Syyllistetään nyt äitejä kivunlievityksestäkin, huoh

  • Viestiketjun aloittaja "voi elämä"
  • Ensimmäinen viesti
no joopas
No just. Ite synnytin esikoisenii Kätilöopistolla, käynnistettiin ja epiduraali laitettiin+ilokaasua oli tarjolla koko ajan. Oli kuulemma ruuhka-aika ja kukaan ei ehtinyt päivystämään mun synnytyksen edistymistä. Nuilla pärjäilin useemman tunnin ja sit oli pakko kutsua apua kun lapsen pää oli jo ulkona... Itekseen ois vissiin pitäny synnyttää, oikeen tuohtunut oli hoitsu kun uskalsin pyytää paikalle. Pelotti sillon ja suututti kyllä jälkeen. En ois ottanu kivunlievitystä jos muuta ois ollu tarjolla vaan ei tuolla ollu ees hoitsua jolle puhua, automaattisesti laitettiin kaikki.
 
[QUOTE="Vieras";29078911]Kaikki eivät taatusti halua epiduraalia heti ovella. Tosi typerä juttu jo otsikosta päätellen, on hurjaa että ns. ammattilainen voi tuomita kivunlievityksen. Joo 1900-luvun alussa uskottiin että mitä kipeämpää tekee lapsen syntymä, sitä rakkaampi lapsi. Hullu käsitys. Luomusynnytys ei myöskään ole arvokkaampi eikä parempi tapa synnyttää kuin esim. kivunlievityksellä tai keisarinleikkaus.[/QUOTE]

Kiinnittäisin huomion sellaiseen seikkaan, että luomusynnytys ei tarkoita samaa kuin synnytys ilman kivunlievitystä. Olen synnyttänyt kaksi lasta ilman puudutteita ja lääkkeellisiä kivunlievityksiä, mutta käytin sitten kaikenlaisia muita keinoja. Ja hyvin toimivat.
 
No just. Ite synnytin esikoisenii Kätilöopistolla, käynnistettiin ja epiduraali laitettiin+ilokaasua oli tarjolla koko ajan. Oli kuulemma ruuhka-aika ja kukaan ei ehtinyt päivystämään mun synnytyksen edistymistä. Nuilla pärjäilin useemman tunnin ja sit oli pakko kutsua apua kun lapsen pää oli jo ulkona... Itekseen ois vissiin pitäny synnyttää, oikeen tuohtunut oli hoitsu kun uskalsin pyytää paikalle. Pelotti sillon ja suututti kyllä jälkeen. En ois ottanu kivunlievitystä jos muuta ois ollu tarjolla vaan ei tuolla ollu ees hoitsua jolle puhua, automaattisesti laitettiin kaikki.
Miten ne siis tuli automaattisesti? Etkö sitten sanonut siinä vaiheessa, kun valmistelivat epiduraalia varten, että et ota sitä?
 
hittovie
Minä olen kaksi luomusynnytystä joutunut käymään läpi. No, ilokaasua sentään sain, mutten kokenut saavani siitä mitään apua. En ymmärrä, miksi sitä kidutusta pitäisi joutua sietämään, kun kerran tehokkaita kivunlievityksiäkin on olemassa. Jos miehet synnyttäisivät, niin he olisivat varmasti tiedottomia koko synnytyksen ajan, eivätkä joutuisi tuntemaan edes hyttysenpiston vertaa kipua.
 
woo
Minä olen kaksi luomusynnytystä joutunut käymään läpi. No, ilokaasua sentään sain, mutten kokenut saavani siitä mitään apua. En ymmärrä, miksi sitä kidutusta pitäisi joutua sietämään, kun kerran tehokkaita kivunlievityksiäkin on olemassa. Jos miehet synnyttäisivät, niin he olisivat varmasti tiedottomia koko synnytyksen ajan, eivätkä joutuisi tuntemaan edes hyttysenpiston vertaa kipua.
Noh, ensimmäisessä synnytyksessä saamani epiduraali esti minua tuntemasta supistuksia ponnistusvaiheessa ja synnytys päätyikin imukuppiin. Arvaa miltä se tuntui puudutuksen lakattua ja arvaa loppuiko se kipu ihan heti? Helpommalla pääsin seuraavassa, missä kieltäydyin tarjotusta epiduraalista.
 
