Suurin osa kaupungilla vastaantulevista nuorista naisista on 10-15 kg ylipainoisia!

  • Viestiketjun aloittaja maailma muuttuu
  • Ensimmäinen viesti
"jaa"
No mun mielestä ihmiset on ihan normaaleja, yhtä paljon pullukoita ku laihojaki. Ei kait se laihuus mikään ihanne ole, vaan se että näyttää terveeltä ja normaalilta ja on sinut itsensä kanssa. Jos joku on sinut itsensä kanssa pullukkana ni mitä se ap on sulta pois.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Läski :D;29053659:
Mun iässä laiheliinit alkavat näyttää kuivilta rusinoilta. Pikkuisen pitää olla läskiä luiden päällä, muuten näyttää kireältä kuikelolta.

--- Luulin, että riukuna näytin hyvältäkin :(.
Kielenkäyttösi on karkeaa ja sivistymätöntä. Annat itsestäsi todella moukkamaisen kuvan. Mikä antaa sinulle oikeuden arvostella muita ihmisiä tällä tavalla? Toisia ihmisiä pitää kunnioittaa, ja jos yritit kommentillasi saada AP:n ymmärtämään tämän, niin metsään meni. Miten voi vaatia kunnioitusta jos ei sitä itse osoita?
 
mitenhän ois
[QUOTE="Vieras";29053719]Miksi mies voi olla roteva, mutta nainen ei? Nyt putosin kärryiltä.

[/QUOTE]

No mietipä:)

Olisikohan siten, että miehet ovat muutenkin rakenteltaan erilaisia ja isompia, miesten kehonkoostumus on lähtökohtaisesti erilainen kuin naisten. Miehillä on mm. enemmän lihasmassaa.

Bmi 28 nainen on varmasti jo selvästi ylipainoinen, naisella ei vaan voi olla niin rotevaa rakennetta ja niin paljon lihasmassaa, että hän olisi miltei normaalin näköinen noilla mitoilla. Kehonrakentajat erikseen. Mies taas voi laittaa bmi:lla 28 enemmän luontaisen rotevuuden piikkiin, vaikka hänkin jo ylipainoinen on.
 
"Vieras"
[QUOTE="jaa";29054085]No mun mielestä ihmiset on ihan normaaleja, yhtä paljon pullukoita ku laihojaki. Ei kait se laihuus mikään ihanne ole, vaan se että näyttää terveeltä ja normaalilta ja on sinut itsensä kanssa. Jos joku on sinut itsensä kanssa pullukkana ni mitä se ap on sulta pois.[/QUOTE]

Näimpä.
 
"noo"
Alkuperäinen kirjoittaja mitenhän ois;29054200:
No mietipä:)

Olisikohan siten, että miehet ovat muutenkin rakenteltaan erilaisia ja isompia, miesten kehonkoostumus on lähtökohtaisesti erilainen kuin naisten. Miehillä on mm. enemmän lihasmassaa.

Bmi 28 nainen on varmasti jo selvästi ylipainoinen, naisella ei vaan voi olla niin rotevaa rakennetta ja niin paljon lihasmassaa, että hän olisi miltei normaalin näköinen noilla mitoilla. Kehonrakentajat erikseen. Mies taas voi laittaa bmi:lla 28 enemmän luontaisen rotevuuden piikkiin, vaikka hänkin jo ylipainoinen on.
Toki on iso nainen, mutta ei nyt ihan hirmu ylipainoinen. Naisellakin voi olla melokoiset hartiat... ;)

Ylipaino on kansallinen ongelma, en sitä halua puolustella. Ja varsinkin lasten ylipaino on todella vakavaa.

Mutta musta tuo BMI ei yksinään kerro kovin paljon. Olen itse 165-senttinen ja hyvin siro, painan todella vähän. Jos mun painoindeksini olisi 28, olisin todella lihava, ihan tän ruumiinrakenteenikin takia. Kun taas samaan aikaan moni saman pituinen olisi varmaan aika heikossa kunnossa mun painoisena. Näin se vaan on, että kropat on myös eri mallisia.
 
