Sovittu sektio ja synnytyksen käynnistyminen

Mulle on sovittu sektiopäivä rv:lle 39+1. Eilen synnytystapa-arviossa kohdunsuu oli pehmeä, mutta kiinni ja kohdunkaulaa jäljellä 2 cm.

Aloin miettiä, että mitäs sitten, jos vauva alkaakin syntyä ennen sovittua leikkausaikaa. Kärsin todella voimakkaasta synnytyspelosta ja asia mietityttää...
 
Mulle oli sovittu suunniteltu sektio rv 39+5 synnytyspelon takia, synnytys alkoikin yllättäen edellisenä iltana rv 39+6, menimme sairaalaan ja lääkäri tyynesti totesi ettei tänä yönä leikkaa kun ainoastaan hengenvaarassa olevan vauvan. Minä pyydän ottamaan esille lausunnon siitä mitä minulle on viimeisellä pelkopoli käynnillä luvattu. Lääkäri ja kätilö yrittävät silti vieläkin käännyttää minua. Supistukset olivat kuitenkin niin heikkoja että vauva ei syntynyt sinä iltana vaan suunnitellusti seuraavana päivänä sovittuun leikkaus aikaan.
Pettymys oli suuri mitä leikkaukseenkin tuli.. Leikkaus ei ollut ihan mitä odotin vaan paljon pahempaa.
Toivotan sinulle onnea matkaan!
 
Porsche, ikävä kuulla, että sulla oli huono kokemus. Mulla on yksi sektio takana, joten tiedän vähän mitä odottaa (olettaen, että kaikki sujuu yhtä hyvin kuin viimeksi, kopkop.)

Mutta toi synnytyksen käynnistyminen on mullakin aika iso huolenaihe just siksi, että sektion syy on synnytyspelko. Helpotti kyllä kovasti, että sain sen ajan leikkaukseen, mutta inhottavaa olis jos synnytys alkais ja sitten joutuis uudestaan vääntämään aiheesta alatiesynnytys.
 
Pikkuvaemo, mulle luvattiin että mikäli synnytys käynnistyy ennen suunniteltua aikaa leikataan päivystyksessä, siksi jäikin paska maku suuhun kun sitten eivät suostuneetkaan leikkaamaan vaan lähettivät kotiin odottamaan. Mulla oli silloin kohdunsuu yhdelle sormelle auki ja limatulppa irronnut, supistukset epäsäännöllisiä. Toisaalta siinä oli se hyvä puoli että vauva oli itse silloin valmis syntymään.
Jännän tilanteesta teki vielä se että seuraavan päivän leikkausajaksi oli sovittu, klo 11, mutta silloin olikin leikkaussali varattu erään hätäsektion vuoksi.
Minut tultiin hakemaan saliin vasta 14.00 ja silloin olin jo aika kipeä supistuksien takia.
Mietinkin jälkeenpäin että olisko mun sittenkin ollut tarkoitettu synnyttämään alateitse kun kohtalokin puuttui peliin, ja itse leikkaus sitten epäonnistui..
Sairaalassa maatessani ja leikkauksesta toipuessani sitten lupasin itselleni vastedes olla puuttumatta luonnon määräämään kulkuun. :D
Onhan se sektio huomattavasti isompi operaatio, versus alatiesynnytykseen, molemmat nyt kokeneena. :ashamed:
 
Samaa jännittelen itsekin, sektio sovittu tasan rv 39 perätilaesikoisen vuoksi. Nyt tosin vasta 37+2, mutta silti vähän hirvittää ettei ala tulemaan itsekseen. Ei tosin tunnu siltä, en tähän mennessä vielä ole supistuksen supistusta tuntenut , kaikki paikat vielä kiinni ja masu tosi ylhäällä.
 
Mä kävin koko raskauden ajan olisko ollut jotain 5 kertaa. Keskusteluja on lääkärin ja kätilöiden kanssa. (jokainen kerta myös maksaa).
Se etenee niin että siellä keskustellaan ja ihan viimemetreillä n. kolmea viikkoa ennen LA:ta
päätetään mikä se synnytystapa on.
Lueppas tuolta Sektio/vai alatie keskustelusta loppupätkä.
( ja ps. kyllä siellä tappelunkin saa aikaiseksi jos haluaa :D )
 
Odotan nyt toista rv 36. Tänään kävin äitipolilla synnytystapa-arviossa. Lantio on minulla ahdas, joten jos vauva kasvaa hyvin paljon vielä, se ei mahdu syntymään normaalisti. Sovittiin, ettäsektio tehdään 39+4 jos siihen mennessä vauva ei ole vielä syntynyt. Jos synnytys käynnistyy normaalisti ennen tuota päivämäärää, niin alateitse synnytystä yritetään. Mutta jos synnytyksen aikana tulee mitään ongelmia tai sitten arvioidaan, että vauva ei mahdu syntymään, niin sektio tehdään siinä tapauksessa kiireellisenä.

Täsäs onkin nyt jänät paikat odotella, että miten käy :kieh:
Onhan tässä tietty riskinä, että painoarviot heittää ja ongelmia tulee jos alatiesynnytystä pääsen yrittämään... mut en jaksa hirveesti stressata. luotan siihen, että kaikki sujuu hyvin.. :whistle:

Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla. Hän oli sen verran pieni kokoinen, että olisi mahtunut syntymän normaalisti, mutta silloin synnytys käynnistettiin ja 20 tunnin jälkeen lääkärit totesivat, että synnytys ei etene... kohdun suu oli auennut vain 4cm! Vauvan sydänäänet laski aina supistusten aikana myös. Tämäkin varmasti osin vaikutti siihen, että lopulta synnytysyritys päättyi sektioon.
 

Yhteistyössä