toinen näkökulma epiin..
Ja mulla taas synnytystä (kumpaakin) vauhdittava tekijä on ollut nimenomaan toimenpiteet, kuten kalvojen puhkaisu, tippa ja lopulta epiduraali, kun olin siitä tippakivusta jo niin kipeä, että kroppa meni lukkoon. Noita toimenpiteitä on edeltänyt yli 1,5 vuorokauden kipeät ja säännölliset (mutta liian harvat) supistukset, jotka avasivat kummassakin synnytyksessä vain neljään senttiin. Edistymistä ei tapahtunut suihkulla, pallon päällä keinuttelulla, heijailulla, lämpöpussilla, hengittelyllä, ei millään. Ja kaikkea koitettiin ihan useamman tunnin ajan siellä salissa, kaiken sen kotona kärsityn ajan päälle. Epiduraalista menikin sitten vain parisen tuntia ja lapsi oli maailmassa ja molemmat olen puudutteesta huolimatta ponnistanut ulos ihan parissa minuutissa :)

Jos saataisiin vielä kolmas, niin varautuisin epiduraaliin silläkin kertaa, jos homma jäisi taas junnaamaan lääkkeettömässä vaiheessa.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
"vieras"
Minä olen kaksi luomusynnytystä joutunut käymään läpi. No, ilokaasua sentään sain, mutten kokenut saavani siitä mitään apua. En ymmärrä, miksi sitä kidutusta pitäisi joutua sietämään, kun kerran tehokkaita kivunlievityksiäkin on olemassa. Jos miehet synnyttäisivät, niin he olisivat varmasti tiedottomia koko synnytyksen ajan, eivätkä joutuisi tuntemaan edes hyttysenpiston vertaa kipua.
Siksi, että mitä vähemmän synnytyksen kulkuun puututaan, sen parempi se on sekä sille äidille, että lapselle. Ja puhun nyt normaalisti etenevästä synnytyksestä. Kipuhan se tietty vituttaa, mutta minkäs teet, elämä on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma epiin..;29079405:
Ja mulla taas synnytystä (kumpaakin) vauhdittava tekijä on ollut nimenomaan toimenpiteet, kuten kalvojen puhkaisu, tippa ja lopulta epiduraali, kun olin siitä tippakivusta jo niin kipeä, että kroppa meni lukkoon. Noita toimenpiteitä on edeltänyt yli 1,5 vuorokauden kipeät ja säännölliset (mutta liian harvat) supistukset, jotka avasivat kummassakin synnytyksessä vain neljään senttiin. Edistymistä ei tapahtunut suihkulla, pallon päällä keinuttelulla, heijailulla, lämpöpussilla, hengittelyllä, ei millään. Ja kaikkea koitettiin ihan useamman tunnin ajan siellä salissa, kaiken sen kotona kärsityn ajan päälle. Epiduraalista menikin sitten vain parisen tuntia ja lapsi oli maailmassa ja molemmat olen puudutteesta huolimatta ponnistanut ulos ihan parissa minuutissa :)

Jos saataisiin vielä kolmas, niin varautuisin epiduraaliin silläkin kertaa, jos homma jäisi taas junnaamaan lääkkeettömässä vaiheessa.
Sama täällä, kivunlievitystä on tarvinnut, että synnytys on alkanut etenemään (ja se onkin sitten toiminut varsin ripeästi ja vaivattomasti). Toisessa ei ehditty epiduraalia laittamaan, kohdunkaulan puudutuksen kun sain niin penska meinasi tulla ulos itsestään.

Ja kyllä koen tuollaiset heitot "kaikki haluaa epiduraalin ovelta" aika tympeiksi. Paskana läppänä voisi ehkä mennä, mutta ei tainnut olla huumoripainotteinen tämä artikkeli.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Ensimmäinen synnytys käynnistettiin. Kamala kokemus. Supistuksilla ei tuntunut olevan taukoa ollenkaan, en pystynyt kävelemään, koska kipu oli sietämätön koko ajan. Pyysin epiduraalin. Synnytys päätyi sitten napanuoran huonon asennon takia sektioon. Ehkä liikkumattomuuteni, ensin kipujen takia ja sitten epiduraalin takia, vaikutti asiaan. En tiedä.