[QUOTE="Vieras";29053930]Luitko aloituksen? Nyt ei ollut kyse kunnon lihavuudesta, vaan muutamasta/-mista liikakiloista.

Ja miksi lihavuudesta verotettaisiin, mutta esimerkiksi tupakoinnista, alkoholin juonnista ynnämuista yhteiskunnan rahasyöpöistä ei? Mikä logiikka tuo nyt on..

Makeisveroa sun muitahan ollaan korotettu/korottamassa, alkoholiveroa nostetaan, tupakan hintaa korotettu jne, mutta tuolla mainitsemallasi logiikalla pitäisi alkaa ihmisiä "sakottamaan" miljoonasta muustakin asiasta.[/QUOTE]

Ai, eikö 10-15 kg liikaa ole kunnon lihavuutta? Mun mielestä se on sen verran lihavuutta että siihen kannattaa pikaisesti puuttua ennenkuin menee todella sairaalloisen lihavuuden puolelle.
Mulle ainakin painoindeksin normaaliyläraja on liian korkea. Jos menisi vielä sen yli niin todellakin lihava olisin. Se on aika väljä tuo normaalin painoindeksin haarukka kuitenkin.

Ehkä me ollaan sitten vanhempaa sukupolvea jotka huomataan tää ongelma helpommin kun on sitä vertailukohtaa millaista oli ennen. Nuoremmat ei välttämättä edes tajua mitään kummallista kun ovat tottuneet näkemään lihavuutta ympärillään ja siitä on tullut heille normi.

Verotus nyt oli vain heitto, eihän sellaista oikeasti voi eikä pidäkään tulla. Mutta lihavuudesta pitää puhua enemmän ja olla todellakin huolissaan!
 
"vieras"
Ap on kyllä ihan oikeassa.

Olin työhöni liittyvällä luennolla tuossa jokin aika sitten (kaikki osallistujat naisia) ja totesin auditoriossa, että lähes jokainen ovesta sisään kävelevä nainen oli melko reilustikin ylipainoinen.
Keski-ikä porukassa varmaankin 35...

Surullista katsottavaa muutenkin. Nanson trikoopaidat ja feikkicroksit joka toisella...:(. No ei tyylistä sen enempää...

Itse olin juuri jokin aika sitten työterveyshoitajan vastaanotolla ja painoni on juuri siinä rajoilla, että melkein ylipainoksi luokitellaan.
Vanhemmiten sitä huomaa miten se läski kertakaikkiaan jumahtaa elimistöön, se ei poistu kuten parikymppisenä.
Itse olen jojolaihduttaja ja viime aikoina on tuntunut, että ihan oikeasti vaikka päälläni seisoisin; SE SAATANAN PAINO E I LASKE !! :headwall:
 
tiesikö ap että tommonen fanaattinen fitness ja laihuus ihannointi on syömishäiriö..
mistä sä arvioit ihmisen painon ja sitä myötn sitten painoindeksin?
vaikka mulla on tota nahkareppua tossa edessä niin olen normaalipainoinen sen kuuluisan bmi:n mukaan. en edes hilkusti vaan, vaan reippaasti siellä bmi:n määräämään painorajan sisällä. lapset katso joskus voi verottaa siitä ulkonäöstä.
vaikutat tommoselta sofia ruusila-nousiainen -tyyppiseltä tyhjännaurajalta, joka siellä salillakin nauraa niken urheiluliiveihinsä jos joku lihava on uskaltanutkin tulla samaan aikaan salille kuin sinä. hanki ihan oikeasti elämä, eikö ihmisillä ole enää parempaa tekemistä?
 
Ai, eikö 10-15 kg liikaa ole kunnon lihavuutta? Mun mielestä se on sen verran lihavuutta että siihen kannattaa pikaisesti puuttua ennenkuin menee todella sairaalloisen lihavuuden puolelle.
Mulle ainakin painoindeksin normaaliyläraja on liian korkea. Jos menisi vielä sen yli niin todellakin lihava olisin. Se on aika väljä tuo normaalin painoindeksin haarukka kuitenkin.

