleeksi, mutt esim porkkanaa mä pystyin muksuna syömään mielin määrin, ja nykyään enää en. Mukulana ne porkkanat tuli papan ja mummun pellolta, nykyään kaupasta.. :/
Osta porkkanat myös luomuna niin etköhän voi taas niitäkin syödä =)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
En oo kyllä tätäkään ikinä tullut edes ajatelleeksi, mutt esim porkkanaa mä pystyin muksuna syömään mielin määrin, ja nykyään enää en. Mukulana ne porkkanat tuli papan ja mummun pellolta, nykyään kaupasta.. :/
Cittarista - ainakin meillä - saa porkkanaakin luomuna.

 
Mulle on myös jo vuosia sopineet pelkät luomuomenat ja -päärynät, paitsi ei nekään pahimpaan siitepölyaikaan, mutta muuten. Aika varovasti ja harvakseltaan niitä kuitenkin syön vaikkei oireita ole tullut, "tavallisista" omenoista nimittäin menis kurkku tukkoon heti.
 
vieras
Joo kyllähän niissä ulkolaisissa hedelmissä on aina käytetty torjunta-aineita. Ja mitä huokoisempi kuori hedelmässä, sitä helpommin menee läpi hedelmään asti (mm banaani, mandariini) ja monia hedelmiähään ei edes kuorita!! Yleensä ne ovat vesiliukoisia, mutta tarttuvat hedelmän pinnan vahaan (kuten viinirypäleet, luumut, omenat). Itelle tulee kans huono olo ja joskus oksennus, suupielet hajoo yms tavanomaisista hedelmistä, mutta mm luomuappelsiinia voin syödä (pienenä äiti luulikin että olin allerginen).

NeitiNasulle toivotan uusia ihania makuelämyksiä! Onhan ne kalliimpia, mutta sen arvoisia! Mutta muista että pilaantuvat sit helpommin, älä säilö kauaa.
 
vieras
Mulla on sama ongelma. Oireet ei ole onneksi hengenvaarallisia, mutta hankalia. Esim. appelsiinit on ihan ehdoton ei, koska jos mies on keittiössä kuorinut sellasen, niin mulle tulee naamaan ihottumaa jos menen edes eteiseen. Viinirypäleet pesen kuumalla vedellä ja astianpesuaineella. muuten niitä ei voi syödä.
 
lievästi allerginen
Jännä huomio. Mulle on allergialääkäri joskus sanonut, että jotkut omena-allergikot pystyvät syömään suomalaisia omenoita, mutta eivät ulkomaisia. Ei osannut syytä sanoa, epäili syyksi kypsyyttä. Ulkomaisethan joudutaan poimimaan raakana, kun tuodaan tänne.

Porkkanoista saan joskus selkeitä oireita ja joskus en. Täytyy munkin kokeilla noita luomuporkkanoita. Jos ero olisikin siinä.
 
metsänpeitto
Voihan se olla mahdollista. Mä en pysty syömään lainkaan tavanomaista tomaattia, mutta luomutomaattia pystyn syömään jonkun ajoittain ihan hyvin. Samoin meidän keskmmäinen pystyy toisinaan syömään täysin oireetta luomuomenoita, mutta tavanomaiset sylkee melkein heti pois, koska alkaa kutittaa ja kirvellä suuta.

 

Yhteistyössä