Syyskuun tulokkaat 2010 **** Kesäkuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

Löipäs melkoisen turvotuksen eilen päälle! :eek: :D Nilkat ja jalkapöydät on kuin norsulla. Liekö nämä kuumat ilmat, pitäisi muistaa juoda vettä tarpeeksi. Ja katsoa tarkemmin mitä suuhunsa pistää.;) Esikoisesta ei moista vaivaa ollut, tosin silloin loppuraskaus osuikin keskelle talvea. Muuten olo on loistava ja juhannus on sujunut varsin mukavasti, toivottavasti teillä muillakin!:)

Lahopää ja Tuhto 27+6 (Huomenna poksahtaakin sitten 28+0, jeee!)
 
Hyvää Juhannusta kaikille, vielä kerkesin toivottamaan :)

Torstaina oli kontrolli polille ja kaikki oli pysynyt ennallaan alakerrassa. Lepäilyä pitää kuitenkin jatkaa rv 32 asti ainakin. Kyllähän suppareita on edellee ja jos liikkeelle tätä kovemmin lähtisin supparit lisääntyisivät. Kivä kuitenkin, että saan kotona olla. Jalkeillakin olen aina pätkiä, mutta sen jälkeen aina 1-2h ihan vaakatasossa. Vauvaakin katseltiin ultralla ja painoa oli 1200g.

Juhannus on mennyt perheen parissa. Eilinen päivä oltiin meidän porukoiden mökillä. Oli niin lämmin, että tytöt pääsivät järveen lontaamaan. Muutoin oltu kotona ja syöty hyvin.

Kävimme muuten vaunut tilaamassa. Gesslein Visionit, ruskeat, joissa vaaleansiniruutuista somisteena. Hienot oli!
-Poni 28+4
 
Synnytysunista: Mä olen nähnyt niitä jo jonkin aikaa, useimmiten ovat aika painajaismaisia. En sitten tiedä miksi, kun ei minua näin hereillä ollessa kyseinen asia mitenkään pelota, ehkä vain jännittää vähäsen mikä lienee ihan normaalia. Alkuraskaudessahan näin pahoja painajaisia siitä, että menetän vauvan. Joko keskenmenolla tai sitten mulla oli jo vauva sylissä, mutta hukkasin sen johonkin tai tiputin veteen tai muuta vastaavaa. Huih. On se ihmisen alitajunta vaan hurja mesta.
Raskausarvista: Mulla oli ennestään murrosiässä tulleita arpia kyljissä, mutta nyt raskauden aikana ei ole tullut ainuttakaan vaikka masukin alkaa olla jo melkoisen kokoinen. Täytyy pitää peukut pystyssä ettei niitä tulisikaan.
Navasta: Mulla on tosi syvä napa, että tuskin pullahtaa ulos kokonaan missään vaiheessa, mutta on siitä tuo "yläosa" ollut ulkona jo monta viikkoa. Ihan söpöhän se on. Mies sanoi, että se näyttää hymyilevältä suulta ja haluaisi piirtää sille silmät ja nenän. :D

Olo on nyt pari päivää ollut parempi kuin aikoihin, pahoinvointia ei ole ollut ja selkäkin on ollut suht ok, tai ehkä mä vain olen jo tottunut siihen kipuun. B) Suppareitakaan ei ole ollut perjantain jälkeen, siitä rohkaistuneena zumbasin eilen pitkästä aikaa niin että hiki virtasi. Eikä tullut suppareita sen jälkeenkään. Mielikin aurinkoistuu, kun pääsee vähän liikkumaan. Tuntunut, että on meinannu pää seota kun ei ole päässyt yhtään urheilemaan. Voisin tilata tämmöistä olotilaa koko loppuraskaudeksi, jäänee toiveeksi. ;) Juhannuksen olen viettänyt ihan kotosalla, ei huvittanut lähteä minnekään - kaikki kaverit ovat festareilla tai jossain mökillä vetämässä päätänsä täyteen. Mä juhlistin eilen juhannusta silittämällä loput vauvanvaatteet. Hurjaa. :)
Kuumuus vaan ahdistaa, kun hikoiluttaa ilman auringonpaistettakin ihan kiitettävästi. Ärsyttävää, kun ei kykene tänä kesänä oikein nauttimaan auringosta ja lämmöstä. Mutta ensi kesänä siitä pääseekin sitten nauttimaan pienen pojan kanssa. :heart:
Hyvästä olosta huolimatta ajattelin kyllä, että sitten kun raskausviikko 38 koittaa, niin meikä lähtee juoksemaan taloa ympäri ja alkaa toteuttaa kolmea S:ssää ja kaikkia muitakin poppaskonsteja että saisin synnytyksen käynnistymään. :D

menninkäistyttö & rääpäle 27+6 (Ja jee, huomenna poksutaan!)
 
