**Syyskuun Sydäntenmurskaajat** ELOKUUSSA 2009

Roonalle tsemppiä sinne sairaalaan ja muille kans, että jaksettas nämä loppumetrit..

Tämän aamun neuvolakäynnin saldona lähete äitipolille, verenpaineet koholla ja pissassa proteiineja :'( Painoakin oli tullu taas lisää viikossa melkein 2,5kg!! Nyt täytyy seurata verenpaineita ja pissan proteiineja kotona ja jos ylittävät nuo annetutu rajat niin heti yhteys synnyttäjien vastaanottoon... Vauvan syke oli kuitenkin hyvä ja ihan normaalisti se on liikkunut eilen ja tänä aamunakin. Mutta ei kai tässä voi sitten muuta kuin levähdellä. Makeaa vaan tekee niin hirveästi mieli.. :/

Onneksi viikkoja poksahtaa tänään tasan 38, joten sen suhteen saa ainakin olla suht huoleton vaikka synnytys jouduttas käynnistämäänkin..

-Usvatähti-
 
Usvatähti Toivon mukaan ei kehity raskaushepatoosia!!!! Iso hali!

Mä oon ollu sen verran laiska lukemaan ja kirjoittamaan nyt että olin ihan äimänä kun luin että Roonalle tehdään käynnistys :eek: ...että mikä hänelle tuli? No pitänee selata taakse päin ja lueskella rauhassa.

Mulla ollu nyt monta päivää sellainen väsynyt olo ja pää kipeänä että äitäny syödä Panadolia. Oon nyt sitten tikuttanu pissaa ja mitannu verenpaineita täällä kotona. Onneksi ei mitään ainakaan vielä ole näkynyt.

Minullakin siis tänään TASAN 38 :heart: , että loppusuora häämöttää :D
 
Hei vaan,

Kylläpäs tällä palstalla nyt tapahtuu yhtä sun toista.

Roona: Voi jumatsuka mitä touhuu siel Tampereella oikeen on :O Toisaalta onhan se kyl hyvä ku varmistavat et kaikki on kondiksessa käynnistystä varten, mutta silti :hug:

usvatähdelle kans haleja

Luin tosta raskausmyrkytyksestä silloin ku itsellä sitä epäiltiin tossa pari-kolme viikkoa sitten ja yllätyin siitä monellako ensisynnyttäjällä se voi kehittyä jopa 8-10 %.lle. Aikas suuri määrä?

Ensi viikon maanantaina vasta neuvvola enkä millään jaksaisi odottaa sinne saakka. Uusi neuvolatäti hiukan kyl jännittää ku edellisen kans ennätti tehdä yhteistyötä 9kk.

Möykky on ollut aika rauhallinen ja liikuskelee kyl välillä tuolla masussa, mutta suurinosa päivästä taitaa kulua nukkuessa. Illalla sitten heräilee potkuttelee tuolla masussa. Onks tää ihan normaalia?

Mä olen päätynyt nyt vihdoin ja viimein synnytyssairaalaan ja päätin et se on naistenklinikka. no mut silti vissiin täytyy olla avoimin mielin et jos sinne ei vaiks mahtuisikaan :p Onko teil kokemuksia naisteklinikasta?

ollaan lähdössä kotiiseudullä käymään nyt viikonlppuna ja jänskättää hiukan jos tää synnytys vaik käynnistyy sil matkal. No ei kai siinä sitten muuta voi ku pysähtyä lähimpään sairaalaan. Täytyy varmaan ottaa sairaalakassi varuiks mukaan.

Haleja kaikille ja yritetään tosiaan jaksaa viel nää viime metrit.

Jooseppi & Möykky 37+1 :heart:

 
Heissan :wave:

Erehdyin lähtemään aamusta pojan kanssa puistoon jonne ei ole matkaa kuin reilu kilometri. Päästiin vähän matkaa kun maha meni ihan kovaksi ja tuli tosi kipeäksi. Sitä jatkui koko matkan, välillä oli pakko vaan pysähdellä.. Sama jatkui vielä koko kotimatkan ja nyt on masu tosi hellänä..
Iltapäivällä lähdetään kyllä autolla, kun mennään vielä pidemmälle puistoon.

Roonalle kovasti tsemppiä, kyllähän sinua nyt koetellaan :heart:

Samoin usvantähdelle iso hali, toivotaan että arvot ei enää nouse :hug:

Huomista neuvolaa odotellessa :wave:


Ja nyt kun poju nukkuu niin mie taidan kömpiä perässä, viime yönä nukutin taas 2krt ja poika heräs jo 6.40 |O

Inka & Maisa 34+3 :heart: :heart:
 
Pikainen merkkaus..

