Syyskuiset 2024

Moikka! Nyt kun Nt-ultra on takanapäin, milloin muilla on seuraava kunnallinen ultra? Onko vasta rakenneultra? Itselläni neuvola (terveydenhoitaja) nyt ensi viikolla ja mietin mahtavatko siellä koskaan ultrailla, mutta senpä sitten pian näkee.

Jotenkin tuntuu kauhean pitkältä ajalta taas odotella, jos tosiaan pitää odottaa rakenneultraan vielä.
 
Moikka! Nyt kun Nt-ultra on takanapäin, milloin muilla on seuraava kunnallinen ultra? Onko vasta rakenneultra? Itselläni neuvola (terveydenhoitaja) nyt ensi viikolla ja mietin mahtavatko siellä koskaan ultrailla, mutta senpä sitten pian näkee.

Jotenkin tuntuu kauhean pitkältä ajalta taas odotella, jos tosiaan pitää odottaa rakenneultraan vielä.
Mulle carattii rakenneultra viikolle 21 et sillon on seuraava virallinen mut ainakin viimeraskaudessa neuvolassa sillon tällön ultrattiin. Se on kyl kiva, kun omassa neuvolassa on toi mahis sillä kaikissa ei oo 🙈
 
  • Tykkää
Reactions: Sitruunapiirakka
Mulle carattii rakenneultra viikolle 21 et sillon on seuraava virallinen mut ainakin viimeraskaudessa neuvolassa sillon tällön ultrattiin. Se on kyl kiva, kun omassa neuvolassa on toi mahis sillä kaikissa ei oo
Toivottavasti myös täällä olis sama homma! Vielä kun ei tunne liikkeitä tai oikein mitään ja olokin on alkanut pikkuhiljaa kohenemaan niin epäilyttää, että onko siellä vielä joku.
 
Minullekin sanoi neuvolan terveydenhoitaja viimekäynnillä, että seuraava käynti on lääkärillä ja hän kuulema myös ultraa. Mulla on vain yhdessä raskaudessa ultrattu neuvolassa aikaisemmin.😱 no toivotaan että ultrais multakin!
 
vierailija
Moikka! Nyt kun Nt-ultra on takanapäin, milloin muilla on seuraava kunnallinen ultra? Onko vasta rakenneultra? Itselläni neuvola (terveydenhoitaja) nyt ensi viikolla ja mietin mahtavatko siellä koskaan ultrailla, mutta senpä sitten pian näkee.

Jotenkin tuntuu kauhean pitkältä ajalta taas odotella, jos tosiaan pitää odottaa rakenneultraan vielä.
Meillä seuraava (ja ainoa tuleva, ellei sitten jonkin huolen vuoksi tule tarkempaa seurantaa) kunnan tarjoama ultra on rakenneultra. Samaistun hyvin tähän piinaavaan odotteluun, meillä vielä vajaa nelisen viikkoa aikaa rakenneultraan, kun jälleen kerran saatu aika meni aika viime tippaan suhteessa raskausviikkoihin. Neuvolassa toki tässä välissä kuunneltu sydänääniä, mikä tuo vähän helpotusta. Eli vaikka neuvolassasi ei tarjottaisi ultraa, sydänäänet kyllä käsittääkseni aina kuunnellaan. Kyllä sekin toi kummasti mielenrauhaa. ☺👍
 
  • Tykkää
Reactions: Sitruunapiirakka
vierailija
Täälläkin tänään neuvolalääkäri ja ultrasi. Kävin samassa neuvolassa aiemmassa raskaudessa eikä silloin ollut vielä tätä mahdollisuutta. Oli ihanaa nähdä kovasti liikettä, kun en ole onnistunut itse niitä liikkeitä vielä tuntemaan ☺
 
  • Tykkää
Reactions: Lara83
Sydänäänet kyllä kuunnellaan joka neuvolakerralla (ja merkitään neuvolakorttiinkin), joten ei lasketa seurantaa pelkästään ultrien varaan. 🙂 Minulla oli kahdessa edellisessä raskaudessa käytössä kotidoppler, jonka hankin esikoisen jälkeen tulleiden keskenmenojen pelästyttämänä. Sykkeen kuunteleminen kotonakin antoi kyllä mielenrauhaa.