Myöhästyneet juhannustoivotukset kaikille :D

Raskausarpia ei täällä oo vielä näkynyt mutta laitan painon sanalle vielä. En mitenkään usko, että voisin niiltä välttyä, vaikka rasvailenkin päivittäin. Ihan sellasella vartalovoiteella kyllä vaan, mulla oli body shopin kaakaovoipuikko mutta se loppui jo kaaaauuuaaan sitten, joten oon käytellyt sitten vanhoja vartalovoiteita pois :D Tulee samalla rasvattua koko kroppa.

Maha on ottanut selkeästi kasvuspurttia ja valasaika on aina lähempänä :D Mä olen siis koko ajan sanonut, että musta tulee vielä todella valasmainen ilmestys ja maha pysyikin yllätyksekseni aika pienenä pitkään mutta nyt ruvetaan kasvattamaan selkeesti massaa ja ruvetaan hakemaan sellasta kunnon "tannerkin tömisee, kun tää mamma menee ohi"-tyyppistä meininkiä. Rakas äitini veikkailikin, että synnytän gorillan :D Kiitos äitini :D Tosin se pehmensi, että gorillat on aina olleet sen mieleen :D

Nöpö potkii kuin viimeistä päivää, etenkin iltaisin, kun oon onnistunut asettelemaan itseni peiton ja tyynyjen kanssa sopivaan asentoon ja huokaissut, että nyt saa uni tulla. Tosi ärsyttävää :D Muutenkin tuo tyyppi potkii todella kipeästi! Se punkeaa itteensä vatsanahkastani ulos välillä :D

Laulatteko/Soitatteko tuutulauluja vauvalle? Mä aloitin ihan kenttäkokeena laulamaan joka ilta ennen nukkumaan menoa Lapinäidin kehtolaulun. Hauska nähdä, rauhoittaako se vauvaa sitten, kun se on syntynyt. Mieskin saa nauttia mun lauluesityksestä :D

Nyt tulee liikaa virnunaamoja, pitää lopettaa :D

Sannimarja ja nöpsökkä 28+0
 
Juhannuksesta selvitty ja huomenna taas alkaisi arki! Tosin tuo mies jäi kesälomille, joten vähän erilaista arkeahan tässä vietellään, kun kaikki ovat kotosalla :) . Jotakin pientä lomakivaa kai pitäisi keksiä... Särkänniemi ja Puuhamaa on jo käyty, mutta kyllähän niitä kivoja paikkoja riittää muitakin, jos vaan tuo rahapussi venyisi. Neljän lapsen kanssa mikään ei ole halpaa!

Kohta alkaa heinäkuu ja sitten ei olekaan syyskuulle paljon matkaa! Mulla synnytys todennäköisesti käynnistetään ihan elokuun viimeisinä päivinä, joten pian voi sanoa, että vauva syntyy "ensi kuussa". Hui mikä ajatus :whistle:

Hyviä vointeja ja aurinkoisia päiviä!

-Seawind rv 29+2
 
Raskausarpia ei ole tullut.Ei tullut esikoisestakaan. Ei yhden yhtä.... Olisiko syynä sitten pienehkö maha vai kudostyyppi vai mikä...? Ei ainakaan säännöllinen rasvaus :ashamed:

Synnytysunen näin joku aika sitten. Mua ilmeisesti siupisteli yöllä nukkuessa ja se laukaisi unen näön. Unessa menin synnärille ja kaikki olikin yllättäen valmista ponnistusta varten. Vauva tuli vauhdilla ja minä vaan ihmettelin, että oliks tää tässä. Kävelin salista itse poiskin! :LOL: Niinku se muka ihan sillai menisi... Pieni tyttö saatiin siinä unessa :heart:

Turvotusta ei ole ollut (ihme kyllä) , mutta joka ilta pitää tankata magnesiumia ja silti meinaa tulla suonenvetoa yöllä. :(

Maha alkaa painaa ja hidastaa. Huokaillen mietin, että vielä 10 tai 12 tai peräti 14 viikkoa... Esikoisen perässä viipottaminen alkaa jo olla aika väsyttävää... Varsinkin kun herra 1,5 v:lla vaan tahti kiihtyy päivä päivältä!

