Syyskuun tulokkaat 2010 **** Kesäkuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

Alkuperäinen kirjoittaja seawind:
Jonspe, meidän vauvan painoarvio tänään rv 29+4 oli 1480g. Tuli vähän ressi, että mikä möhkäle tästä vielä kasvaa, kun sulla oli samoilla viikoilla noin paljon hentoisempi :).
Ja meillä painoarvio reilu viikko sitten ultrassa rv 28+0 oli 1300g, ja sen mukaan arvioitu syntymäpaino (siis jos syntyy laskettuna aikana) suunnilleen 4200g... Että jonkinlainen möhkäle kasva meikäläisenkin masussa. :whistle: Samassa ultrassa tsekattiin istukan paikka, ja lääkäri tokaisi iloisesti että ei ole kohdunsuun päällä, joten hyvin voin synnyttää normaalisti alateitse... Toivottavasti ei hirmuisesti mene lasketun ajan yli!

En ole minäkään jaksanut pariin viikkoon kirjoitella tänne, lukemassa olen käynyt kuitenkin lähes päivittäin. Olin reilun viikon sairaslomalla supistelujen ja kamalien liitoskipujen takia, nyt taas töissä. Reilut pari viikkoa pitäis vielä jaksaa... Nyt olo on ollut ihan kohtuullisen hyvä, supistelee kuitenkin edelleen myös levossa, mutta kai ne vaan kuuluu asiaan tässä vaiheessa. Kohdunkaulaa oli vielä hyvin jäljellä, joten ei kai tässä auta kuin kuunnella kroppaa ja ottaa lekuriin yhteyttä jos supistelut tihenee tai muuttuu kipeiksi.

Onkohan täällä ollu jo keskustelua imetysliiveistä? Joko ootte hankkinu, millasia suosittelette? Mulla on yhdet lindexin halpisliivit, ja nyt tilasin brittiläisestä nettikaupasta Bravadon imetysliivit, kun niitä on niin kovasti kehuttu. Nuo maksaa Suomessa n. 50e, briteistä tilaamalla säästi sunnilleen 20e. Tänään ovat lähteneet postiin, eli loppuviikosta voin kertoilla kokemuksia. :)

Endotar & poitsu 29+1
 
Heipä hei! Ilmoittaudun mukaan! Jonkin aikaa olen jo seuraillut kirjoituksianne ja nyt päätin minäkin liittyä seuraanne.

Meille siis tulossa pikkukakkonen. Tyttömme on 3½ vuotias ja hedelmöityshoidoilla alkuun saatettu. Kiitos lääketieteen. Tämä masuasukki on nyt sitten tervetullut luomuyllätys =)

Sukupuolesta ei ole tietoa ja ihmettelen kun noin monelle on jo painoarviokin tehty.....ei meille ainakaan.......höh :headwall:

Ensimmäisestä synnytyksestä jäi kamalat traumat ja jotenkin olen lykännyt koko synnytys asian taka-alalle.......tässä vaan pelottavasti h-hetki lähenee.....

Ekassa raskaudessa vatsani oli hyvin supistusherkkä mutta nyt on vieläkin enempi. Painoa on tullut....viitsinkö edes sanoa........huimat 15kg!!!! :snotty:

Raskausarpia ei onneksi ole ja olen rasvaillut joka ilta toivoen sen auttavan.

Virkavapaalla olen ja äippäloman aloittelen varhennettuna kuukauden päästä. Äitiyspaketin sain noin viikossa!!!!Juu luitte oikein!!!Itsekin olin että TÄH, kun postin lappu tuli niin pian.

Jos nyt ei suppareita ja liitoskipuja lasketa niin olo on oikein rantapallomaisen ihana :)

Ihanaa odotusta muillekin.

