Syyskuun tulokkaat 2010 **** Kesäkuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

Meille ei tule ristiäisiä, koska mies ei kuulu evl.kirkkoon, ja minustakin on parempi, että lapsi saa itse päättää myöhemmin, miten tämän kasteasian uskoo. En halua ristiäisiä vain tavan vuoksi, siunattavaksi viemme kuitenkin vauvan! Nimikin on melkein valmiina. Pientä kinaa on nuoremman tytön kanssa, kun haluttaisiin eri nimet. Täytyy kuitenkin ottaa koko perhe huomioon nimeä valittaessa, eihän se voi olla vain äidin yksinoikeus, vai mitä ;) ?

Mullakin on ollut mahan kovettumista ja supistuksia etenkin iltaisin ja rasituksen jälkeen. Yöt on olleet välillä tuskaisia, kun alaselkää ja mahaa särkee. Sitten vielä ne kummalliset potkut kohdunsuun tienoilla hirvittää. Ihan kuin olisi tyttönen tulossa jo pois. Muuten kyllä on ollut tosi hyvä olo ja mieliala korkealla =) !

roosamaria ja nuppunen 26 vk
 
Poni06: Eivät tarkistaneet tilannetta, kun ei ollut lääkäriä paikalla. Pelkkä th. Tänään siellä saattais olla lääkärikin. Mutta jotenkin tuntuu hullulta, kun ei kipuilukaan ihan jatkuvaa ole.. Ei siis ole suppareita, niitä on ollut aikaisemmin jo. Liitoskivuilta nämä tuntuu, vihlovaa ja terävää kipua siis. Alavatsalla ja vasemmalla sivulla. Ja painen tunne tulee aikalailla heti kun istuu, helpottaa kun makaa. Oon yrittäny vähän liikkua, mutta sitten taas tulee supistuksia, jos vähänkään liikaa käveleskelee :/
 
Kiira: Kyseessä voi olla myös kohdunkannatinkivut, jos tuntuvat alavatsalla ja kohdun sivuilla. Miulla ainakin viiltelee tosi ikävästi navan ja kylkien välimaastosta, kun kävelen. Liitoskipuja miulla on ollut erityisesti häpyluun tienoilla, kun tuntuu, että alakerta ratkeaa :D Onko siulla tukivyö käytössä? Jos ei, niin suosittelen hankkimaan. Sen avulla miä olen sinnitellyt sekä edellisessä että tässä raskaudessa. Ja mitä noihin harkkasuppareihin tulee, niin miulla on ollut niitä molemmissa raskauksissa aika paljon, mutta näyttäisin kuuluvan onneksi siihen porukkaan, joille ne eivät ole aiheuttaneet muutoksia kohdunsuulla. Tosin, tätäkään ei voi koskaan varmaksi tietää, joten lepo ei oo pahitteeksi, jos supistelee.

Tiistaina oli lääkärineuvola ja kaikki ok. Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituutta edelleen 3cm. Tosin joudun ison sf-mitan (29cm) ja rv 22 neuvolassa vauvalla kuuluneiden rytmihäiriöiden takia äitipolille kontrolliultraan. Sinne odottelen nyt kutsua.

Jaksuja kaikille tasapuolisesti! Ja mukavaa viikonloppua.

Jonspe ja Lilliputti 26+3
 
Moikka!

Oltiin tuossa vähän reissussa ja muutenkin oltu tosi paljon menossa, niin on kirjoittaminen jäänyt.

Ponille ja Endotarille hurjasti tsemppiä!!

Nimeä ei olla vielä päätetty, mutta ehdotuksia on jonkun verran sekä tytölle että pojalle. Meillä lapselle tulee 3 nimeä ja ainakin etunimi tulee olemaan hieman harvinaisempi nimi. Esikoisen nimeä ei löydy kalenterista ja kakkosenkin nimi lisättiin almanakkaan vasta tänä vuonna, joten samalla linjalla jatketaan.

Me pidetään vauvalle ristiäiset, mutta kummeja ei olla mietitty vielä yhtään. :eek: Meillä on molemmilla lapsilla 4 kummia, joten varmaan siinäkin yritetään jatkaa samalla linjalla. Luultavasti pyydetään yhtä kaveripariskuntaa ja miehen siskoa miehineen.

