Sisaruskuva ja uusperhe... olenko kauhea jos haluan kuvaan vain biologiset sisarukset, yhteiset lapset?

  • Viestiketjun aloittaja "äitipuoli"
  • Ensimmäinen viesti
"äitipuoli"
Sisaruskuva olisi mahdollista ottaa ja mietin että haluisin ehdottomasti kuvan sisaruksista, biologisista sellaisista. Kai äidin on oikeus haluta kuva lapsistaan...joutuuko tästä nyt potemaan huonoa omaatuntoa? mies voi sisarus kuvata kaikki jos haluaa, mutta ei tunnu olevan niin valokuvien perään.

Ihan jo käytännössäkin biologisilla on oikea sisarussuhde, ei pahalla, mutta ei tunnu muodostuvan normaalia sellaista yhden kanssa kun vaihtaa viikon välein paikkaa...
 
chillimama
Itse varmaan miettisin enemmän kuin miehen mielipidettä sitä miltä tästä sisarpuolesta tuntuu ja millainen viesti se on muille lapsille. Ehkäpä voisit ottaa kuvia niin että lapsia olisi "eri kokoonpanoissa" ? Ja sitten yhdessä voisi olla nämä biologiset pelkästään?
 
  • Tykkää
Reactions: Henriikka mustana
kamala akka vastaa
etö sinäkin voi kuvata omalla tavallasi ja ajallasi ne "oikeat" sisarukset kun kuitenkin miehesi olet ottanut nin tiesit ettämukana tulee myös hänen lapsi/lapset
 
noooo
Ei tarvitse potea huonoa omatuntoa, tottakai haluat kuvan omista lapsistasi. Mutta se yksi joka on sinulle vain miehesi lapsi, on sinun lastesi sisarus ja tärkeä heille. Sisarussuhdetta voi aikuinen myös tukea esim. ottamalla yhteisen kuvan kaikista ja laittamalla kuvan esille. Pyytäisin kuvaajaa ottamaan molemmat kuvat.
 
  • Tykkää
Reactions: Henriikka mustana
"joo"
Mietihän asiaa lasten kannalta! Tuollainen suhtautuminen ei ainakaan auta.

Jos väkisin haluat, niin voittehan ottaa erilaisissa kokoonpanoissa, kaikista kaikkien kanssa kuvia. Mutta äläpä nyt ala korostamaan, että nämä on "enemmän" meidän lapsia jne... Lapset traumatisoituu tollasesta!
 
  • Tykkää
Reactions: Henriikka mustana
"äitipuoli"
[QUOTE="joo";29010331]Mietihän asiaa lasten kannalta! Tuollainen suhtautuminen ei ainakaan auta.

Jos väkisin haluat, niin voittehan ottaa erilaisissa kokoonpanoissa, kaikista kaikkien kanssa kuvia. Mutta äläpä nyt ala korostamaan, että nämä on "enemmän" meidän lapsia jne... Lapset traumatisoituu tollasesta![/QUOTE]

koen että sisarussuhde on tiiviimpi näillä biologisilla, jakavat niin paljon arkea yhdessä ja kokevat asioita yhdessä. Isompi on niin paljon omissa menoissa meilläkin että suhde jää pinnalliseksi...
 
[QUOTE="äitipuoli";29010376]koen että sisarussuhde on tiiviimpi näillä biologisilla, jakavat niin paljon arkea yhdessä ja kokevat asioita yhdessä. Isompi on niin paljon omissa menoissa meilläkin että suhde jää pinnalliseksi...[/QUOTE]

no jos lapsilla on sama isä niin kyllä he ovat biologisia sisaruksia. Vai mistä teidän perheeseen on lapsia tullut?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29010399:
no jos lapsilla on sama isä niin kyllä he ovat biologisia sisaruksia. Vai mistä teidän perheeseen on lapsia tullut?
ei kyllä ole biologisia sisaruksia jos on vain sama isä...puolisisaruksia.
 
"vieras"
Et varmaankaan ole kauhea, kunhan pidät huolen, että sisaruspuolet eivät koe sitä vääryytenä.

Meillä oli vähän päinvastainen tilanne kesällä ristiäisissä. Minä ja mies, sekä minun vanhempani piti itsestäänselvyytenä, että myös miehen lapsi edellisestä liitosta tulee kaikkiin kuviin, kun taas miehen äiti jostain syystä oli sitä mieltä, ettei lapsen kaikissa tarvitse olla. Ja mieheni vanhemmat siis kyllä ovat loistavia isovanhempia tälle vanhemmillekin lapselle, mutta en tiedä kuvittelivat meidän muiden olevankin kohteliaita vai mikä oli. Lapsi asuu meillä kuitenkin joka toisen viikon, eli on täysin perhettä.
 
"Tiina"
[QUOTE="äitipuoli";29010281]Sisaruskuva olisi mahdollista ottaa ja mietin että haluisin ehdottomasti kuvan sisaruksista, biologisista sellaisista. Kai äidin on oikeus haluta kuva lapsistaan...joutuuko tästä nyt potemaan huonoa omaatuntoa? mies voi sisarus kuvata kaikki jos haluaa, mutta ei tunnu olevan niin valokuvien perään.