Olen noin viikon ajan tuntenut liikkeitä eli pientä "hipsuttelua", kun istun jalat vatsaa vasten. En muista, että aikaisemmissa raskauksissa olisin tuntenut (tai huomannut) liikehdintää näin aikaisin. Huomenna tulee 14 viikkoa täyteen.
 
Meillä seuraava ultra vasta rakenne ultra vko 21. Meiltä vaan kysyttiin kaipaanko lääkärinkäyntiä lääkkeiden yms takia. Vastasin ei vaikka jälkeenpäin allergia lääkkeet yms olis voinu käydä läpi. Sain ne onneks puhelimitse hoidettua. Jos olisin tienny et edes pieni mahis ultraan olisin ottanu ajan😂 Noh ”enään” kuukaus ultraan 🥰
 
Meillä seuraava (ja ainoa tuleva, ellei sitten jonkin huolen vuoksi tule tarkempaa seurantaa) kunnan tarjoama ultra on rakenneultra. Samaistun hyvin tähän piinaavaan odotteluun, meillä vielä vajaa nelisen viikkoa aikaa rakenneultraan, kun jälleen kerran saatu aika meni aika viime tippaan suhteessa raskausviikkoihin. Neuvolassa toki tässä välissä kuunneltu sydänääniä, mikä tuo vähän helpotusta. Eli vaikka neuvolassasi ei tarjottaisi ultraa, sydänäänet kyllä käsittääkseni aina kuunnellaan. Kyllä sekin toi kummasti mielenrauhaa. ☺👍
Hienoa kuulla, toivottavasti tosiaan kuunnellaan kun se helpottaisi kyllä oloa!
 
vierailija
Kiitos kaikille jotka jaoitte kokemuksianne vatsan kasvusta ja sen palautumisesta raskauden jälkeen! Tämä loi uskoa siihen, että kyllä tämä tästä, ja ihan mahtavaa millaisiin suorituksiin keho pystyy, te jotka kerroitte useammasta raskaudesta ja niistä palautumisesta. 😊

Veikkaan, että tämä on mielen prosessi, joka tulee päättymään sitten joskus (jos päättyy). Nyt kun kroppa ekaa kertaa muuttuu näin radikaalisti, ei pää pysy mukana ja alkaa panikoimaan ja mukamas näyttää jo nyt liian isolta. Varmaan kolmen kuukauden päästä katson vanhoja kuvia ja nauran itselleni, miten kuvittelin mukamas olevani iso silloin!

Maha on kyllä hauskan mallinen selkeä pikkupallo, mutta sen saa vielä löysillä vaatteilla peitettyä mukavasti, ja vanhat housut menevät vielä jalkaan. Eli ei tämä nyt mikään katastrofaalinen tilanne ole oikeasti. 😂 mahasta tulee mitä tulee, kunhan paino ei lähde hiihtelemään omiaan vaikka herkuttelun takia… Hämmentävää, miten hitaasti ja toisaalta nopeasti aika menee. 😳
 
  • Tykkää
Reactions: Lara83
Kiitos kaikille jotka jaoitte kokemuksianne vatsan kasvusta ja sen palautumisesta raskauden jälkeen! Tämä loi uskoa siihen, että kyllä tämä tästä, ja ihan mahtavaa millaisiin suorituksiin keho pystyy, te jotka kerroitte useammasta raskaudesta ja niistä palautumisesta. 😊

Veikkaan, että tämä on mielen prosessi, joka tulee päättymään sitten joskus (jos päättyy). Nyt kun kroppa ekaa kertaa muuttuu näin radikaalisti, ei pää pysy mukana ja alkaa panikoimaan ja mukamas näyttää jo nyt liian isolta. Varmaan kolmen kuukauden päästä katson vanhoja kuvia ja nauran itselleni, miten kuvittelin mukamas olevani iso silloin!