Ehkä me ollaan sitten vanhempaa sukupolvea jotka huomataan tää ongelma helpommin kun on sitä vertailukohtaa millaista oli ennen. Nuoremmat ei välttämättä edes tajua mitään kummallista kun ovat tottuneet näkemään lihavuutta ympärillään ja siitä on tullut heille normi.

Verotus nyt oli vain heitto, eihän sellaista oikeasti voi eikä pidäkään tulla. Mutta lihavuudesta pitää puhua enemmän ja olla todellakin huolissaan!
No se 10-15 liikakiloa tuntui olevan tulkinnanvaraista. BMI:n mukaan puhuttiin kuitenkin siitä 1-5 kilosta (pitemmillä ehkä vähän enemmästäkin), koska BMI 25-28 oli niin yöks ja oksettavaa. Jos keksii omasta päästään jotain ihannerajoja (ilmeisesti BMI 18 tjtn) niin ei ole kovin järkevää puhua kaiken sen ylittävästä ylipainona. BMI 27 on vielä aaaaaaika kaukana sairaalloisesta lihavuudesta, että ei tarvitse turhaan siellä huolestua ja murheesta kieriä tuntemattomien ihmisten puolesta.

En hirveästi jaksa antaa arvoa naisille, jotka kokevat tärkeäksi nokkia omaa sukupuoltaan. Edes ylipainosta ei voi puhua yleisenä ongelmana, vaan pitää tarttua henkilökohtaiseen pariin liikakiloon. Pikkumaista ja aika hemmetin kaukana "terveydestä huolestumisesta". Sekin on ihan mielenkiintoista, että miessukupuoli jätetään keskustelun ulkopuolelle, vaikka tilastojen mukaan miehissä on edelleenkin enemmän ylipainoisia. Mutta ei kai niitä miehiä ole niin kiva kiusata.

Todellakin ylipainon rajaa laskettiin aika vasta BMI 27:stä 25:een ja lukuisat tutkimukset osottavat, että n. 25-29 BMI ihmiset elävät keskimäärin pitempään ja ovat terveempiä kuin hoikat. En jouda kaivelemaan linkkejä, mutta eipä tämän kummempia "faktoja" tässä ketjussa ole aikaisemminkaan esitetty.
 
Viimeksi muokattu:
Mullakin on se 10-15, ja eilen olin ihan tyytyväinen tilanteeseen, kun kuulin että mulla on joku megapöpö enkä tiennyt mitä tuleman pitää. Ajattelin, että enpähän heti muutu ihan haamuksi jos tässä kovinkin kovat ajat on edessä.
 
BMI ei kerro totuutta
Alkuperäinen kirjoittaja mitenhän ois;29054200:
No mietipä:)

Olisikohan siten, että miehet ovat muutenkin rakenteltaan erilaisia ja isompia, miesten kehonkoostumus on lähtökohtaisesti erilainen kuin naisten. Miehillä on mm. enemmän lihasmassaa.

Bmi 28 nainen on varmasti jo selvästi ylipainoinen, naisella ei vaan voi olla niin rotevaa rakennetta ja niin paljon lihasmassaa, että hän olisi miltei normaalin näköinen noilla mitoilla. Kehonrakentajat erikseen. Mies taas voi laittaa bmi:lla 28 enemmän luontaisen rotevuuden piikkiin, vaikka hänkin jo ylipainoinen on.
Hahhaaa! Tottakai nainenkin voi olla roteva ja omata lihasmassaa. Mulla BMI juurikin 28, ja lihakset näkyy selästä, käsistä, reisistäkin jännittäessä.. vatsassa ei ole makkaroita kuin kumartuessa ja on ihan selkeä vyötärö. En siis todellakaan ole "selvästi ylipainoinen".

