Sisäkissa vs. ulkokissa- mielpiteitä kaivataan :)

kissamainen
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Alkuperäinen kirjoittaja auringonsäde pakkashangella:
kissa on onnellinen vain kun saa vapaasti ulkoilla
Löytyykö tutkimustietoa tämän väiteen tueksi? :)
=) Samalla maalaisjärjellä kuin että ihminen on onnellinen teljettynä koko elämäkseen sisätiloihin. Vankiloissa luulisi olevan onnellista porukkaa.

Onko teillä mitään kosketusta luontoon. Kissan pitäminen pelkästään sisällä on eläinrääkkäystä. Linnut häkeissään, kanit häkeissään. Eläinrääkkäystä.
 
Siili
Alkuperäinen kirjoittaja kissamainen:
Onko teillä mitään kosketusta luontoon. Kissan pitäminen pelkästään sisällä on eläinrääkkäystä. Linnut häkeissään, kanit häkeissään. Eläinrääkkäystä.
Tällä logiikalla ihmistenkin pitäminen taloissa on rääkkäystä... Miksi joku harrastaa lemmikkieläimiä yleensäkään, jos eläinten pitäminen sisällä on hänen mielestään eläinrääkkäystä?

"Lemmikkilinnut", kanit ja muut häkkieläimet on jalostettu luonnonvaraisista kantamuodoistaan nimenomaan lemmikeiksi; ne ovat koko ikänsä eläneet sisätiloissa eivätkä edes kuulu Suomen luontoon saatikka pärjäisi siellä, kun suurin osa luonnossa pärjäämisen mahdollistavista ominaisuuksista on joko jalostettu tai opetettu pois. Kunhan häkkieläimillä on tarpeeksi suuri häkki ja saavat muuten jaloitella tarpeeksi, ne ovat varsin tyytyväisiä. On jo niiden oman turvallisuuden kannalta parasta, että ne eivät juokse jatkuvasti valvomatta vapaana talossa tai varsinkaan siellä luonnossa.

Uskoisin, että jos kissan opettaa pienestä pitäen elämään sisäkissana, sillä ei vanhanakaan ole mitään suurempaa hinkua lähteä ulos. Jos se taas on pienestä pitäen tottunut vapaana ulkoiluun, ei sitä vanhana saa kirveelläkään elämään pelkästään sisätiloissa onnellisena. Eli kaikki on kiinni siitä mihin eläin on tottunut... Tuskin telkkarin ääressä kasvanut kaupunkilaiskakarakaan haluaisi että hänet heitettäisiin yhtäkkiä elämään metsässä vaikka se kuinka luonnollinen olotila olisikin.

Itse olen sitä mieltä että kissan pitäminen ulkona on todella vastuutonta. Kissat sekoittavat ekosysteemin pyydystämällä luonnonvaraisia eläimiä, plus että saattavat kuolla kituen jonkun hullun kissanvihaajan käsissä. Vapautta, jee...
 
Millipidetär
Meillä alunperin sisäkissoja, vein kerrostalo alueella säännöllisesti pihalle narussa, sitten muutimme rivariin jossa saimme pihan verkoitettua niin että kissat pääsivät kulkemaan pihassa vapaana, nyt omakotitalossa kulkevat vapaana pihalla, maatiainen käy tuossa pellolla ja reviiri pidempi, norjalainen viihtyy korkeintaan kotipihassa kesäisin. Haluaisin pitää kissat sisällä mutta raapivat huonekalut/tapetit mielenosoituksena joten olen luovuttanut, naapureilta olen kysellyt mitä mieltä ovat, onneksi ovat kissamyönteisiä. Jonkinmoinen kissahäkki olisi haaveena mutta näköjään ei pidetä tarpeeksi väliä kun ei sellaista aikaiseksi ole saatu.
 

Yhteistyössä