Oma olo on edelleen samanlainen, eli no problem. :D Maha on kasvanut nyt parissa viikossa ihan silmissä, ja vauvaa potkii joka päivä, varsinkin illalla tosi paljon. Potkut tulee ihan alavatsalle eli taitaa vauva pötkötellä jalat alaspäin.

marza ja onnianni rv 24+0 POKS!!! =)
 
Poni, kiitos kun vastasit. Kaippa se tosiaan on niin, että koskaan ei voi minkään oireen vaikutuksia omalla kohdalla tietää, ennen kuin on tilanne tarkistettu... Onneksi mulla on keskiviikkona se ultra. Jos saan sieltä hyviä uutisia, niin sit en jatkossakaan välitä tuosta pelkästä kireydestä, vaan pelkästään niistä kunnon supistuksista. Joita olikin taas läpi yön... :( Nyt ekaa kertaa myös säännöllisinä, väliä n. 40 min. Puoliltaöin alkoi ja aamu kuuteen saakka kesti. Onneksi sentään noin harvakseltaan, eivätkä olleet normaalia voimakkaampia.

Kiira, kannattaa varmaan sinunkin käydä tarkistuttamassa tilanne! Mulle tuli yllätyksenä (ja vähän shokkina), et oli alkanu pehmenee. Kuulun myös näihin "periksi ei anneta" -ihmisiin, jotka yleensä jatkaa matkaa vaikka pää kainalossa. Mun piti oikein vakuutella itselleni, että määhän olen vain vastuullinen äiti, kun käyn lääkärillä tarkistuttamassa... En koskaan ole oikein tajunnut, mistä juontaa tämä kauhea syyllisyyden tunne jos joutuu olemaan jotenkin vaivaksi jollekin..? Tosi typerää. Onneksi mun mies on vähän saanut opetettua mua siitä irti.

Jonspe, mää oon luullu, että liitoskivut ja kohdunkannatinkivut on sama asia. Mitä eroa niillä on? Siis muuta kuin se, että ilmeisesti tuntuvat eri paikoissa...

Nyt ruoan laittoon. Ajattelin tehdä kesäkeittoa, nam :p

Shuri ja Onni-Ilona 27+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Meripihka lähestykulut on jo laskettu tuohon kokonaishintaan. Eli vaunut olivat noin 470? ja lähetyskulut 40 puntaa eli 50?.
Ok, kiitos :) meilläkin varmaan sama hankinta edessä, mutta ei olla päästy vielä lastentarvikeliikkeeseen vaunuja katsomaan ennen tilausta.
 
Shuri: Voipi olla, että ovat sama asia, mutta meillä neuvolatäti on kyllä puhunut niistä siten, että oon ajatellut niitä eri kipuina :D Liitoskipuina miä olen pitänyt häpyluun, alaselän ja lonkkien alueen kipuja ja kohdun kannatinkipuina puolestaan kohdun sivustojen (eli navan ja kyljen välimaastossa) viiltävää kipua, joka tulee esim. kävellessä ja johtuu kohdun kasvamisesta ja vatsalihasten venymisestä. Joku fiksumpi selventäköön ;)
 
Jonspe, mä olen joskus antanut itseni ymmärtää, että liitoskivut on vaan noita häpyliitoksen löystymisen aiheuttamia kipuja. Mutta paha mennä sanomaan, kun itse en vissiin ole niistä koskaan joutunut kärsimään. B) Ja sama kai sen väliä tuleeko termit oikein, kipua kuin kipua. =)

Me saatiin vihdoinkin yksi virallinen nimiehdotus väännettyä vauvalle.
Eli almanakka kädessä listasin kaikki itseäni miellyttävät nimet ja siitä mies sitten löysi yhden mieleisen. Minun ykkössuosikkinimi kelpuutetaan toiseksi nimeksi ja kolmanneksi otetaan vielä molempien suvuissa esiintyvä nimi. Kaksosilla on vain kaksi nimeä, ensimmäinen oman maun mukaan ja toinen suvusta, mutta rikotaan kaava nyt sitten kolmannen kohdalla. Vielä nimi ei oikein istu omaan suuhun, mutta katsotaan sitten miltä se pikkuinen näyttää. =)