Pakko oli käydä kurkistamassa tilanne eilisen aamupäivän jälkeen, että joko on lisää syntyneitä meidän pinoon.. :)

Täälä saattelen siivousprojektiani päätökseen. Mankeloin lakanat ja käärin puhtaat pyykit kaappeihin, nyt pitäis mennä vielä laittamaan talo ulkoakin kuosiin.. Kävin aamulla ostamassa ihania krysanteemeja ja ne pitäis laittaa ruukkuihin. Joku muukin näytti jo niitä laitelleen..

Tsempit kaikille loppumetreillä painiskeleville.. Vähän kateellisena teidän viikkoja tsiikailen :)
Micade 33+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja jooseppi:
Möykky on ollut aika rauhallinen ja liikuskelee kyl välillä tuolla masussa, mutta suurinosa päivästä taitaa kulua nukkuessa. Illalla sitten heräilee potkuttelee tuolla masussa. Onks tää ihan normaalia?

Mä olen päätynyt nyt vihdoin ja viimein synnytyssairaalaan ja päätin et se on naistenklinikka. no mut silti vissiin täytyy olla avoimin mielin et jos sinne ei vaiks mahtuisikaan :p Onko teil kokemuksia naisteklinikasta?
Meillä ainakin suurin osa päivistä menee juuri noin. Päivällä levätään ja illalla bailataan :) Mielestäni olen lukenutkin, että se on aivan normaalia. Vauva alkaa liikehtimään enemmän illalla kun äiti rentoutuu. Ja eihän niitä liikeitä vältämättä päivällä edes kaiken touhuamisen keskellä huomaa.

Omakohtaista kokemusta mulla ei ole Naikkarista, mutta hyvää vaan kuullut siitäkin. Noita vertailuja (Jorvi vs Kättäri vs Naikkari) on paljon netissäkin, eikä niistä kyllä parasta tai huonointa ole ikinä löytynyyt. Naisteklinikka on kuulemma paljon "sairaalamaisempi" kuin Kättäri. Ja siellä on myös "parempi" teho-hoito ja suora tunneli yhteys lastenklinikalle. Pääkaupunkiseudulla jos synnyttää ennen rv 33 joutuu automaattisesti sinne. Naistenklinikka on myös aina viimeinen sairaala joka suljetaan, eli siitä tuskin on pelkoa.
 
Miinumaija: Kiitos ku vastasit mun kyssäreihin.

Kättärille voisin mennä myös, mutta kun ollaan just muutettu tänne Espooseen ja koetaan jotenkin et se on aikas kaukana ja sinne on vaikea ajaa ku meil ei tuolt naviakaan ole. Ei tarvii sit kuunnella sitä ku mies hermoo jo muutenkin ihan varmasti sinä päivänä ku synnytys käynnistyy :p

Jooseppi
 
Neuvolakuulumisia

paino 62,1kg -100g (62,2kg)
turvotus - (-)
rr 107/68 (109/70)
sf 30 (29)
rt (rt)
syke 147 (150)
liikkeet ++ (++)

kiinni on tiukasti,veikkaili th ettei kauaa enää menis... sf mitta on alakäyrällä.Bilirubiinikokeen tulos oli tullu ja on D+neg.Toi oli miulle iha uus koe,aikasemmin ei oo otettu ollenkaan.

lähtöä ootellen Tepa75 37+1
 
Ihana (tosi kohteliasta) :LOL: lukea että täällä muillakin tuota kauheeta väsymystä. Ihtestä ku kanssa tuntuu etten jaksa mitään. Voisi vain nukkua tai ainakin lepäillä, mut kun kaksi isompaa lasta vaatii kuiten oman aikansa ja eipä sitä sit voi eikä vihti vain makoilla. Välil sit illat menee vain itkiessä jossain sohvannurkassa kun lapset ovat jo sängyissä, eikä edes tajuu rueta ihte nukkuun. Onneks mies oli eilen illalla taas kotona (täl viikol ainoo päivä) sain makoilla rauhassa ja itkeä tuhrustaa sit illalla miehen kainalossa tätä väsyä. Sit hieroikin nii kauan jalkoja multa et nukahdin. Ootan jo vkl että mies taas talossa ja ei tarvi koko aikaa jaksaa yksin noiden lasten ja kaiken kanssa. Mut jotenkin kauhistuttaa ajatuskin siittä että jos vaikkasta 2 vk yli aikaseks menisi, tätä väsymystä kestäisi viellä 5 viikkoa. Tosin koitan tsempata ihteeni koko ajan sillä että "enää ei tarvii kestää tätä kokovartaloväsytystä kui 3 vk" ja sitten olisi käärö sylissä ja vartalossa voimat palautuu, vaikka ehkä muu väsy alkaakin sit painaa. =)

Upea ilma! Niin syksyisen raikasta. Lasten kanssa tuol viinimarjoja poimittiin pensaasta ämpärillinen jotta saatii mehumaijaan kiehumaan. Saapi sit talvella omaa mehua.