Ostin ekat vauvatavarat: ensitutteja, pullotutteja ja yhden pullon. Oikeastaan kun ei mitään sen kummempaa tarvitse hankkia... Hoitoalustan varmaan ostan kunhan tässä saan aikaiseksi. Eipähän tartte paljon hankintojen kanssa stressata. :D

Lääkärineuvola on 1.7. Sitä odotellessa...

Papupata & Pikkarainen kohta 28 vko

PS: Esikoiselle laulan aina illalla oravan pesää, joten siitä taitaa tulla tämän uuden tulokkaankin iltabiisi.
 
Minua on taas supistellut muutaman päivän enemmän ja maha on selkeästi painava, kuten monilla muillakin. Itse lasken suosiolla, että synnytykseen on aikaa vielä 14 viikkoa. En uskalla edes haaveilla, että tämä vauva syntyisi yhtään aikaisemmin kuin isosiskonsa, joka syntyi 42+1. Oli kuulkaas muuten pitkät viikot ja päivät la jälkeen :headwall:

Tiinuliini ja Vompatti 27+5
 
Paluu arkeen mukavan juhannuksen jälkeen. Meillä saatiin nauttia aika tasaisesti sateesta ja auringosta, mutta toki nyt alkoi helteet miehen viimeisen työviikon kunniaksi. Ensi viikosta sitten taatusti kylmenee, kun koko perhe päästään lomafiiliksiin. :p

Raskausarvet on täällä lähteneet nyt venymään ihan kunnolla. :headwall: Kaksosraskaudessa arpisaldo oli siis pyöreä nolla, mutta nyt niitä sitten näköjään tulee. Vatsakin on kyllä jo ihan kiitettävän kokoinen ja alkaa olla monissa asioissa jo tiellä. Onneksi on kesä ja crocsit, ei tarvitse tuskailla kengännauhojen kanssa. :D

Turvotusta on lähinnä jaloissa. Pitäisi malttaa vaan päivän mittaan nostella kinttuja kohti kattoa ja juoda sitä vettä. En ymmärrä, miten se onkin mulle niin vaikeaa... :|

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille, nauttikaahan keleistä! :wave:


Epeti 28+0 poks
 
Heipa hei taas! :wave:

Onpa taas mennyt aikaa kun viimeksi kirjoitin kuulumisia. Sitä se teettää kun on mies lomalla ja kotona sisällä oleskellaan tosi vähän. Tallinnassa oltiin Juhannus, hotellissa kaks yötä. Esikoisellakin oli kivaa, nautti paljon rattaissa istumisessa vaikka äiti shoppaili ja kiersi kaupoista toiseen. Toinen ei narissu ollenkaan, toisin oli isänsä. :LOL:

Ensi viikonloppua odotankin sitten kauhulla, tänne kun on luvattu yli 30-astetta. Voi olla aika tukalaa!!

Raskausarvista: Mulle ei tullut niitä esikoisesta (vaikka oli yli 4kg) ja luulenpa/toivon ettei niitä tulisi nytkään. Meillä taitaa olla aika joustava iho suvussa kun ei niitä ole äidilläni eikä siskoillanikaan. Huoh!

papupata78 : Toivotaan että se synnytys menisi meillä yhtä nopesti ja kivuttomasti ohi kuin unessasikin. :) Multa ainakin onnistu kävely synnytyssalista huoneeseen vaikka esikoinen vedettiin imukupilla, tehtiin välilihan leikkaus ja tikattiin. Ei tehnyt ees heikkoa, vauvaa en saanut kyllä ite kantaa, enkä edes työntää siinä sen pedissä. Vaikka olisin itse halunnutkin tehdä sen.

terkuin minä ja rosinarusina 27+2
 
Kyllä minuakin alkaa jo pikkuhiljaa tuo maha hiukan tympiä... Vaikkei se varsinaisesti vielä tiellä olekaan tai mitenkään oikeastaan vaikeuta elämää. Piharakennuksen remonttia tässä kun on koko kesä tehty niin hyvin pystyy vielä tikapuilla kiipeilemään ja lattialevyjäkin ruuvailemaan.:)

Selän naksuminen on oikeastaan tällä hetkellä ainoa "vaiva", sekin varmaan vähenisi jos saisin sen tukivyön hankittua...

Tällä viikolla on pakko ottaa itseäni niskasta kiinni ja laittaa ne kelan paperit menemään, ei varmaan voi tehdä sitä ilmoitusta verkossa jos on jotain liitteitä mitä pitää laittaa mukaan?

Turvotusta ei ole täällä viellä yhtään ja minun puolesta voi noi helteet taas tullakin. Eipähän tarvitse palella :D . Eikä raskausarpiakaan vielä ole yhtään näkynyt, toivottavasti ei näykään.