Rakenteeltani olen nimenomaan roteva (leveät hartiat, tuskaa yrittää löytää esim. takkia), ja lisäksi lihasta reilusti (käyn 4 kertaa viikossa salilla / kahvakuulassa ja kuljen työmatkat pyörällä). Vaatekoko on yleensä 40, jos ei sitten hartioista ota kiinni.

Sä et vaan tiedä paljonko ne/me rotevat lihaksikkaat liikunnalliset naiset painetaan, ja arvaat ihan alakanttiin. Minäkin joskus laitoin kuvan palstalle arvuuteltavaksi, ja yleisin arvio oli 10-15 alakanttiin siitä mitä oikeasti painan.
 
"vieras"
Olen huomannut saman mitä aloittaja. Eteenkin alle 20 vuotiaiden suhteen. Esimerkiksi eräs sukulaistyttöni oli aikaisemmin sopusuhtainen teini-ikäinen. Siis ei mikään laiha vaan kauniin sopusuhtainen. Hän sai 16 -vuotiaana skootterin. Näin hänet vuosi tämän skootterin saamisen jälkeen ja kylläpä oli tyttö "rehevöitynyt". Ainakin tuo 10 kiloa oli tullut painoa lisää, kun pyörän sijaa hurutteli menemään skootterilla. Aikaisempi about 36 vaatekoko oli varmaan jotain kokoa 40 ja tyttö kuitenkin oli vähän päälle 160 senttinen. Ja kun kyse on todellakin alle 18 vuotiaasta, niin ei se hyvää lupaa tulevaisuudelle.
 
virvatuli
Tuo 10-15 kg ylipainokin on aika suhteellista. Minäkin olen BMI:n mukaan normaalipainoinen, mutta palstalla kun olen pituuteni ja painoni ilmoittanut, niin useiden mielestä minulla on juurikin tuo 10-15 kg ylimääräistä. Jos kaikki minun kokoiseni tuolla kaupungilla luokitellaan ylipainoisiksi, niin kyllähän niitä lihavia ihmisiä sitten riittää pilvin pimein. Niin, ja minun mittani ovat 174 cm ja 72 kg. Ja itse en itseäni lihavana pidä, vaan juurikin normaalipainoisena. :)
 
"Jenis"
Siis yhä suurempi osa ihan kaikista suomalaisista on ylipainoisia. Eikä tämä nyt mikään uutinen ole?

Ja nimenomaan sen BMI:n mukaan tämä muutos on laskettu - mun on hirmu vaikea kuvitella että esim. 70-luvulla ihmiset olivat jotenkin hirmu hinteliä ja nykyään hirmu lihaksikkaita, eiköhän se ole nimenomaan läski joka tässä välissä on lisääntynyt :D Toki yksilötasolla on vaihtelua vaikka kuinka paljon, mutta KESKIMÄÄRIN näin.
 
"merja"
[QUOTE="vieras";29053533]Ahaa. Sinun mielestäsi BMI 25-28 merkitsee 10-15 kg ylipainoa suhteessa ihannepainoon? Sulla on melkoisen erikoinen käsitys ihannepainosta. Useinhan ihannepaino määritellään normaaliksi BMI:ksi (20-25).[/QUOTE]

Sulla ei varmaan nyt ole oikeasti mitään käsitystä ihmisten painoista? Mä olen tätä nykyä normaalipainoinen, bmi 23,5.
Jotta ihmisen olo olisi tukala ja askel raskas, täytyy olla aivan jumalattoman läski. Mulla on ollut bmi korkeimmillaan muistaakseni 35 ja silloinkaan ei olo ollut mitenkään tukala. Mä sanoisin, että alle 120kg painolla ei liikkuminen ja olo ole mitenkään sen kummempi, jos puhutaan normaalista arjesta.
Laihduttelin pikkuhiljaa. Mun bmi oli viitisen vuotta siinä 28-29 ja voin fyysisesti paremmin kuin koskaan. Harrastin ja harrastan edelleen juoksua, joogaa, pumppia yms.
Siis bmi:llä 28 ei ihmisen olo kyllä ole yhtään sen kummempi, mitä se on nyt bmillä 23,5.
 