Ristiäiset haluaisin tällä kertaa pidettäväksi jossain muualla kuin kotona. Kirkossa kastaminenkin voisi olla varsin juhlava tilaisuus. Tai sitten joku muu saa tulla siivoamaan kämpän ja tekemään tarjottavat, en taida itse jaksaa toiste ruveta moiseen rumbaan, varsinkin kun väkeä on tulossa enemmän kuin edellisellä kerralla. :snotty:


Epeti 25+5
 
Liitoskivuista Raskaushormonithan saavat tuo lantion löystymisen aikaiseksi. Löystymistä tapahtuu kaikkissa lantion luissa...häpyluu antaa myöden, suoliluut muuttavat paikkaa. Se milloin löystymien alkaa ja aiheutuuko siitä kipua on yksilöllistä. Palautuminen alkaa vasta synnytyksen jälkeen hiljalleen. Esikoisen jälkeen, kun kävin jäsenkorjaajalla noin puoli vuotta synnytyksen jälkeen niin oli vielä ½ cm:ä luut väärissä paikoissa. Hän sanoi, että on tosi hyvin palautunut. Kakkosen jälkeen liitoskivut jatkuivat vielä 9kk synnytyksen jälkeen, jolloin menin vasta jäsenkorjaajalle. Lantio oli menny raskauden aikana väärään asentoon, eikä liitokset olleet päässeet omille paikoille. Kannattaa muistaa tämä, jos synnytyksen jälkeen liitoskivut eivät ala pikkuhiljaa helpottamaan.

Nimi/ ristiäiset/ kummit Yksi nimi on molemmille passannut, joskin mies vielä tuumaa sitä. Hän miettii sitä aina lähelle kastepäivää. Tytöilläkin on kolme nimeä niin ehkä tällekin tulee, jos löytyy passeli. Joku nimi tulee aina suvusta. ristiäiset pidetään ihan kotona. Kummeja ollaan kovasti mietitty ja melko hyvin päätettykin.

Täällä vuodelepo jatkuu. Eilen illalla supparien estolääke lopetettiin ja pääsin suihkuun. Sen jälkeen alkoi taas vähän suppailla, jota korjattiin nestetipalla. Auttoi ihan ok, mutta tälle päivälle suunniteltu liikelupa evättiin. Vähän mieli maassa, kun olin jo niin toiveikas.
-Poni 26+4
 
Ponille voimia! :hug:

Täällä kanssa ollut vähän huonompi päivä taas. Mitään fyysisesti rankkaa en ole tehnyt, mutta silti supistellut koko päivän enemmän tai vähemmän ja masukin ihan kosketusarka. :| Ottaa päähän, kun menee taas tämäkin päivä lepäilyksi, vaikka olisi ollut kiva lähteä ystäviä moikkaamaan. No, tarvii vaan ajatella että ohimeneväähän tämä on...
Minulla on alkanut jalkoja "pakottaa" öisin, pakko nostaa aina jossain vaiheessa yötä jalat ylös. Suonenvetoa ei ole onneksi edelleenkään ollut, olen innokas syömään banaaneja - johtuneekohan siis siitä. :D
Kuinka paljon te muut ramppaatte veskissä? Itse en muista koska viimeksi olisin ollut edes kahta tuntia käymättä vessassa ja yöllä herään noin kaksi tai kolme kertaa pissalle. Välillä oikein sattuu kunnolla, kun vauva painaa tai potkii rakkoa ikävästi.
Ummetustakin on kamalasti, luumuilla olen yrittänyt sitä hoitaa mutta nyt nuo rautatabut ovat saaneet mahan vielä pahempaan kuntoon. :\ Täytyisi varmaan kokeilla jotain nestemäistä rautavalmistetta, jos se auttaisi.