Miten teillä muilla tuntuu vatsassa liikkeet? Nimittäin minulla liikkeet tuntuvat lähes aina oikealla puolella, hyvin harvoin potkut tulee vasemmalle puolelle. Nyt myös kaivellaan oikein urakalla oikean puolen kylkiluitteni alla, mikä ei sitten tunnu yhtään mukavalta. Vaikka mahani ei olekaan vielä minusta kovin suuri niin jostain on tullut " pelko", että mitä jos vauva kasvaakin liian suureksi...

Viikon päästä vasta seuraava neuvola.

Työmotivaatio on kyllä jo ihan nolla, yhtään ei enää huvittaisi töitä tehdä. Tuuraajakin on jo opetettu, että senkään puoleen ei ole mitään hätää.:)

Kaipa sitä pikkuhiljaa pitäisi jotain hankintojakin ruveta vauvaa varten tekemään, vaikka luulen että kaikki jää kuitenkin ihan viime tippaan...

ennie ja myrmy

 
Moi!
Juhannus meni mukavasti ja aika rauhaisasti mökkeillen. Ulkovessassa ramppaaminen oli vähän rasittavaa, mut muuten ei raskaudesta ollu haittaa. :)

Nyt on kauhee lastenhuoneensisustusvimma! Ihana päästä laittelemaan sitä. Työmotivaatio on tosiaan tasan nolla ja vielä 3 viikkoa pitäisi kitua toimistossa...

Raskausarpia ei oo mulle tullu, ainakaan vielä. Mulla oli sokerirasitus ok ja lääkärineuvola kans ok. Painoakin on tullu vasta 4-5 kg. Nyt on alkanu ummettaa ja maha täyttyy nopeasti + närästys vaivaa... Selkäkivut taas on vähän helpottanu.

Potkuja mä tunnen aika alhaalla, vähän kummallakin puolella. Ja niitä tosiaan tuntuu jo aika voimakkaasti. On tainnut vauva ymmärtää, että on MM-kisat menossa. :D

Itse taas lähinnä odotan helteitä, kun ei oo silleen turvotusta tai muuta haittaa lämmöstä, vielä ainakaan.

Hurjaa, että nyt alko jo viimenen kolmannes! Iik! Välillä on yöunet ollu levottomia. Huomaa, että vähän hirvittyneenä välillä herää aamuyöstä ajattelemaan, että miten sitä pärjää, miten parisuhde jaksaa, millainen äiti itsestä tulee ym... Mutta onneks tietää, että se on normaalia. Epänormaalia varmaan ois, jos ei yhtään mikään arveluttais, kun niin suuri muutos on kuitenkin edessä.

Mukavaa viikkoa ja tsemppiä töihin vielä niille, joilla ei ole loma alkanut!
Solete 27+2
 
Juhannus meni meilläkin mukavasti mökkeillen kaveriperheen kanssa :) Yhden yön valvoin, uni ei vain tullut :/ Seuraavana päivänä otinkin sitten rennosti ja lepäilin.

Supistuksia mulla on nyt ollut inhottavan paljon, jopa vähän kipeitäkin. Eilisestä illasta asti on supistellut, vaikka eilenkin löhöiltiin koko päivä kotona. Täytyy malttaa ottaa rauhallisesti ja toivoa, ettei supparit saa aikaan mitään muutoksia vielä...

Tuplarattaat käydään hakemassa huomenna, voitin huudon huuto.netissä :) Aiemmin tarkoitus oli ostaa uudet, mutta löysin huutiksesta uudenveroiset (ei juurikaan käytetty) 175? halvemmalla kuin uudet, joten päädyimme sitten niihin. Takuuta on niissä voimassa vielä yli 2v ja kuosikin oli juuri se (musta), joka oltais otettu uusiinkin :) Ostin Emmaljunga twin cerox 360°, joissa on siis kääntyvät etupyörät. Myyjä vielä lupasi, että saan perua kaupat, jos löydän niistä jotain huomauttamista, en siis käynyt katsomassa niitä ennen huutamista. Välimatkaa on n.60km, niin en viittiny lähteä erikseen kattomaan niitä ennen huutamista...

