Silikonivuoat

Olen kaksi kertaa yrittänyt tehdä silikonisella ruusuvuoalla kuivakakkua, mutta molemmat ovat epäonnistuneet. Eka kerralla en voidellut vuokaa ja ajattelin sen johtuvan siitä. Toisella kerralla voitelin ja silti kakku jäi osaksi vuokaan. Hermot meni. Onko muilla käynyt samoin? Annoin toki kakun jäähtyä hieman ennen kumoamista.
 
Onko kyse mahdollisesti iloleipurin vuoasta? Itsellä useita vuokia ja täytyy sanoa että iloleipurin ruusuvuoka on kaikkein huonoin. Koita antaa jäähtyä ihan kokonaan ja sitten reunasta taittamalla irrottaa kakku. Tällä tavoin olen pari kertaa saanut pysymään ehjänä. En tosin ole kauheasti kyseistä vuokaa käyttänyt sillä kaikki muut vuoat toimivat paljon paremmin, ja niistä saa leivonnaiset irti ehjinä kuumina ja kylminä.
 
Olen itse Tupperware-esittelijä ja käytän Tupperwaren silikonivuokia.
Mä ainakin mainitsen aina esittelyssä, että pinta tulee "aktivoida" kylmällä vedellä
aina ennen käyttöä. Näin ei tartu tuotokset kiinni vuokaan ja ei tosiaan tartte erikseen
voidella. Ja sitten tietysti annan vähän aikaa jäähtyä ja sitten kopauttaa pohjalle/varovasti taittaa reunoja niin helposti irtoaa.

En osaa sanoa jos muiden merkkien silikonivuoissa on samoin,
mutta voisin niin ainakin kuvitella.
 
Kla
Mulla on iloleipurin silikoni vuokia ja hyvin ovat toimineet.
Kokeile voidella ja korppujauhottaa vuoka.
Toinen voi olla se, ettei kakkua ole paistettu tarpeeksi kauan. Jos se jää liian vetiseksi, ei se lähde vuoasta irti. Kokeile erilaisia taikinoita ja paista ainakin ohjeessa annettu aika. :)
 

Yhteistyössä