Toisen lapsen sain synnyttää ilman käynnistystä ja lääkkeellistä kivunlievitystä. Upea kokemus! Kipu ei missään vaiheessa yltynyt pahaksi, supistuksilla oli selkeä alku ja loppu, pystyin lepäämään niiden välillä. Minulle taas jäi kuva, että kätilö suhtautui hivenen pilkallisesti "luomusynnytykseeni".
 
"vieras"
Mä luulen chef että ongelma nimenomaan sulla on se se synnytyksen "väkivaltainen" käynnistyminen.
Ei normisynnytys satu noin paljoa.
Mä olen kokenut synnytyksen jälkeen miljoonasti pahempaa kipua, esim. sappikohtaukset ja niissä pahinta oli just se että sietämätön kipu ja kramppi vaan jatkui ja jatkui ilman lupausta helpotuksesta tai hengähdystauosta.
 
"vieras"
minulla synnytys ei edistynyt yhtään ilman kivunlievitystä. supistuksia tuli koko päivä ja aina vain kipeämpiä, mutta silti olin vain 3cm auki. vihdoin sain epiduraalin ja rentouduin, meni tunti ja olin 10cm auki ja sain alkaa ponnistamaan. pari minuuttia ponnistusta ja vauva oli syntynyt. en halua edes ajatella kauanko olisi mennyt ilman epiduraalia...
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;29078762:
Yksi täysin luomu synnytys takana, ja 3 puudutteellista synnytystä. Ja olihan se luomu ihan mahtava kokemus!
Haluaisitko avata vähän enemmän, miksi? Ihan siis uteliaisuudesta.

Itselläni 1 lähes luomusynnytys takana, ja siihen se jääkin. Eikä ollut oma valinta, olisin halunnut epiduraalin, muttei ehtinyt. Mutta mahtava kokemus itsellänikin :)
En sitten tiedä, miten tulevaisuudessa kun olisi tarkoitus lisääkin lapsia hankkia. Varmaan siinä kivussa haluan kaiken mahdollisen kivunlievityksen :D
 
ehkä, ehkä ei
Minulla on kokemusta luomusta (nopea, 33 min) ja spinaali (kaksoset, toinen pt) ja yhdessä sain kohdunkaulan puudutteen. Kyllähän tuo spinaali oli helpoin, koska kroppa voi rennosti vaan ponnistaa eikä tarvinut kärvistellä siinä kivussa. Tuo nopein oli kipein ja siinä ei oma mieli ehtinyt mukaan. Meni pari päivää, että tajusi synnyttäneensä ja että vauva on todella siinä sylissä.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";29080132]Mä luulen chef että ongelma nimenomaan sulla on se se synnytyksen "väkivaltainen" käynnistyminen.
Ei normisynnytys satu noin paljoa.
Mä olen kokenut synnytyksen jälkeen miljoonasti pahempaa kipua, esim. sappikohtaukset ja niissä pahinta oli just se että sietämätön kipu ja kramppi vaan jatkui ja jatkui ilman lupausta helpotuksesta tai hengähdystauosta.[/QUOTE]

En ole samaa mieltä. Minulla oli luonnollisesti käynnistynyt synnytys, epiduraalia en ehtinyt saada ja vaikka oli kyseessä 1. synnytys, niin se eteni tosi vauhdilla eikä supistusten välissä ollut lainkaan taukoa. Koko aikana.

Synnytys kesti 6 tuntia ja olin ihan lamaantunut kivusta, en pystynyt liikkumaan enkä edes puhumaan (arvaappa oliko vaikea päästä kotoa sairaalaan). Olin ihan hiirenhiljaa paikallaan lihaksia jännittäen ja mietin, että en kestä enää. Kipu oli niin kovaa, etten tainnut olla ihan tässä maailmassa.
 