Ristiäisistä ja kummeista ollut puhetta, meille ei tule ristiäisiä, kumpikaan ei kuulu kirkkoon. Eli jonkinmoiset nimiäiset olisi tarkoitus pitää, itse olen pyytänyt jo hyvää ystävääni kummiksi ja mies on pyytänyt ystäväpariskuntaansa, minun pitäisi varmaan vielä keksiä joku neljäs kummi omasta lähipiiristäni.

menninkäistyttö & rääpäle 25+5
 
voi ei vuodelepoa jo täälläkin pinossa monella..lepäilkää..meijän vaavit on liian pieniä vielä hoidettaviksi masun ulkopuolella..
Nimi/ ristiäiset/ kummit: jaa nimen alku on selvä..joku ch alkuinen se on :D
.ristiäiset kyllä ne vietetään , mutta koska ja missä se onki sitten isompi kysymys..varsinki jos ens kuun alussa aletaan tätä muuttoa toteuttamaan...
kummit: sekin on vielä täysin kysymysmerkki..varsinki nyt sen muutontakia..

täällä masurintamalla kaikki enallaan..toissa päivänä olin ratsastuslenkillä, mut ainoo mikä ei oo nyt hyvin on aamupäivisin usein tulee ihan järkkyjä oloja..verenpaineen hyvät mutta pulssi hakkaa reippaasti yli 100..kävin kaikenmaailman verikokeissa maanantaina saa niistä soitella ja kysyä..

mulla kurkku aivan järkynkipeä..mikään ei oikeen auta..ei voi puhua eikä niellä..kuumaa lämminkuppi mansikkavanilja keittoa..nam...panadolia on mennyt jo 4 pilleriä eli montaa ei enää saa niitäkään ottaa tänään.. toncils kurkkutabletteja syöty..auttaa tasan puol tuntia..grrrrrrrr...mä tuun hulluks..ja muksuille ei voi edes huutaa :LOL:
mieskin tietty kahden isoimman tytön kanssa lohjalla siellä joukkee sm kilpailut optimistijollilla...typillistä..

nirzu 28+3
 
Mä en edes tiedä mitä ne liitoskivut on :eek: . Tosin on mulla niitä kävellessä esiintyviä kipuja ollut, joita tuntuu alavatsan sivuilla. Mutta, jotenkin en ole niitä liitoskivuiksi mieltänyt. tiedä sitten.

Ristiäisiä ollaan mekin jo vähän mietitty. Esikoinen kastettiin kirkossa meidän vihkimisen yhteydessä. Siinä mielessä olisi toisaalta kiva, jos tämäkin kirkossa. Mutta sitten taas toisaalta olisi ihan kiva jos kotona.

Nimestä ei vielä oikein selvää päätöstä. Meillä eroaa jonkin verran tuo nimimaku. Ne, joista itse tykkään, ei kelpaisi miehelle. Lapselle tulee kolme nimeä niinkuin esikoisellekin. Meillä oikeastaan keskimmäinen ja viimeinen nimi valmiina, mutta eka puuttuu :D.. Saas nähä millonkohan päästään yhteisymmärrykseen:).

Mutta, nyt saunomaan :)

primrose 28+3
 
Poni06: Aivan hirveästi tsemppiä ja voimia täältä!! Nyt huilaat ihan oikeesti, ettei mitään pääse tapahtumaan! Varmasti ärsyttää olla paikallaan.. Jaksamisia ja pidä lippu kuitenkin korkeella! :hug:

Takana aivan ihana viikonloppu miehen kanssa :heart: Saatiin lastenhuone siivottua ja päätettiin paikkoja tavaroille. Aika paljon vielä puuttuis kaikkea, mutta pikku hiljaa... :)
Tärkeimmäthän on jo, kun vaunut on ja äitiyslaatikossa mahtuu nukkua aluksi... Nyt voisin sanoa, että se pesänrakennusvietti ois täälläkin :) <3

Yöllistä levottomuutta olisi havaittavissa, n 6 tunnin unien jälkeen ei tunnu enää pääsevän uneen kiinni... Muutenkin ajatukset jotenki vaeltelee ja on sellanen "kihisevä olo", onko muita?