Maha on kyllä hauskan mallinen selkeä pikkupallo, mutta sen saa vielä löysillä vaatteilla peitettyä mukavasti, ja vanhat housut menevät vielä jalkaan. Eli ei tämä nyt mikään katastrofaalinen tilanne ole oikeasti. 😂 mahasta tulee mitä tulee, kunhan paino ei lähde hiihtelemään omiaan vaikka herkuttelun takia… Hämmentävää, miten hitaasti ja toisaalta nopeasti aika menee. 😳
Siis joo mä olen kans miettiny et jestas tää aika menee kyl vauhil.. me aletaan olee ja lähestyy jo raskauden puolväliä, kun jos sen msutvalkosest vetää viikolle 20 😳 vasta oli tyyliin rv 4 menossa
 
  • Tykkää
Reactions: Mandis
Joko muilla tulee harjoitussupistuksia? Mulla on alkanut tulla välillä ihan selkeitä mutta kivuttomia, mikä ei sinällään yllätä kun viimeksi tuli jo joskus 12+ alkaen. Nyt siis 17+2.

Liikkeitä en varsinaisesti tunne, välillä kyllä epäilen että jotain siellä mahassa nyt puuhastellaan kun tuntuu pientä räpellystä, mutta toisaalta ne voi yhtä hyvin olla jotain suolistonkin räpeltelyjä. Olisi kyllä niin ihana kun alkaisi selkeät liikkeet. ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Mandis
Ja heti perään toinen asia: osaatteko suositella raskausuimapukua? Mulla ei ole koskaan ollut kesää jättimahan kanssa, ja mietin nyt että mitä tässä ostaisin että vielä elokuussa siihen mahtuisi? Riittääkö niissä äitiysuikkareissa oikeasti mahavara? Vai pitäisikö ostaa tankini tai uimamekko esim Ulla Popkenin isojen kokojen osastolta? Olisi kiva jos uikkarissa voisi oikeasti uidakin, mutta ei kiva jos ostan jonkun 70€ uikkarin joka on jo kesäkuussa pieni... Viime kerralla mulla oli tankini ja se jäi loppukesästä vähän lyhyeksi, vaikka LA oli vasta marraskuun puolivälissä. Nyt tarvitsee varmaan puolijoukkueteltan kokoisen kaavun 🤦🏻‍♀️😅
 
Ja heti perään toinen asia: osaatteko suositella raskausuimapukua? Mulla ei ole koskaan ollut kesää jättimahan kanssa, ja mietin nyt että mitä tässä ostaisin että vielä elokuussa siihen mahtuisi? Riittääkö niissä äitiysuikkareissa oikeasti mahavara? Vai pitäisikö ostaa tankini tai uimamekko esim Ulla Popkenin isojen kokojen osastolta? Olisi kiva jos uikkarissa voisi oikeasti uidakin, mutta ei kiva jos ostan jonkun 70€ uikkarin joka on jo kesäkuussa pieni... Viime kerralla mulla oli tankini ja se jäi loppukesästä vähän lyhyeksi, vaikka LA oli vasta marraskuun puolivälissä. Nyt tarvitsee varmaan puolijoukkueteltan kokoisen kaavun 🤦🏻‍♀️😅
Mulla oli ihan H&M:stä ostettu viimekertaisessa raskaudessa, ei ollut kallis ja kesti hyvin koko sen ajan mitä tarvitsi😆
 
Tuosta Lara83:n viestistä tuli mieleen, että millaisia oireita teillä muilla on? Minulla on kokoajan paineentunne alavatsalla ja se tuntuu vähän ikävältä.. lisäksi liitoskipuja molemmin puolin ja vasemmalla puolella kiukuttelee issias, sain onneksi lähetteen fyssarille kun heräilen öisinkin kipuun. Höh..
Pahoinvointia ei enää juuri ole, mutta ajottainen päänsärky on tullut tilalle.
 