......
Kyllä ihmisen pitää olla aivan hirveä jööti, että askel olisi raskas olo jotenkin vaikea. Mä painoin lasten saannin jälkeen 117kg ja en mä muista, että normaali arki olisi poikennut mitenkään jaksamisen osalta. Ihan tavallista elämää elin ja ikinä ei ollut ns. vaikea olla. Ainut ongelma, mikä oli tuolloin, oli vaatteet. Kivoja hameita ja mekkoja ei ollut olemassakaan tuon kokoisille ja farkut mallia mummo. Kun paino laski alle 90kg ja pääsin ns. normaaleille vaateosastoille, niin mieli parani paljon ja se on ehkä suurin muutos, mitä on tullut vastaan.
 
"Henna"
http://www.huffingtonpost.ca/2013/03/15/khloe-kardashian-wears-striped-dress_n_2884763.html

Mun mielestä tuollainen kroppa on vaan aivan mahdottoman seksikäs ja olisi niin mun ihanne! BMI tuolla varmaan sen 28.
 
Riippuu paljon mihin se paino on kertynyt. Niin miehillä kuin naisillakin. Jos vyötärön seutu on hoikahko ja vatsa ei ole iso, niin painoa saa olla enemmänkin ja näyttää lähinnä vaan hyvältä.
 
Oppiaikä
Ap:n on vaan opittava hyväksymään, että bmi:tä käytetään henkilön ylipainon määrittelyyn eikä hänen omaa subjektiivista "musta hyvältä näyttää"-mittaria.
 
"vieras"
Periaatteessa ymmärrän ap:n pointin, kyllä lihavia ihmisiä näkyy paljon enemmän katukuvassa kuin aikaisemmin.

Kuitenkin ihan esimerkkinä tuosta kunnosta: itse olen nyt raskaana, ennen raskautta bmi 24-25. Kiloja tullut tähän mennessä noin 20 eli "liikaa", varsinkin kunb olin noin lähellä tuota ylipainon rajaa ennen raskautta. Olen kuitenkin koko raskauteni ajan harrastanut liikuntaa aktiivisesti. Bodypumpissa käynyt tällä viikolla (rv 39), painoja laitoin tankoon enemmän kuin monet muut treenaajat. En ole syönyt suklaata/sipsiä/keksejä tms. epäterveellistä raskauteni aikana, varmasti kuitenkin liikaa ns. normaalia ruokaa, sen myönnän (ei ne kilot tyhjästä tule, vaikka osa on turvotusta). Sokerirasitustestissä tulokset erinomaiset jne. Pointtina tässä selityksessä se, että ihminen voi olla hyvässä kunnossa ja veriarvot kunnossa, vaikka olisikin ns. lihava ja syömisten laadullakin on suuri merkitys terveyteen. Jos minä pystyn liikkumaan 20 ylimääräisen kilon kanssa raskaana suhteellisen mukavasti, en usko, että joku jonka bmi on 28 olisi hätää kärsimässä vastaavassa tilanteessa.
 
ljdo
plaah, mä oon ollut
49kg/168cm läski laiha-->voin todella huonost fyysisesti, pyörtyilin, palelin, olin kipeänä koko ajan jnei.
54kg/168cm laiha lihaksikas--->voin mieleltäni todella huonosti (pakonomaista syömisen tarkkailua ja liikkumista, lähti käsistä ja pahasti..).
Nyt olen 68kg/168cm BMI normaali 24 pillku jotain, tunnen itseni pulleroksi, mutta en ole koskaan ennen tuntenut itseäni näin terveeksi. Voin fyysisesti paremmin kuin koskaan ja pääkin on melkein kunnossa ;)

ELi ehkä sitä bmi:tä tai kiloja ei kannata katsoa, vaan sitä miltä itsestä tuntuu.
 

Yhteistyössä