Liikkeet on mulla enemmän möyrimistä kuin potkuja. Kyllä potkujakin tulee, mutta enemmän vauva tuntuu vaihtelevan asentoa. Välillä potkut tuntuu ihan ylös, eli vauva on rt:ssa, mutta välillä tuntuisi kyllä olevan poikittainkin, kun ylhäällä on ihan tyhjää ja potkut tuntuu kaukana kyljessä :LOL:

Voimia kaikille vielä töissä oleville ja vaivoista kärsiville! Mä oikein odotan helteitä, kun mulla ei ainakaan vielä ole turvotusta B)

-dask ja typy 27+4



 
Kävin juuri hakemassa sokerimittarin kotiin. Jonkin aikaa pitää mittailla, kun rasitusta ei nyt tehdä, koska se voi olla tässä tilassa liian rankka. Hyvä niin, kun se paasto on niin vaikeaa.

ummetuksesta Apteekista saa ilman reseptiä sellaista kuin Movicol. Mulla antoivat sairaalassa tuota. Tuo pehmittää mukavasti vatsaa. Suosittelen, jos ummetus vaivaa :) .

Liikkeet Mulla tuntunut jo pitkään ylhäällä oikealla. Vauva on sen varran alhaalla, että kylkiluut säästyy potkuilta.

Nyt vaakatasoon lepäämään taas.
-Poni 28+6

 
Tuplat on täälläkin tänään hankittu :D päädyttiin tällaiseen suht uuteen malliin

http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/4709/pl

337? jäi hinnaksi, mikä ei mielestäni ollut paha ollenkaan. Näppärät oli työntää ja laittaa kasaan. Tukevan oloiset kaikin puolin ja halusin ehdottomasti isot renkaat jotta lumessa pääsee sitten rämpimään. Niin ja siis Lastentarvikkeesta ne ostettiin.

Masu alkaa täälläkin painamaan... esikoisen perässä ei oiken jaksaisi ulkona juosta, varsinkin kun on niin nopea ja kova juoksemaan karkuun.. tarkkana saa siis olla. Onneksi mies on lomalla niin voi itse ottaa rennommin B)

Voikaahan hyvin :wave:

mp ja kirppunen 29+4 :heart:
 

Täällä on alettu laittamaan pikku hiljaa pikkutyypille kamoja valmiiksi. Kävin läpi esikoiselta säästettyjä vaatteita ja totesin, että aika hyvin oon niitä pienimpiä kiertoon laittanut. Muutamat bodyt huuto.netistä jo huusin ja ensi viikolla sitten aattelin käydä uusia vaatteita ostamassa.

Reilu 3 viikkoa niin alkaa äippäloma :)

meripihka mäkin oon noita tuplia katellut, siis vain kuvista. Pitäisi käydä ihan livenä kattomassa että kolahtaisko ne sitten. Eikö tuossa päällä olevassa istuimessa ole sitten mitään suojaa siis kuomua? Aattelin vaan että aika inhottava siinä varmaan istua sateella ja talvella jos sataa tiskirättejä taivaalta :/ Täytyypä käydä noita joku päivä kaupassa kurkkaamassa.

-eeva- ja pikkutyyppi 28+1
 
Kiitos kun kerroitte miten teille tullut noita raskausarpia...
Täällä ei mahassa vieläkään yhtään, tisseihin on taas tullu pari vaaleeta... :kieh:

Laulatteko/Soitatteko tuutulauluja vauvalle?
Soittelen iltasin soittorasiaa ja mobilea, lauleskelen päivin muuten vaan jotain omia... Taitaa tulla meidän vaavasta Anna Puu fani :D

Mitäs tuutulauluja niitä kaikkia onkaan?? Listataanko niitä pääsis tääkin ekakertalainen hoilaamaan!!

Synnytysunia en ole nähnyt (paitsi sellasia että vauva on syntynyt, mutta en ole päässy pusaamaan :D ) mutta imetysunia sen sijaan jatkuvasti!

Turvotusta ei ole näkynyt, olen himo juoja! Uutena villityksenä siruunavesi! Vähän kyllä sormet välillä kiristää.. Ehtiihän tuotakin tulla!

Liikkeet tuntuu lähes joka puolella :D Kaveri luultavasti pää alaspäin vieläkin... Alavatsassa tuntuu pikkuset nyrkit, navan alueella ja oikeella kyljessä napakat potkut ja vasemmalla booty- shake ;)
Täällä juuri valvoskellaan, kun tunkee sitä pehvaana kylkikaareen :D

Tuntuis olevan joka toinen yö hyvä ja huono unen kannalta, ei vaan saa nukuttua... Osaksi häiritsee kasvukivut, liikkeet ja joskus jännitän jotain ja pohdiskelen niin kovasti ettei unimattia näy... :whistle: Harjotusta sitten syksylle jo! ;)

Hankinnoista: Eilen oltiin ostoksilla, vauvalle alkaa olla pikkuhiljaa kaikenlaista... :) Kaikki isot jutut on siis nyt hommattu! Sänky ja hoitopöytä tulee ens viikolla ja sitten alkaa lastenhuone näyttää jo täydeltä... Se pääasia sitten vielä :heart: Toki jotain pientä kuten tutit ja vaipat jne uupuu...