  • Tykkää
Reactions: Sitruunapiirakka
vierailija
Täällä kanssa liikkeitä odotellaan niin kovasti ja kun välillä niitä onkin jo tuntunut ja sitten ei taas useampaan päivään, niin heti joku ahdistus meinaa nostaa päätään. Viikolla 18+ menossa nyt. Oireita ei oikeastaan ole. Koko raskausajan ainoina oireina onkin olleet vaan väsymys ja hengästyminen ja nyt nekin ohi. No joo, nenän tukkoisuutta ollut myös selvästi oireena ja se edelleen, saa nähdä pysyykö loppuun asti.
 
  • Tykkää
Reactions: Mandis
Tuosta Lara83:n viestistä tuli mieleen, että millaisia oireita teillä muilla on? Minulla on kokoajan paineentunne alavatsalla ja se tuntuu vähän ikävältä.. lisäksi liitoskipuja molemmin puolin ja vasemmalla puolella kiukuttelee issias, sain onneksi lähetteen fyssarille kun heräilen öisinkin kipuun. Höh..
Pahoinvointia ei enää juuri ole, mutta ajottainen päänsärky on tullut tilalle.
Täällä nyt alkaa viikko 16 ja kohdunkaulalla tuntuu välillä semmosta "veitsen iskua" ei tietysti oikeasti niin kovaa mutta kuitenkin. Samoin tuota paineen tunnetta tuntuu myös täällä! Neuvolassa sanottiin että kuulostaa ihan normaalilta.

Täällä ei neuvolassa ultrattu, mutta kuunneltiin sydänäänet ja olikin eka kerta kun niitä pääsi kuuntelemaan. 🥰
 
  • Tykkää
Reactions: Mandis
vierailija
Täällä kanssa liikkeitä odotellaan niin kovasti ja kun välillä niitä onkin jo tuntunut ja sitten ei taas useampaan päivään, niin heti joku ahdistus meinaa nostaa päätään. Viikolla 18+ menossa nyt. Oireita ei oikeastaan ole. Koko raskausajan ainoina oireina onkin olleet vaan väsymys ja hengästyminen ja nyt nekin ohi. No joo, nenän tukkoisuutta ollut myös selvästi oireena ja se edelleen, saa nähdä pysyykö loppuun asti.
miltä liikkeet ovat mielestäsi tuntuneet? Malttamattomana odotan itsekin, koska nämä muuttuisivat selkeästi tunnistettaviksi.

Kuulostaa mukavalta noin vähäoireinen raskaudenkulku! Varmasti sitä sitten myöhemmin tulee erilaista kremppaa kaikille niin, ettei kyllä unohda olevansa raskaana. 😁
 
Ittellä alkanu liitoskivut työrasituksesta 😫
Täällä nyt lähipäivinä liikkeet lisääntynyt oikeestaan joka päiväisiks❤ semmosia pikkusia hipsutuksia mutta myöskin välillä maattuani yhdellä kyljellä ja käännyn takasin selälle voin tuntea kunnon kuperkeikan ja tuntee kuinka yksi puoli mahaa tyhjä kun vauva oloiler yhdellä puolella🥰
 
Just kun eilen kaipasin selkeitä liikkeitä, niin tänään tulikin ihan kunnon potkuja 😍

Ensimmäiset liikkeet mitä tuntee on mulla tosiaan ollut aina epämääräistä räpellystä, tai vähän niinkuin joku kalan evän hipaisuja. Näistä on kyllä tosi vaikea vielä sanoa, että onko ne vauva vai jotain muuta, varsinkin jos tulee ihan yksittäisiä. Mutta tänään potkut tuntui niinkuin olis sormella tökätty mahan sisältä, ja niitä tuli vielä useampia, niin ei tarvinnut arvailla ❤
 
  • Rakkaus
Reactions: Sitruunapiirakka
vierailija
miltä liikkeet ovat mielestäsi tuntuneet? Malttamattomana odotan itsekin, koska nämä muuttuisivat selkeästi tunnistettaviksi.