Selkäsäryt on alkanu vaivaamaan, koko selkä ja myös niska on tosi kipeänä, siitä johtunee ne päänsärytkin! Onko vinkkejä?? Tukilvyö on käytössä silloin, kun olen muualla kun kotona ja sitten jos siivoan tms, helpottaa kumartelua... Olen yrittänyt venytellä ja mies hiukan hieroo välillä varovasti, sitähän ei oikein suositella raskaana...


Lara- ja Nuna rv25+3 :heart: (piti oikein tarkistaa viikot :D )
 
Päätettiin sitten tuossa viikolla, että halutaan tietää pikkutyypin sukupuoli. Tuntuu että ei hommat etene kun en tiedä kumpa masussa asustaa. Tyttöä vartenhan on kaikki tarvittava valmiina ja jos tulee poika niin sitten on jonkin verran valmiina ja paljon tyttötavaraa joista pitää päästä eroon :)
No, eipä tietenkään ollut enään lähiviikoille aikoja paikkaan jossa tehdään 3/4D ultria, joten päätin sitten varata ajan Mehiläisestä normaaliin ultraan samalle lääkärille joka on tuolla toisessakin paikassa. Niitä aikoja oli tasan 2 ensi keskiviikolle ja seuraavat sitten vasta elokuussa. Joten pakko oli sitten keskiviikolle aika ottaa.
Äsken sitten kattelin, että oisko sinne 3/4D-ultrapaikkaan tullut peruutuksia ja olihan sinne huomiselle iltapäivälle. Sehän piti sitten varata heti eli sinne siis huomenna ja nyt alkoi jännittämään :D

Muuten on pitänyt vähän tahtia hidastaa touhuilussa kun on alkanut alavatsan kiristykset vaivaamaan. Menevät kyllä ohi kun lopettaa rehkimisen. En tosiaan tiedä mitä nuo tuntemukset ovat, koska edellisessä raskaudessä ei tuollaisia ollut. Kai ne jonkinlaisia supistuksia ovat. 22. päivä on lääkärineuvola, joten sitten selviää mikä on alakerran tilanne.

Tuossa kai ne tärkeimmät kun en enään muista mitä muuta piti kirjoittaa kun menin niin sekaisin tuosta ultra-ajasta :)

-eeva- ja pikkutyyppi 26+0
 
Hei vaan kaikille!!Täällä tsempataan korkean verensokerin kanssa vaikka mulla on pitkävaikutteinen insuliini!!Nyt ei oo mulla enään ollut nuo alapään vihlomiset niin kovia!!Poju potkii kovasti alaspäin ja varsinkin virtsarakkoon,sillä saan juosta vessassa jatkuvasti!!Meidän pojalle tulee periaatteessa 3 nimeä mutta käytännössä 4!!Siihen tulee väliviiva tokan ja kolmannen nimen väliin!!Kaikki nimet tulee meidän kummankin suvun puolelta!! B) Hyviä vointeja kaikille!!

miita1969 & Walter 25+4
 
Lara: mulla oli pahat niskasäryt jo ennen raskautta ja olen edelleen käynyt fysioterapiassa ja hierojalla normaalisti. myös liikunta auttaa. yläselkää voi hieroa aivan normaalisti (mitään niksautteluhoitoa ei tosin suositella raskaana), mutta alaselän kanssa kannattaa olla varovaisempi. mulla raskauden aikaiseen selkäkipuun on auttanu myös kovempi patja. kannattaa ehkä kokeilla. ja hei, kiitos kivasta vauvalinkistä!

solete 25+2
 
MOI!

Mulla on nyt alkaneet öiset suonenvedot. :( Kahdessa aiemmassakin raskaudessa kärsin suonenvedoista öisin ja magnesiumin syönti auttoi niihin hieman. Löysinkin edellisestä raskaudesta jääneet magnesium-tabletit kaapista, mutta olivat menneen muutama kuukausi sitten vanhaksi. En tiedä viitsinkö syödä niitä vai pitäiskö ostaa uus purkki....