Ninnananna ja masuasukki 27+5
 
Tervetuloa Ninnananna

Endotar kyseli imetysliiveistä. Imetysliivit suositellaan hankkimaan vasta ihan lähellä LA, sillä rinnat tuppaavat kasvamaan aika tavalla ihan loppuraskaudesta. Viimeksi hankin yhdet imetysliivit pari viikkoa ennen LA Bebesistä ja yhdet halvat synnytyksen jälkeen, sillä maidon nousu kasvatti rintoja aluksi vielä ennemmän kun olin ajatellut. Ajattelin tässäkin raskaudessa ostaa imetysliivit vasta juuri ennen LA.

Suosttelen myös kaarituetonta imetystoppia (saa halvalla esim. h&m). Itselläni tuli erittäin kivulias ja ikävä rintatulehdus kun esikoinen oli kuukauden ikäinen. Tulehdus johtui varmasti ainakin osittain siitä, että olin pitänyt imetusliivejä (kaarituettomia) myös yöllä. Tällöin liivit saattavat kuulemma painaa rintoja niin, että maito pakkautuu ja rinta tulehtuu. Imetystopin kanssa näin ei käynyt.

Painoarvioita en ole tässä raskaudessa saanut, enkä ole enää uskaltanut kauhukokemusteni takia ultraa edes harkita. Sikiötutkimusyksikössä ultrasivat todella tarkasti, mutta puhuivat vain normaalikokoisesta vauvasta.

Nyt nukkumaan. Kauniita ja levollisia unia!

Tinuliini ja Vompatti 28+0
 
Heh, meijän rääpäle saikin painoarvioksi vain 3000-3200g LA:n tienoilla. Ja pituutta pitäisi olla tuolloin 50-52cm, eli veikkaan, että menee aika samoihin kuin esikoinen, joka tosiaan oli syntyessään 3175g ja 52cm ;) Meille tulee siis pieni ja siro vauva, vaikka äiti alkaa möhkäle jo olemaankin :D

Jonspe ja Lilliputti 29+1

Muoks. Imetysliivejä on esikoisen jäljiltä muutamat ihan hyvässä kunnossa. Triumpheista tykkäsin eniten, Carriwellit hajosivat järjestäen.. Tällä kertaa meinasin tilata esim. HotMilkin liivit, koska ovat tosi nättejä ja oon lukenut niistä paljon hyvää. Imetysliivejä en tosin aio hankkia kuin vasta loppusuoralla, ja neuvolatäti aikoinaan neuvoi niitä ostamaan vasta rv 36->.
 
Tervetuloa joukkoon ninnananna. :)

Imetysliiveistä, mäkin olen ajatellut ostaa muutamat tosiaan vasta lähempänä laskettua ja ehkä kuppikokoa tai paria isommat mitä omat rinnat nyt on. Itse en kaarituista tykkää muutenkaan hirveästi, nyt raskaudenkin aikana olen käyttänyt kaarituettomia. Lindexillä näytti ainakin olevan kivannäköisiä ja suht halpoja liivejä eli sieltä tulee varmaan ostettua. :)

Täällä kaikki ok, olo on ollut jo usemman päivän hyvä. Suppareita ollut melko vähän minkä takia olen kyennyt liikkumaan ja zumbaamaankin pitkästä aikaa ja liikkumisen johdosta selkäkin voi paremmin. :) Tuntuu että masu on taas ihan viikon sisään ottanut kasvuspurtin, tuntuu painavemmalta ja nyt myös vessaan alkaa olla aika kiire jos kova pissahätä yllättää. Pariin kertaan bussissa töyssyissä tuntunut että kohta lirahtaa oikeasti housuun. :D Yöt nukun edelleen aika levottomasti, kuten olen nukkunut koko raskauden ajan. Veskiin heräilen, näen paljon unia ja aamulla olo ei tunnu levänneeltä vaikka nukkuisi kuinka. No, hyvää harjoittelua tulevaan valvomiseen. :p