Mut ny koittaan jos saisin noi lapset hetkeks viereeni lepäämään, saisi ihte ehkä torkahtaa siinnä. Ehkäpä nukahtavat ku hiukka kipeenä ovat.

 
Vivid
Kauheeta kun ihmiset puhuu täällä syksystä :eek: Mä oon ite niin lämmön ystävä, etten millään halua päästää vielä kesää menemään! Forecakin lupaa loppuviikolle ainakin Tampereelle vielä 20 asteen päiviä, niin mä ainakin oon sitä mieltä, että vielä on kesää jäljellä!!! :p
 
Jippii,sain eilen hyviä uutisia,vauva oli kääntynyt siitä poikkitilasta oikeinpäin.ai että oli ihana nähdä ultrasta kun pää oli alhaalla.Saa nyt sitten nähdä mitä viikon päästä sanovat äippäpolilla,tuskin alkavat nyt puhkoa kalvoja kun vauva on kääntynyt.edelleen pitää mennä ambulanssilla sairaalaan jos vedet menee kun vauva on niin ylhäällä niin napanuora voi tulla ulos.mulla ei kyllä ole vielä kukaan lapsista laskeutunut kuin vasta synnytyksessä kun kalvot on puhkaistu.Lohduttavaa kuulla että muutkin ovat väsyneitä,minuakin vaivaa totaalinen uupumus,tuntuu että peruskotihomatkin ovat ylivoimaisia.välillä tuntuu että jos nyt pitäisi lähteä synnyttämään,ei kerta kaikkiaan jaksa.mutta jos sitä sitten tosi paikassa jostain saisi sen verran virtaa että voimia löytyy.
Heisku ja maha-asukki 37+1
 
Vivid en mäkää pidä kauheesti syksystä, välil jopa vihaan sitä ja talvea mutta pakko kuiten nauttia niistä päivistä ku aurinko tosiaan paistaa, kuten tänään. Ja ilmassa raikas hapekas tuntu niin....toisaalta taas, kuten zeny sanoi, nii onhan se ihana ku saapi alkaa kynttilöitä poltteleen jne. harmi vain että alakulo hiipii aina syksyn tullen sisälle.

Heisku sehän hienoa että on kääntynyt ja tosiaan, kuten sanoit, ihtelki sellanen tunne et jos joutus ny lähtee synnyttään, tuntuu ettei todellakaan olisi voimia siihen koitokseen, mutta ehkä sitten tosiaan niitä jostain löytyy kun sen aika on.
 
Merkkaan. Ei viel mtn. Jonkin verran paine lisääntyny alakerrassa, ja vihloo... Mut muuten hiljasta pitelee. Poika myllää tosi reippaasti. Pääsin myös pois sika-karsinasta kun testit tuli vihdoin takas ja ihan puhtaana.Kiva lueskella teidän juttuja, ei täällä oikein muutakaan tekemistä ole :]
 
Merkkaan. Ei viel mtn. Jonkin verran paine lisääntyny alakerrassa, ja vihloo... Mut muuten hiljasta pitelee. Poika myllää tosi reippaasti. Pääsin myös pois sika-karsinasta kun testit tuli vihdoin takas ja ihan puhtaana.Kiva lueskella teidän juttuja, ei täällä oikein muutakaan tekemistä ole :]
 
Näin sit viime yönä unta että olin taas lääkärikäynnillä ja lääkäri sanoi et kohdunkaula on alkanut piteneen ja on nyt 20cm :whistle: kyllä huomaa että on vähän levottomia öitä.

oon niin samalla mielellä zenyn kanssa, syksy on munkin lempparivuodenaika :heart: tosin se vaihe kun ei tiedä sataisko lunta vai räntää vai vettä on ihan turha. mut alkusyksy, syyskuun aika on ihanaa! =) kyllä tosin kelpaa ne +20 asteen ilmatkin ;)

heiskulla oli hyviä uutisia, hienoa! =)