Maaliskuiset näkyvät jo pinoutuneen!!! Ohhoh, kyllä se aika taitaa sittenkin liikkua!!!

Täällä maha on kasvanu melkosta tahtia ja kipujakin on sitten ollu! Painoa varmaan tullu jo yks kymppi lisää... :whistle: Seuraavaan neukkuun matkaa kolmisen viikkoa, sittenhän niitäkin alkaa jo olla enempi... viikot kun sillon jo yli 30 :eek: Huhhuh, sanon vaan!! :)

Tästä kai on jo puhuttu, mutta kertausta sitten: Minkä verran hommaatte ihan pienimpiä vaatteita??
Entäs sitten silitys, kuinka moni silittää vauvan vaatteet?

Lara 27+5
 
Lara- Osta vaikka joku lastenlaulu cd jo valmiiksi ja kuuntele sitä :) Sanat oppii nopeasti, vaikka ei olis aiemmin tuttuja lauluja. Meijän esikoinen sai joskus vajaa vuoden ikäisenä Vauvan vaaka-cd:n ja tykkää ihan hirveesti niistä lauluista. Mä en ite ollu kuullut niistä mitään etukäteen, mutta nyt menee sujuvasti jo kaikki :D Siinä on sekasin rauhallisempia ja menevämpiä kappaleita, ei kylläkään tuutulauluja ollenkaan. Ruokakaupoissa myydään sellasissa pahvikansissa lasten cd:itä 2?, niissä on tuttuja lauluja ja joka cd:llä on eri teema, valikoimaa on mun mielestä yli 10 levyä.
Kysyit myös pienistä vaatteista. Mulla on 50cm vaatteita muistaakseni nyt niin, että mulla on 5 bodya, parit housut ja paksummat paidat. 56cm on jo sitten enemmän. Hirveesti vaikuttaa se, kuinka usein pesee pyykkiä ja kuinka paljon vauva puklailee ja sotkee vaatteitaan :) 50cm ei kuitenkaan kannata ostaa hirveesti, koska jos vauva on syntyessään n.50cm, hän ei välttämättä huku 56cm vaatteisiin edes heti synnyttyään, joten niitäkin voi käyttää heti syntymän jälkeen. 50cm taas ei edes välttämättä mahdu kaikille, jos vauva on iso! Vähän ympäripyöreä vastaus, mutta se vaihtelee niin hirveästi, että on vaikea sanoa tarkkaa määrää vaatteille :) Mä olen vielä sellainen, että musta on kiva, että vaatteita on paljon, jolloin mulla on valinnanvaraa mitä laittaa lapselle päälle :) Siksi kirpparit on niin ihania, kun vauvanvaatetta saa sieltä niin halvalla, suosittelen! :)

-dask ja typy 27+5
 
Tuo cd on hyvä vaihtoehto, on myös tuutulaulucd:itä olemassa. Jos nyt kuiteskin tahtoo ite lauleskella tuutulauluja, ni tässä sellaisia, joita mä oon paljon luritellut pikkusiskoille, tälle tulokkaalle oon lauleskellut toki paljon kaikkea mutta iltaisin lähinnä tuota Lapinäitiä:
- Lapinäidin kehtolaulu
- Peikkoäidin kehtolaulu
- Sininen uni
- Väsy väsy västäräkki
- Tuu tuu tupakkarulla

Ja siis esimerkiksi nuo kaks viimeistä on sellaista, että niihin on helppo keksiä omia sanojakin. Tais pikkusiskoja nukuttaessa olla usein ihan omat sanat, kun ei ihan pystynyt muistamaan, miten noi menee loppuun asti :D Pääasia on kai lempeä sävel ja ääni :D

Unista mä näin viime yönä sellaista unta, että vauva tuli mahasta läpi! Ensin se potki silleen, että sen jalka venytti mahanahkan pitkälle ja sit yhtäkkiä jalka tuli läpi. Sit käsi. Sit lopulta pää. Mä olin unessa vaan tosi ärtynyt ja työnsin vauvaa takaisin äristen, että ei sun noin pitäisi sieltä tulla, hölmökö sä olet. Nyt jälkikäteen aatellen aikamoisen hurja uni! Mutta unessa olin tosiaan vaan ärtynyt, en yhtään kauhuissani tms. :D

Tuo uni tuli varmaan siitä, kun tää muksu melskaa mahassa ihan kamalasti, maha vaan heiluu ja muljahtelee, kun toinen vetää vissiin jonkinlaista polkkaa pitkin kohtua :) Se kyllä sattuukin, pitää ihan kiljahdella välillä. Sit se punkee itseäään napaa vasten ja vitsailin, että jos se on tullut älykkyydeltään äitiinsä, se varmaan luulee pääsevänsä sitä kautta ulos :LOL: Jäi varmaan sit jotenkin alitajuntaan toi mun "erinomainen" lohkaisu.