Helle vähän ahdistaa, tuntuu että se lisää pahoinvointia ja turvotus on iltaisin jaloissa aikamoista. Sormetkin turpoavat heti varmaan kaksinkertaisiksi kun ulkosalla liikkuu kädet alaspäin. Järveenkään en vielä uskalla mennä uimaan, kun neuvolasta sanoivat että ei ole suositeltavaa, kun kylmä vesi kuitenkin saattaa aiheuttaa suppareita. Eli pitää vielä odotella vesien lämpeämistä. No, onneksi huomenna pitäisi tulla niitä ukkosmyrskyjä niin olo ainakin pariksi päiväksi helpottaa. :)

Hyviä vointeja kaikille!

menninkäistyttö & pojan rääpäle 28+2
 
Tervetuloa Ninnananna!

Painoarviota ei oo mulle kyllä tehty nyt, rakenneultrassa viimeksi. Ois kyllä ihan kiva tietää, millaista jötkälettä mahdollisesti oottelee. Neuvolassa tänään kokeili, miten päin vauva on ja veikkaili, että poikittain toisella sivulla :D Jos on äitinsä älykkyyden saanu, ni ei varmaan tajua kääntyä oikeaan asentoon mutta toivotaan nyt. Onhan tuo vielä niin pieni, että vetää hyrränä ympäri kohtua. Oikeastaan luulen, että se polkkaa :D

Neuvolassa siis tänään heti aamusta, että mieskin pääsi mukaan. Kiva, kun se haluaa tulla. Raskausdiabetesta ei ole, vähänkö tuuletin asiaa. Muutenkin kaikki hyvin. Paino nousee tasaisesti :D Vauvan sydänäänit oli terhakat ja tasaiset, lisäks potkas kiukkuisesti anturia pari kertaa niin, että kaikkia meitä nauratti. Kiukkuiseksi kävi, kun häirittiin.

Mukavaa viikonjatkoa kaikille!

Sannimarja 28+3
 
Kiitokset imetysliivikommenteista! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Endotar kyseli imetysliiveistä. Imetysliivit suositellaan hankkimaan vasta ihan lähellä LA, sillä rinnat tuppaavat kasvamaan aika tavalla ihan loppuraskaudesta. Viimeksi hankin yhdet imetysliivit pari viikkoa ennen LA Bebesistä ja yhdet halvat synnytyksen jälkeen, sillä maidon nousu kasvatti rintoja aluksi vielä ennemmän kun olin ajatellut. Ajattelin tässäkin raskaudessa ostaa imetysliivit vasta juuri ennen LA.
Juu, tiesin että rinnat vielä kasvaa eikä imetysliivejä kannata liian aikaisin sovittaa/ostaa. Bravadon Body Silk Seamless imetysliiveissä on tuo kokosysteemi vähän erilainen kuin muissa, tosi "joustava", kokoa ei tarvii tietää niin sentilleen kuin monissa muissa liiveissä (käykää kurkkaamassa www.nursingbra.co.uk). Siks uskalsin tilata jo nyt ;) Ja nuo on kuulemma todella hyvät jo odotusvaiheessa. Carriwellin liiveistä olen myös lukenut hyvää, tosin kaikilla on varmasti omat mieltymykset eikä tietysti kaikki liivit sovi kaikille.

Kertokaa mulle miltä kivuliaat supistukset tuntuu? Tuntuuko kipu koko vatsan/kohdun alueella? Tyhmä kysymys, tiedän... Mulla jomottaa vaan toista puolta vatsaa/kohtua (sellanen kipeä venytyksen ja paineen tunne), ja sit tuolla ihan alhaalla on sellanen viiltävämpi kipu supistuksen ajan. En tiiä pitäskö taas varata aika neuvolalääkärille :|
 