..ja ihan kun tää pää taaskaan toimis, en muista mistä piti kirjottaa, väsyttää taas. voin vaan kuvitella et Roona sul on siellä t y l s ä ä ! tsemppiä edelleen kovasti ja jaksamisia =) jospa pian alkaisi jotain tapahtuun =) mun ystävällä käynnistettiin siellä (TAYSissa) nyt maanantaina synnytys ja loppuviimeks tiistai-iltana oltiin kuulemma leikattu. mutta pääasia että sekä vauva että äiti ovat kunnossa :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja heisku:
Jippii,sain eilen hyviä uutisia,vauva oli kääntynyt siitä poikkitilasta oikeinpäin.ai että oli ihana nähdä ultrasta kun pää oli alhaalla. Edelleen pitää mennä ambulanssilla sairaalaan jos vedet menee kun vauva on niin ylhäällä niin napanuora voi tulla ulos.mulla ei kyllä ole vielä kukaan lapsista laskeutunut kuin vasta synnytyksessä kun kalvot on puhkaistu.
Mulla on samoin ambulanssiikyyti tiedossa jos nyt vedet menee. Toivotaan parasta ettei kuitenkaan tarvii. Ötzki oli tänään sitten ihan normaalisti pää alaspäin kun Kättärillä kävin tarkistuksessa. Eilen illalla kävi kyllä sellainen myllerrys etten ihmettelis vaikka neuvolan aikaan olisi ollutkin perätilassa mutta sitten punkenut itsensä takas "oikein päin". Se vaan hieman harmittaa kun Kättärin kätilö katseli mun esikoisen syntymätietoja (esikko synty siis rv42+3) niin meinas että tätä voi joutua odottamaan yhtä pitkään. Toivottavasti ei kuitenkaan tarttis, vaari kun tilas kolmannen lapsenlapsensa viimeistään 090909. :D

Olkkis ja Ötzki 37+4
 
Neuvola lääkäri takana päin.
Kaikki oli hyvin. Painoa tähän mennessä tullut sen 4kg. Ei paljon.
Paineet oli vähän koholla. Mutta kumminkin hyvät. Pissa puhdas.
Hemppaa ei tänään edes katsottu. Sf-mitta oli noussut 30-33 mitä en usko.
Koska maha "tippunut" ales. Ja eri mittaaja kuin aikaisemmin.
No sisätutkimus sitten. Kohdun kaula ei vielä auennut että sitä on vielä sen 3cm jäljellä. (onneksi) :whistle: Mutta paikat on pehmentyneet.
Kun lääkäri sormillaan sörkki tonne niin pään se tunsi jo sormien kanssa ja minä tunsin miten pää liikkui tädin sormien mukana ja teki nimittäin aika tuskaa |O |O
Mutta vauvaa voidaan toivottaa jo tervetulleeksi :D Mitään estettä tuloon ei enään ole.
Nyt vaan jännitetään että koska se H-hetki sitten oikein on.
Paino arvio käsikopelolla on 3-3800g. Samaa luokkaa kuin nuo muutkin.
Tästä käynnistä jäi itsellekin hyvä mieli. Oli kerrankin mukava lääkäri joka jopa jutteli ja vastasi kysymyksiin.

Unta täälläkin nähtiin viime yönä.
Synnytin kotiin. Ja sain tyttö vauvan. Vaikka poikahan tänne pitäisi olla tulossa.
Synnytyksen jälkeen menin laittamaan pyykkejä kuivumaan. Ja sitten muistin että ainiin miehellekin pitäisi varmaan ilmoittaa että hänelle on syntynyt tytär.
Tuntui siinä unessa että kaiken homman on vaan jatkuttava. Ei ole aikaa minnekkään sairaalaan mennä saatikka ilmoittaa miehelle että hei sinulle on syntynyt tytär :LOL:
Ehkä todellisuudessa kumminkin tapahtuu sitten juuri toisin :D

Onko kellään heräämiset aamulla aikaistuneet?
minä olen nimittäin niin aamu uninen ollut aina niin kauan kuin muistan.
Ja nykyään katson jo ekan kerran kelloa kuudelta :headwall:
Ja loppujen lopuksi annan periksi kahdeksalta :kieh:
Mulla ei koskaan ole ollut vaikeutta saada nukutuksi. Mutta nyt on :kieh:
En kyllä ole väsynyt ollutkaan vaan jotenkin niin sanotustu yli pirteä :D

Bebes & Salamatkustaja 37+5 :heart::heart:
 
Vivid
Täällä on bongattu ekat kipeet supparit. Oltiin tunnin reippaalla kävelylenkillä ja loppulenkistä alko jo alavattalla tuntuun ja sit kun kotona piti mennä suoraan suihkuun, niin ei onnistunutkaan. Oli pakko vähän istua alas, sillä sen verran supisti ja poltti alavatsalla. Muttamutta seuraavat supparit oli sit taas kivuttomia... Tiedä näistä sitten...

Mutta kyllä huomaa, että kroppa on tosi kovilla tollasestakin lenkistä, kun nyt tuntuu, että ei pääse kunnolla ees käveleen. Nice!
 

Yhteistyössä