Mua kiinnostaa kans toi vaatteiden hankinta, saatiin ihan hirveästi vauvanvaatetta ystävältä ja nyt mietin, mitähän mun pitää vielä hankkia itse. Pääosin vaatteet on kyllä 60 sentistä ylöspäin, on siellä toki pientäkin joukossa. Ja siis tuleehan noita vielä, äitiyspakkauskin on vielä jossakin reissun päällä ja varmaan ihmiset tuovat lahjaksi mutta kyllähän sitä on kiva ostaa jotain itsekin, kirppareilta tosin ajattelin katsella. Jostakin luin, että ihan muutamallakin vaatekappaleella pärjää mut se kuulostaa aika vähältä?

Silittämistä sen sijaan ei täällä varmastikaan harrasteta. Musta noi vaatteet oli ihan siloisia ilman silittämistäkin ja mä hädin tuskin silitän omia vaatteita ni miksi sitten vauvan? Haluaisinkin tietää, miksi vauvan vaatteita silitetään? Kysyn ihan asiallisena ja tiedonhaluisena, on vaan hienoa, jos jotkut viittii silittää jotakin :D

Sannimarja ja riehuva lapseni 28+2
 
Vaateista Mulla on 50-56 cm vaatetta siten varattu ettei tarvi kuin 1-2 kertaa viikossa pestä. Bodeja, puolipotkareita, paitoja, housuja, potkreita, uniasuja kaikkia 4-7 kpl. Meillä esikoinen oli niin pieni, että 50 cm vatteet meni vielä 3-4 kk iässä. Oli myös niin hoikka, että kuukauden päivät piti pukea kahdet vaatteet päällekäin sisälläkin, vaikka oli lämmin syyskuu silloin. Kakkonen oli syntyessää 3,5 kg ja 50 cm ja kasvoi nopeaan. Pikkuvaatteet käytössä noin kuukauden. Tykkään pukea vauvan sopiviin vaatteisiin, joten siksikin tulee varattua kaikkia kokoja paljon. Enkä ole myöskään kovin ahkera pyykkääjä, vaikka kuivausrummun kanssa se kovasti edes aikaa vie. Itse ei silitä juuri mitään. Jotku joissa kohokuvioita joutuu silittään, kun ne muuten pönköttää. Kai se silitys on ihan makuasia.

Verensokeri mittaukset aloitettu. Oikein hyvia arvoja tullut, vaikka eilenkin illalla karkkia mussutin.
-Poni 29+0, poks :)
 
Avee, jos se sisaristuin on siinä päällä niin kuomun pystyy kyllä vetämään normaalisti sen istuimen päällekin. Tosin silloin se istuintila jää suht pieneksi jos lapsi on kovin pitkä ei sinne kuomun alle mahdu. Meillä poika on nyt n. 85cm pitkä ja mahtuu sinne nippa nappa. Jos taas vanhempi lapsi istuu alla (painoraja 15kg), saa koko kärryyn läpinäkyvän sadesuojan joka kuului pakettiin. Itse ajattelin vielä hommata pienen kantokopan/kassin ja laittaa vauvan tod.näk sinne alas, koska siellä on tosi hyvin tilaa (jos ei siis tarvitse kantokoriin laittaa tavaraa).

Vaatteiden silitystä en juurikaan harrasta, enkä aio silittää vauvanvaatteita ollenkaan. Meillä oli esikoinen syntyessään 50cm, 3115g ja 50cm-vaatteet meni n. ekan kuukauden ajan, mutta käytettiin myös 56cm samalla. Tosi monet vaatteet kutistuu pesussa/kuivurissa pikkasen, ainakin h&m-vaatteet oli kaikki pienempiä kuin mitä lapussa luki ;)

Tänään väsyttää, on niin kuuma ja esikko heräs kukonlaulun aikaan. Pakko mennä nyt syömään ja sitten päikkäreille itsekin :wave:
 
Jospa miäkin kirjoittelisin pitkästä aikaa tänne ketjuun :)

Eilen käytiin kontrolliultrassa ison sf-mitan takia, ja siellä masussa se pikkuinen tyytyväisenä kölli. Vauvalla oli kaikki ok, raivotarjonnassa oleilee, lapsivettä normaalisti ja painoarvio nyt 1119g. Hoikkaa vauvaa odotellaan tälläkin kertaa, aivan kuten isosiskonsa.