Imetysliiveistä Mulla oli viimeksi nuo Bravadon liivit. Hyvät oli. Tukevat ja niin tiivistä materiaalia, että ei liivinsuojat näkyneet läpi. Nyt ostin H&M:ntä yhdet liivit ja jotkin paremmat pitäisi vielä ostaa. Ehkäpä juuri nuo Bravadot. Vanhat ovat jo aikamoisen kulahtaneet, kun niin pitkään niitä tarvitsin.

painoarviota Meillä neuvolassa ultrataan joka kerta ja mitataan vauva. Nyt myös polilla ja sairaalassa kasvua seurattiin. Viimeksi oli rv 28+2 1200g eli keskikäyrän alapuolella mennään. Reilu 3 kiloinen vauva odotettavissa siellä La:n tienoilla.

supistuksesta Ne voi tuntua hyvin monella tavalla ja niihin voi liittyä monenlaista kipua, vihlontaa ja jomotusta. Oleellisinta on, että kohdun lihakset supistuu eli maha kovettuu alhaalta ylöspäin aaltomaisesti. Supistus kestää 30 s- 2 min keskimäärin. Supistus voi olla täysin kivuton, jolloin kysessä usein harkkasupistus. Mulla nämä harkkasupistuksille tuntuvat ovat jo paikkoja avaavia suppareita. Sunnytyksissäkin vasta, kun viimeiset 4-5 cm aukeaa supparit ovat ihan sairaas kipeitä. Aina suppareita kannattaa seurata ja käydä käytillä, jos epäilyttää.

Nyt ulos vieläkö pystyy. Kuuma päivä tulossa, enkä oikein kestä hellettä nain raskaana.
Verensokerit oli taas aamusta oikein hyvät. Paastoarvo 4.8.
-Poni 29+1
 
Hassuli, onkohan tuo poikkitila sitten jotenkin erikoisjuttu, sillä itselleni on ainakin molemmissa raskauksissa vakuuteltu useampien lääkärien toimesta, että kyllä ne kääntyvät jos mitenkin päin vielä moneen moneen kertaan. Ennen rv36 ei kuulemma asiaan oteta sen enempää kantaa. Itseäni mietityttää tuo perätilassa viihtyvä kaveri ja itse olen kyllä todella epäilevällä kannalla, että noinkohan vaan sieltä mihinkään kääntyy. Tosin tässä taitaa olla todennäköisyydet mua vastaan, sillä kuulemma yli 90 % perätilassa olevista kääntyy raivotarjontaan siihen rv36 mennessä... No, mulla on edellisen sektion takia synnytystapa-arvio edessä jokatapauksessa, joten sittenhän tuon näkee.

Neuvola (rv28+0) ja neuvolalääkärikuulumiset (rv28+3):
Paino +824 g/viikko :headwall: |O :kieh: (juhannusturvotusta, toivon mukaan)
RR samoissa
Pissa puhdas
Hb 129
Sf 27
Syke + (130)
Liikkeet ++
Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, kaulaa yli 3 cm.

Neuvolalääkäri oli suurinpiirtein ikäiseni nuorukainen. Tuo kohdunkorkeus tuli ihan arpomalla, kun ei sillä hivelyllä taatusti löytänyt koko kohtua tämän rasvakerroksen alta. Kohdunsuunkin katsominen oli vähän varovaista. Ei tainnut poika-polo olla ihan varmoilla vesillä neuvolalääkärin toimessa... =)

Sokerirasituksen tulokset oli taas enemmänkin alakanttiin kuin koholla.
Paasto 4,3, 1 h 7,0 ja 2 h 4,1. Ja niinkuin mua äitipolillakin peloteltiin raskausdiabeteksellä, ihan vaan ilmeisesti ulkonäköni perusteella... :kieh:

Ryhdyin lastenhuoneen vaatehuoneen siivousoperaatioon. Vaatteitahan meillä on koosta 50 cm alkaen niin paljon kuin niitä kaksosperheessä voi kuvitellakin olevan. Osan pistin myyntiin monikkofoorumille, sillä niin paljoa niitä ei tarvita ja jos sukupuolikin on eri, olisi kiva hommata tälle tulokkaalle jotain uuttakin. :)