"vieras"
Mitä tekemistä sillä on asian kanssa, että synnytys ei ole sairaus? Ei kivunlievystä sairauden takia oteta vaan kivun. Eikö koviin kuukautiskipuihinkaan sais ottaa lääkettä kun eihän se ole sairaus? Tarkemmin kun ajatellaan niin eihän murtunut luu tai ampumahaavakaan ole sairaus, joten ei kivunlievitystä!
 
ok
Mä voin kokeilla sitten luomuna, kun eivät köytä mua johtoihin ja tippoihin kiinni ja kiellä suihkua ja kylpyä, ettei johdot kastu. Eikä vapaa kävelykään ole helppoa, kun raahaa jotain tippatelinettä perässä. Saatana.
 
"vieras"
Onhan tuo suhtautuminen halveksuvaa, jos sanoo, että "kaikkihan haluavat epiduraalin jo ovelta". Nimittäin kaikkki eivät halua, eivätkä ovelta. Oli ko. kätilö sitten tuhahtanut tai ei, niin asenne on taas mitä on.

Mun kaveri sanoi etukäteen, että haluaa ehdottomasti synnyttää ilman kivunlievitystä. No, ei sitten pystynytkään siihen ja synnytys vielä päättyi sektioon, ja kaveri kärsi sen jälkeen masennuksesta ja huonommuuden tunteista, kun oli ollut niin kovat odotukset.
 
"Entinen Ksantippa S."
Kätilöliitto on moneen kertaan esittänyt näitä näkökantojaan. Tuntuu, että tässä ovat vähän kuin vastakkain kätilöt ja lääkärit, kaksi ammattikuntaa, jotka näkevät synnytyksen aika eri vinkkelistä. Hatunnosto kätilöille, rohkeaa puhetta aikana, jona medikalisaatiota tuputetaan ensisijaisena ratkaisuna joka tuutista "asiakaspalvelun" valepukuun verhottuna.

Oma kokemukseni vuodelta 2011: Yliopistollisen sairaalan erittäin lyhyt ja pintapuolinen synnytysvalmennus alkoi siten, että paikalle tuli tutkija kertomaan, kuinka synnyttäjillä on mahdollisuus osallistua tällaiseen hienoon kipulääketutkimukseen ja saada kokeilla ihan uudenlaisia kipulääkkeitä :D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;29078872:
Ikinä, yhdessäkään synnytyksessä ei oo kätilö ollu naama norsunvitulla, mistään asiasta. Ei edes kivunlievityksestä, itseasiaa, täs viimesimmäs kätilö oikein tarjos puudutusta :D ja hyvä niin.
No mulla on kätilö tiuskinu synnytyksessä kun oksensin kivusta, että ei se noin paljon voi sattua, koita nyt vähän kestää kipua :headwall: odotin epiduraalia useamman tunnin ja välillä pyörryin kivusta. Synnytyksen eteneminenkin pysähtyi kipujen takia ja lähti etenemään vasta epiduraalin saatuani. Oli käynnistetty synnytys.
 
Hmhm
Kyl mun kätilö ainakin anto ymmärtää et kivunlievitys oli toivottavaa ottaa. Ja jälkeenpäin kun juteltiin, niin sanoi että heitä ei ymmärrä, jotka ovat päättäneet, että luomuna mennään ja sillä vaarantavat lapsen terveyden kun kivut menevät niin sietämättömiksi, että synnytys pysähtyy.
 
"Sini"
[QUOTE="niinpä";29079085]Menkää OYSiin synnyttämään. Siellä melkein pakotetaan ottamaan epiduraali ja tehdään sitten kaikki muutkin mahdolliset toimenpiteet. Jos joku sattuu haluamaan synnyttää ilman lääkkeitä ja turhia toimenpiteitä se on kätilöille maailman loppu kun niitä toimenpiteitä nyt vaan on pakko tehdä.[/QUOTE]

Kolme lasta Oysissa synnyttänyt ja sillä kokemuksella sanoisin, että nyt tyttö puhut paskaa!

Sä tietenki olet huutanut kivusta ja sulle on tarjottu kivunlievitystä ja olet sen ottanut ja nyt tunnet siitä syyllisyyttä, kun et selvinnytkään ilman apuaineita.
 

Yhteistyössä