Spinaalipuudute ja sen vaikutus?

Niin, siinäpä se tuli otsikossa jo kysyttyäkin.. Eli miten olette kyseisen puudutteen kokenut? Mitä haittaa siitä on teille tai vauvalle ollut? Myös positiiviset kokemukset ovat tervetulleita.. =)

Miten pitkään sen jälkeen täytyy olla makuulla, ettei pääse kävelemään? Onko se jotenkin tapauskohtaista vai miten se menee? Ja mites nämä kutinat ja päänsäryt, joista olen lukenut...?

Kyseessä on mulle aivan outo puudute, jota nyt kolmanteen synnytykseen mulle suositeltiin, kun ekassa oli epiduraali, joka oli aivan loistava todella, todella pitkässä synnytyksessäni ja toisessa käytin ilokaasua ja sain kohdunkaulanpuudutteen, joka toimi tosi hyvin vasemmassa reidessäni :LOL:

Kiitos siis kaikille kokemuksensa jakaville! =)

(P.s. Googlettamalla löysin yllättävän vähän tietoa :ashamed: )
 
Minä sain toisessa synnytyksessä spinaalin ,sanottiin että auttaa myös ponnistusvaiheen kipuihin. Laittaminen ei tuntunut oikeastaan olleenkaan vaikka olen todella piikkikammoinen.Synnytys kuitenkin jämähti tuohon 7-8cm auki. kävin jossain vaiheessa molemmilta puolilta tukien pissalla,oli vaikea kun en tuntenut miten pitää pissata. Kipuihin auttoi aikansa ihan hyvin mutta sitten laitettiin supistuksia lisäävää ainetta tipalla kun homma ei edistynyt ja ponnistus vaiheessa puudutuksen teho oli jo ohi kun paikat niin hitaasti aukesi! Synnytyksen jälkeen kävin normaalisti suihkussa.Minua ompeli synnytyksen jälkeen kätilö harjoittelija ja homma kesti kauan joten kun sain vauvan viereeni niin poika oli aika väsynyt, pistin sen piikkiin kun ensimmäinen maitoannoksen saanti kesti niin kauan.
 
Esikoinen syntyi spinaalissa. Olin jo niin auki sairaalaan mennessä, että muunlaista puudutetta ei tarjottu, niiden keston vuoksi. Spinaalin teho kestää tietääkseni 1-2 tuntia.
Itse en tuntenut mitään, vaikka käyrältä näinkin, että melkoinen supistus on käynnissä. Joten puudute osui nappiin ja sain rajun avautumisvaiheen jälkeen hetken hengähtää, ennen kuin tuli ponnistamisen aika. Silloin olin taas "terässä" ja tunsin hyvin, milloin ponnistaa. Minulla kävi vain muita harmeja siinä synnytyksen tiimellyksessä (imukuppi auttoa, revennyt häpyliitos ja menetin rutkasti verta), joten lopusta en osaa sanoa, mikä johtui mistäkin... :/
Siis ainakaan minä en saanut nousta samana päivänä sängystä kuin vessaan ja sinnekin miehen tai muun avustajan kanssa. Jalat eivät pitäneet. Käsitin, että spinaalissa on tuollainen vaikutus, ettei jalat pidä. (Tuossa vaiheessa ei vielä kuitenkaan tiedetty kuinka tuon häpyliitoksen oli käynyt. Eikä verenhukkaakaan osattu ajatella, että se olisi niin paljon, kuin vasta seuraavana päivänä kiikuttivat lisäverta.)
Muuten kyllä ylistän spinaalia ja voisin haluta sen uudelleenkin, nyt tässä tulevassa synnytyksessä. Tosin minulla ei ole muista puudutteista kokoemustakaan... :ashamed:
 
Sain tokassa synnytyksessä spinaalin, laittaminen ei tuntunut oikeastaan lainkaan. Kipuihin auttoi tosi hyvin, jos en olisi katsonut käyrältä, en olisi tiennyt, koska on supistus. Jalat ei kyllä kantaneet sen jälkeen, oli ihan hyytelöä spinaalin vaikutuksen ajan. Hirveän pään säryn sain vajaaksi viikoksi siitä. Mutta kaiken kaikkiaan, se kuitenkin kannatti ottaa.
 
sain spinaalin nyt viime synnytyksessä,siitä ei ollut mitään apua,ei siis vienyt kipua pois ja lisäksi sain siitä hirveän pääsäryn että piti sängyssä maata 2 päivää jonka vuoksi tehtiin sitten veripaikka ja särkylääkettä söin reilun viikon ennenkuin loppu kipu. :kieh:
 
Mulle laitettiin ensisynnytyksessä spinaali kun sairaalaan mentäessä oli paikat jo niin auki. Kivut vei täysin, mies aina kertoi milloin supisti kun katsoi käyrältä :). Tunto meni jaloista kokonaan ja ponnistusvaiheessakin oli vielä tehoa ja se vaihe olikin täysin kivuton. Muutama tikki laitettiin ja nekin vielä spinaalin vaikutuksessa. Eli mulla ainakin tehosi loistavasti! Synnytyksen jälkeen kävin itse suihkussa ja pissalla ilman mitään ongelmia. Voin suositella!
 
Mulla on kolmessa synnytyksessä laitettu spinaali, aivan loistava puudutus, suosittelen :) !
Kivut vei täysin, supistuksen huomasi vain mahan kovettumisesta ja käyrästä. Ponnistuskipua ei myöskään tuntunut, kuitenkin tunsin kun ponnistutti.
Synnytyksen jälkeen pääsin heti suihkuun, pissaaminenkin sujui hyvin.
Vauvassa en huomannut mitään väsymystä millään kerralla, ensihörpytkin ovat ottaneet melko pian synnytyksen jälkeen :) .
Tokikaan kaikilla ei samalla tavalla kaikki vaikuta ja sovi, mutta tuo puudutus on oikeastaan ainoa mikä auttaa mulla nopeisiin ja rajuihin synnytyksiin =) .
Kannattaa kokeilla.
 
Riina-Niina harmaana
Toisessa synnytyksessäni sain spinaalin noin tuntia ennen lapsen syntymää ja puudutuksesta "aukeni taivas"; kaikki kivut loppuivat ehkä noin viiden minuutin kuluttua spinaalin laitosta ja puudutuksen aikana aukeni paikat viimeiset 6cm eli aika vauhdilla.
Supistuksia en tuntenut lainkaan ponnistusvaiheessa, vaan kätilö sanoi, koska pitää ponnistaa - en tosin ehtinyt ponnistaa kuin viisi kertaa 3 minuutin ponnistusvaiheen aikana, kun tyttö tuli jo! :heart:

Iho kutisi ainakin (muistaakseni) reisistä, joita rapsuttelin pari kertaa, mutta kätilö ei kysellyt mitään vaikka huomasi sen eli tuo kutina on kai aika tavallista spinaalin jälkeen?!?

Synnytyksen jälkeen kävin suihkussa ja wc:ssä kätilön vahtimana, lisäksi parin tunnin kuluttua synnytyksestä kävelin synnytyssalista vauvankärryä lykäten vierihoito-osastolle! =)

Suosittelen spinaalipuudutusta oikein lämpimästi!
Itsekin luultavasti tarvitsen taas spinaalia parin kuukauden sisällä, kun menen kolmosta synnyttämään... :D
 

Yhteistyössä