Vauvanvaatteitakin innostuin nyt hankkimaan, kun saatiin eilen sukupuoli tietoon. Meillä esikoinen oli syntyessään 3175g/52cm, eli pitkä ja hoikka tyttö, ja koska samaa kaliiberia näyttäisi olevan tämä toinenkin, niin olen varannut kaappiin myös 50cm vaatteita (juurikin sen verran, ettei tarvisi heti olla pesemässä, kun pienellä vauvalla saattaa mennä kolmekin vaatekertaa päivässä). Meillä vaatekoot ovat esikoisen kohdalla menneet kutakuinkin näin: 0-2vko (osa 0-1kk) 50cm, 2vko-2kk 56cm/60cm, 2-4kk 62cm, 4-6kk 68cm/70cm, 6-9kk 74cm, 9-14kk 80cm, 1v2kk-1v9kk 86cm ja nyt siis esikoisella 1v10kk käytössä 92cm vaatteet. Ja mitä vaatteiden silittämiseen tulee, niin meijän taloudessa silitetään ainoastaan juhlavaatteet..

Lauluja en ole mitenkään tarkoituksenmukaisesti masuvauvalle koskaan laulanut, mutta esikoiselle tulee kyllä pitkin päivää kaikenlaista luriteltua :D

Turvotus
on ilmaantunut miun kiusaksi näillä helteillä, joten painoa on tullut nyt ihan kiitettävästi.. Ensi viikolla on neuvola, jossa pääsee taas kokemaan vaaka-ahdistusta |O

Jonspe ja Lilliputti 29+0
 
Enpä edes muista koska viimeksi kirjoittelin, ahkerasti luen kyllä. :wave:

Rakenneultrassa aikoinaan kaikki ok ja poikalupaus annettiin, eli pikkuveljeä tiedossa sisaruksille.

Tänään kävin kontrolliultrassa viime vauvan pienen syntymäpainon takia (mulla kyllä kaikki 3 olleet alle 3 kg). Lääkärin mukaan kaikki kunnossa, painoarvio oli 1150g, ja vähän reilu 3 kg näytti käyrien mukaan tulevan, mutta niin aimmenkin ja silti tuo syntymäpaino on jäänyt alle sen. Paikat tarkistettiin myös aiemman verenvuodon takia ja kaikki ok ja paikat kiinni.

Ainut tylsä että sain uuden kontrolliajan vk 37, koska tämä pieni herra on asustanut masussa jo 3 kuukautta poikittain, eikä lääkäri uskonut hänen itsestään siitä kääntyvän, joten kääntöyritystä todennäk. tiedossa, ei kiva ei.

Vointi olut muuteoin tosi hyvä, mitä nyt itkuraivareita välillä ja mahakramppeja, jotka kestää n. 10 minuuttia, kukaan ei ole osannut sanoa selvää syytä niille.

Silityksestä: Yleensä silitän ne ekalla kerralla ku kaappiin laitan, en muutoin.

Lämmintä tiedossa, joten nautitaan auringosta!

Hassuli 08 ja pieni herra 28+1
 
Pikaisesti jotain: Täällä kans laiska silittäjä ilmoittautuu... en silitä omia tai miehenkään vaatteita juuri koskaan. Ostan aina miehelle kauluspaidatkin sellasia mitä ei tarvii silittää ;) Esikoiselle silittelin harsoja ku ne oli pyykkikoneesta tullessaan ku panssaria.

Vaatteita oon ostellut ihan muutaman 50senttisen, 56cm vähä enempi. Esikoiselle mahtui 56cm just ja just kuukauden ikäisenä. Oli kyllä 53cm jo syntyessään. Laitetaan sitten miehet hakemaan pieniä vaatteita jos kirppu syntyy tai tilataan netistä suoraan kotiovelle ;)

ansku 29+1
 
Jonspe, meidän vauvan painoarvio tänään rv 29+4 oli 1480g. Tuli vähän ressi, että mikä möhkäle tästä vielä kasvaa, kun sulla oli samoilla viikoilla noin paljon hentoisempi :).

Ultrassa oli kaikki mallillaan. On se vaan aina helpottavaa käydä kurkkaamassa, että kaikki on hyvin!
 

Yhteistyössä