Kuulostaa mukavalta noin vähäoireinen raskaudenkulku! Varmasti sitä sitten myöhemmin tulee erilaista kremppaa kaikille niin, ettei kyllä unohda olevansa raskaana.
Alkuun hipaisuja ja pientä ”poreilua” silloin tällöin. Sittemmin ovat olleet ihan selkeitä tökkäyksiä, mutta tosiaan voi mennä useampi päivä etten tunne yhtään mitään. Neuvolalääkärin mukaan normaalia näillä viikoilla että liikkeet voivat ns kadota ja istukkakin mulla etuseinässä, mutta olisi ihanaa jo päivittäin tuntea selkeitä liikkeitä. Viime raskaudessa näihin aikoihin tunsin ensimmäisen kerran satunnaiset liikkeet ja rakenneultrankin aikaan tilanne oli vielä ihan sama, että harvakseltaan tuntui joskus jotain. Sitä en muista milloin ne sitten muuttuivat päivittäisiksi. Epämukavilta eivät tuntuneet koskaan (en kokenut virtsarakon potkimista tms 😅), vaan liikkeet oli musta ihaninta koko raskaudessa 🥰
 
  • Tykkää
Reactions: Mandis
miltä liikkeet ovat mielestäsi tuntuneet? Malttamattomana odotan itsekin, koska nämä muuttuisivat selkeästi tunnistettaviksi.

Kuulostaa mukavalta noin vähäoireinen raskaudenkulku! Varmasti sitä sitten myöhemmin tulee erilaista kremppaa kaikille niin, ettei kyllä unohda olevansa raskaana.
Täälläkin hei liikkeitä bongattu❤ On silleen tuntunut liikettä mahassa, vaikea selittää, mutta alkuun ajattelin että suolistohan se vaan, mutta ei ollut sillä kohdillakaan.😁
 
  • Tykkää
Reactions: Frid
vierailija
Heippa!
Täällä on ilmeisesti tullut joku muutos kun ei enää löydä tunnuksia 🤔

Sellainen päivän polttava kysymys että millä mallilla muilla on ollut tähän mennessä painon nousu. Itsellä tullut raskauden alun pahoinvoinnin myötäkin 1,5kg ja kun muutenkin jo tuota painoa löytyy niin huolettaa kun kuitenkin ympärysmitta tullut jo sen verran että esim takit puristaa niin ettei niitä huvita käyttää.

Sen takia lähinnä kyselen kun itse olin siinä ajatuksessa että siellä jo vauveli näyttäisi tuloaan ja kaveri oli sitä mieltä että ei voi vielä olla vaan olisi turvotusta ja painon noususta johtuvaa. Nyt mieli niin alhaalla että tuntuu etten kehtaa poistua ihmisten ilmoille.

Viikot siis 15+1

-miimaa
 
Heippa!
Täällä on ilmeisesti tullut joku muutos kun ei enää löydä tunnuksia 🤔

Sellainen päivän polttava kysymys että millä mallilla muilla on ollut tähän mennessä painon nousu. Itsellä tullut raskauden alun pahoinvoinnin myötäkin 1,5kg ja kun muutenkin jo tuota painoa löytyy niin huolettaa kun kuitenkin ympärysmitta tullut jo sen verran että esim takit puristaa niin ettei niitä huvita käyttää.

Sen takia lähinnä kyselen kun itse olin siinä ajatuksessa että siellä jo vauveli näyttäisi tuloaan ja kaveri oli sitä mieltä että ei voi vielä olla vaan olisi turvotusta ja painon noususta johtuvaa. Nyt mieli niin alhaalla että tuntuu etten kehtaa poistua ihmisten ilmoille.

Viikot siis 15+1

-miimaa
[/QUOTE
Täällä painoa tullut noin 4kg ja viikot 16+5. Neuvolalääkäri sanoi, että hyvin tullut painoa ja normaalia on. Lähtöpaino mulla ~50kg. Kyllä mulla jo vatsaa on ja varmaan jotain turvotustakin vatsalla mutta enpä olis huolissani tuosta puolentoista kilon painonnoususta ☺❤
 

Yhteistyössä