Mua ei oikein nappaa myöskään tuo ulkona olo. Sisällä on mukava olla ilmastointilaitteen hurinassa. :D


Epeti 28+3
 
Hei vaan kaikille!!Tänään kävin Naistenklinikalla lääkäritarkastuksessa ja saatiin painoarvioksi tasaan 1kg!!Viikkoja mulla on nyt 27+6!!Minkälaisia painoarvioita te ootte saanut samoilla viikoilla??Muuten oli kaikki hyvin pojalla ja lääkäri ei kommentoinut sen kummemmin mun sokeriarvoja,vaan sanoi että mun pitää jatkaa mittaamista,pitää ruokavaloiota,ja iltaisin 12 yksikköä insuliinia!! =) Nyt voi hyvällä mielellä mennä viikonloppuna saaristoon ja käydä katsomassa tulevaa kotia ja 3 viikon päästä on muutto!! B)

miita1969 & Walter 27+6

miita1969
 
Epeti: Mitä oon netistä selaillut, niin monella on ollut aika kauankin poikittain ja silti vielä kääntynyt ja osalla sitten ei....

Lääkärin mielestä tämä kun on ollut jo sen 3 kk poikittain, niin todennäköisesti jatkaa siten. Joskus voi olla ihan joku syy miksi on niin, esim. liian lyhyt napanuora.

Itseänikin hieman ihmetytti että antoi kääntöajan jo nyt, luulisi että sitä olisi neuvolassa seurailtu ja jos ei vaihda asentoa, niin sitten annettu se aika.

Vaikka lääkäri vakuuttikin kaiken olevan hyvin, jäi mietityttää et jos olikin jo jotain merkkejä ilmassa mitä ei kertonut koska sen ajankin jo antoi.....

No, tässä on aikaa seurailla ja miettiä suostuuko aikanaan siihen kääntöyritykseen, lääkäri jo käski sitten tulla silloin ravinnotta et jos tarvitseekin leikata....

Toivotaan että vielä kääntyisi ja tajuaisi että tilaa olisi enemmän toiste päin, ja mullakin ehkä helpompaa.
 
Moikka!

Oon pitänyt vähän pakollista taukoa palstailusta, kun ollaan oltu koko ajan menossa, nettiä lähimaillakaan. :D

Neuvolassa piipahdin tänään ja oli lääkärikin. Kaikki oli ok. Sf mitta 25 cm, kohdunsuu kiinni, kaulaa yli 3,5 cm, ulkosynnyttimet sormelle auki ja vauvan syke n. 140. Verenpaineet oli hieman koholla, mutta niin ne on mulla olleet koko ajan, joten ihan normaalitila mulle. Sokerirasituksessa kävin eilen ja tulokset oli hyvät, niin kuin itse arvelinkin. Arvot oli 4.6, 5.8 ja 6.4. Seuraava neuvolakäynti on neljän viikon päästä.

Selkää mulla on välillä nyt alkanut juilimaan, ja siihen terkka suositteli tukivyötä, mutta olen vähän skeptinen sen suhteen. Onko muilla ollut tukivyön käytöstä hyötyä?

Äitiysavustus päätöksen sain minäkin reilun viikon sisällä hakemuksen postitamisesta.
:eek: Ihmettelen suuresta, kun kerrankin Kelalla oli nopeeta toimintaa. :LOL:

Me päätettiin ottaa pakkaus vaikka kolmas lapsi onkin tulossa. Nuo meidän vanhat vauvan vaatteet alkaa oleen jo niin kulahtaneita ja ikitahroissa, joten kiva saada uusia vaatteita. Olishan niitä voinut itsekin ostaa, mutta halusin myös uuden makuupussin, joten päätin ottaa pakkauksen.

marza ja onnianni rv 26+5
 

Yhteistyössä