Ihan jo käytännössäkin biologisilla on oikea sisarussuhde, ei pahalla, mutta ei tunnu muodostuvan normaalia sellaista yhden kanssa kun vaihtaa viikon välein paikkaa...[/QUOTE]

Entä jos se esikoinen oliskin sun. Jäiskö pois kuvista?
 
"äitipuoli"
[QUOTE="Tiina";29010428]Entä jos se esikoinen oliskin sun. Jäiskö pois kuvista?[/QUOTE]

ymmärtäisin miehen mielipiteen, varsinkin jos tietäisin myös tämän äitipuolen osan...
 
"minni"
Mun miehellä on kaksi aikuista lasta ja ajattelin pyytää heidät mukaan kun otetaan syksyllä meidän tytön 1-vuotis kuvat. Siis, että osa kuvaista tulee niin, et ollaan niissä kaikki ns. perhepotretti. Meillä on myös yhteinen 3v poika. En kyllä oikein ymmärrä, mitä se yksi lapsi, joka on siis miehesi lapsi ja lastesi biologinen sisarus, siinä kuvassa haittaisi?

Mun mielestä on ikävää jättää joku ulkopuoliseksi :(
 
gothar
meillä isommat ovat olleet sisaruskuvassa, vaikkakaan isänsä uuden vaimon lapsi ei ole millään tavalla biologinen sisarus. tästä uuden vaimon ja minun lasten välillä on kuuleman mukaan ollut riitaakin, kun lapsi on sanonut ettei ole sisar-puolikaan, ei mitään veri-sukuakaan. sinänsä koen olevan aiva sama ovatko samassa kuvassa, asuuvat saman katon alla joka toinen viikko, mutta biologisiksi sisaruksiksi eivät koskaan tule. en pahastu vaikka ovat samoissa kuvissa. siitä vain :) lapsille se on tärkeää, vaikka aikuiset tietää kuka kenen vanhempi on. jos siis lapsi itse toivoo pääsevänsä sisaruskuvaan vaikka ei oliskikaan biologinen sisarus, niin se on lapsen toive, jota mielestäni tulee kunnioittaa..
 
"äitipuoli"
*huoh* meidän lapset ja muiden pennut.. Niin se vaan menee uusioperheissä...
minulla ei ole mitään lasta vastaan, mutta haluaisin saada ihan hyvälläkin omalla tunnolla kuvia lapsistani.. kai jokainen vanhempi haluaa kuvia muistoksi omista lapsistaan, vaikka eläisi uusperheessä. Onhan vanhimmankin lapsen vanhemmat saaneet ikuistaa lastaan valokuviin ilolla, miksi en minäkin...
 
Sä olet vanhempi myös puolisosi lapselle vaikka et käytäisi nimitystä äitipuoli. Puolisosi lapset tulee olemaan osa sinun elämää. Jos itselläni olisi sama tilanne, ja puolisoni kertoisi ehdotuksestaan, niin voisimpa sanoa että on kriisin paikka. Mutta tämä vain minun mielipide. Teet itse omasi ja elät sen kanssa.
 
"vieras"
Mun mielestä voisit ottaa kaikki lapset samaan kuvaan. Toki osa voi olla niin (varsinkin jos lapset ovat tyyliin 1v, 4v ja 15v eikä 1,4,ja 7) että on vain pienemmät lapset. Törkeää ajatella että yksi lapsi ei kuulu perheeseen, koska kyllähän hän kuuluu. Olisit valinnut itsellesi lapsettoman miehen mikäli et aikaisemmasta suhteesta syntynyttä lasta siedä.
 
ghjk
[QUOTE="minni";29010445]Mun miehellä on kaksi aikuista lasta ja ajattelin pyytää heidät mukaan kun otetaan syksyllä meidän tytön 1-vuotis kuvat. Siis, että osa kuvaista tulee niin, et ollaan niissä kaikki ns. perhepotretti. Meillä on myös yhteinen 3v poika. En kyllä oikein ymmärrä, mitä se yksi lapsi, joka on siis miehesi lapsi ja lastesi biologinen sisarus, siinä kuvassa haittaisi?

Mun mielestä on ikävää jättää joku ulkopuoliseksi :([/QUOTE]

No niinpä... Siis miehen lapsi jätetään täysin ulkopuolelle perhepotretista? Mukava viesti lapselle, ettei kelpaa enää "uuden" perheen kuviin. Ei voi kyllä kuin hämmästellä aikuisen ihmisen typeryyttä...
 
"vieras"
Vaikka miehesi ei niin paljon valokuvista perustakaan, niin luulen, että tuollainen loukkaisi häntä. Onhan se vanhin kuitenkin lastesi sisarus, vaikka heillä eri äidit onkin. Itse en ole koskaan ymmärtänyt tuota sisarpuoli-nimitystä, jos toinen vanhemmista on sama. Eri asia on, jos kumpikaan vanhemmista ei ole sama.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti

Yhteistyössä