Vessassa mun ei ole vielä tarvinnut ravata öisin. Useimmiten en käy kertaakaan yön aikana pissalla, riittää kun käy illalla viimeiseksi ja aamulla ensimmäiseksi. Mutta tuo tulee muuttumaan varmasti lähiakoina ja loppuraskaudesta vessassa saakin sit ravata ainakin 3 kertaa yössä. :LOL:

marza ja onnianni rv 24+3
 
solete: Täytyypi jutella neuvolassa, josko minäkin pääsisin fysioterapiaan!

menninkäistyttö: Unohdin aikasemmin kommentoida... Mä olen ravannut öisin pissillä aivan koko raskauden vaihtelevasti 1-3 kertaa. Muistaakseni kahdesti ei ole tarvinnut koko yöhön nousta ja olen ollut ihan ihmeissäni! Olen siis tottunut heräämääm 2-3 aikaa ja uudelleen 5-6 aikaan välillä tuo venyy pitemmälle aamuun. En sitten tiedä heräänkö hätään vai tottumukseen :LOL: Ainakin mulla toi yöllinen reissu menee "nukkuessa" en laita edes valoja päälle ja äkkiä takas sänkyyn :)

Lara 25+4
 
Ponille kovasti tsemppiä!!Toivottavasti pieni pysyy kyydissä vielä pitkään! :hug:
Ja kaikille kivuista ja säryistä ja supistuksista ja korkeista sokereista kärsiville vielä tsemppihali! :hug:

Mulla on jo pitkään ollu paineen tunnetta alapäässä,jos pitempää seisoo.Supistelut alkanu nyt kiusaan enempi,ei tosin oo kipeitä,mutta töissäkin,jos joutuu yhtäkkiä nopeesti tekeen jotain,niin saman tien supistaa.Nyt alko viikonloppuna vihloon häpyluuta ja alavatsaa ihan sairaasti,en meinannu päästä liikkeelle ollenkaan,semmosia puolen sentin askelia pystyin ottaan.Kävin sitten tänään lääkärissä,jossa kaikki näytti olevan ihan kunnossa,ulkosuu oli vissiin sormelle auki,mutta sisäsuu kiinni ja kaulaakin jäljellä,en tosin tiedä kuinka paljon.Ihan normaali tilanne kuulemma.Tietääkö joku,että kai se on normaalia,kun on jo kolmas raskaus kyseessä?!Aikasemmin ei oo ollut käsittääkseni auki.
Pari viikkoa nyt saikkua ja sit uudestaan,jos on jotain lisävaivoja.Oli sijaislääkäri,joka kyllä pyysi kokeneen seniorin vielä tutkiin,mutta jotenkin sitä aina jää miettiin,että olihan kaikki ihan varmasti ok.Ei ollu kauheen kiva olla siinä kaikkien ronkittavana... |O
No,toivottavasti tää menee ohi.Jos on liitoskipuja,kuten nyt aattelin,niin pahaa pelkään meneekö enää ennen synnytystä pois.Kaveri joutu niitten takia loppuraskaudeksi pyörätuoliin... :(
No,toivotaan,että menee vielä ohi ja pääsen töihin!
Mukavaa viikkoa kaikille!! :wave:
 
Nyt ovat liitoskivut alkaneet täälläkin. Yhtenä aamuna häpyluuhuni koski todella paljon, luulin ensin sitä paineen tunnoksi mutta tajusin onneksi sen liitoskivuksi ennen kuin soitin neuvolaan :) Pari päivää kolotti enemmän ja nyt taas ihan ok.

menninkäistyttö Minä käyn pissalla vain kerran yössä, herään yleensä aina samaan aikaan ja mietin myös josko se olisi ennemmin tapa kuin pakottava tarve :)

Kastajaisia ei tod.näk. meilläkään pidetä kun kummatkaan ei kuuluta kirkkoon, ehkä pienimuotoiset nimenantojuhlat.

Joku mainitsi suonenvedot, minulla on myös ko. vaiva alkanut nyt öisin :(

Huomenna neuvolalääkäri, pääsee taas kurkkimaan pikkuista :heart: Jaksamisia kaikille ja hyvää alkanutta viikkoa!

MC 26+4
 

Yhteistyössä